PDA

View Full Version : lead sound over de overdrive van vox



jaywalker
13 oktober 2004, 00:06
Hallo

Zoals sommige mensen hier al wisten:

Ik heb sinds kort een vox ac30. Ik was een Marshall tsl gewend, dus ik moet een aantal aanpassingen maken om meerdere geluiden uit 1 amp te halen.

Als ik de de volume knop van de amp voluit draai heb ik een heerlijk warme overdrive waar ik erg veel mee kan (ik knijp het volume uit de speakers zodat ik niet doof wordt).

Ik zoek een pedaal die over deze overdrive een goeie solo/lead sound geeft maar tegelijkertijd meer volume moet hebben zodat ik uit de mix spring tijdens solo, etc

Nou gaan mijn gedachten uit naar een:

Tubescreamer bijv ts808
Een treble boost
Een cleanboost,
etc.

Wat is nou het verscheel tussen deze pedalen en waarmee zou ik mijn doel mee het beste kunnen bereiken?

Rutger
13 oktober 2004, 00:18
ik denk dat je idd een goeie boost nodig hebt. daar heb je alleen talloze keuzes in. ik gebruik bv zelf een compressor als boost (weinig compressie, veel volume). je kunt ook nog een equalizer gebruiken.

t hangt er een beetje vanaf wat je wilt? als je er nog een exta rauw randje aan wilt: ga voor een overdrive als de ts808 (of een variant daarop). wil je puur en alleen de overdrive van de amp, neem dan een clean boost. wil je daarvan nog specifieke frequenties boosten: neem een equalizer.

succes met de zoekttocht, er is hier ontzettend veel voor op de markt.

BartL
13 oktober 2004, 00:19
Wat is nou het verscheel tussen deze pedalen en waarmee zou ik mijn doel mee het beste kunnen bereiken?
:o



Anyway: Misschien een tubefactor proberen?

(Hè Antal, Speedy, Globetrotter...en de rest :-D )

jaywalker
13 oktober 2004, 08:39
Ik zit dus nu met een klein probleempje.
Ik vind de overdrive (volume op 10 + powersoak) en de clean geweldig van de vox.
Nu wil ik ze allebei gebruiken

Ik weet niet of het zou werken, maar ik wil dit gaan proberen:
Gitaarsignaal met stompbox gesplit. Eentje gaat naar het brilliant-kanaal waar ik het volume ver opendraai en een powersoak (vanwege hoge volume) op de speaker zet.
Dan wil ik het andere signaal flink in volume boosten met een MXR micro ampof iets dergelijks (maar het pedaal mag niet vervormen zoals deze mxr) zodat in het normal-kanaal er een heel hard signaal in de amp gaat hierdoor hoef ik de volume knop van het normal-kanaal niet hoog te zetten en dus heb ik weinig vervorming.

Voor de leadsound wil ik dan een soort boost pedaal voor het brillian-kanaal gebruiken.

jaywalker
13 oktober 2004, 09:02
Dit heb ik dus gevonden:
Is het ook goed voor : akkoorden / cleane tonen op hoog volume.

http://www.massstreetmusic.com/catalog/images/01710-0.jpg
Java Boost
This is the finest Dallas Arbiter Rangemaster clone on the market today. It actually utilizes a REAL NOS Mullard Germanium transistor (a CV-7003 in this unit) in its era correct circuit to give authentic mid 60's British style treble boosting. Those not familiar with these pedals are in for a real treat or an education depending on how it is used. By itself, into a clean amp, it sounds, well frankly...pretty weird, but in front of an AC30/JTM 45 or Bassman in the normal channel, on the verge of overdrive and you get a huge increase in treble bite, sustain and 2nd order harmonics. And due to the Germanium transistor, this unit provides a very unique attack to your tone, spongy or hard as nails depending on your attack. The effect is classic Brian May/Blues Breaker era Clapton/Ritchie Blackmore/Tony Iommi crunch depending on the guitar or amp used. Another cool way to use this pedal in a more modern, multi-pedal set up, is to use this in front of a high quality "Tube Screamer" style pedal set at moderate overdrive. The effect is similar to an old amp cranked, BUT CAN be used in front of a clean amp at moderate volumes for authentic British gain that won't get you fired from a gig. Keeley also has two different modes of boost on top of the classic treble boost to help match better to different amps,guitars, etc. The military grade 3 way switch allows for classic treble boost (middle mode), mid boost (right) or full frequency (left). A particular favorite set up is the Java dimed on both knobs on the full frequency setting into a Tube Screamer set pretty dark and rich into a Dr. Z MAZ 18 or 38, WOW!! Its all there...Paranoid, Bohemian Rhapsody, Black Knight, Steppin' Out...NEW

