PDA

View Full Version : VOx tonelab SE of LINE 6 pod XT LIVE



Rupke_rocks
14 oktober 2004, 10:02
Hoi,

ik wel een nieuw pedaal aansachaffen. Op dit moment speel ik over een boss me 50 en die voldoet goed in de coverband waarin ik speel als slaggitarist. Nu bne ik sinds kort ooko in een andere band begonnen waarin ik de enige gitarist ben en daar wil ik met meer efecten spelen experimenteren om kleuring aan het geheel te geven. du sik wil kunnen schakelen tussen patches ( dat kan met de boss me50 ook wel maar daar zit een kleine pauze tussen de patches als je schakelt (heel irritant)

maar goed ik zit dus te twijfelen tussen de vox tonelab SE en de net nieuw (of nog uit te komen) pod xt live vloerpedaal.

Heeft iemand ervaring met de vox en iemand toevallig al met de POD xt live.

Ik hoor graag reacties/adviezen van jullie.

Groetjes Rupke

Jeroenvanhulsteijn
14 oktober 2004, 11:07
De POD XT Live is volgens mij al te koop bij Feedback.

Ik heb zelf de Tonelab SE. En zeg nu zelf....die ziet er gewoon veel geiler uit dan de POD. En daar gaat het uiteindelijk toch om.....de looks :razz:

Maar even voor de goede orde:

De SE heeft geen irriterende schakelvertraging. Ik vind hem alleen niet heel erg stil. Ofwel...ruis. Oorzaken: mn gitaar is niet goed geaard en ik heb alles nog niet goed ingesteld. Ik heb er nog niet zoveel mee kunnen spelen (alleen in het weekend). Hij staat nl bij mn ouders en ik zit doordeweeks in Enschede. Bovendien, tijdens repetities is toch heel anders dan in je eentje thuis.

Over de modeling. Ik vind het goed genoeg voor mij. Over de PA kan ik echt druk leveren, net als bij een gewone versterker. Klinkt ook lekker dynamisch. Dynamisch genoeg voor mij. Ik heb wel een tijdje een Rivera en JCM2000 en Maverick in huis gehad. En zo op het eerste gehoor merk ik niet zoveel verschil. Maar als je intensief zult luisteren zullen de versterkers er vast wel wat beter uit komen.

De effecten zijn ook goed. Zeker de Uni Vibe vind ik erg lekker. De compressor is ook erg goed te gebruiken. Ik vond de Barber Tonepress alleen makkelijker om een goed geluid uit te krijgen. Chorus gebruik ik bijna niet. De wah, tja....ik ben niet zo'n wah man. Is gebaseerd op de V847 en V848. Het voordeel nu is dat je het bereik helemaal naar wens kunt instellen. Dus voor ieder wat wils.
De pitchshifter en octave zuigen drek. Daar kan ik niks goeds over kwijt. De tremelo vind ik erg goed bruikbaar. De overdrives zijn bruikbaar maar geven me geen kippenvel. Meestal gebruik ik toch de oversturing van de versterkermodellen.
Reverb gebruik ik niet want ik speel altijd in kerken.
De delay werkt prima. Zit ook tempo delay in en reverse delay, toch 2 erg leuke effecten.
De expressiepedalen zijn aan van alles en nog wat toe te wijzen. Kun je je delay mooi uit laten sterven. Owja, het signaal wordt afgekapt voor de delay, dus die blijft gewoon doorklinken als je van preset veranderd. Kun je trouwens geloof ik instellen hoe de delay afgekapt wordt. Mja...moek nog even nalezen.

Gebruiksgemak. Erg user friendly. Maar...het blijft multi effect/modeller. Dus je bent wel even aan het tweaken. Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk binnen een half uur alle geluiden had geprogrammeerd die ik nodig heb en die lekker klonken. Het is alleen erg lastig om de geluidsnivo's van elke preset op elkaar af te stemmen.
Er zitten 2 modi op het apparaat. User mode en nog een andere. In de ene mode werkt het als multi effect/schakelplank, in de andere mode werkt het als errm...tja....losse effectpedalen zeg maar.
Onder elke preset kun je trouwens 2 versterker instellingen (a/b) bewaren (van dezelfde versterker). Dat is wel makkelijk omdat je dan onder elke preset ook een solo preset kunt programmeren. Bovendien kun je selecteren hoe presets geschakeld worden. 2 mogelijkheden: Er wordt geschakeld naar de hoofdkeuze (a of b). Of er wordt geschakeld naar de laatst gebruikte keuze. Dus als je in preset 1 op, noem het kanaal, A zit, dan ga je op preset 3 ook naar kanaal A.
Ik ben overigens wel een figuur die eerst de handleiding door leest voordattie een apparaat uberhaupt aanzet.
Owjah, je krijgt er ook een draagtas bij. Mss lijkt dat onbeduidend. Maar ik was er iig errug blij mee.

