PDA

View Full Version : eerst akoestisch?



Tomasso
15 oktober 2004, 09:57
Ik speel zelf electrisch, tenminste, ik leer het mezelf aan, ik wil in feite wel les, maar sommige mensen adviseren me eerst akoestisch te gaan spelen, is dat inderdaad handiger? Electrisch is moeilijker, maar dan ben je toch juist meteen beter als je dat leert? Ik bedoel, de fretten zitten op dezelfde plaats, aleen een elec. is zwaarder, alle snaren zijn van staal, en beovendien heb je daar ook nog te maken met amps. enzo

Thomas

Hempo
21 oktober 2004, 18:12
vind elektrisch makkelijker dan akoestisch. als ik nu akoestisch speel is het werken geblazen.

Waar je mee moet beginnen moet je zelf even zien. wat je mooier vindt denk ik. Ik ben met akoestisch begonnen en later overgestapt naar elektrisch.
Met elektirsch kun je al sneller dingen spelen die leuk en herkenbaar klinken (pop/rockliedjes). En voor veel lui is het een stuk stoerder 8-) , maar weet niet wat de redenen moeten zijn.

succes

pego
22 oktober 2004, 18:30
Ik speel zelf electrisch, tenminste, ik leer het mezelf aan, ik wil in feite wel les, maar sommige mensen adviseren me eerst akoestisch te gaan spelen, is dat inderdaad handiger? Electrisch is moeilijker, maar dan ben je toch juist meteen beter als je dat leert? Ik bedoel, de fretten zitten op dezelfde plaats, aleen een elec. is zwaarder, alle snaren zijn van staal, en beovendien heb je daar ook nog te maken met amps. enzo

Thomas

Je hoeft echt niet op een Akoestische te beginnen. Dat is oud protectionisch geleuter van klassieke gitaarleraren die bang zijn voor hun job (establishment gedoe).

Zoals: je moet eerst leren noten lezen. Kon jij lezen voor je kon praten :D .

Ze zijn er lang mee weg gekomen, maar dat is wel al veel minder. Het blijft een hardnekkig gerucht (een beetje zoals een urban legend).

Wat wel is: de klassieke richting kan bogen op een lange "school" en pedagogische ervaring. Daardoor begeven leraren zich minder makkelijk op technisch en pedagogisch drijfzand.

Methodes voor Elektrisch zijn jonger (de technieken ook). de ontwikkeling is dynamisch, turbulent en KOMMERCIEEL.
In dat laatste zijn er veel "pitfalls". Iedereen brengt zijn "boekske" uit.

Raad: Goede leraar voor basis en techniek. Beetje noten kunnen lezen en akkoord-theorie begrijpen. Daarna alleen verder.

Hope this helps.

gratis lessen met backing track en voorbeelden:

http://www.pego.be

Zie ook aldaar de nieuwe blueslessen voor beginners

hugo aka pego (of omgekeerd) :wink:

delphiro
25 oktober 2004, 14:22
nou nou.. dat klinkt vol wrevel..

akoestisch wordt volgens mij meestal eerder ingegeven omdat het goedkoper is (meestal heeft papa / mama of verre kennis nog een onspeelbare gitaar voor je :-) ). Ga daar eerst maar eens mee bewijzen dat je het na een maand of wat nog leuk vind.

Ik vind akoestisch in het begin eigenlijk wel beter. Dan ontwikkel je net even meer kracht en als je op e-gitaar overschakeld gaat het ineens lekker makkelijk(er).

En je "moet" ook meteen notenlezen.. dan kun je het tenminste maar. Als je daar later aan begint erger je je dood aan het niveau van de oefeningen van het eerste jaar. Dat is dan flink balen.

Wormaap
25 oktober 2004, 15:28
Zelf ben ik gewoon met electrisch begonnen, en ik zie er echt geen probleem in ofzo :)
Op akoestisch moet je harder werken... Maar als je net zo hard werkt op'n electrische kom je nog nergens naar mijn idee, electrisch moet je vaak juist wat lichter spelen, al helemaal als je de technische kant opgaat.
Mij staat het enorme body van'n akoestische gitaar gigantisch tegen, is mij veel te dik, dus voor mij is electrisch gewoon fijner :)

pego
25 oktober 2004, 20:49
nou nou.. dat klinkt vol wrevel..

akoestisch wordt volgens mij meestal eerder ingegeven omdat het goedkoper is (meestal heeft papa / mama of verre kennis nog een onspeelbare gitaar voor je :-) ). Ga daar eerst maar eens mee bewijzen dat je het na een maand of wat nog leuk vind.

Ik vind akoestisch in het begin eigenlijk wel beter. Dan ontwikkel je net even meer kracht en als je op e-gitaar overschakeld gaat het ineens lekker makkelijk(er).

En je "moet" ook meteen notenlezen.. dan kun je het tenminste maar. Als je daar later aan begint erger je je dood aan het niveau van de oefeningen van het eerste jaar. Dat is dan flink balen.



