PDA

View Full Version : Trafo 35 jaar oude Fender Twin



Mark S
13 oktober 2004, 11:34
Ik heb belangstelling voor een Silverface Twin Reverb (eind '60/begin '70) alleen is de trafo kapot en aangezien ik de ballen verstand heb van amp-technische zaken even een paar snelle vragen:

- Hoe kom ik aan een trafo voor deze amp?
- kan ik die zelf inbouwen of moet ik dat laten doen?
- prijskaartje?

bij voorbaat dank!

Jeroenvanhulsteijn
13 oktober 2004, 11:50
http://www.cmwamps.com
http://www.fns-tubetech.com
http://www.drtube.com
http://www.ae-europe.com

probeer deze eens!

Mr.Jay
13 oktober 2004, 15:59
Ik heb belangstelling voor een Silverface Twin Reverb (eind '60/begin '70) alleen is de trafo kapot en aangezien ik de ballen verstand heb van amp-technische zaken even een paar snelle vragen:

- Hoe kom ik aan een trafo voor deze amp?
- kan ik die zelf inbouwen of moet ik dat laten doen?
- prijskaartje?

bij voorbaat dank!

Welke trafo ? er zitten meerdere trafoos in een Twin.
Ik zou er vanaf blijven als je geen kennis van zaken hebt. De voedingstrafo is al stuk lastiger ( lees : duurder ) om in te bouwen. Een uitgangstrafo kan stuk sneller verwisseld zijn. Choke of reverbtrafootje zijn oko snel vervangen. Er zit alleen overal hoogspanning op vandaar > laat het aan een vakman over.
Prijs kun je wel ontdekken op de sites die hier al genoemd zijn.

JaY

Mark S
13 oktober 2004, 17:25
bedankt,

ik neem van het weekend iemand mee die er wat meer verstand heeft zodat we in ieder geval kunnen kijken wat er allemaal vervangen moet worden.

De amp heeft trouwens meer dan 20 jaar in een kelder gestaan, zijn er nog zaken waar ik speciaal op moet letten?

mathe
13 oktober 2004, 17:45
De amp heeft trouwens meer dan 20 jaar in een kelder gestaan, zijn er nog zaken waar ik speciaal op moet letten?

Kelder-vocht is niet goed voor de speakerconussen. Ze verteren hierdoor. Het kan dus zijn dat wanneer je hard speelt een speaker (conus) kapot gaat.

Als een versterker vele jaren heeft uitgestaan, zullen alle elco's in de versterker opnieuw moeten worden geformeerd(*). Doe je dit niet dan heb je een grote kans dat ze bij het eerste keer aanzetten van de versterker defect raken of eventueel zelfs exploderen.
Vind je formeren te veel werk dan kun je ze ook vervangen (wat ik niet zou doen)

Marc K.

(*) Let op: formeren van hoogspanning condensatoren kan best een listig klusje zijn. Er komt én hoogspanning aan te pas én ze kunnen alsnog exploderen als je niet precies weet wat je doet (wat best wel een zooitje geeft op je werkbank).

andy
14 oktober 2004, 00:37
bedankt,

ik neem van het weekend iemand mee die er wat meer verstand heeft zodat we in ieder geval kunnen kijken wat er allemaal vervangen moet worden.

De amp heeft trouwens meer dan 20 jaar in een kelder gestaan, zijn er nog zaken waar ik speciaal op moet letten?

Behalve wat Mathe zei: Een paar dagen in een droge verwarmde ruimte zetten. Niet direkt voor de CV, maar wel op een plek waar de amp van binnen langzaam droog wordt.
En koop een doosje stoppen, voor het geval het toch mis gaat. :wink:

Al
14 oktober 2004, 02:06
De amp heeft trouwens meer dan 20 jaar in een kelder gestaan, zijn er nog zaken waar ik speciaal op moet letten?

Wat betreft de kapotte trafo zoek even uit welke. Ik vermoed dat het om de voedingstrafo gaat maar mocht het om de output trafo dan is een Mercury de best klinkende replacemengt. FNS levert een budget OT.

De filters moet je m.i. vervangen. Overweeg hierbij ook betrouwbaarheid. Ik ben niet per definitie voorstander van het vervangen van filtercaps maar heb genoeg week klinkende Fenders onder handen gehad waarbij ik het wel nodig vond . Het is zo dat er met name stuk feel in oude caps zit en ook een bepaalde softheid maar soms is er geen stootkracht meer ook al werken ze verder goed. Na 20 jaar stilstand zal die Twin wel wat ballen missen, dat kan bijna niet anders. Ik speel regelmatig op versterkers met oude filters (soms meer dan 50 jaar oud) en dat gaat prima. Wellicht zijn die versterkers in het verleden regelmatig gebruikt, de filtercaps blijven dan fris en hebben een langere levensduur.

