PDA

View Full Version : Klein buizenversterkertje



Jax
14 oktober 2004, 14:58
Hee,

Ik las in een andere thread dat je met een buizenbak op hogere volumes een soort werkelijke overdrive kon krijgen doordat het geluid overstuurde. Dit lijkt me nu ook wel wat, maar aangezien ik alleen thuis wil oefenen, was mijn vraag; Kan je met een klein buizenversterkertje al op lagere volumes deze oversturing creeeren, of niet. En als dit wel kan, zou de epiphone galaxie iets zijn?

dejohan
14 oktober 2004, 15:08
Nog nooit van gehoord van die Epiphone Galaxie, maar klinkt wel interessant.

Alleen: is 10 watt niet al redelijk luid als je hem volledig opendraait? Ik weet het zelf niet hoor, ik vraag het gewoon aan de mensen hier die ervaring hebben met zo'n kleine class A bakjes.

dejohan
14 oktober 2004, 15:15
Nog nooit van gehoord van die Epiphone Galaxie, maar klinkt wel interessant.

Alleen: is 10 watt niet al redelijk luid als je hem volledig opendraait? Ik weet het zelf niet hoor, ik vraag het gewoon aan de mensen hier die ervaring hebben met zo'n kleine class A bakjes.

Jax
14 oktober 2004, 15:42
ja, dat weet ik dus ook niet. Als de maximale volume afhankelijk is van de grootte van de versterker, dan zou je een mooi overstuurd geluid moeten kunnen krijgen op een tamelijk laag volume.

Hier is trouwens een stukje over die galaxie.
http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=130&CollectionID=13

AART
14 oktober 2004, 16:38
je kna ook een combo nemen van 20 of 30 watt en die via een attenuator in een kast pluggen.

dan kan je hem vol opendraaien terwijl de attenuator voor een aangenaam volume zorgt.

birt
14 oktober 2004, 17:28
een galaxie is een goeie amp maar gaat idd behoorlijk hard, als je echt op kamervolume wil blijven kan je best gaan voor een zvex nanohead (kost je wel 400euro maar er zijn mensen die ze zelfs bij optredens gebruiken) www.zvex.com

Jax
14 oktober 2004, 17:29
via een attenuator in een kast pluggen.

Zou je dit even kunnen uitleggen wat je hiermee zegt? (Ik weet het, ik ben een nOOb)

Jax
14 oktober 2004, 17:31
Hee Birt, dat ziet er inderdaad erg mooi uit. Maar 400 euro is wel erg veel...

BramVersteeg
14 oktober 2004, 17:34
Zvex heeft een 1,5 watt buizenversterkertje. het ding schijnt echt goed te klinken. Die kun je een behoorlijk eind open draaien denk ik.

Robbert
14 oktober 2004, 17:47
Zvex heeft een 1,5 watt buizenversterkertje. het ding schijnt echt goed te klinken. Die kun je een behoorlijk eind open draaien denk ik.

Ligt wel aan je speakers. Er zit een speakertje in, maar dat is meer ter beveiliging; zodat er altijd een load aanzit.

Heb de mijne (#372) aangesloten op twee G12M Celestions, klinkt goed maar vrij donker. Moet binnenkort eens twee G12 65 Celestions aansluiten.


Het is geen 1,5 Watt, maar: Output Power: .5 W dirty, .1 W clean. Een half watt dus.
Het is niet echt een cleane versterker op twee uur heb je lekkere volume, daar dan issie toch echt al overstuurd. Beneden de 10u nog wel te doen maar dan laat het volume eigenlijk afweten. Tenminste.. dat is ideaal als je echt weinig geluid kan maken.

Negative K3 fan
14 oktober 2004, 18:31
een attenuater is een soort weerstand tussen je amp en speakers die ahw het vermogen verstookt in de vorm van warmte zodat je wel de amp op tien kunt zetten zonder het daarbij behorende volume.

10 watt buizen voluit is voor thuis zonder meer te hard. Ter vergelijk, mijn vox ac30 is 'maar' 30 watt, maar die gaat zo hard dat is echt niet meer gezond, het huis zakt in elkaar, terwijl ik ook een 150 watt transistort versterker heb die daar lang niet bij in de buurt komt kwa volume. De vox ac30 (30 watt) komt ook een stuk luider over dan de vorige amp die ik had, een 60 watt buizenbak, 5150.

Archie
16 oktober 2004, 09:16
Ziet er erg cool uit zo een zvex 'amp'!

Iemand ooit een bouwtekening van een dergelijke kleine buizenbak gevonden?

