PDA

View Full Version : hendrix



kikker
14 oktober 2004, 14:00
hey

mijn vraag gaat over het soleren van Jimmy hendrix. Klopt het nou dat Jimmy H. bij elke akkoorden wisseling ook van toonsoort verandert ?

B.V eerste 3 akkoorden van little wing Emin-C-G

Dus dan gaat hij in emin soleren over het emin akkoord, en over het C akkoord soleert ie dan in Amin, en vervolgens terug naar Emin. Klopt het wat ik heb gelezen over jimmy hendrix ? En bij wind Cries Mary schijnt hij dat ook te doen. Dus is het zo dat ie bij elk akkoorden wisseling van toonladder verandert, en als ie dat zou doen dan doet ie toch moeilijk, want bij sommige akkoorden kan je gewoon in de toonladder blijven

groeten :cool:

jimihendrix
14 oktober 2004, 15:30
hey...het is Jimi Hendrix geen (Jimmy) :razz: :wink:

maar ja,

ja het klopt wel ongeveer wat je zegt ja....
het is gewoon allemaal op de toon,
niet speciaal met de akkoorden...
gewoon op de toon afgaan.

Musical Greetzz...Marco 8-)

The_RockeR13
14 oktober 2004, 16:21
klopt, bij bijv Am legt ie een barree en pingelt ie wat Am (pentatonisch)erbij

moretel
14 oktober 2004, 22:06
Soleren doet ie vaak gewoon pentatonisch, in little wing bv. alleen in Emin penta.
Het accoordenschema speelt ie wat anders, accoord en dat wat losse noten die bij het accoord horen, op mijn site kun je daar een artikeltje over vinden.

kikker
15 oktober 2004, 13:33
he tnx, heb je site effe bekeken en er staan leuke dingen op

Dus als ik het goed begrijp doet hij dus, als er een A maj akkoord word gespeeld, gooit hij er A maj penta over het A majeur akkoord, en over Dmin Dmin penta dus bij elk akkoord zit een pentatonische ladder en die speelt hij steeds ?? Klopt dit ?

groeten

moretel
15 oktober 2004, 14:00
Dat weet ik niet precies,
je moet je richten op de techniek, dus accoord en dan een loopje ala Hendrix. Of die noten uit de majeur, mineur of glazenwasser ladder komen maakt niet zoveel uit, is goed om uit te zoeken maar als het klinkt is het goed.
Als je alleen speelt met bas en drum heb je erg veel mogelijkheden, zodra er meerdere instrumenten bijkomen wordt het ingewikkelder.

savecracker85
15 oktober 2004, 18:59
he tnx, heb je site effe bekeken en er staan leuke dingen op

Dus als ik het goed begrijp doet hij dus, als er een A maj akkoord word gespeeld, gooit hij er A maj penta over het A majeur akkoord, en over Dmin Dmin penta dus bij elk akkoord zit een pentatonische ladder en die speelt hij steeds ?? Klopt dit ?

groeten
ja in principe wel, hij speelt de losse noten van een akkoord aangevuld met de mineur maar overigens ook majeur pentatonische toonladder..

Maar zoals moretel zegt gaat het voornamelijk om de techniek...Het is niet zo dat je deze slagtechniek aanleert door alleen maar toonladders in je hoofd te stampen..Het gaat er meer om dat je als het ware speelt met de noten en een beetje om het akoord heen danst :P

je moet deze site maar even checken:
http://www.fenderplayersclub.com/woodshed/video_lessons/video_lessons.htm
hier staat een filmpje over hendrix' slagtechniek met bijbehordende tabs

Hoe ik zelf deze manier van slaggitaar heb geleerd is door vooral nummer mee te spelen..Dan zie je op een gegeven moment het verband tussen de ladder en akkoorden. En kan je er zelf ook mee experimenteren zonder het letterlijk na te spelen :)

1959SLP
16 oktober 2004, 10:15
het zijn niet direct pentatonische toonladders maar maj-en mineur accoorden met pentatonische toevoegingen. Net ff iets anders. zeer duidelijke voorbeelden en easy om te oefenen: little wing en wind cries mary