phx
13 oktober 2004, 09:12
Trek je portemonee maar open Jaywalker, die java boost gaat 2ehands over de toonbank voor zo'n 200 eurie. Maar ja, als je een vox ac30 kan betalen .... :lol: :lol: :lol: :lol:


greetingz Phx

Harry
13 oktober 2004, 09:23
heb je het al geprobeerd met de volumeknop van je gitaar? Lekker soleergeluid instellen op je Vox, en als je het gitaarvolume iets dichtdraait heb je meteen een lekker slaggeluid. Bij een solo even je knoppie opendraaien en welkom in hogere sferen!

tillens
13 oktober 2004, 09:48
Hey Jaywalker, gefeliciteerd met de Ac30, helemaal oke natuurlijk. Wat naar voor voren komt is dus dat je eigenlijk een boost wil voor solo geluiden en dergelijke. Wat je kan doen is inderdaad een tubescreamer gebruiken, maar dat wordt dan al snel rommelig naar mijn mening. Een eq zou kunnen maar ik persoonlijk ben daar geen fan van. Ik zelf heb een één kanaals buizen top, en gebruik daar een soort randje van. De wat heftigere geluiden haal ik uit de banzai cold fusion, en voor leads (solo's) gebruik ik de carl martin hydra boost. Nou is deze boost misschien wel iets voor jou, omdat ie het geluid intact laat, en als je em goed afstelt heb je echt een waanzinnige sound. Overigens is de hydra boost ook nog betaalbaar. My two cents... 8-)

Peter

marc_o
13 oktober 2004, 09:54
Ik zou zeggen, spring met Vox en al eens binnen op de pedalendag eind november, daar kom je een hoop tegen wat je er in zou kunnen prikken. Zelf ben ik te spreken over de Visual Sound J&H Mk2, maar wellicht vind jij dat helemaal niets.

Antoon
13 oktober 2004, 10:41
Jaywalker,

Ik ben ervaren AC30 gebruiker en wat veel gitaristen doen is het volgende:

Optie I:
Gebruik een A/B box of een A/B/C box om van 'kanaal' te wisselen:
Clean-ig: gewoon het brilliant kanaal (volume half open bijvoorbeeld)
Overdrive: Normal kanaal met een treble booster (amp volume flink open)
Overdrive II: tremolokanaal met een tweede booster (anders ingesteld)

Optie II:
Gebruik opnieuw het brilliantkanaal voor clean (evt met een randje) en lus de inputs door met het normal kanaal (gitaar in brilliant-high gain, een patch cord van de brilliant low gain naar de normal-high gain). Zet in het patch cord een schakelaar die het signaal door het patch cord kan onderbreken. Met het volume van het normal kanaal kan je dan een vette boost op het brilliant kanaal instellen voor leads die je kunt activeren met de schakelaar.

Het zal je niet meevallen om een distortionpedaal voor de AC30 te vinden dat goed klinkt, zeker met Alnico speakers (je bent gewaarschuwd). Een treblebooster op het normal kanaal werkt veel beter. Hier zijn er tegenwoordig echt LEGIO van. Persoonlijk vind ik een goede rangemasterkloon (bijv. van BSM of Toneman) het best werken maar je kunt er ook eentje kiezen met iets meer midden (bijv. van Pete Cornish). Je ziet trebleboosters veel tweedehands aangeboden en je kunt een topkwaliteit exemplaar redelijk makkelijk zelf maken (zie rangemasterkloon of hornsby-skeweskloon op www.geofex.com )

Als de boel te hard is kun je behalve een powersoak ook een van de speakers bypassen met een 20W 16 Ohm vermogensweerstand.

