PDA

View Full Version : software ontwikkeling.. filmpje



delphiro
12 oktober 2004, 21:03
dag allemaal,

nou ik heb van het weekend een paar uurtjes in m'n gitaarproject kunnen stoppen en het lastigste deel is voorbij (de theorie omzetten in zichtbare plaatjes)

Nu is het nog een kwestie van opleuken, de mp3 speler instelbaar maken en over een tijdje komt het eerste (?) gratis niet internet gebaseerde gitaartheorieoefenprogramma met mp3speler en toon-real-time-de-toonladders-arpeggios-of-akkoorden op de wereld :-D

Ok, misschien een te optimistische blik maar het moelijkste is achter de rug (het was nogal lastig dat puur theoretisch een C ook een B# of een Dbb is .. ).

Wat je ziet in de video
- de (simpele maar denk ik effectieve) display (kan zeker nog opgeleukt worden)
- de toonladder A majeur in als 'stippen', noten en posities
- de (moeilijke en waarschijnlijk nogal onpraktische toonladder) C# whole toon (deze bevat noten als G##) eigenlijk meer een test of het progsel wel goed kruizen en mollen toepast
- de mogelijkheid om op diverse soorten gitaren over te schakelen (klassiek / e 22 fret, 24 fret, bas of wat je maar wilt.. het progsel is flexibel

hier is ie (3Mb)
http://home.zonnet.nl/delphiro/downloads/gitpro.avi

opmerkingen, ideeen etc zijn altijd welkom.

dejohan
13 oktober 2004, 14:52
Cannot Find Server

sneez0r
13 oktober 2004, 15:36
Ik zou het gewoon bij twee wholetone-toonladders houden. Ze worden toch enkel specifiek gebruikt, vooral voor improvisatie, dus de enharmoniek maakt niet zo heel veel uit. Maakt het een stuk makkelijker voor de leerling.

Ik kan de video nu nog niet openen (moet even op zoek naar een nieuwe codec).

delphiro
13 oktober 2004, 15:38
typisch.. bij mij gaat het prima en de url is goed.. :???:

sneez0r
13 oktober 2004, 16:00
typisch.. bij mij gaat het prima en de url is goed.. :???:
In Winamp v5.03 is het filmpje trouwens wel te bekijken, zie ik nu. Mijn release van DivX Player kende de codec alleen nog niet.

Het is trouwens niet echt het eerste gratis programma. ScaleTool Lite doet al zo'n beetje alle toonladders en EasyChord kent een hele rits aan akkoorden.

Ik vind het wel een aardig programma trouwens. Ik denk alleen dat je beter studenten kan leren hoe toonladders en akkoorden opgebouwd worden, dan hebben ze dit programma helemaal niet nodig. De naamgeving kan je in een paar A4'tjes beschrijven, en daarna zullen ze zelf de posities moeten leren.

Softwarematig ziet het er degelijk uit. Ik snap alleen niet wat je met die mp3'tjes moet doen.

dejohan
13 oktober 2004, 16:22
Ja, bij mij nu ook. Server zal ff plat gelegen hebben.

delphiro
13 oktober 2004, 18:32
Ik snap alleen niet wat je met die mp3'tjes moet doen.
Dat moet de meerwaarde zijn tov bestaande progsels. Je maakt / download een mp3 met daarop een achtergrondmuziekje en je toont 'real time' de juiste akkoorden / arpeggio's / toonladder terwijl de muziek speelt.

In eerste instantie heb ik dat bedacht met die Berklee methode in het achterhoofd. Daarin staan stukken met vreselijk veel leuke akkoordwisselingen (en meestal lastig improviseren). Iemand kan dat opnemen, de juiste toonladders erbij verzinnen, deze aan de mp3-event-lijst (ik had er een NL woord voor maar ben het even kwijt..) toevoegen en beschikbaar maken voor anderen.

Overigens kan ik best in een html venster op het progsel wat theoretische uitleg erbij gaan geven.. wellicht een leuk idee. Ik ben het verder met je eens dat het beter is dat de 'leerling' zelf toonladders kan construeren maar dit progsel kan er wellicht bij helpen.

ps bedankt voor de easychord tip.. ik heb nu ineens ook de beschikking over 1360 akkoorden (progsel leest een gewoon tekstbestand in.. en dat kan ik ook :-D )

Soulflyhigh
14 oktober 2004, 12:27
Ziet er geweldig uit!! Mijn complimenten. Ging het nu ook Mac compatible worden???

pimmetje
14 oktober 2004, 13:16
Ziet er heel netjes uit!
Komt er ook nog een mogelijkheid in om de snaren anders te "stemmen"?

delphiro
14 oktober 2004, 13:38
bedankt :-)

mac compatible -> voorlopig niet. De achterliggende programmeertaal is in principe windows-only maar grote delen kan ik simpel omzetten naar Unix (linux) en met een beetje mazzel komt er ooit ook een freeware compiler voor de MAC die het wel mogelijk maakt

stemmen -> ja, dat is geen probleem. het is zo flexibel geprogrammeerd dat je er elke stemming in kwijt kunt. Ik moet alleen de gebruiker nog in staat stellen om dit in te stellen