OK voor de kostprijs van akoestisch tov electrisch. Maar de rest: niet akkoord.

Als je op grootmoeders fiets leert rijden gaat daarachter een racefiets ook lekkerder, maar niet voor lang.

Je mag of moet mensen niet met opzet de-motiveren. Wil je electrisch spelen, dan speel je electrisch, basta. Daar is niets wrevelig aan.

Ben jij klassiek gitaarleraar misschien? Dat zou heel wat verklaren.

Moet maar eens niet- klassiek gericht zijn in belgie!! klassiek is hier al eeuwen een monolytisch monopolistisch elitistisch betwterig kliekje.

Zelfs nu is het beremoeilijk een "lichte muziek" (die term!!!) richting van de grond te krijgen..

Hugo jacquet

www.pego.be

delphiro
26 oktober 2004, 11:36
Ben jij klassiek gitaarleraar misschien? Dat zou heel wat verklaren.
pfff.. ontspan toch een beetje.. ik ben geen klassieke leraar en heb exact de door jou voorgestelde werkwijze gehad. Iets van 2-3 jaar les voor de basis (incl notenlezen en theorie) en daarna alles zelf uitgevogeld. Inderdaad een hele fijne methode al heb ik daarna de mazzel gehad om een hele goede gitaarvriend tegen te komen.

Ik vind je gewoon veel te negatief over de 'klassieke' clan. In Nederland lopen er ongetwijfeld een heleboel grijze meneren rond die ongeinspireerd en wellicht jaloers op hun e-collega's klassiek les geven maar ook zat geinspireerde leraren die het prima vinden als je eens je e-gitaar meeneemt o.i.d. en op de conservatoria zijn momenteel een paar extreem goede leraren aanwezig die gewoon open staan voor de 'lichte muziek'. Overigens bestaat de 'lichte muziek' op veel conservatoria niet meer. Op A'dam heet ie bv. gewoon 'jazz'.

En trouwens, wat dan te denken van de negatieve lading in 'klassieke muziek'. Net zo onzinnig.. wat is er klassiek aan hedendaagde componisten, brazeliaanse gitaarmuziek etc? Pop is dan klassieker dan klassiek dus het ligt er maar een beetje aan hoe je de term wilt interpreteren.

Maar ja, misschien ligt het inderdaad allemaal veel gevoeliger in België, dat weet ik natuurlijk niet. Als je er dan echt zo mee zit moet je maar emigreren. Het is hier een stuk beter :dance:

marwin
1 november 2004, 08:52
volgens mij is de reden dat je eerst akoestisch gaat spelen dat een akoestische gitaar zwaarder speelt en (vaak) liggen de frets verder uit elkaar. Hierdoor bouw je kracht op in je linker hand.

pego
1 november 2004, 09:29
Ben jij klassiek gitaarleraar misschien? Dat zou heel wat verklaren.
pfff.. ontspan toch een beetje.. ik ben geen klassieke leraar en heb exact de door jou voorgestelde werkwijze gehad. Iets van 2-3 jaar les voor de basis (incl notenlezen en theorie) en daarna alles zelf uitgevogeld. Inderdaad een hele fijne methode al heb ik daarna de mazzel gehad om een hele goede gitaarvriend tegen te komen.

Ik vind je gewoon veel te negatief over de 'klassieke' clan. In Nederland lopen er ongetwijfeld een heleboel grijze meneren rond die ongeinspireerd en wellicht jaloers op hun e-collega's klassiek les geven maar ook zat geinspireerde leraren die het prima vinden als je eens je e-gitaar meeneemt o.i.d. en op de conservatoria zijn momenteel een paar extreem goede leraren aanwezig die gewoon open staan voor de 'lichte muziek'. Overigens bestaat de 'lichte muziek' op veel conservatoria niet meer. Op A'dam heet ie bv. gewoon 'jazz'.

En trouwens, wat dan te denken van de negatieve lading in 'klassieke muziek'. Net zo onzinnig.. wat is er klassiek aan hedendaagde componisten, brazeliaanse gitaarmuziek etc? Pop is dan klassieker dan klassiek dus het ligt er maar een beetje aan hoe je de term wilt interpreteren.

Maar ja, misschien ligt het inderdaad allemaal veel gevoeliger in België, dat weet ik natuurlijk niet. Als je er dan echt zo mee zit moet je maar emigreren. Het is hier een stuk beter :dance:

Heb niets tegen "klassieke muziek" op zich. Trouwens inderdaad, what's in a name. Muziek is muziek amen en uit.

Ben alleen een beetje giftig over een paar "Belgische toestanden", die zo wel hun consequenties hebben (voor muzikanten, artiesten enz....).

Voor sommige dingen zijn de zaken al stukken beter, maar voor andere is het een konstant gevecht.

Ik zal stoppen met zagen alleszinds :-D

Hugo

www.pego.be