Je kunt ook leren spelen met het brilliant volume op 10 en je gitaarvolumeknop als booster, als je een niet al te veelzijdig geluid zoekt

Antoon
13 oktober 2004, 10:42
Jaywalker,

Ik ben ervaren AC30 gebruiker en wat veel gitaristen doen is het volgende:

Optie I:
Gebruik een A/B box of een A/B/C box om van 'kanaal' te wisselen:
Clean-ig: gewoon het brilliant kanaal (volume half open bijvoorbeeld)
Overdrive: Normal kanaal met een treble booster (amp volume flink open)
Overdrive II: tremolokanaal met een tweede booster (anders ingesteld)

Optie II:
Gebruik opnieuw het brilliantkanaal voor clean (evt met een randje) en lus de inputs door met het normal kanaal (gitaar in brilliant-high gain, een patch cord van de brilliant low gain naar de normal-high gain). Zet in het patch cord een schakelaar die het signaal door het patch cord kan onderbreken. Met het volume van het normal kanaal kan je dan een vette boost op het brilliant kanaal instellen voor leads die je kunt activeren met de schakelaar.

Het zal je niet meevallen om een distortionpedaal voor de AC30 te vinden dat goed klinkt, zeker met Alnico speakers (je bent gewaarschuwd). Een treblebooster op het normal kanaal werkt veel beter. Hier zijn er tegenwoordig echt LEGIO van. Persoonlijk vind ik een goede rangemasterkloon (bijv. van BSM of Toneman) het best werken maar je kunt er ook eentje kiezen met iets meer midden (bijv. van Pete Cornish). Je ziet trebleboosters veel tweedehands aangeboden en je kunt een topkwaliteit exemplaar redelijk makkelijk zelf maken (zie rangemasterkloon of hornsby-skeweskloon op www.geofex.com )

Als de boel te hard is kun je behalve een powersoak ook een van de speakers bypassen met een 20W 16 Ohm vermogensweerstand.

Je kunt ook leren spelen met het brilliant volume op 10 en je gitaarvolumeknop als booster, als je een niet al te veelzijdig geluid zoekt

ieme
13 oktober 2004, 13:12
Fulltone fulldrive2, tubescreamer en boost in 1 pedaal...
Ik heb het pedaal ook gehad, zeer goed!
http://www.fulltone.com/images/fd2_lg.jpg

marc_o
13 oktober 2004, 13:32
Heb ik ook eens getest over een cleane Fender-amp, en was wel onder de indruk, is wellicht een goede optie.

jaywalker
13 oktober 2004, 16:46
Jaywalker,

Ik ben ervaren AC30 gebruiker en wat veel gitaristen doen is het volgende:

Optie I:
Gebruik een A/B box of een A/B/C box om van 'kanaal' te wisselen:
Clean-ig: gewoon het brilliant kanaal (volume half open bijvoorbeeld)
Overdrive: Normal kanaal met een treble booster (amp volume flink open)
Overdrive II: tremolokanaal met een tweede booster (anders ingesteld)

Optie II:
Gebruik opnieuw het brilliantkanaal voor clean (evt met een randje) en lus de inputs door met het normal kanaal (gitaar in brilliant-high gain, een patch cord van de brilliant low gain naar de normal-high gain). Zet in het patch cord een schakelaar die het signaal door het patch cord kan onderbreken. Met het volume van het normal kanaal kan je dan een vette boost op het brilliant kanaal instellen voor leads die je kunt activeren met de schakelaar.

Het zal je niet meevallen om een distortionpedaal voor de AC30 te vinden dat goed klinkt, zeker met Alnico speakers (je bent gewaarschuwd). Een treblebooster op het normal kanaal werkt veel beter. Hier zijn er tegenwoordig echt LEGIO van. Persoonlijk vind ik een goede rangemasterkloon (bijv. van BSM of Toneman) het best werken maar je kunt er ook eentje kiezen met iets meer midden (bijv. van Pete Cornish). Je ziet trebleboosters veel tweedehands aangeboden en je kunt een topkwaliteit exemplaar redelijk makkelijk zelf maken (zie rangemasterkloon of hornsby-skeweskloon op www.geofex.com )

Als de boel te hard is kun je behalve een powersoak ook een van de speakers bypassen met een 20W 16 Ohm vermogensweerstand.

