PDA

View Full Version : Gain-probleem zelfbouw distortion +



Bluesbreaker
14 oktober 2004, 10:26
Ik heb mijn halfafgebakken zelfbouw distortion plus eens weer uit de kast gepakt om af te maken. Alles werkt nu, er komt ook een prima geluid uit. Het enige probleem is (en dat het ik met andere probeersels ook al gemerkt) dat als ik de gain open draai het laatste stukje de gain ineens enorm toeneemt (+ruis). Dit zal vast een bekend probleem zijn. Weten jullie iets om dit te verhelpen?

Speeddemon
14 oktober 2004, 11:16
kijk naar je clipping stage, als het goed is zijn dat 2 anti-parallel geschakelde diodes.

Zet hier een condensatortje van 0.001uF aan parallel.

Bluesbreaker
14 oktober 2004, 11:25
bedankt, daar heb ik al een 0.001uF condensatort zitten, ik zal die wel even opnieuw solderen, misschien dat de fout daar zit

Antal
14 oktober 2004, 11:38
Wat betreft de gain toenamen: Heb je misschien een audio pot gebruikt waar een lineaire hoort te zitten?

En wat betreft de ruis: Heb je dat ding al in een afschermende behuizing zitten?

Dirk_Hendrik
14 oktober 2004, 11:50
Met Antal's vraag in het achterhoofd,
Heb je last van ruis of van brom. Ruis gaat met een afgeschermde behuizing niet weg. Brom (hopelijk) wel.

Bluesbreaker
14 oktober 2004, 11:53
Wat betreft de gain toenamen: Heb je misschien een audio pot gebruikt waar een lineaire hoort te zitten?

En wat betreft de ruis: Heb je dat ding al in een afschermende behuizing zitten?

Oja, ik herinner me ineens wat (is al weer een half jaar geleden dat ik hier aan begonnen ben) Volgens de beschrijving zou er een 1M Reverse Log pot in moeten, maar die had de electronicaboer niet. Hij heeft me wat anders meegegeven wat volgens hem ook zou voldoen, ik weet niet meer wat maar er staat "1MB 207M" op. Waarschijnlijk is een andere pot dus de oplossing?

En over die ruis, dat komt ook door de pot denk ik; de ruis komt er in dat laatste deel bij, waar de gain ineens hard omhoog gaat en de bass verdwijnt.

Antal
14 oktober 2004, 11:59
Oja, ik herinner me ineens wat (is al weer een half jaar geleden dat ik hier aan begonnen ben) Volgens de beschrijving zou er een 1M Reverse Log pot in moeten, maar die had de electronicaboer niet. Hij heeft me wat anders meegegeven wat volgens hem ook zou voldoen, ik weet niet meer wat maar er staat "1MB 207M" op. Waarschijnlijk is een andere pot dus de oplossing?

Dat zou best wel eens kunnen ja. Steve van Small Bear verkoopt ze. Check de link (http://www.smallbearelec.com/Ordering/Res_Pots.htm)

Robbert
14 oktober 2004, 12:29
Waarom reverse log? Kan toch ook de buitenste pootjes andersom aansluiten :???:

Antal
14 oktober 2004, 12:45
Waarom reverse log? Kan toch ook de buitenste pootjes andersom aansluiten :???:

Check dit maar:
http://www.geofex.com/Article_Folders/potsecrets/pottaper.gif

Geeft gewoon niet helemaal hetzelfde resultaat.

Robbert
14 oktober 2004, 13:17
Dat begrijp ik, maar ik denk bij mezelf dat wanneer je de buitenste aansluitingen omwisselt je van een logaritmische een reverse-log maakt.

Antal
14 oktober 2004, 17:55
Dat begrijp ik, maar ik denk bij mezelf dat wanneer je de buitenste aansluitingen omwisselt je van een logaritmische een reverse-log maakt.

Maak ik hier nu een denkfout, want volgens mij zegt het diagram anders. Somebody help me out here... :???:

hadv
15 oktober 2004, 00:34
draden omwisselen klinkt slim, maar dan draait-ie de andere kant om, en is het dus weer gewoon log...

Dirk_Hendrik
15 oktober 2004, 08:56
inderdaad. een verkeerd aangesloten log potmeter heeft wel het resultaat van een een reverse log maar met als nadeel dat hij de verkeerde kant op draait. In het geval van een gainregelaar betelent dat dus dat als ie "dicht" staat (zeg 7 uur) de gain op maximaal staat. Mooi is anders.

jaywalker
15 oktober 2004, 11:48
je mag natuurlijk ook mijn dist + kopen, :-D (spam)