PDA

View Full Version : C dim akkoord



Strat uber alles
12 oktober 2004, 22:09
hallo,

ik hoorde net van als het gewone c akkoord heb dat zijn de
tonen c, e, g als je daar een ''dim'' akkoord van wil maken
dat je dan de 3e en 5e toon moet verlagen,

duz de e is de 3e wordt dus een es en de g wordt een fis

maar is dat bij alle vage akkoorden zo, dat je gewoon
even moet weten welke toon je moet verlagen of verhogen?
Dus eigenlijk gewoon ezelbruggetjes, dat is wel handig,
want als je van een c een c7 wil maken moet je toch
de stamtoon nemen en dan een hele toon verlagen,

of vertel ik het een beetje wazig?

m.v.g. Gertjan

Blijepanda
12 oktober 2004, 22:11
Het klopt op zich wel wat je zegt, maar wat is je punt nou eigenlijk :???:

Ron4ld
12 oktober 2004, 23:07
Ik denk een bevestiging van zijn gedachtengang :)

Mr.Bluesbreaker
12 oktober 2004, 23:39
Als je alle majeur drieklanken uit je hoofd zou leren (15 stuks dacht ik) en als je weet hoe je elk type akkoord "transformeert" zegmaar (naar mineur is 3e verlagen etc) dan kun je hiervanuit alles maken. Dat zou je eens moeten proberen.

Daevren
13 oktober 2004, 00:36
De G wordt een Ges, geen Fis. Een verminderde drieklank heeft namelijk een verminderde kwint(diminished fifth). En de kwint/fifth is de G en niet de F. Een Fis is dus een overmatige kwart/fourth. Enharmonisch gelijk aan de Gis maar het is een interval met een andere naam.

Verder klopt het.

Je hoeft een majeurdrieklank vorm op de gitaar maar een keer te leren. Dan kun je hem naar elke toonsoort transponeren door gewoon een fret omhoog of omlaag te bewegen.

Er zijn maar 12 majeurakkoorden, maar dankzij de enharmonie zijn er meerdere namen voor hetzelfde akkoord. Practisch gezien stoppen we vaka bij 15 namen. C# en Db zijn dubbel, Gb en F# zijn dubbel, B en Cb zijn dubbel.

Maar een Cx (dubbelkruis) is theoretisch ook mogelijk. Heb zelf wel eens stukken in F# majeur geschreven waarin ik na enkele modulaties naar de dominant en de dominant van de dominant bv Cx noten had.