PDA

View Full Version : buisje H&K Tubefactor



Rutger
12 oktober 2004, 23:04
Hoi,

ik speel sinds een half jaar met veel plezier op een 2dehands Tubefactor. toch vraag ik me soms af of hij niet iets helderder zou moeten klinken. vlg de vorige eigenaar is ie zo'n 4 jaar oud en is de buis nooit verwisseld. in een versterker was het dan allang tijd voor vervanging. geldt dat ook voor dit buisje?

en zo ja: hebben jullie aanraders voor een nieuw buisje voor deze trapdoos?

BartL
12 oktober 2004, 23:06
Normaal gaat een pre-amp buisje langer mee dan een eindbuis. In de tubefactor zit een pre-amp buisje. Ik weet echter niet precies HOE lang die mee kunnen. Zal er ook mee te maken hebben hoe het pedaal behandeld is geworden. (Of je er veel mee gegooid hebt enzo :-D )

Rutger
13 oktober 2004, 00:16
ik heb er heel, heel veel mee gegooid. ;)

nee, maar hij is wel vrij intensief gebruikt.

BartL
13 oktober 2004, 00:22
probeer het eens zou ik zeggen...kwak er een nieuwe
http://wug.physics.uiuc.edu/courses/phys398emi/Vacuum_Tubes/Vacuum_Tube_Pix/Triodes/Telefunken_12AX7_rsz.jpg
in en luister :-D

Rutger
13 oktober 2004, 00:25
tja, dr staat wel een waarschuwing op voor de hoogspanning.
heb je t zelf al eens gedaan, en is het eenvoudig?

BartL
13 oktober 2004, 00:34
Uuhm...nee, nooit gedaan. Sowieso het pedaal NIET AAN LATEN STAAN als je er aan gaat friemelen, dan mag dat geen probleem zijn :)

Antal
13 oktober 2004, 01:39
heb je t zelf al eens gedaan, en is het eenvoudig?

Zijkanten openschroeven. Ruitje er uit halen. Dan kun je er bij. Kan weinig fout gaan. Enige is dat je er niet echt lekker bij kan, bij die H&K's.

dejohan
13 oktober 2004, 09:33
Uuhm...nee, nooit gedaan. Sowieso het pedaal NIET AAN LATEN STAAN als je er aan gaat friemelen, dan mag dat geen probleem zijn :)

Euh, zitten er dan geen condensators in dat pedaaltje?

Mitch
13 oktober 2004, 11:27
Dat pre amp bizen langer meegaan dan power amp buizen begin ik steeds meer te betwijfelen, zeker daar de huidige productie niet altijd even denderend is en bij moderne amps een hoop gain uit de pre amp komt, maar goed.
Goed alternatief voor een wat helderder geluid voor weinig geld is een Electro Harmonix 12AX7.

Telefunken in je pedaal zetten lijkt me wat overdreven :D

Rutger
13 oktober 2004, 18:11
oke thanx, k zal er eens naar kijken. k heb nog wat (chinese) ax7's liggen, kan ik iig wat experimenteren.

Mitch
13 oktober 2004, 18:20
Chinese 12AX7's zijn kwalitatief erg wisselend, maar er zitten absoluut uitschieters in positieve zin bij.

Ibanez
13 oktober 2004, 20:18
He Rutger, ik was zelf ook een beetje naar het kijken voor een goede boost/distortion voor mijn Mesa/Boogie Caliber 50+ want ik kan nooit in een keer overschakelen van clean naar distortion en zoek een nog iets strakkere sound. Is de Tube Factor goed voor dit doel? Op watvoor versterker gebruik jij hem?




(B.t.w. Door jou ben ik niet de gitarist van de UPlink band :P Ik was ook op de audities en heb jou ook zien spelen. En stefan is trouwens een goede vriend van mij. Ik help komende zondag ook met opbouwen dus dan zie ik je wel ;) )

Rutger
14 oktober 2004, 13:35
hoi Ibanez, tijd niet gezien hier. ik heb je vlg mij wel ff gezien toen ik net op tijd de auditieruimte binnenstoomde. :)

ik gebruik de H&K op een Fender tubeamp. Vreemde combinatie misschien, maar het werkt uitstekend. Factor 1 geeft een erg goede overdrive, factor 2 een strakke leadtone. de H&K is wel geschikt voor jouw doel en zeker het proberen waard, je zult er iig geen spijt van krijgen. zondag gebruik ik 'm ook, kun je hem horen.