PDA

View Full Version : powersoak voor max. 300 euro. welke?



jorrit
14 oktober 2004, 19:04
ik wil mn versterker (peavey ultra plus) vol open kunnen zetten en niet mn oren verneuken en de buren boos maken hiervoor heb ik iets van een powersoak (of iets in die richting nodig) om dit te kunnen doen.
ik ben een totale leek op dat gebied dus als iemand me zou kunnen vertellen wat een beetje goed is op dit gebied. ik heb 300 euro uit te geven maar hoe minder t kost hoe meer ik overhoud voor wat anders..
t moet alleen niet mn geluid verneuken

Negative K3 fan
14 oktober 2004, 19:07
jow jorrit, lijpe shit, nog steeds je podxt niet kwijt?? vreemd

maar on topic, lees dit topic op harmony central eens door, is heeel erg interessant mbt attenuaters, vrij technisch/natuurkunde dat wel, maarja: http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=641405

Antoon
14 oktober 2004, 20:44
Je kunt eerst overwegen om er eentje zelf te maken met een L-pad schakeling, met een reostaat. Mijn ervaring is dat dat helemaal nog niet zo slecht klinkt. dit hoeft maar een paar tientjes te kosten (10 voor de reostaat, 10 voor de weerstand en 10 voor de koelrib). Ik heb het nooit precies uitgezocht maar volgens mij kan je ook een oude variac gebruiken om er een speaker power soak van te maken.

ijff
14 oktober 2004, 22:35
Ik zit er zelf aan te denken een Weber Mass te kopen.
Voordeel hiervan is dat hij te krijgen is met schakelbare impedantie. .dit i.t.t. diverse andere attenuators/soaks (Koch Loadbox, THD hotplate).

Weber heeft ze in alle soorten en maten, zowel attenuators als load dumps.
www.webervst.com

skabouter
14 oktober 2004, 23:32
jezus jorrit, ik was toen bij je, en dat ding gaf op LAAG volume al zo`n brute scheur en bassrespons, waar de fuck heb je in vredesnaam een powersoak voor nodig ? :o

powersoaks zjin voor amps als plexi`s en jcm800`s in het bezit van kneusjes die ze thuis niet mogen opengooien (zoals ik dus :D), niet voor scheurmonsters als jouw amps !!!!!!

jorrit
14 oktober 2004, 23:50
@ lennart ik ben mn pod kwijt.... :-D alleen nog ff opsturen

@ ska je wilt niet weten hoe vet ie klinkt als ie op vol vermogen (k kan schakelen tusen 60 en 120 watt) op de helft open staat... :-D

@ antoon, ben zelf niet zo technisch dat ik zo'n ding in elkaar zet, k weet niet hoe moeilijk het is beetje solderen lukt me nog wel...

k zal eens gaan kijken op die site, bedankt voor de reacties trouwens tot nu toe.

jorrit
14 oktober 2004, 23:54
k zit ff te kijken op die site en heb een paar vraagjes, dr staat een load dump van 30 watt, kan ik die gewoon op mijn versterker zetten en dan krijg ik maximaal 30 watt dr uit ? en zo'n mass wat is precies het verschil tussen zo'n dump en zo'n mass? qua werking, kwaliteit, geluid etc...

Antoon
15 oktober 2004, 01:46
kijk maar eens hier (onder 200W load dump kit) of je eruit komt.

https://weberspeakerscom.secure.powweb.com/store/kitord_r.htm

jorrit
15 oktober 2004, 09:22
ziet er op zicht niet moeilijker uit, maar heb ik persee de 200 watt uitvoering nodig? zegt dit wattage wat over het wattage van je versterker of het wattage wat de dump load maximaal door laat?

ijff
15 oktober 2004, 09:34
Ik zou zo'n kit niet kopen als je niet precies weet waar je mee bezig bent en gewoon voor het kant en klare product gaan.
Het aangegeven wattage is niet wat eruit komt.. maar wat er in kan. Je moet volgens mij toch minimaal een load dump voor het vermogen van je versterker kopen... dus 50w versterker = 50w of 100w load dump.

Ik zou in jou geval gaan voor de kant en klare 150w.. of de 100w MASS (kan je ook met koptelefoon spelen) .. in dat laatste geval dus wel je versterker op 60W schakelen.[/list]

josh.vandenberg
15 oktober 2004, 10:17
De powerbrake van Marshall klinkt het beste bij mijn 5150.

Ik heb er meerdere gehad.De rockman moet je van afblijven en die oude koch was eigen lijk maar 50 watt.Die 120 van je zijn te veel voor dat ding.Dat wordteen erg benepen geluidje.