NeeraDJ
16 oktober 2004, 11:29
Ik speel altijd asociaal hard met m'n Mesa, clean zit ie op 3 en overdriven zit ie op 2. Mesa maakt verder relatief luidere amps, de 50W is volgens mij te vergelijken met de 100W van m'n JCM800. Ik kan iig de vloer voelen trillen :wink:

Een zeer goede buizenversterker op lage volumes is de Cornford Harlequin. Is 6 Watts met een Celestion Vintage 30 speaker en klinkt werkelijk ongelooflijk! Dit ding heeft een machtige oversturing. Clips zijn op de Cornford site te beluisteren, echt een machtige amp

nocaster
16 oktober 2004, 11:56
Probeer een Fargen, 8 watt pure Plexi

marc_o
16 oktober 2004, 12:07
Heb vroeger een H&K metalmastermoduletje gehad, zo'n halve 19" voorverterker, erg onderschat en kon ook zo op de speaker met ik geloof 2 watt, nou, dat ging echt tekeer....
toch maar weer eens naar op zoek....als ze er nog zijn ergens.


Kan trouwens mijn Knucklehead reverbtop op 8 watt (!) zetten, maar dat volume is nog te hard voor thuis, al krijg je wel een mooie sound. Voor repetities trekken de drive-kanalen het wel, maar clean heeft geen headroom en wordt er niet mooier op..

birt
16 oktober 2004, 12:21
Ziet er erg cool uit zo een zvex 'amp'!

Iemand ooit een bouwtekening van een dergelijke kleine buizenbak gevonden?

google ff op firefly en heavywatter
www.ax81.com is ook een goede start

NeeraDJ
16 oktober 2004, 12:23
Kan trouwens mijn Knucklehead reverbtop op 8 watt (!) zetten

Heb je die nog dan? Ik dacht dat je de mijne wilde overkopen mocht ie niet bevallen

BLOK182
16 oktober 2004, 12:26
Mijn Blue Angel kan op 18 watt als laagste, maar dan is het class A, dus niet echt, ehm, zacht :)

marc_o
16 oktober 2004, 12:28
Kan trouwens mijn Knucklehead reverbtop op 8 watt (!) zetten

Heb je die nog dan? Ik dacht dat je de mijne wilde overkopen mocht ie niet bevallen

Voor de duidelijkheid, ik heb een andere top dan jij vermoed ik en ik spaar Rivera's, heb er al 2.

Kijk even op de site www.rivera.com en kijk naar de verschillen. De mijne is een midi-bestuurde 3 kanaalstop met op ieder kanaal een boost (6 sounds dus) 2 reverbs en de mogelijkheid de Los Lobottom aan te sluiten.
Jij hebt de originele eerste versie van de knucklehead als ik het goed begrijp, een heeeel andere versterker. Maar ik hab altijd interesse hoor, laat maar weten wanneer ie je neus uitkomt.... :)

Negative K3 fan
16 oktober 2004, 13:24
Ziet er erg cool uit zo een zvex 'amp'!

Iemand ooit een bouwtekening van een dergelijke kleine buizenbak gevonden?

jep, ik vond laatst een schema van een amp met een 12au7 als push pull eindtrap zonder fase draaioer, erg leuk.

Jeroenvanhulsteijn
16 oktober 2004, 14:26
op ebay.de vind je regelmatig metal/cream/crunch mastertjes. Bij feedback hebben ze nog een cream machine liggen.

Antoon
16 oktober 2004, 22:09
Marc,
Ik heb voor dit doel pas een H&K Cream Machine gekocht. Is ook geloof ik iets van 2 watt bij 8 Ohm. Volgens mij zijn de Blues Machine en de Metal Master opvolgers daarvan. Als ik het ding aansluit op m'n 4x12 kast moet ik nog steeds de Mass ertussen zetten om lekker met een CD mee te jammen zonder moeder de vrouw aggressief te maken (kun je nagaan..)

Als je ze vindt zijn niet al te duur (50-150) en je kunt nog experimenteren met verschillende buizen. Ik ben er nu eentje in een andere behuizing aan het zetten (hele lijnuitgang etc eraf gesloopt) en te combineren met een resonerend filter als toonregeling (die zit er namelijk niet op). Experimentje..

Franc
18 oktober 2004, 12:11
Ziet er erg cool uit zo een zvex 'amp'!

Iemand ooit een bouwtekening van een dergelijke kleine buizenbak gevonden?

jep, ik vond laatst een schema van een amp met een 12au7 als push pull eindtrap zonder fase draaioer, erg leuk.

Je bedoelt waarschijnlijk de FireFly.
Ik heb er een gebouwd. Erg leuk ampje. Zie mijn site.

Franc.