Bouwkwaliteit. Tja....het is nogal dun metaal, dus beetje voorzichtig trappen. Buisje is goed beschermd iig. Die buis wordt hier trouwens gebruikt om de eindversterkers te modelleren. Dat is dus weer eens wat anders.
Het ding is wel huge, en zwaar.

Aansluitingen. Zeer beperkt. Ingang, stereo/mono uit, effectsloop, midi in/out/thru. Dus vooral gericht op live gebruik. Voor opnames minder geschikt uitgerust. Die effectsloop is trouwens vrij te plaatsen in de keten. Maar ik geloof niet dat je de nivo's kunt afregelen.

owja, vragen staat vrij :)

Rupke_rocks
14 oktober 2004, 13:02
Jeroen wat een fantastische uitleg. Klinkt erg goed die tonelab se. ik weet alleen zelf nog niet hoe ik ga spelen of de input van mijn buizenversterker gebruiken of in de effectloop (dan kan ik wel andere versterkers simuleren eof op de PA maar ja hoe doe je dan de instellingen(via koptelefoon thuis en dan maar hopen dat het goed klinkt in de zaal). Ik ben wel erg benieuwd hoe men te spreken is over de POD xt live, qua kwaliteit en gebruiks gemaak. ik heb zlef een GT3 gehad en daar kon ik niet mee uit de weg (nogal ongeduldig type ben ik) Dus al sje zegt die tonelap is net zo lastig dan is zo'n pedala in het algemeen toch niets voor mij. Ik ben benieuw of de POD xt live wel makkelijk is. wat me aanspraak (stond op de site van line 6) is dat je kompleet setups van geluiden kunt downloaden die je het geluid van bestannde bands en nummers geeft. maar goed zolang ik daar geen ervaringen over hoor ben ik erg sceptisch, want het is natuurlijk wel afhankelijk van je eigen gitaar en versterker.

nou ik hoop nog meer reacties te krijgen.

groetjes Rob

Rupke_rocks
14 oktober 2004, 13:06
Jeroen wat een fantastische uitleg. Klinkt erg goed die tonelab se. ik weet alleen zelf nog niet hoe ik ga spelen of de input van mijn buizenversterker gebruiken of in de effectloop (dan kan ik wel andere versterkers simuleren eof op de PA maar ja hoe doe je dan de instellingen(via koptelefoon thuis en dan maar hopen dat het goed klinkt in de zaal). Ik ben wel erg benieuwd hoe men te spreken is over de POD xt live, qua kwaliteit en gebruiks gemaak. ik heb zlef een GT3 gehad en daar kon ik niet mee uit de weg (nogal ongeduldig type ben ik) Dus al sje zegt die tonelap is net zo lastig dan is zo'n pedala in het algemeen toch niets voor mij. Ik ben benieuw of de POD xt live wel makkelijk is. wat me aanspraak (stond op de site van line 6) is dat je kompleet setups van geluiden kunt downloaden die je het geluid van bestannde bands en nummers geeft. maar goed zolang ik daar geen ervaringen over hoor ben ik erg sceptisch, want het is natuurlijk wel afhankelijk van je eigen gitaar en versterker.

nou ik hoop nog meer reacties te krijgen.

groetjes rupke

Swampash
14 oktober 2004, 23:51
Wat betreft desktop model wordt de tonelab meestal veel beter beoordeeld/ervaren dan de Pod. zoek maar in de topics. Of dit in de pedaal uitvoering op ok zo is...????

Speeddemon
15 oktober 2004, 00:30
wat ik tot nu toe vaak heb gehoord, is dat de Tonelab beter is in clean en light/medium crunch geluiden, en de PODxt z'n mannetje meer staat qua high gain.

En ik moet zeggen dat ik de Soldano en JCM800 modellen op de ouwe POD 2.0 altijd erg vet vond (maar clean was dat ding 3x niks).

Heb zelf een Digitech Genesis 3. Best leuk en erg veelzijdig, maar wil over een jaartje waarschijnlijk wel een nieuwe modeller (generatie die NA Tonelab en PODxt gaat komen)

Jeroenvanhulsteijn
17 oktober 2004, 15:59
VOX TONELAB TEMPLE (http://p218.ezboard.com/bvoxtonelabtemple)

Negative K3 fan
17 oktober 2004, 20:59
ik dacht dat de podxtlive veel goedkoper was dan de SE

maarja, ik heb een podxt, heeel erg tevreden

heb 1 keer een tonelab SE gespeeld in een winkel over een klote gitaarversterker, dan kun je er niet al te veel over zeggen mede doordat er geen handleiding enzo bij zat.

maarja, ik vind de pod geweldig, ik vind juist de clean/crunch geluidjes beter dan de high gain (al heb ik geen metal model pak), de geluiden zijn heel goed, in opnames minstens net zo goed als buizen amps. Maar het klinkt wel digitaal, vooral de lage tonen (bij palm mutes bv) klinke heel erg digitaal, dat valt op als je hem gewoon los speelt maar opgenomen of in een goede mix is dat al een heel stuk minder.

de podxt is volgens mij ook veel uitgebreider kwa features dan de tonelab, kwa toon meot je je oren maar gebruiken.

