PDA

View Full Version : hoe leer ik gitaarspelen?



jvr
15 september 2001, 12:48
Ik speel al jaren af en toe gitaar d.w.z. ik produceer geluid. Nu wil ik het wat serieuzer aanpakken, hoe kan ik het beste te werk gaan? hoe belangrijk is bijv. muziektheorie, wat is het nut van toonladder, hoe belangrijk is het om zelf muziek uit te kunnen zoeken, etc......?

taylor
15 september 2001, 17:29
ja dat ligt er maar aan wat je er mee wil gaan doen als je gewoon nog wat wil speelen zou ik gewoon zelf uit een boek proberen.

als je echt serieus er wat mee wil doen zul je toch alles moeten leren wat je zei.
(bij en leraar)

jvr
15 september 2001, 22:12
Ok, bedankt. Maar heb jij dan nog tips t.a.v. goede boeken, sites, evt. docenten (in de buurt van Breda)?
En op welk punt is het verstandig om in een bandje te gaan spelen. Ik heb nl. het gevoel dat ik alle basisakkoorden, akkoordenschema's, toonladders ken en toch blijft het bij 'pingelen'...

taylor
15 september 2001, 22:48
nou dat lijkt me sterk dat je ze allemaal kent.

ik bedoel bv er zijn alleen 144 3klank akkoorden ken je die allemaal??

als je niet veder komt is het denk zeer goed om naar iemand te gaan die je veder helpt met je spel.

in en band kun je spelen na en jaar of 2 gitaar spel met mensen die op het zelfde niveau zitten als jou(daar leer je zeer veel van)

boeken zijn er wel maar ik weet zo geen tittels.

Conundrum
23 september 2001, 13:23
Het boek "De gitaar" van Ralph Denyer is zeer goed. Er staat zowat alles in. Ga ook eens kijken op http://www.21stcenturyguitarist.com/

Master Tinuzzz
2 oktober 2001, 16:53
Ik heb het geleerd door met de cd's die ik goed vond mee te spelen en door te zetten. Les is heel handig, maar ik ken niemand in dat circuit. Succes

Speedpete
28 oktober 2001, 21:16
Ik heb gelijk 'De gitaar' besteld en ik moet eerlijk zeggen dat ik ineens wat geluid begon te maken...

Combinatie van boek, tabs van inet en een aantal aanvullende dingen van inet werkt voor mij prima...

anoniem
14 december 2001, 20:10
Op 2001-09-15 11:48, schreef jvr:
Ik speel al jaren af en toe gitaar d.w.z. ik produceer geluid. Nu wil ik het wat serieuzer aanpakken, hoe kan ik het beste te werk gaan? hoe belangrijk is bijv. muziektheorie, wat is het nut van toonladder, hoe belangrijk is het om zelf muziek uit te kunnen zoeken, etc......?

Outshine
26 december 2001, 22:49
Op 2001-10-28 20:16, schreef Speedpete:
Ik heb gelijk 'De gitaar' besteld en ik moet eerlijk zeggen dat ik ineens wat geluid begon te maken...

Combinatie van boek, tabs van inet en een aantal aanvullende dingen van inet werkt voor mij prima...


Ik heb precies hetzelfde gedaan en na 6 maanden had k een bandje. Errug handig boek!!

rockandsoccer
27 december 2001, 15:07
Hmm ja ik speel nu ook al een beetje gitaar maar ken nog bijna niks. Ik sta er wel van te kijken dat er mensen op dit forum zijn die songs van Hendrix en Van Halen kunnen spelen. Ik had een video gehaald StarLicks waar een paar stijlen worden geintroduceerd zoals Yngwie Malmsteen en tapping. Jezus wat kunnen die mensen spelen. Zijn er hier soms ook mensen die kunnen tappen en bijv. Eruption kunnen naspelen dat lijkt me stug. Hoe moet ik nou een goede gitarist worden?? Moet ik les nemen of gewoon zoals nu boeken uit de Bieb halen. Fasttrack 1 en 2 heb ik al die vind k dan ook niet echt bijzonder. Er staan geen leuke liedjes in. En om meteen al liedjes van grote namen na te spelen is veel te hoog gegrepen. Ooit zal ik als een Gary Moore en een Jimmy Page kunnen spelen maar ik moet even een begin maken. Wat zijn jullie ervaringen , les , boeken , hard werken?? Zeg het maar

anoniem
9 januari 2002, 16:40
ik weet niet of je noten kan lezen, maar dat is heel nuttig want daardoor word het veel makkelijker om dingen uit te zoeken.
ik bedoel je krijgt daardoor veel meer inzicht in de gitaar zelf.

dirkw83
29 januari 2002, 14:30
Ja, da's waar, dan kun je zelf omwegen om moeilijke/semionmogelijke akkoorden verzinnen. En je kunt stoere praat toepassen op je directe samenleving:).

Speedpete
2 februari 2002, 22:11
Ben nu wat verder, ik combineer het boek nu met tablatuur die ik naspeel. Vlieg sinds een paar weken met stappen vooruit, ken steeds meer accoorden, super.