De Marshall speaker emulator klinkt goed bij een versterker die een beetje baggerd,ikraad je gewoon die powerbrake aan .Voor zo'n 150 heb je m ,hij is veilig en blijft zijn geld waard.

taylor
15 oktober 2004, 10:45
verwacht trouwens niet dat je je(top) amp helemaal open kan draaien met powersoak,ook al heb je hem op de laagste stand staan als je amp helemaal open zet komt er nog aardig wat lawaai uit die je buren zeker zulle horen en 2 huizen ernaast ook :)

jaywalker
15 oktober 2004, 11:54
Ik heb in mijn vox ac30 (reeds geruild met marshall tsl)een grote potmeter zitten, deze is aan de binnenkant van de speaker kast vast geschroefd. Van het signaal naar de speakers is een jackplug gemaakt die je of in de potmeter of in de speaker kan prikken. Als je hem in de potmeter prikt, moet je een kabel vanaf de potmeter naar de speaker doen. Werkt prima!

jorrit
15 oktober 2004, 15:50
pff t wordt er niet overzichtelijker van, bedankt voor alle tips tot nu toe, ik denk dat ik me gewoon ff moet gaan verdiepen in alle opties en veel revieuws lezen en zelf testen want er zijn volgens mij mogelijkheden zat...

Franc
15 oktober 2004, 16:04
Ik heb in mijn vox ac30 (reeds geruild met marshall tsl)een grote potmeter zitten, deze is aan de binnenkant van de speaker kast vast geschroefd. Van het signaal naar de speakers is een jackplug gemaakt die je of in de potmeter of in de speaker kan prikken. Als je hem in de potmeter prikt, moet je een kabel vanaf de potmeter naar de speaker doen. Werkt prima!

Met andere woorden: je had er een Master Volume in laten bouwen...

Dat kan, maar heeft (afhankelijk van het type MV) invloed op je geluid en op de cosmetics van je versterker. Daar moet een gat in.
Bovendien moet er in je versterker 'gerommeld' worden (door een tech)

Een powersoak is dan een stuk minder ingrijpend.

Franc.

josh.vandenberg
15 oktober 2004, 16:19
Toch niet zo'n hele grote pot met van die daden eromheen gewikkeld,van porselein,want dan ga je een hele dure reparatie tegemoet.

woutB
15 oktober 2004, 20:28
Op gitaarmarkt staat een loadbox te koop voor 200 euri.

NeeraDJ
15 oktober 2004, 20:40
De Koch Loadbox kleurt je geluid wel heel erg, doffer volgens mij. Ik zou er één uit de USA halen, goedkoop en meer keuze.

De THD Hotplate is een uitstekende optie, prijzig, maar uitstekend! Het kleurt je geluid namelijk zo min mogelijk. Ik had nog advies over een attenuator van een Amerikaan die voor George Lynch opent gekregen. Een echte soundperfectionist zal ik toevoegen, deze gast weigert zijn gear ook maar een klein beetje te veranderen. Ik zal even kijken of ik zijn berichtje nog kan vinden

jaywalker
16 oktober 2004, 22:03
Ik heb in mijn vox ac30 (reeds geruild met marshall tsl)een grote potmeter zitten, deze is aan de binnenkant van de speaker kast vast geschroefd. Van het signaal naar de speakers is een jackplug gemaakt die je of in de potmeter of in de speaker kan prikken. Als je hem in de potmeter prikt, moet je een kabel vanaf de potmeter naar de speaker doen. Werkt prima!

Met andere woorden: je had er een Master Volume in laten bouwen...

Dat kan, maar heeft (afhankelijk van het type MV) invloed op je geluid en op de cosmetics van je versterker. Daar moet een gat in.
Bovendien moet er in je versterker 'gerommeld' worden (door een tech)

Een powersoak is dan een stuk minder ingrijpend.

Valt mee. Er is een hele goeie potmeter voor gebruikt. Tast het geluid niet aan (ik heb het van het weekend op hoog volume getest). Het is buiten de versterker gebouwt. Het snoer naar de speaker is onderbroken door de potmeter.
Ideaal!
Franc.

vinni
17 oktober 2004, 22:31
De Koch Loadbox kleurt je geluid wel heel erg, doffer volgens mij. Ik zou er één uit de USA halen, goedkoop en meer keuze.

De THD Hotplate is een uitstekende optie, prijzig, maar uitstekend! Het kleurt je geluid namelijk zo min mogelijk. Ik had nog advies over een attenuator van een Amerikaan die voor George Lynch opent gekregen. Een echte soundperfectionist zal ik toevoegen, deze gast weigert zijn gear ook maar een klein beetje te veranderen. Ik zal even kijken of ik zijn berichtje nog kan vinden

Een Koch loadbox kleurt je geluid helemaal niet!
Wat er gebeurd is dat je meer gebruik maakt van de natuurlijke compressie en kleuring van je eindbuizen waardoor het doffer gaat klinken. En wat is kleuren heren....als er 10 bezoekers in een café vlak voor mijn 4X12 staan dan kleuren ze meer dan 1 loadbox.
Oh ja...heb zelf ook een loadbox II gebruikt.
Nu in de verkoop.... :cool:

Ja ja....de opmerkingen zullen wel niet van de lucht zijn.
Gewoon puur toeval.

Groet,
Vinni