PDA

View Full Version : Vreemde pc taferelen bij opnames



Mr.Bluesbreaker
13 oktober 2004, 12:06
Ik heb vroeger veel opgenomen met een Korg AX100G (piece o crap) maargoed, dat werkte in combi met Cool Edit Pro wel op mijn pc. Gewoon line in, opnemen en hops daar heb je digitaal lelijk geluid. Nu heb ik dus een shure sm-57, waarmee ik ook al 2 maand terug mee opnam, hee stukken beter :)

Maar mijn pc is door iemand zegmaar ff opnieuw geinstalleerd en er is dus iets met de instellingen waardoor ik niet meer kan opnemen :evil:
Wat er aan de hand is weet ik niet. Ik gooi de mic rechtstreeks in de pc zonder pre amp oid, maar dit werkte vroeger wel. Het enige wat nu anders is, is dat ik zon verloopstukje nieuw heb, van grote jack naar kleinere pc ingang zegmaar. Alleen is er dnek ik iets met de instellingen in windows (XP) wat veranders is...? Volumeregeling heb ik al geopend, en de opname laten lopen. Als ik alles ff bij langs ging, zegmaar aanzette, dan kreeg ik bij de een alleen een brom (aux/lijn/mic je weet wel) en bij de andere beetje ruis. Heel raar, ik krijg geen signaal naar me pc toe blijkbaar. Wie weet de oplossing?

Misschien leg ik het wat vreemd uit, maar meer kan ik er niet van maken, sorry. :P

Swan
13 oktober 2004, 12:43
die verloopstukjes zijn soms erg crappy...maar hoe nam je dan eerst op zonder verloopstukje?

bert k
13 oktober 2004, 12:53
Als je in Cool Edit /Audition opneemt moet je even checken of je de juiste driver hebt. Device properties > rec tab kiezen. Ook playback instellen.
Ook kijken bij Device Order, zorg dat de juiste driver bovenaan staat.

Mr.Bluesbreaker
13 oktober 2004, 14:50
Hm, ik denk dat het meer met mijn pc te maken heeft, nl ik krijg sowieso geen geluid over mijn pc boxen als ik iets in de microfoon bler. Cool edit veranderde ik nooit iets aan de instellingen, en het ging altijd goed. Verloopstukje gebruikte ik vroeger ook, alleen een oudere gewoon. Deze waren 3 euro per stuk dus lijkt me niet erg crappy :P

bert k
13 oktober 2004, 15:13
Ik durf het haast niet te zeggen: heb je de geluidskaart geinstalleerd na de update?

Mr.Bluesbreaker
13 oktober 2004, 15:22
Zo erg ist niet :)
Dr zijn gewoon een paar instellingen veranderd onder windows maar daar snap ik geen snars van hoe het allemaal werkt, ik moet op een of andere manier zorgen (kan wel muziek afspelen blabla) dat ik een mic aan de praat krijg door de ingang.

Swan
13 oktober 2004, 17:52
naar instellingen van je geluid gaan
properties oid
recording kiezen
mic aanvinken
ok

Mr.Bluesbreaker
13 oktober 2004, 22:19
Niets van dit alles was fout of niet aangevinkt of wat dan ook. Om moedeloos van te worden. Mic getest over gitaaramps, mic is niet stuk ofzo. Snoer is ook ok. Nog meer tips??

Bouke
14 oktober 2004, 11:53
Hey Erik,

Als je het verloopje met je micsnoerplug erin, uit je soundcard trekt, bromt 't dan nog steeds? Heb je een ander mic'je met kleine plug om te testen? Werkt het wel via de line-in van je soundcard ipv. je mic-in? Bij sommige soundcarddrivers heb je bij opname de optie om +20dB-boost aan/uit te zetten, al geprobeerd.

Ik vind die brom vreemd. Als je de fader van je mic-in in de mixer in windows op en neer beweegt wordt de brom dan ook harder en zachter?

Bouke

Edit: is het misschien een stereoverloopje en komt dat niet overeen met je kabel van je mic?

imlikeajungle
14 oktober 2004, 14:02
daar dacht ik ook aan: de jack aan je mic is waarschijnlijk gebalanceerd en dat verloopstukje is misschien ongebalanceerd: dat geeft zo'n brom (de aarding wordt dan verbonden met het 'koude' signaal als ik me niet vergis)

Mr.Bluesbreaker
14 oktober 2004, 15:18
Ik zal eens proberen om mijn oude verloopstukje eens aan die kabel te doen en dan nog eens te testen, ik dacht dat het niet uitmaakte wat voor verloopstukje je gebruikte nl, ze zien er hetzelfde uit.

Raar maar waar: ik vergat mijn spectraflex kabel in Turkije in het hotel deze zomer :o (domme lul!) en nu krijg ik eindelijk bericht- ze hebben het weer gevonden inclusief verloopstukje. Zodra dat weer in huis is test ik de boel nog es.

Hempo
14 oktober 2004, 22:05
:-D

harrie-beton
22 oktober 2004, 13:47
boel al aan de praat?

Shaggy
26 oktober 2004, 21:02
kun je wel wat afspelen?

Mr.Bluesbreaker
27 oktober 2004, 18:17
Niet te geloven.
Ik heb mijn oude verrotte verloopstukje opgestuurd gekregen uit Turkije (met mijn spectraflex kabel, daar ging het me om :) ) en met het crappy verloopstukje was, zoals ik al een beetje vreesde, alles weer ok. Echt te raar dat het puur in zo'n klein kl"teding zat, ze leken allemaal hetzelfde :???:

Maargoed, nu kan ik met mijn mic helaas niet voor december opnames maken, dan heb ik weer mijn amps thuis, november staan ze in Assen.
Ja ik zou evt nog een soundclip kunnen maken van een MS-4 (speelgoedmarshallstack) of direct via een crappy multi-effect, maar daar zit ook niemand op te wachten.

bert k
28 oktober 2004, 12:56
Dan zou ik in de tussentijd eens met een multimeter die verloopstukjes gaan doormeten, dan weet je ook precies waar het verschil nou zit.

robzilla
11 november 2004, 16:41
Niet te geloven.
Ik heb mijn oude verrotte verloopstukje opgestuurd gekregen uit Turkije (met mijn spectraflex kabel, daar ging het me om :) ) en met het crappy verloopstukje was, zoals ik al een beetje vreesde, alles weer ok. Echt te raar dat het puur in zo'n klein kl"teding zat, ze leken allemaal hetzelfde :???:

Maargoed, nu kan ik met mijn mic helaas niet voor december opnames maken, dan heb ik weer mijn amps thuis, november staan ze in Assen.
Ja ik zou evt nog een soundclip kunnen maken van een MS-4 (speelgoedmarshallstack) of direct via een crappy multi-effect, maar daar zit ook niemand op te wachten.

Jawel, ik ben benieuwd hoe zo'n MS4 klinkt! :D