Vooral het moment waarop 'Damn those eyes' van Kane uit me gitaar kwam zal ik niet snel vergeten.

dirkw83
3 februari 2002, 16:30
Hihi, da's een vrij simpel liedje. Maar begin svp niet over Kane!!!:)

kleinduimpje
8 februari 2002, 01:21
Mee eens! Overigens zijn al die technieken iets waar je in moet groeien. Hoe langer je gitaar speelt, hoe meer je kunt en hoe meer 'feeling' je krijgt voor al die 'moeilijkere technieken' zoals tapping. Maar pin jezelf hierop niet vast, belangrijkste is om eerst een goede accoordkennis op te doen en dan kan je verder met soleren.

dirkw83
8 februari 2002, 11:22
en tokkelen natuurlijk~!

kleinduimpje
10 februari 2002, 02:09
Yep!

ocean
17 februari 2002, 20:20
Het hangt er vanaf wat je muzikale voorkeuren zijn en of je aanleg en doorzettingsvermogen hebt! Ik luistert echt heel graag naar Steve Vai en Joe Satriani, maar nog in geen miljoen jaar zal ik dit na kunnen spelen en dit wil ik ook niet. Ik bestudeer ze wel maar niet fanatiek. Mijn voorkeur gaat uit naar Jimi Hendrix achtige blues, omdat ik daar al spelende meer mee heb dan wat die snelle helden doen. Tappen ligt ook niet in mijn straatje. Dat schijnt the thing te zijn, maar ik heb geen zin om me daar uren in te verdiepen. Ook uit respect voor Eddie begin ik er maar niet aan. Ontdek waar je talenten liggen en ga dan zoveel mogelijk oefenen, jammen enzo.
Vooral van jammen met anderen leer je een hoop...!

dirkw83
17 februari 2002, 20:44
Ja, dat ken ik, van die liedjes die je gewoon niet wíl kunnen spelen omdat je dan weet hoe het gaat: zo snel je ze kunt is het niet meer leuk om er gewoon naar te luisteren en als je dat tóch doet dan ga je hele tijd denken: A, G, D5....en dan is het lied dus af. Hoi!

Wolverine_nl
29 maart 2002, 18:05
En vergeet vooral niet goed te luisteren wat je speelt, je kan notenlezen wat je wil en allerlei boeken doorgewerkt hebben wat je al erg ver helpt, maar vergeet vooral het luisteren niet, als je het speelt zonder enige feeling of overtuiging, dan horen mensen dat gewoon.

Gewoon flink oefenen dus :grin:

stefano teske
29 maart 2002, 23:18
om een beetje de basis te leren, kun je uit een boek wel wat nuttigs halen, maar voor het "zwaardere" werk is les toch wel handig. ook samenspelen met een andere gitarist is heel nuttig omdat je dan van elkaar leert.

over de theorie: dit is niet hoog-nodig om gitaar te kunnen spelen, maar als je de theorie begrijpt, ben je niet alleen gitarist maar wordt je ook meer een muzikant.

Ramses
5 april 2002, 15:17
Als je echt snel en goed wil gitaar leren spelen....neem les....simpel. Sla een telefoonboek open en zoek een gitaarleraar....zo simpel. Ik heb zelf les voor33europermaandendathoudt in 4a 5 lessen van een half uur....leer je veel,heel veel van. En samenspelen met een goede gitarist (je leraar dus) geeft je de kans slagritmes en manieren van acoorden vastpakken en en en ...te leren.

Ik heb de beginselen meook zelfaangeleerdmaar na 3 maanden oefenen ben ik toch maar op les te gaan om verschillende redenen:

- je blijft gemotiveerd!!
- je leert stukken sneller.
- je leert steeds weer iets nieuws uitdagends.
- je kunt es zien hoe een goede speler de zaken aanpakt.

vooral het steeds iets nieuws leren wil nog wel es mislopen als je alles jezelf leert.

groeten, René

Ramses
5 april 2002, 15:21
ohhh, neem wel prive les! anders wordt t 10x niks.

dirkw83
6 april 2002, 15:02
- je blijft gemotiveerd!!

Sorry, hoor, ik ga hier ongetwijfeld mierenneuken maarehhh, dat moet toch echt zijn: IK blijf gemotiveerd.
Veralgemeniseer niet want ik persoonlijk volg geen les maar ben nog vastberadener om meer te leren dan aan het begin van mijn gitaarspel!

IJzerbroot
19 september 2002, 15:31
Tsja, heb hetzelfde euvel. Ik speel samen met iemand die net ff een stukkie verder is als ik. Op een bepaald moment heb je zoveel truukjes geleerd (je speelt iets maar je hebt geen flauw idee WAT je eigenlijk speelt) dat je die truukjes gaat combineren. En dan wordt het leuk, want dan klinkt het ergens naar. Maar je moet een goede basis hebben. En dus is les eigenlijk onvermijdelijk. Voor je het weet leer je jezelf iets aan wat je nooit meer afleert. Tenzij je Stevie Ray Vaughan heet.....succes ermee.

