PDA

View Full Version : Ken uw klassiekers



Iced Dragon
14 oktober 2004, 11:00
aan de wat meer ervaren, wijze mensen hier op dit forum of aan de jonge geïnteresseerden.

Als gitarist die voornamelijk met metal bezig is maar ook jazz, folk, blues, pop-rock, prog...interessant vindt maar weinig namen kent, wie zijn nu die echte klassiekers, die je als ruimdenkend gitarist toch zou moeten kennen?

Waarom zou ik naar een Jef Beck moeten luisteren of een Stevie Ray Vaughan? Welke nog en argumenteer maar :-D (geen shredders want daar ben ik al 'intensief' mee bezig)

Van wat mogelijk toch klassiekers zijn, 'k heb wat werk van Al Dimeola, Django Reinhardt, Allan Holdsworth.
Natuurlijk ook Brian May...

Harry
14 oktober 2004, 13:21
je moet (ach ja moet...) naar muzikanten luisteren die je aanspreken. Zo luister ik graag naar Bo Diddley, niet omdat die man zo'n verschrikkelijke virtuoos is, maar omdat ik zijn muziek leuk vind.

En ik luister niet naar Steve Vai, omdat ik dat juist weer niet leuk vind. Erg knap hoor, maar het raakt me niet.

Das Schaap
14 oktober 2004, 13:29
Weet je draakje ik ben ook net bezig met jazz enzo leren kennen en ben zelf wel weg van Greg Howe. Hij heeft een cd met Dennis Chambers en Victor Wooten heet Extaction. Die is erg vet. 8-)
The Mark Varney project vind ik ook wel stoer, ironisch genoeg een cd genaam the truth in shredding :lol:

Maniaaaak!!
9 november 2004, 11:41
- Blues Saraceno (DIKKE aanrader, probeer de CD 'Plaid' te scoren)

- Dweezil Zappa (zoon van...)

- Nuno Bettencourt (voornamelijk het 1e en 3e album van Extreme)

- Darren Housholder

- Ritchie Kotzen (zijn oude werk uit de 80's/90's)

- Alex Skolnick (periode NA Testament, heeft een project met Les Claypool gedaan)

- Shawn Lane (ook een DIKKE aanrader, de man leeft helaas niet meer)

- Jeff Beck (gaf je zelf al aan, Jeff Beck's Guitar Shop is een zeer goeie plaat)

- Pat Metheney (tell her you saw me is een erg mooi nummer)

- Jaco Pastorius (is een bassist maar zou iedere gitarist moeten kennen imho)

als ik nog wat bedenk zallik het posten, hoop dat je het net zo cool vind als ik...

The Flying Dutchman
9 november 2004, 19:51
Pink Floyd: prachtige experimenten met geluiden, onmogelijke precisie, origineel ten top! Daarbovenop hebben ze ontelbaar veel klassiekers gegaan (daarom raad ik je aan "Echoes" te kopen).

Daarnaast hebben zij 's werelds beste plaat gemaakt "the dark side of the moon"

(als ik er 1 naam moet op plakken: Gilmour)

Harry
10 november 2004, 14:34
:roll: 's werelds beste plaat.......

Iced Dragon
10 november 2004, 16:09
ha, er begint eindelijk wat schot in de zaak te komen.
bedankt!

Daevren
10 november 2004, 16:36
Ik noem even Bireli Lagrene, Steve Morse, John McLaughlin, Mike Stern en Scott Henderson, Pat Martino, John Scofield.

En nog dichter bij jazz.

Charlie Christian, Bill Frisell, Wes Montgomery, Jim Hall, Kenny Burrell en Barney Kessel.

Alleen gitaristen, alhoewel de beste solisten in de jazz saxofoon spelen. Dus als je interesse hebt in jazz zelf dan moet je daar ook naar gaan luisteren.

Namen die al genoemd zijn heb ik even overgeslagen.

Ook ben ik erg blij te zien dat mijn drie favoriete gitaristen door anderen al binnen 4 posts genoemd.

En in het 'klassiekers' label geloof ik niet. Ik heb gewoon naar mijn mening de beste gitaristen in de jazz/rock-fusion en de (bebob)jazz opgenoemd. Er zitten vast veel 'klassiekers' tussen.

Luca P
10 november 2004, 17:36
je moet (ach ja moet...) naar muzikanten luisteren die je aanspreken.

Zo luister ik geregeld naar ABBA!

En Brian Setzer, Danny Gatton, Macca, Les Paul....enz

RS-Rik
24 november 2004, 11:48
als ik blues luister zijn het vrolijke nummertjes van buddy guy

anders lekker metallen, WASP en Armored Saint zijn super. (bekende bandjes, toch underground)

ozzy
24 november 2004, 12:31
Pink Floyd: prachtige experimenten met geluiden, onmogelijke precisie, origineel ten top! Daarbovenop hebben ze ontelbaar veel klassiekers gegaan (daarom raad ik je aan "Echoes" te kopen).

Daarnaast hebben zij 's werelds beste plaat gemaakt "the dark side of the moon"



Met Pink Floyd's slechtste nummer erop : The great gig in the sky.
Dat kattengejank.

