PDA

View Full Version : Hals opnieuw laten fretten



Bobbel
14 oktober 2004, 22:32
Hallo,

Weet iemand hoe je aan je frets kunt zien of je nieuwe moet hebben... volgens mij als ze vierkant lijken... en dat is in mijn geval ook zo... en als ik dat laat doen... hoeveel kost zoiets ongeveer?

Alvast bedankt...

Bluesbreaker
14 oktober 2004, 23:01
je hoeft ze pas te vervangen als je aan het spelen kunt merken dat ze dunner zijn, niet als je kunt zien dat ze dunner zijn. En als je het wilt zien kun je het zelf ook wel nagaan hoe het er uit ziet, de snaren duw je er aan de bovenkant van de frets over dus er slijt een laagje van de bovenkant af.

Hoger op de hals gebruik je de lage snaren (denk ik) veel minder, daar zou je dus kunnen kijken als je het wilt vergelijken met de fretten die wel versleten zouden zijn.

Bobbel
14 oktober 2004, 23:05
nou ik voel ook wel dat ze wat 'laag' zijn... dus ik ga het maar laten doen... maar hoeveel zijn de kosten ongeveer?

vulvasonic
15 oktober 2004, 00:29
Als de frets zijn ingesleten of te laag lijken, hoef je niet altijd meteen je gitaar te laten herfretten. Je kunt ook es overwegen de frets te laten vlakken. Dat kost in ieder geval een heel stuk minder en je kan er weer jaren tegenaan.

De enige keer dat ik een gitaar heb laten herfretten, toch alweer 10 jaar terug, moest ik (omgerekend) iets van 200 euro neerleggen. Dat was trouwens voor een volledig uit maple bestaande hals. Dat is duurder, omdat deze gelakt zijn. Voor een hals met een rosewood toets ben je iets goedkoper uit. Volgens mij scheelde dat iets van 30/40 euro.

Ik ben er wel heel tevreden over. Ik heb de klus laten doen door Patrick Koopmans te Weurt (tegen Nijmegen aan).

Ik gok: http://www.pkguitars.nl

Succes!