Voor replacement filtercaps heb ik een goede ervaring met Ruby Audio. Ruby gold is een stuk minder. Sprague vind ik erg (!) stug. Ruby Audio klinken goed en zijn qua souplesse ok.

--> Veel (!) toonwinst is te halen uit het vervangen van de cathode bypass elco's. Er zijn prima replacements.

Vocht kan het board aantasten waarop de onderdelen zijn gesoldeerd. Dit kan tot hardnekkige storingen geven die soms nauwelijks te traceren zijn. Pots kunnen aangetast zijn. De trafo's kunnen zijn gaan roesten. Stilstand is vaak een oorzaak van schade.

Al

sash
14 oktober 2004, 02:32
Ik heb belangstelling voor een Silverface Twin Reverb (eind '60/begin '70) alleen is de trafo kapot en aangezien ik de ballen verstand heb van amp-technische zaken even een paar snelle vragen:

- Hoe kom ik aan een trafo voor deze amp?
- kan ik die zelf inbouwen of moet ik dat laten doen?
- prijskaartje?

bij voorbaat dank!

Ah das die van Arie :D

Mr.Jay
14 oktober 2004, 08:49
Vocht kan het board aantasten waarop de onderdelen zijn gesoldeerd. Dit kan tot hardnekkige storingen geven die soms nauwelijks te traceren zijn. Pots kunnen aangetast zijn. De trafo's kunnen zijn gaan roesten. Stilstand is vaak een oorzaak van schade.
Al

Mijn ervaring uit reparaties aan Silverface Fenders is dat er bijna altijd vochtige boards inzitten die storingen geven ! Zéker die amps die vochtig gestaan hebben ( wat je meestal aan het exterieur wel afziet ). Dat materiaal board houdt echt vocht vast.
Bij een blackface ben ik dit nog niet tegengekomen.
I.i.g. is dat écht een aandachtspunt bij Sf's vóór je intensief verder gaat zoeken bij sputters, knettertjes e.d. ( als je tenminste eerst even de buisjes hebt gecheckt ) Succes ermee.

JaY

Mark S
14 oktober 2004, 13:46
ik ga hopelijk van het weekend of anders volgende week even bij de verkoper langs, zal ook wat fotootjes nemen van de buiten-en binnenkant. De buizen zijn 1 maand voor het overlijden van de trafo vervangen dus die zijn weliswaar 20 jaar oud maar eigenlijk nog splinternieuw...

Verder ziet de Twin er cosmetisch nog goed uit (ook de JBL's) het was ook niet echt een kelder waar hij in heeft gestaan maar meer een opberghok (schoon en droog) dus waarschijnlijk geen vochtschade...

Als ik alle trafo's moet vervangen wat is dan bij benadering een reële prijs voor de amp?

@Sash: inderdaad, dat heb jij goed gezien :D

Mr.Jay
14 oktober 2004, 18:08
Als ik alle trafo's moet vervangen wat is dan bij benadering een reële prijs voor de amp?


100 euro...
Tel er bij : kosten trafoos, onderhoudsbeurt > filtercaps, nw. buizen waarschijnlijk en wellicht her en der nog wel wat.
Anders kun je beter meteen een "werkende" Twin kopen lijkt me.
Maar je speculeert nu het ergste geval waarschijnlijk. Misschien is er nog veel in orde.

JaY

Antoon
14 oktober 2004, 20:26
--> Veel (!) toonwinst is te halen uit het vervangen van de cathode bypass elco's. Er zijn prima replacements.


Is er een bepaald merk/serie die je hiervoor speciaal aanraadt voor bijv. tweed/BF Fenders? Die blauwe philips misschien?

Het je trouwens ooit de Jensen elco's geprobeerd als filter elco? Michael Clark van Clark Amplification raadt ze aan :-? .

Al
15 oktober 2004, 15:01
--> Veel (!) toonwinst is te halen uit het vervangen van de cathode bypass elco's. Er zijn prima replacements.


Is er een bepaald merk/serie die je hiervoor speciaal aanraadt voor bijv. tweed/BF Fenders? Die blauwe philips misschien?

Het je trouwens ooit de Jensen elco's geprobeerd als filter elco? Michael Clark van Clark Amplification raadt ze aan :-? .

De dubbele 25-25uF/25V Audio (made in Germany) van TAD vind ik prima. Jensen Filtercaps ken ik niet.