Jeroenvanhulsteijn
17 oktober 2004, 23:40
POD xt live = 499
Tonelab SE = 549

bij feedback

Rupke_rocks
18 oktober 2004, 10:11
Hallo allemaal,

ik ga deze week de pod xt live en de tonelab naast elkaar uitproberen. Ze kosten op dit moment allebei 499 euro. Ik ben benieuwd welke ik het best ga vinden. belanrijke punten voor mij zijn. bedieningsgemak. hoe hij gaat klinken over de versterker in de effectsloop (pre amps) en al sik hem in de input steek van mijn buizenversterker. oversturingen + modulaties.

Wat ik vaker terug lees is dat de high gain instellinge van de POD beter zijn. wat ik maximaal zoek aan overdrive/distortion is vergelijk baar met linkin park, guano apes.

groetjes Rupke

ps laatst dacht ik: ik kan natuuelijk ook de MM4 van line 6 achter mijn oversturing plaatsen.

Baco
18 oktober 2004, 11:04
Hallo allemaal,

ik ga deze week de pod xt live en de tonelab naast elkaar uitproberen. Ze kosten op dit moment allebei 499 euro. Ik ben benieuwd welke ik het best ga vinden. belanrijke punten voor mij zijn. bedieningsgemak. hoe hij gaat klinken over de versterker in de effectsloop (pre amps) en al sik hem in de input steek van mijn buizenversterker. oversturingen + modulaties.



Hou ons op de hoogte, ik ben ook nog op zoek nr iets dergelijks. De GNX4 lijkt me ook wel interessant, maar die is zo'n 150 euro duurder (maar heeft dan wel een 8track aan boord + drumcomputer, nu blijkbaar heb jij dat hier niet nodig...). Ik ben benieuwd :wink:

Rupke_rocks
25 oktober 2004, 13:17
Zo Kheb even tijd om mijn testmiddag te beschrijven

Vorige week dinsdag ben ik een sgaan kijkne bij Feedback in rotterdam met als doel: het testen van de vox tonelab se en de POD XT live.

Helaas hadden ze de POD niet staan maar ik kon lekker aan de slag met de VOX. Over het algemeen heel bruikbare effecten en het pedaal klinkt lekker warm (zal mede door het buisje komen). het is wel een loei van een apparaat qua grote. Wat ik erg interessant vond op het pedaal was de a/b switch. waarbij je echt schakelt als op een versterker. volgende keer neem ik mijn boss me50 me om hem daar mee te vergelijken. het istellen en bewerken van geluiden was vrij simpel op dit pedaal.

Via de verkoper van feedback kwam ik er achter dat de POD XT live al wel in Breda gesignaleerd was. Dat lag toch op de terugweg. Dus ik er langs. Ik heb echt een half uur zitten zweten om er een goed geluid uit te krijgen maar ik dnek dat het niet mijn ding is. ik wordt gek van dat programeren op het kleine led schermpje (de verkoper zei overigens dat dat vele makkelijker was op de PC), maar ik had er mijn broek al vol van.

Voor mij is de VOX de winnaar qua gebruiksgemak en qua geluiden ( ik speel zelf rockachtige muziek).

groetjes Rupke

Rupke_rocks
25 oktober 2004, 13:19
Zo Kheb even tijd om mijn testmiddag te beschrijven

Vorige week dinsdag ben ik een sgaan kijkne bij Feedback in rotterdam met als doel: het testen van de vox tonelab se en de POD XT live.

Helaas hadden ze de POD niet staan maar ik kon lekker aan de slag met de VOX. Over het algemeen heel bruikbare effecten en het pedaal klinkt lekker warm (zal mede door het buisje komen). het is wel een loei van een apparaat qua grote. Wat ik erg interessant vond op het pedaal was de a/b switch. waarbij je echt schakelt als op een versterker. volgende keer neem ik mijn boss me50 me om hem daar mee te vergelijken. het istellen en bewerken van geluiden was vrij simpel op dit pedaal.

Via de verkoper van feedback kwam ik er achter dat de POD XT live al wel in Breda gesignaleerd was. Dat lag toch op de terugweg. Dus ik er langs. Ik heb echt een half uur zitten zweten om er een goed geluid uit te krijgen maar ik dnek dat het niet mijn ding is. ik wordt gek van dat programeren op het kleine led schermpje (de verkoper zei overigens dat dat vele makkelijker was op de PC), maar ik had er mijn broek al vol van.

Voor mij is de VOX de winnaar qua gebruiksgemak en qua geluiden ( ik speel zelf rockachtige muziek).

groetjes Rupke

Speeddemon
25 oktober 2004, 14:21
bij Dijkmans in Breda?


Ik ga 'm ook eens binnenkort aan de tand voelen daar.