PDA

View Full Version : Standenschakelaar Strat



dacrow
14 oktober 2004, 13:04
Kan iemand mij vertellen voor wat de Standenschakelaar van een Fender Strat USA dient ?

Ik weet dat de stand die helemaal naar de bridge staat een soort scheurende klank geeft en de stand ad nek voor wat ritme spelen maar ...

Iemand een duidelijk antwoord?


:cool:

MoserCustomShopDotCom
14 oktober 2004, 13:11
Zo'n strat heeft 3 elementen. Met deze schakelaar kies je welke elementen er actief zijn.


De stand naar onder (richting de brug zeg maar) selecteert alleen het brugelement.

Eentje terug selecteert de middelste en de brug,
de middelste stand alleen het middelste element

eentje naar voren de middelste en het halselement

en de voorste stand alleen het halselement.


De snaren zorgen op alle posities voor andere klanken, waardoor de elementen toch ander geluid doorkrijgen. Veel gitaristen gebruiken verschillende elementen voor verschillende posities. Dat komt doordat de elementen soms beter geschikt zijn voor een bepaalde positie

Quadrifoglio
14 oktober 2004, 13:12
Ik kan me vergissen maar volgens mij is het als volgt:

Stand 1 (helemaal naar beneden): brug pu
Stand 2: brug plus middle pu
Stand 3: middle pu
Stand 4: neck plus middle pu
Stand 5: neck pu

Althans, zo zit het naar mijn idee op mijn Ultra Strat

ToTaL FaKe
14 oktober 2004, 13:16
dat zegt ie tog ook.. :???:


maar het klopt wel bij een Strat jah.

Ooit als ik geld heb wil k er ook 1 :-D maar dan als kleur: olympic white

alleen die en geen andere :cool:

MoserCustomShopDotCom
14 oktober 2004, 13:16
Zo zit het op iedere strat die ik ooit heb gezien :p en dat zijn er ondertussen wel behoorlijk wat...

1) het is logica (de schakelaar "wijst" zo'n beetje die kanten op)
2) iedereen doet het zo, als je dan anders gaat lopen doen verwar je alleen maar mensen :)

Hoewel... Jon Schaffer (Iced Earth) had zijn gitaar aan laten passen om de schakelaar naar boven het brugelement te laten selecteren heb k ergens gelezen... geen idee waarom :p

MoserCustomShopDotCom
14 oktober 2004, 13:17
dat zegt ie tog ook.. :???:


maar het klopt wel bij een Strat jah.

Ooit als ik geld heb wil k er ook 1 :-D maar dan als kleur: olympic white

alleen die en geen andere :cool:De berichten waren ongeveer tegelijkertijd gepost ;) vandaar :p ikke was alleen sneller *points at the screen and laughs*

MazeMouse
14 oktober 2004, 14:28
Zo zit het op iedere strat die ik ooit heb gezien :p en dat zijn er ondertussen wel behoorlijk wat...

1) het is logica (de schakelaar "wijst" zo'n beetje die kanten op)
2) iedereen doet het zo, als je dan anders gaat lopen doen verwar je alleen maar mensen :)

Hoewel... Jon Schaffer (Iced Earth) had zijn gitaar aan laten passen om de schakelaar naar boven het brugelement te laten selecteren heb k ergens gelezen... geen idee waarom :p
Omgekeerde schakeling is misschien voor hem makkelijker.
Slagpartijen op de brug elementen en dan als hij snel naar de solo moet kan hij in een downstroke ineens naar zijn nekelement springen voor zijn solo (misschien)

BramVersteeg
14 oktober 2004, 14:55
Ik heb het ook omgewisseld op m'n LP. Dat komt omdat als ik tap tijdens een solo (op brug element) ik nogal eens tegen de schakelaar kwam met m'n hand. Nu heb ik daar geen last meer van, hij staat al omhoog.

dacrow
14 oktober 2004, 15:21
Ik wist dat die schakelaar de verschillende elementen aanzet mijn vraag
was eigenlijk welke karakteristieken deze hadden bvb bij de strat heeft de
bridge pickup een schel,scheurend geluid ,de neck pickup meer een doffer geluid met meer body het middelste ben ik nog niet uit

Weet iemand een goede site met wat instellingen (ook met de Tone knoppen)


SRV 4 ever :cool:

bert k
14 oktober 2004, 15:30
:???: gewoon alles vol open...

Negative K3 fan
14 oktober 2004, 18:27
Ik heb het ook omgewisseld op m'n LP. Dat komt omdat als ik tap tijdens een solo (op brug element) ik nogal eens tegen de schakelaar kwam met m'n hand. Nu heb ik daar geen last meer van, hij staat al omhoog.

had ik eerst ook, maarja toen bracht ik hem naar de gitaarwinkel voor onder andere nieuwe pots en nu is het omgekeerd. tja, moet je maar mee leren leven.

Javaca
14 oktober 2004, 19:05
Weet iemand een goede site met wat instellingen (ook met de Tone knoppen)

Gewoon zelf proberen.

Bij distortion is bijv erg lekker:
brug+midden (stand 2) en de onderste toneknop half/helemaal dicht.

dacrow
15 oktober 2004, 12:26
Intressant ik ge bruik hetzelfde (stand 2 en 1) met de tone knop half of volledig dicht , maar dan clean krijg je een lekker dof blues geluidje zoals
John lee hooker ...........

Iemand idee voor wat zuiver de middelste pickup zou dienen (karakteristiek) ?
:-D

dacrow
15 oktober 2004, 12:26
Intressant ik ge bruik hetzelfde (stand 2 en 1) met de tone knop half of volledig dicht , maar dan clean krijg je een lekker dof blues geluidje zoals
John lee hooker ...........

Iemand idee voor wat zuiver de middelste pickup zou dienen (karakteristiek) ?
:-D

guvnor
15 oktober 2004, 13:02
De enige standen die ik gebruik zijn de 1,2 en 4.
Voor clean en lichte overdrive laat ik de tone knop helemaal open. Bij distortion draai ik de tone (bijna) helemaal dicht.

De 3 en 5 gebruik ik niet. De 5 is mij te schel of iel en de 3 heb ik nog nooit een toepassing voor gevonden.

1959SLP
16 oktober 2004, 09:29
stand 2 gebruik ik als basis voor het typische Rory Gallagher geluid. Hiervoor staat het middelste element wel n stuk lager afgesteld t.o.v. het brugelement.
stand 3 en 4 gebruik ik meestal voor de cleane stukjes. 1 en 5 spreekt voor zich.
Voor wat betreft het in de weg zitten van die toggle-switch: deze heb ik zo`n 80 graden omgebogen (naar boven), No Problem!