Al

iam
15 oktober 2004, 16:18
Als ik alle trafo's moet vervangen wat is dan bij benadering een reële prijs voor de amp?


100 euro...
Tel er bij : kosten trafoos, onderhoudsbeurt > filtercaps, nw. buizen waarschijnlijk en wellicht her en der nog wel wat.
Anders kun je beter meteen een "werkende" Twin kopen lijkt me.
Maar je speculeert nu het ergste geval waarschijnlijk. Misschien is er nog veel in orde.

JaY

100€ kosten

of 100€ voor de amp zelf????

want lijkt me stug dat je 400-500€ kosten hebt eraan (een erg goede prijs voor een oude twin lijkt me 450-600€)

nicoverduin
15 oktober 2004, 16:28
Nou als je terug redeneert kun je inderdaad niet hoger gaan als inderdaad alle trafo's defect zijn. Nemen we de TAD prijzen:
- PT = 139,50 euro
- OT = 129,50 euro
- Reverb = 27 euro
- Choke = 27 euro.
- Caps = eurotje of 40-50.
Dus totaal al ruim 350 euro. Dit is dus een (niet te verwachten) worst case scenario.
Komen daar nog de buizen bij?
Arbeidsloon?
Dan kun je beter een 2e hands op de marktplaatsen kopen.
NIco

Mr.Jay
15 oktober 2004, 18:01
Dan kun je beter een 2e hands op de marktplaatsen kopen.
NIco

zoals ik al zei, thanks Nico.

JaY

Antoon
15 oktober 2004, 19:07
De dubbele 25-25uF/25V Audio (made in Germany) van TAD vind ik prima. Jensen Filtercaps ken ik niet.

Al

Thanks. Ik was al benieuwd naar die grote TAD Audio serie. Jensen elco's:

http://sc.groups.msn.com/tn/F1/20/18watt/1/10.jpg

"15 uf @ 500/550 volts Jensen electrolytic. This cap tests better than all of the Atoms. This is the one to use in all the old tweed style amps."

Mr.Jay
16 oktober 2004, 11:35
"15 uf @ 500/550 volts Jensen electrolytic. This cap tests better than all of the Atoms. This is the one to use in all the old tweed style amps."

Waar zijn ze te vinden Antoon ?
Heb vorige week mijn eigen 5F6-A afgebouwd en is goed gelukt mag ik zeggen. Stuk levendiger dan mijn verbouwde Marble, je kent em nog wel :wink:
Zouden mooie elco's zijn voor mij denk ik. Heb er nu ouwe Mallories in, en zocht nog de juiste 10uf.

JaY

Al
16 oktober 2004, 16:33
vorige week mijn eigen 5F6-A afgebouwd en is goed gelukt mag ik zeggen. Stuk levendiger dan mijn verbouwde MarbleJaY

Verschillen in specs?
Parts?
OT?

Al

Mr.Jay
16 oktober 2004, 16:50
vorige week mijn eigen 5F6-A afgebouwd en is goed gelukt mag ik zeggen. Stuk levendiger dan mijn verbouwde MarbleJaY
Verschillen in specs?
Parts?
OT?
Al

verschillen in specs niet veel. Mijn Marble heb ik ook laag in de spanningen net als mijn eigen "5J6". Gebruik hiervoor in beiden een 5U4, iets meer sag dus ook. Parts ouwe Fendercaps dus ( weer..) en een enkele Mustard en vintage MICA treblecap. Maar zo is mijn Marble Bassman ook. OT is een "gratis gekregen" '64FENDER", in mijn Marble is dit een '73FENDER.
Ook chokes zijn beiden oud FENDER. Groot verschil voor mijn gevoel zijn de filtercaps --> in de 5J6 ouwe Mallories ( die nog goed zijn ) en in de Marble Bassman zitten nw. Ruby Gold's.
Ook de pots in mijn 5J6 zijn ouwe Stackpoles uit de 60's, in de Marble nw. Alpha's. Bedrading is in beiden clothwire > de MArble heeft weliswaar reverb aan boord ( die ik wél omzeilbaar heb gemaakt d.m.v. een switch )
Mijn 5J6 is naar originele 1959 layout gebouwd, heel netjes en compacter.
Beiden hebben een FNS PT. De Marble met 2 spanningen naar keuze.

Toon:
Ik vind mijn Marble toch stugger, botter qua toon, hard/brutaal, mijn 5J6 heeft meer harmonischen, is aangenamer en mellower.

