PDA

View Full Version : Intoneren van acoustische gitaar?



telecastermaster
13 oktober 2004, 13:22
Van mijn flamencogitaar (een Amalio Burguet 2F) zou naar mijn mening eigenlijk 2 snaren (B en hoge E snaar) geintoneerd moeten worden. Is daar nog iets aan te doen bij acoustische gitaren met een vast kam??

thx

Jeroenvanhulsteijn
13 oktober 2004, 13:34
mss nieuwe brug met gecompenseerde kam. komt wel wat hak- en lijmwerk bij kijken. mss andere snaren. ik had laatst normal tension op mn gitaar gezet...klinkt nu zo vals als dat een banaan krom is. er zat eerst light op geloof ik.

bert k
13 oktober 2004, 14:24
Zou een gecompenseerde kam niet gewoon in het standaard gleufje passen dan?

Picker
13 oktober 2004, 15:52
Van mijn flamencogitaar (een Amalio Burguet 2F) zou naar mijn mening eigenlijk 2 snaren (B en hoge E snaar) geintoneerd moeten worden. Is daar nog iets aan te doen bij acoustische gitaren met een vast kam??

thx

Voordat je gaat hakken en zagen kun je beter eerst wat verschillende sets snaren kopen. Intonatie verschilt per set/merk.

Meestal heb je geen problemen als je de snaren gebruikt die op de gitaar zeten toen hij uit de fabriek kwam. Maar wie doet dat nou? Toch: terug naar de originele snaren wil dus wel eens helpen. Anders gewoon eens gaan proberen welke snaren beter werken. Koop zeven verschillende setjes en spelen maar!

Andere simpele truc: werk me de action. Gaat je gitaar scherp, hoger op de hals, zet dan de action lager, gaat je gitaar plat, zet de action dan iets omhoog (als dat kan qua bespeelbaarheid).

Ook de dikte van de snaren maakt uit: als je gitaar scherp gaat spelen hoger op de hals, probeer dan eens wat dunnere snaren, gaat hij plat, neem dan eens dikkere. Het kan soms dus zo zijn dat je zelf je sets moet samenstellen uit zes losse snaren (ik doe dat bijna altijd, zeker voor alternate tuning).

Lukt dat allemaal niet: dan de zaag erin :wink: !

Overigens: 99% van de intonatieproblemen komen doordat de snaren versleten zijn! Een nieuw setje doet vaak wonderen!

Succes!

Picker.

telecastermaster
13 oktober 2004, 16:24
Bedankt voor de tips Picker.

Even puntsgewijs mijn reacties:
* Mijn snaren zijn 3 weken oud dus daar zal het wel niet aan liggen. Ik vervang ze doorgaans na 2,5 maand.
* Ik gebruik altijd dezelfde snaren. Ik koop ze per doos van 10 of 20 setjes om wat kwantumkortum te bedingen.
* Het varieren van de snaarhoogte is idd wel een manier om iets aan de intonatie te doen, maar de huidige afstelling bevalt me erg goed, en wou dat het liefste zo laten.
* Ik neem aan dat je met scherp spelen (=sharp!?) bedoelt dat de snaar omlaag geintoneerd moet worden en met plat (=flat!?) bedoelt omhoog.

Ik zal in iig eens andere (dwz dikkere of dunnere al naar gelang behoefte) snaren gaan proberen.

Bedankt voor de tips

Picker
13 oktober 2004, 18:05
Hi TCM,

Inderdaad: de action zou op mijn gitaren ook geen optie meer zijn. Die is perfect en daar moet ik afblijven. Maar sommigen hebben de action achterlijk hoog waardoor de gitaar scherp wordt (= inderdaad 'sharp', pardon my verengelste Dutch).

Ik heb een pracht van een Taylor die zo vals klinkt als een kraai als je er andere snaren op zet dan de standaard d'Addarios EJ16 waar hij mee kwam. Die dingen worden in de fabriek afgesteld op de standaardsnaren, en als je dat veranderen gaat kun je problemen krijgen.

Het heeft te maken met de verschillende elasticitieitsmodulus van de snaren en een ander Hooks bereik, nou ja laat ook maar.

Uiteraard kan het ook zijn dat je gitaar niet lekker in elkaar zit. Je kunt het eens opmeten. Doorgaans zit het brugzadel op 2 maal de afstand kam-12e fret, met 1-2 mm voor de hoge E en 4-6 mm voor de lage E. Maar nogmaals: die benodigde afstand hangt af van de action van de gitaar.

Succes!