Je kunt ook leren spelen met het brilliant volume op 10 en je gitaarvolumeknop als booster, als je een niet al te veelzijdig geluid zoekt

De eerste optie ben ik naar opzoek. Aangezien ik niet graag met instellingen op mijn gitaar loop te klooien.
Ik had zelf het brilliant kanaal als scheur ik gedachte, maar het normal-kanaal is denk ik wel beter.

Geeft zo'n treble boost nou veel volume?Want het lijkt me als ik de amp open heb staan bij normal, en de amp half dicht bij brilliant-kanaal dat ik dan heel erg veel volume moet compenseren. Volgens mij kan zo'n pedaal niet zo veel compenseren?

Bij de clean etc, wil ik namelijk ook nog een dl-4 een ce-2 en een Big muff plaatsen.

jaywalker
13 oktober 2004, 16:46
Jaywalker,

Ik ben ervaren AC30 gebruiker en wat veel gitaristen doen is het volgende:

Optie I:
Gebruik een A/B box of een A/B/C box om van 'kanaal' te wisselen:
Clean-ig: gewoon het brilliant kanaal (volume half open bijvoorbeeld)
Overdrive: Normal kanaal met een treble booster (amp volume flink open)
Overdrive II: tremolokanaal met een tweede booster (anders ingesteld)

Optie II:
Gebruik opnieuw het brilliantkanaal voor clean (evt met een randje) en lus de inputs door met het normal kanaal (gitaar in brilliant-high gain, een patch cord van de brilliant low gain naar de normal-high gain). Zet in het patch cord een schakelaar die het signaal door het patch cord kan onderbreken. Met het volume van het normal kanaal kan je dan een vette boost op het brilliant kanaal instellen voor leads die je kunt activeren met de schakelaar.

Het zal je niet meevallen om een distortionpedaal voor de AC30 te vinden dat goed klinkt, zeker met Alnico speakers (je bent gewaarschuwd). Een treblebooster op het normal kanaal werkt veel beter. Hier zijn er tegenwoordig echt LEGIO van. Persoonlijk vind ik een goede rangemasterkloon (bijv. van BSM of Toneman) het best werken maar je kunt er ook eentje kiezen met iets meer midden (bijv. van Pete Cornish). Je ziet trebleboosters veel tweedehands aangeboden en je kunt een topkwaliteit exemplaar redelijk makkelijk zelf maken (zie rangemasterkloon of hornsby-skeweskloon op www.geofex.com )

Als de boel te hard is kun je behalve een powersoak ook een van de speakers bypassen met een 20W 16 Ohm vermogensweerstand.

Je kunt ook leren spelen met het brilliant volume op 10 en je gitaarvolumeknop als booster, als je een niet al te veelzijdig geluid zoekt

De eerste optie ben ik naar opzoek. Aangezien ik niet graag met instellingen op mijn gitaar loop te klooien.
Ik had zelf het brilliant kanaal als scheur ik gedachte, maar het normal-kanaal is denk ik wel beter.

Geeft zo'n treble boost nou veel volume?Want het lijkt me als ik de amp open heb staan bij normal, en de amp half dicht bij brilliant-kanaal dat ik dan heel erg veel volume moet compenseren. Volgens mij kan zo'n pedaal niet zo veel compenseren?

Bij de clean etc, wil ik namelijk ook nog een dl-4 een ce-2 en een Big muff plaatsen.

Robbert
13 oktober 2004, 17:33
Trek je portemonee maar open Jaywalker, die java boost gaat 2ehands over de toonbank voor zo'n 200 eurie. Maar ja, als je een vox ac30 kan betalen .... :lol: :lol: :lol: :lol:


greetingz Phx

Had de mijn hier in NL voor 140 Euro.

