PDA

View Full Version : Lesboeken...



Deppfriend
13 oktober 2004, 06:58
Heej ik ben nieuw hier en ik leer mezelf gitaar aan. Want naast gitaar speel ik ook saxofoon dus ik kan noten gewoon lezen... Weet iemand een goed boek, of een goede site waar je het kan leren. Of stukken, en hoe leren jullie die akkoorden zo makkelijk uit het hoofd... Dit waren m'n vragen...

lmb
13 oktober 2004, 10:16
Ik ben begonnen met wat boeken met wat nummers, waar ook bij staat in een schematje hoe je de akkoorden moet pakken. Op die manier kan je al snel een nummer begeleiden. En de akkoorden moet je eigenlijk gewoon stomweg uit je hoofd leren. Begin met de basisakkoorden.

Ik geloof dat de boeken die ik heb gebruikt "My (first) Songbook"??? heette.

Maar op het internet zijn heel veel "tabs" te vinden, dus een boek is niet echt nodig. Kijk even rond op het forum, er staan veel goede sites op.

Succes,

lmb
13 oktober 2004, 10:16
Ik ben begonnen met wat boeken met wat nummers, waar ook bij staat in een schematje hoe je de akkoorden moet pakken. Op die manier kan je al snel een nummer begeleiden. En de akkoorden moet je eigenlijk gewoon stomweg uit je hoofd leren. Begin met de basisakkoorden.

Ik geloof dat de boeken die ik heb gebruikt "My (first) Songbook"??? heette.

Maar op het internet zijn heel veel "tabs" te vinden, dus een boek is niet echt nodig. Kijk even rond op het forum, er staan veel goede sites op.

Succes,

delphiro
13 oktober 2004, 10:46
a modern method for guitar (W.G. Leavitt)

geweldige serie als je echt toonladders / akkoorden en jazz impro wilt leren. Het niveau loopt qua theorie lekker gelijk op met je speelvaardigheden. Bevat veel solo en duo stukken en akkoordenschema's om te improviseren.

tip.. koop niet de gebundelde versie (1,2,3 samen) die slaat niet makkelijk open. je kunt ze beter los kopen.

Deppfriend
18 oktober 2004, 12:50
wat zijn precies tabs, en wat kan je ermee.....

sneez0r
18 oktober 2004, 13:21
wat zijn precies tabs, en wat kan je ermee.....
Tab is een afkorting van tablatuur, een variant op notenschrift die voor de meeste snaarinstrumenten gebruikt wordt.
Bijvoorbeeld:

e--------------------------
B--------5--------4--------
G-----4----6~-----5--------
D--3--------------5--------
A--3--------------x--------
E--1--------------4--------
De regels stellen de snaren voor. Zo zie je dus welke noten je moet spelen, en vooral wáár. De duur van de noten is zo helaas niet af te lezen.

Met TAB kan je dus gemakkelijk liedjes leren spelen. Voor beginnende gitaristen is het lastig om uit te vinden welke noot waar op de hals zit. TAB lost dit probleem op door de nummering van de frets te gebruiken.

Meer info: http://www.harmony-central.com/Guitar/tab-notation.txt
Van de meeste pop- en rocknummers is tablatuur te vinden op internet. Zoek eens maar eens op www.mxtabs.net of www.guitartabs.cc

Tab wordt gemaakt in Notepad bestaat uit simpel ASCII, zoals hierboven. Alle tabs zijn dus ook leesbaar met de standaardtexteditors.

Deppfriend
18 oktober 2004, 14:26
Nou ik heb een boek, Guitar starter ofzoiets, geleend van een vriendin. Maar ik kan van mezelf al noten lezen, dus dat is geen probleem het notenschrift, maar bij tablatuur moet je gewoon van links naar rechts lezen. [/quote]