JaY

Al
16 oktober 2004, 18:40
Parts ouwe Fendercaps dus ( weer..) en een enkele Mustard en vintage MICA treblecap. Maar zo is mijn Marble Bassman ook. OT is een "gratis gekregen" '64FENDER", in mijn Marble is dit een '73FENDER. Ook chokes zijn beiden oud FENDER. Groot verschil voor mijn gevoel zijn de filtercaps --> in de 5J6 ouwe Mallories ( die nog goed zijn ) en in de Marble Bassman zitten nw. Ruby Gold's. Ook de pots in mijn 5J6 zijn ouwe Stackpoles uit de 60's, in de Marble nw. Alpha's. Bedrading is in beiden clothwire

Ik vind mijn Marble toch stugger, botter qua toon, hard/brutaal, mijn 5J6 heeft meer harmonischen, is aangenamer en mellower.

JaY

73 Fender OT --> Ik heb uitstekende OT's van Fender uit die tijd gehoord. Verschil voornamelijk in Condensatoren en pots dus in dit geval. Ik neem even aan dat er 715 in de Marble zit? Er zijn betere filterscaps dan Ruby Gold. Nergens verschillen in metal film weerstanden?

Al

Mr.Jay
16 oktober 2004, 19:47
73 Fender OT --> Ik heb uitstekende OT's van Fender uit die tijd gehoord. Al

zit geen OD in mijn Marble, ook alleen molded Mallories, Mustard caps en een enkele vintage Mica.
Oké, tussen de filtercaps zitten inderdaad ( nog ) metaalfilms, in de 5J6 is dit allemaal CC > dit is em:

http://home.hetnet.nl/~mrjay/plaatjesmap/5J6bassman.jpg

JaY

Antoon
16 oktober 2004, 21:52
Hi Jay,
De juiste 8 - 10 uF heb ik ook nog niet gevonden. Ik heb nu op aanraden van Al eens een setje van die TAD Audio (20/550) besteld. Maar 8uF hebben ze niet in die serie. Ik ga ook wat experimenteren met de cathode ontkoppelingselco van de eerste trap (250uF origineel). Ik ga 220uF van WIMA (gele), Philips (blauwe) en als bipolaire elco eens proberen.

Van die Jensen elco's weet ik ook weinig. Op de site van Jensen staat wel wat maar alleen die Michael Clarke lijkt ze in een bruikbare waarde te hebben. Ze zijn wel een stuk kleiner van formaat dan 'normale' elco's (en veel duurder). Soms zijn die high-end hifi dingen niet echt ideaal voor de 'vintage sound'. Niet iedereen houdt van bijv die papier/olie caps van Jensen. Ik zal het wel melden hier als ik weer wat meer weet.

groetjes

Mr.Jay
17 oktober 2004, 13:16
Hi Jay,
De juiste 8 - 10 uF heb ik ook nog niet gevonden. Ik heb nu op aanraden van Al eens een setje van die TAD Audio (20/550) besteld. Maar 8uF hebben ze niet in die serie. Ik ga ook wat experimenteren met de cathode ontkoppelingselco van de eerste trap (250uF origineel). Ik ga 220uF van WIMA (gele), Philips (blauwe) en als bipolaire elco eens proberen.

Van die Jensen elco's weet ik ook weinig. Op de site van Jensen staat wel wat maar alleen die Michael Clarke lijkt ze in een bruikbare waarde te hebben. Ze zijn wel een stuk kleiner van formaat dan 'normale' elco's (en veel duurder). Soms zijn die high-end hifi dingen niet echt ideaal voor de 'vintage sound'. Niet iedereen houdt van bijv die papier/olie caps van Jensen. Ik zal het wel melden hier als ik weer wat meer weet.
groetjes

ik gebruik zelf ook die AUDIO caps van Ruby vaker, zijn prima.
Heb dus zoals je op de foto ziet noodgedwongen een 10uf ATOM gebruikt.
Maar ATOMS zijn stugger en de Ruby Goldcap 10uf in de Marble is ook al niet top. Liefst heb ik old-style of gewoon ouwe caps.

JaY

Al
17 oktober 2004, 14:11
Soms zijn die high-end hifi dingen niet echt ideaal voor de 'vintage sound'. Niet iedereen houdt van bijv die papier/olie caps van Jensen.

Klopt. Ik heb een stelletje .1 's. Klinken me wat te netjes, beetje kleurloos. Voor filters heb ik wel een elna ertussen hangen. Is een beetje een mix bij mij. Ik hou er van als een amp accuraat reageert. Overigen in mijn SR (voornaamste live amp) gebruik ik ook Elna 22uF/50V als cathode bypass. (Als aanvulling op het advies TAD caps, hij ligt nu open dus zie ik ze weer)

Al