PDA

View Full Version : Alternatieve Stemmingen



Br@mbo
14 oktober 2004, 19:34
Hallo,

Ik ben wat de alternatieve stemmingen aan het ontdekken de laatste tijd

Mijn akkoestische staat in D#G#C#F#A#D# (halve toon lager) voor oa More Than Words en eigen picking songs

Nu wil ik mijn elektrische gitaar in DGCFAD (hele toon lager) voor technisch minder moeilijk werk (eerder om me uit te leven en te rocken) als nirvana en punk...

Mijn vraag gaat niet over het stemmen maar over de gevolgen voor de hals en brug en dergelijke...

Concreet : kan ik mn elektrische gitaar zomaar in DGCFAD zetten of moet ik eerst dingen afstellen enzo ?( heb ik weinig zin in...)

groet,
Bram

AART
14 oktober 2004, 19:38
een toon lager kan wel, als je een tremolo hebt zul je misschien iets aan de veren moeten afstellen, maar de hals zal niet veel gaan vertonen.

ben???
14 oktober 2004, 19:41
wat voor gitaar is het?

amon
14 oktober 2004, 19:54
ik speel more than words met normale stemming... maja...


iig, volgens mij maakt het niet veel uit. misschien je tremelo aanpassen, misschien je brug ietsje hoger draaien(?)

ik zou zeggen, zet hem een toon lager en kijk wat er niet meer goed is, kletterende snaren ofzo misschien?

AlterEgo
14 oktober 2004, 20:31
Ik wil ook mijn gitaar anders stemmen, dus helemaal in C. Dan moet ik tog .012 snaren opzetten als het nog goed wil lopen? En kan dat makkelijk met een Kahler brug?

tillens
14 oktober 2004, 21:28
Ik heb ook een flinke tijd met alternatieve stemmingen gespeeld. klein voorbeeldje; als ik de gitaar als volgt stemde van laag naar hoog; d/a/e/a/e/e, kocht ik gewoon andere snaren bijvoorbeeld die twee e's zijn dan gewoon ook e snaren, minder kans dat de snaren het begeven Voor een andere stemming exact hetzelfde snaren die hun normale toon hebben en dan ze er zo dichtbij moeglijk brengen. bijv; b/a/d/a/d/d, of b/d/d/d/d/d . andere coole stemming is ; e/a/d/g/c/g het is best gaaf om te klooien met de stemmingen, je leert er een hoop van. groet Peter

tillens
14 oktober 2004, 21:30
Ik heb ook een flinke tijd met alternatieve stemmingen gespeeld. klein voorbeeldje; als ik de gitaar als volgt stemde van laag naar hoog; d/a/e/a/e/e, kocht ik gewoon andere snaren bijvoorbeeld die twee e's zijn dan gewoon ook e snaren, minder kans dat de snaren het begeven Voor een andere stemming exact hetzelfde snaren die hun normale toon hebben en dan ze er zo dichtbij moeglijk brengen. bijv; b/a/d/a/d/d, of b/d/d/d/d/d . andere coole stemming is ; e/a/d/g/c/g het is best gaaf om te klooien met de stemmingen, je leert er een hoop van. groet Peter

MazeMouse
15 oktober 2004, 06:30
En het is al bassist leuk om C/B/D/E als stemming te gebruiken. (vooral als je een gitarist hebt die een beetje loopt op te letten wat je nou eigenlijk precies speelt en die ineens heel vreemd naar je staat te kijken)