Importeren is ook een hele interessante optie; de dollar is weer wat lager .. :D

Antoon
13 oktober 2004, 19:02
De eerste optie ben ik naar opzoek. Aangezien ik niet graag met instellingen op mijn gitaar loop te klooien.
Ik had zelf het brilliant kanaal als scheur ik gedachte, maar het normal-kanaal is denk ik wel beter.

Geeft zo'n treble boost nou veel volume?Want het lijkt me als ik de amp open heb staan bij normal, en de amp half dicht bij brilliant-kanaal dat ik dan heel erg veel volume moet compenseren. Volgens mij kan zo'n pedaal niet zo veel compenseren?

Bij de clean etc, wil ik namelijk ook nog een dl-4 een ce-2 en een Big muff plaatsen.

Vooral het AC30 normal kanaal met treble booster geeft een van de beste scheurgeluiden die er zijn. De meeste treble boosters geven een zeer grote boost (25db, soms zelfs meer, Seymour Duncan heeft trouwens ook een leuke tegenwoordig). Maar het maakt in volume niet zoveel uit of de kanalen nou half open of helemaal open zet, hij gaat meestal alleen meer vervormen en niet veel harder. De treble booster gebruik je uiteindelijk om meer vervorming met de juiste eq te krijgen, niet om meer volume of meer hoge tonen te krijgen. Als je het normal kanaal vol open zet maakt het in volume niet veel uit of je de booster ervoor zet, wel in de klankkleur.

Het volumeverschil tussen het 'scheurkanaal' (=normal+booster) en het cleane kanaal (brilliant) moet je instellen met het volume van het cleane kanaal (scheurkanaal niveau is vast gegeven). Het totaal volume moet je met de powersoak instellen (of door speakers te bypassen).

Misschien moet je het eerst even proberen met wat geleende spullen. Misschien dat je ook wel een goed overdrive pedaal voor de AC30 vindt maar de meeste pedalen die met een Fender of Marshall goed klinken, klinken slecht met een AC30 in mijn ervaring. Dus altijd eerst goed proberen voor je iets koopt.

belfrink
13 oktober 2004, 19:45
Heey gaaf, ik zie dat je uit Steenwijk komt. Toch nog mensen uit de buurt die op gitaarforum zitten. :-D

jaywalker
13 oktober 2004, 19:53
hmm ja
die dist + van mxr klinkt voor geen meter op de vox :(

Ja maar ik moet denk ik toch een soort hoger volume in de brilliante krijgen, aangezien de powersoak redelijk ver op staar om op gewenst volume de scheur op het normal-kanaal te krijgen.

Antoon
13 oktober 2004, 20:29
Begrijp ik nu goed dat je wil dat je cleane geluid harder gaat dan je lead geluid? :???: :???:

Op welk geluidsniveau gebruik je je AC30 eigenlijk? Huiskamerniveau? In dat geval heb je de verkeerde versterker volgens mij..

jaywalker
13 oktober 2004, 22:14
Op huiskamer niveau en oefen/gig niveau.

Ik wil dus clean, als vervorming even hard hebben . Een treble boost voor er bij lijkt me leuk, maar wil vooral mijn clean signaal dusdanbig opkrikken zodat ie even hard klinkt als de overdrive als ik de soak heb aanstaan

Antoon
13 oktober 2004, 23:41
Even hard dus, dat wordt misschien iets moeilijker.. powersoak schakelbaar maken? of 1 speaker uitzetten bij overdrive mbv een voetschakelaar? Of een schakelbare L-pad attenuator?
je moet op een of andere manier alleen het lead kanaal iets dimmen na de eindversterker. Zou ik ook niet zo snel weten

jaywalker
14 oktober 2004, 12:08
Powersoak schakelbaar zou een optie kunnen zijn, maar dan klopt het weer niet als ik hem niet gebruik (tijdens gig)

Dus ik moet eigenlijk een apparaat hebben die een flinke boost maakt voor het clean signaal. De mxr micro amp leek mij wel wat, maar der zit 1 knop op en dat is GAIN. Zou dit heel erg gaan scheuren, want ik wil de clean wel vrij clean hebben. MAximaal volume knop (van amp) op 10 a 11 uur