The Flying Dutchman
24 november 2004, 15:16
Pink Floyd: prachtige experimenten met geluiden, onmogelijke precisie, origineel ten top! Daarbovenop hebben ze ontelbaar veel klassiekers gegaan (daarom raad ik je aan "Echoes" te kopen).

Daarnaast hebben zij 's werelds beste plaat gemaakt "the dark side of the moon"



Met Pink Floyd's slechtste nummer erop : The great gig in the sky.
Dat kattengejank.

Er is altijd veel kritiek geweest op greeat gig in the sky (in indruk heb ik toch) maar persoonlijk vind ik het lang niet mis. Nuja, dat komt ook wat neer op smaken...

En ik weet dat het een grove uitspraak ik om te zeggen dat the dark side of the moon het beste nummer allertijden is, dat is dan ook mijn mening. Maar ik denk dat velen milioenen deze mening met mij delen...

Les Paul
24 november 2004, 22:29
Frank Zappa...de vader van ;)
Alex Lifeson (Rush) erg mooi afwisselend en sfeervol gitaarwerk
Steve Howe (Yes) Jazz en klassieke invloeden in rock
Stevie Ray Vaughan is inderdaad verplichte kost als je wilt weten hoe ver je in de Blues kan gaan.
Ook Gary Moore heeft erg leuke dingen gedaan. Luister bijvoorbeeld eens naar Black Rose van Thin Lizzy.

taylor
25 november 2004, 11:01
ik denk dat je zelf moet zoeken,bedoel alles wat wij zeggen kun jij wel helemaal niks vinden.

ik zie bv al wat gasten waar ik van denk luister je naar die crap?
de 1 vind al dimeola wel goed maar ik en vele andere vinden hem weer niet zo geweldig(wel speed maar weinig emotie).

ik heb 1 beetje het idee dat je het dan(geforceerd) leuk moet vinden omdat veel lui zeggen van hoe geweldig 1 muzikant is,of omdat het als titel "klassieker" heeft.

Daevren
25 november 2004, 13:30
Hoe kan Al Di Meola nu geen emotie hebben? Ik snap de kritiek op zijn muziek maar wat heeft het met emotie te maken? En dan nog, die man heeft genoeg interessante dingen gedaan om naar te luisteren, zowel electrisch, akoestisch, met Chick, met McLaughlin/De Lucia enz.

En ja, onderdeel van muzikant zijn is dingen geforceerd leuk vinden. Vind je dat niet dan kun je misschien beter een andere kunstvorm kiezen. Maar ik vraag me dan of of je het wel leuk vind geforceerd boeken te lezen die je eigenlijk niet leuk vind.

taylor
26 november 2004, 12:01
test

taylor
26 november 2004, 12:11
hmm ja jij bent duidelijk 1 fan dus voel je je op je pik getrapt,dat begrijp ik wel.

zijn elektrische (oude) werk vind ik nu wel weer 1 stuk beter en ik heb zelfs cd's van hem dus.....

dat geforceerd (muzikant)is wel waar in band situatie's dan moet je altijd consesies doen,maar we hebben het hier over luisteren naar muziek toch?

ik vind wel dat die moeite moet nemen om van alles te luisteren maar hij hoeft het zeker niet goed te gaan vinden,dat slaat nergens op!
het kan ook zo zijn wat die nu niet goed vind kan die over 2 jaar heel anders over denken,je moet er ook en beetje rijp voor zijn.

Daevren
26 november 2004, 14:18
Ik ben niet echt een groot fan, heb wel een paar van zijn CDs.

Ik vind dat je als muzikant zoveel mogelijk soorten muziek moet leren waarderen. Want daar leer je heel veel van. Natuurlijk is dit een langdurig process van meerdere jaren of heel je leven.

Al Di Meolas muziek klinkt zo omdat hij eerst de harmonie schrijft, en dan de melodieen eroverheen bedenkt. Nu is zijn frasering ook niet eentje met de meeste variatie. Vandaar dat zijn muziek zo klinkt. Nu is hij ritmisch wel weer sterk, tokkelt akkoorden op een interessante en strake manier, heeft erg goede articulatie enz.

Dus een muziekliefhebber beoordeelt muziek op de zwakste schakel, een muzikant boordeelt muziek op de sterkste schakel.

Vind ik :)

Toffe gozer
26 november 2004, 14:45
Ach emotie blijft altijd nog een subjectief begrip , ik ben een enorme Toto fan en als erg één band is die verweten wordt emotieloze muziek te maken is dat wel deze band.

Luca P
26 november 2004, 19:49
Bij het horen van "I won't hold you back" wordt ik heel emotioneel!

Pegasus
26 november 2004, 20:08
Bij Stop Lovin' You gaat het volume helemaal open.

DOLBY
29 november 2004, 19:50
Rory Gallagher
Jimmy Page (Led Zeppelin)
Alvin Lee (Ten Years After) Kan heel jazzy zijn
to name a few legendary (blues) rockers

nopster
30 november 2004, 09:11
Rory Gallagher...