PDA

View Full Version : Ska/reggae op een LP



Janne
13 oktober 2004, 15:34
Ik heb dus weinig verstand van elektrische gitaren en zou graag willen weten wat handige "instellingen" zijn op een Les Paul om ska en reggae enzo te spelen. Dus veel hoog ofzo, van dat soort dingen.
Ow en welke knop (op die gitaar) is waarvoor, dat weet ik ook allemaal niet :) .

Janne

sir_oinksalot
13 oktober 2004, 16:38
veel mid's en nog meer high, niet te veel bass, en gewoon clean houden, dat zou het zowat moeten zijn :)

prs
13 oktober 2004, 17:46
Ska en Reggae geluid ligt ook heel erg aan je aanslag en je techniek.

Jax
13 oktober 2004, 18:14
veel mid's en nog meer high

Veel mid's?? Ik dacht dat het uitsluitend treble/high was wat je moest gebruiken, maar ik zou het mis kunnen hebben hoor.

Janne
13 oktober 2004, 18:31
Ik ga t allemaal eens proberen.

Ska en Reggae geluid ligt ook heel erg aan je aanslag en je techniek.
Is die techniek dan persoonlijk (heb je dat of heb je dat niet), of is dat gewoon een kwestie van je hand in een bepaalde houding houden of op een bepaalde plaats aanslaan?

NeeraDJ
13 oktober 2004, 18:53
Op een bepaalde manier aanslaan en een geweldig ritme gevoel hebben. Reggae is altijd leuk om te spelen. Misschien kun je er nog een klein beetje delay aan toevoegen, als je dat in huis hebt tenminste

Jim Marshall
13 oktober 2004, 19:47
Veel marihuana roken.
Dan gaat de rest vanzelf.

Negative K3 fan
13 oktober 2004, 22:38
reaggea is helemaal niet echt gear gebonden, en de typische reagea achtige slag sound komt niet direct van single coils met een heldere toon zoals mensen vaak denken maar juist van een humbucker in de nek positie.

maar het is de techniek die het maakt, de gear is hierbij redelijk ondergeschikt.

Lucky
14 oktober 2004, 12:52
heel goed leren dempen met je linkerhand, je slagen moet heel kort worden gehouden. bijna zo percussief dat het bijna niet uitmaakt wel akkoord je pakt.
veel hoog en mid maar ook genoeg bas. anders heeft je slag niet genoeg diepte.
Je moet het ritme voelen. als je moet tellen om de twee en de vier te vinden dan ben je er nog niet. Je kunt het bijna meer als dansen zien dan gitaarspelen.

Phasertje (ehx smallstone) doet vaak ook wonderen, je hoort ook vaak auto-wahs en wahwah's. meestal weinig reverb en af en toe even een tikje delay maar meestal simuleerden ze een delay met hun spel.
Delays zijn duur en Rasta's no got no money!

Irie Ites!

dejohan
14 oktober 2004, 14:01
reaggea is helemaal niet echt gear gebonden, en de typische reagea achtige slag sound komt niet direct van single coils met een heldere toon zoals mensen vaak denken maar juist van een humbucker in de nek positie.

maar het is de techniek die het maakt, de gear is hierbij redelijk ondergeschikt.

+1

Wat je daarnaast nog kunt doen is een wah gebruiken en hem in de 'schelle' stand laten staan.


Maar eerst en vooral moet je leren om direct na je aanslag te leren dempen, en dit zowel bij up als downstrokes. Daarbij kan je het beste akkoorden gebruiken die de hogere snaren aanslaan, zoals het 'hogere' deel de gangbare barré's.

vb een C (maakt gebruik van een 'barré' van het E majeur akkoord)
E-8
B-8
G-9
D-10
A-x
E-x

Of deze C (gebaseerd op een 'barré' van een A majeur accoord)
E-3
B-5
G-5
D-5
A-(3)
E-x

Of deze E (gebaseerd op een 'barré' van een C majeur akkoord)
E-4
B-5
G-4
D-6
A-7
E-x

dejohan
14 oktober 2004, 14:08
Oh ja: het is vaak makkelijker met je vingers/nagels aan te slaan (en te dempen met de palm van je hand). Met plectrum is dit wat moeilijker.

michielv
14 oktober 2004, 14:22
veel mid's en nog meer high, niet te veel bass, en gewoon clean houden, dat zou het zowat moeten zijn :)

Neeeeeeeeeeeeeeeee, ska/reggea is warm, niet iel! Dat is het standaard misverstand maar klopt van geen kant :(

De oorspronkelijke ska muzikanten (zoals de Skatalites) kwamen uit de jazz. In feite is het simpel: beide elementen aan, veel feel, muten met je linkerhand (als je rechtshandig speelt) en vooral strak spelen.

Een ska/regea partij klinkt los nergens naar maar het lekkerste gaat oefenen door gewoon met een plaatje mee te spelen (als je niet met een gezelschap kunt spelen)

De techniek van dejohan kan ook maar met een plectrum spelen vind ik persoonlijk lekkerder plus dat het swingender klinkt als je met je linkerhand mute.

Janne
14 oktober 2004, 18:33
Oh ja: het is vaak makkelijker met je vingers/nagels aan te slaan (en te dempen met de palm van je hand). Met plectrum is dit wat moeilijker.
Ow gelukkig, ik ben al steeds aan het proberen met plectrum te spelen, maar met mijn vingers gaat toch beter (meer contact met de snaren ofzo).
En dus voornamelijk barre akkoorden spelen en dempen met links (dus vlak na de slag loslaten)? Dat moet wel lukken denk ik :) .
En die effecten ga ik ook eens proberen.
Bedankt allemaal.

birt
14 oktober 2004, 21:53
veel mid's en nog meer high, niet te veel bass, en gewoon clean houden, dat zou het zowat moeten zijn :)

Neeeeeeeeeeeeeeeee, ska/reggea is warm, niet iel! Dat is het standaard misverstand maar klopt van geen kant :(

De oorspronkelijke ska muzikanten (zoals de Skatalites) kwamen uit de jazz. In feite is het simpel: beide elementen aan, veel feel, muten met je linkerhand (als je rechtshandig speelt) en vooral strak spelen.

Een ska/regea partij klinkt los nergens naar maar het lekkerste gaat oefenen door gewoon met een plaatje mee te spelen (als je niet met een gezelschap kunt spelen)

De techniek van dejohan kan ook maar met een plectrum spelen vind ik persoonlijk lekkerder plus dat het swingender klinkt als je met je linkerhand mute.

tha's the way mon! 8-)

schwalbe
16 oktober 2004, 13:27
http://www.cyberfret.com/styles/ska/101/

joke
16 oktober 2004, 14:05
yep die wah wah moet zeker je slag accentueren dus als je kort staccato aanslaat dan de wah snel open gooien.
slag op 2 en 4e tel terwijl de kick(bassdrum) en rimshot (stok plat op de snare en 1 kant op de rand )beide tegelijk op de 3e tel en dan ben je al een heel eind op weg naar kingston jamaica IRI !!!

Janne
16 oktober 2004, 18:14
http://www.cyberfret.com/styles/ska/101/
Ey bedankt, die link kan ik zeker gebruiken :).