A-ToXiC
19 september 2002, 18:33
Op 2002-02-17 19:44, schreef dirkw83:
Ja, dat ken ik, van die liedjes die je gewoon niet wíl kunnen spelen omdat je dan weet hoe het gaat: zo snel je ze kunt is het niet meer leuk om er gewoon naar te luisteren en als je dat tóch doet dan ga je hele tijd denken: A, G, D5....en dan is het lied dus af. Hoi!



Komt me heeeeeeeeeel bekend voor....

fredericks27
24 oktober 2007, 20:03
hoi ik kijk de laatste tijd naar gitaarles rinkie op you tube en ik heb al een hoop geleerd .
zeer duidelijke lessen voor beginners ook met slag enzo ook leuke nummers en ik heb een verzoek gepost en hij heeft beloofd dat het nummer behandeld gaat worden dus mischien een tip? het is gratis dus kwaad kan het niet

Sterik
25 oktober 2007, 20:59
wat Ramses zegt, en over tappen:
dat is helemaal niet zo moeilijk, het is juist een redelijk makkelijke techniek, en het voelt goed om te doen ;)
en zoals al vele malen herhaald is: oefening is de truuk

tabmaniac
25 oktober 2007, 22:49
oefenen, oefenen, oefenen!!

les?? zelf nooit gehad..
tis aan jou om te bepalen of je er wat aan hebt of niet..;)

spykie
29 oktober 2007, 09:20
ik heb geleerd met een leraar en het boek gitaarspelen deel 1 , 2 en 3

echte aanrader !!

G.G.
2 november 2007, 12:52
Zo, dit is een oud topic. Zal wel met een reden naar boven geschopt zijn.

Ik zeg ook oefenen, oefenen en oefenen.


oefenen, oefenen, oefenen!!

les?? zelf nooit gehad..
tis aan jou om te bepalen of je er wat aan hebt of niet..;)

In princiepe zijn alle lessen wel van internet te halen.

Eerst beginnen met wat simpele liedjes (gewoon accoorden strummen)

Als je de accoorden een beetje kan pakken, dan wordt het tijd om die accoorden te gaan begrijpen en te kijken hoe een toonladder zich verhoud tot deze accoorden. Je leert toonladders en gaat die bij de accoorden gebruiken om je spel wat interessanter te maken.

Klinkt allemaal wat wazig, dus heb even een stukje opgenomen wat ik bedoel.

Dit zijn twee simpele accoorden, Em en Am, een toonladder Em (zonder extra aanvullingen etc...., gewoon strikt de toonladder, niets interessants) en zo zou je ze kunnen gaan "verkennen":

http://www.esnips.com/web/EmineurAmineurloopjes/

En dan heb ik hiermee weer 5 lickjes geleerd, die ik op de hals kan verschuiven naar andere posities zodat ze over een ander mineuraccoord passen.

simpele manier van oefenen, waarbij je je eigen stijl ontwikkeld.

Djankie
5 november 2007, 17:22
GG wat een lekker geluid man, wat voor amp-gitaar heb je al ik vrage mag?

G.G.
5 november 2007, 18:30
GG wat een lekker geluid man, wat voor amp-gitaar heb je al ik vrage mag?

Hahahahaaaaa.... en multiplex Hondo H-76 stratocaster en Line6 toneportgx via de computer. Ik heb dus zogezegd het slechtste spul gebruikt dat ik in huis heb.

Jeroen Petrucci
5 november 2007, 22:26
Ik heb nu een leraar en die leert me nu over de accoorenfamilies, over hoe ze worden opgebouwd dmv tertsen enz. enz. Best handig om te weten, hoef je nooit een accoordenboek te hebben.

G.G.
8 november 2007, 10:29
Hey!!

Laatst toffe site gezien die begint bij de basics, en je funk leert spelen op je akoestische gitaar! check it out!

www.acoustic-funk.com

:metal:

Stop eens met dat gespam. Je hebt 8 posts op je naam staan, en die gaan allemaal over dat acoustic funk. Heb je verder niets te melden dan?

http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=1420545

Bassbitch
8 november 2007, 13:57
Bedankt voor de report, stappen zullen worden ondernomen.

hendrix2
8 november 2007, 14:15
Hey!!

Laatst toffe site gezien die begint bij de basics, en je funk leert spelen op je akoestische gitaar! check it out!

www.acoustic-funk.com

:metal:
trouwens een kutsite... als je lessen wil maken, zorg dan dat ze inhoudelijk kloppen, maar spreek niet van downbenden van de 7de fret zodat ie als de 6de gaat klinken... verder heb ik zelf niet meer gekeken.

-=JEROEN=-
8 november 2007, 17:34
hij valt trouwens behoorlijk door de mand

de ene keer zegt ie "ik heb een toffe site gevonden, of ik ken een toffe site" en verderop zegt ie "ik ben met een nieuwe site bezig", met hetzelfde adres, wouw wat toevallig :listen:

fredericks27
18 december 2007, 11:30
wat een kut site zeg echt zonde van mijn tijd :angry: