PDA

View Full Version : Harmonic Minor (vraagje over akkoordprogressie)



combo
12 oktober 2004, 18:17
Ik heb hier een lieke geschreven, de intro bevat:

C# - G# - D# - E - F - G noten. Ik wou in hetzelfde gevoel verder werken en ben uitgekomen bij de Harmonic Minor scale.

Die noten passen best bij de Harmonic minor scale.
Nu dacht ik; laat ik eens kieken welke akkoorden de harmonic minor mij toelaat...

de Harmonic minor = 3b en 6b tov de majeur scale,

dus: C# - D# - E - F# - G# - A - C

Als ik de akkoorden uitschrijf dan kom ik uit:

C#sus4

D#°

Eaug

F#m

G#

A

Caug

Wat een fu*cking rare akkoorden. Is mijn redenering wel ok ?

Tnx

pimmetje
12 oktober 2004, 19:56
Je ladder klopt volgens mij wel... en dat er vreemde akkoorden in voorkomen ook wel. Maar volgens mij zijn 't andere akkoorden:
C#m, D#dim, Eaug, F#dim, G#, A, Cdim

Hempo
12 oktober 2004, 20:51
ik volg je redenering totaal niet eigenlijk... :)

delphiro
12 oktober 2004, 21:22
de Harmonic minor = 3b en 6b tov de majeur scale,

dus: C# - D# - E - F# - G# - A - C

kleine correctie.. dat moet zijn
C# D# E F# G# A B# (en niet C)

akkoorden in vierklanken:
noten = formule = akkoordtype
C# E G# B# = 1 b3 5 7 = C#mmaj7 (mineur majeur 7)
D# F# A C# = 1 b3 b5 b7 = D#m7b5
E G# B# D# = 1 3 #5 7 = Emaj7#5
F# A C# E = 1 b3 5 b7 = F#m7
G# B# D# F# = 1 3 5 b7 = G#7
A C# E# G# = 1 3 #5 7 = Amaj7#5
B# D# F# A = 1 b3 b5 bb7 = B#dim7 (maar weet ik niet helemaal zeker)

Nou de akkoorden zijn in ieder geval een stukje makkelijker (vooral de G#7 :-) )

Kon je het niet makkelijker maken :o

Pin me niet vast op een b of # meer of minder :-D

Daevren
13 oktober 2004, 01:30
Harmonisch majeur heeft inderdaad dissonante akkoorden. Dat is de aard van de toonladder. Ik vind het persoonlijk ook heel erg vervelend dat het harmoniseren van mooie exotische toonladders vervelende dissonante akkoorden oplevert. Ik weet zeker, God bestaat niet, anders had hij de wetten van het universum anders geschapen.

De akkoorden van Delphiro kloppen op de VI trap na, we hebben gewoon een E dus Amaj7, geen overmatige kwint hier, gelukkig.

Als we dissonante muziek willen vermijden dan zijn de III en vii trap zijn niet erg bruikbaar. De ii trap is wel redelijk bruikbaar. De andere akkoorden zijn constant, zeker als drieklanken.

Wil je toch de III en vii trap gebruiken en zo min mogelijk dissonantie hebben dan kun je twee dingen doen.

Je kunt de dissonanten perfect gaan behandelen. Voorbereiden op oplossen volgens klassieke regels. Als je dat doet dan zijn ze zo mild mogelijk. Ik denk niet dat het veel nut heeft hier nu al diep op in te gaan. Het is namelijk erg complex.

Het tweede wat je kunt doen is gewoon de dissonante intervallen constant maken. Verander de Eaug in E en de B#dim7 in B#m7b5 of Bmaj7. Deze akkoorden zijn niet-diatonisch en dus geleent van parallele toonsoorten(komen we zo op terug). Het nadeel is dat het harmonisch mineur effect zwakker wordt. Het wordt dus meer normaal mineur. Soms zul je conflicten kunnen krijgen tussen de melodie en de harmonie. Je kunt niet in de melodie een B# hebben terwijl je in het E-akkoord kiest voor de veel constantere B. De B-B# samen zijn nog veel dissonanter.

En dan kom je eigenlijk bij het verhaal dat harmonisch mineur vaak enkel tijdelijk gebruikt wordt. Het wordt gebruikt om een mooie perfecte cadens te krijgen op C#. Dus een leidtoon B# naar C#, de terts in het V akkoord. Die ook ook de tritonus in het V7 akkoord mogelijk maakt. De V-i is sterker dan de v-i. Dus G#7 ipv Gm7.

Je kunt dus gewoon helemaal overstappen op paralle mineur toonladders zoals de gewone minuer (natural minor of kleine terts) of melodisch mineur(de stijgende versie). Respectievelijk 1 2 b3 4 5 b6 b7 en 1 2 b3 4 5 6 7.

Geharmoniseerd krijg je dan de akkoorden:

C#m7 / D#m7b5 / Emaj7 / F#m7 / Gm7 / Amaj7 / Bmaj7

En:

C#mmaj7 / D#m7 / Emaj7#5 / F#7 / G7 / A#m7b5 / B#m7b5


Stukken muziek in mineur gebruiken vaak alle drie de mineurtoonladders. Samen maken ze de mineurtoonsoort. Er is daar variatie mogelijk op de b6 b7 en de 6 en 7.

Het kan ook nog zijn dat dat wat jij geschreven hebt modaal is. Dan doel ik op het feit dat de C# noot niet duidelijk de overheersende noot is. Een andere noot en een ander akoord is dan het rustpunt in het nummer. Dit is oke en veranderd verder niets, behalve aan de functie van de 7(ipv de b7). De 7 is er normaal namelijk om sterker naar de 8(of 1) te gaan, in dit geval de C#. Het hele verhaal van de V-i gaat dan niet op.

Trouwens, sus4 akkoorden zitten ook in deze toonsoort, je noemt ze alleen nooit als je een toonladder harmoniseert in akkoorden. Je hebt sus4 akkoorden op de i ii en V trap.

delphiro
13 oktober 2004, 11:32
bedankt voor het nakijken Daevren :-)

en ook bedankt voor de leerzame info.. zo veel weten doe ik nog niet :o

sneez0r
13 oktober 2004, 14:43
[...]
Je eet me de kaas van het brood, kerel.

Daevren
13 oktober 2004, 16:44
Controleer maar of ik geen foutjes maak, ik wil nog wel een slordig zijn. :)

Doe ik dat bij jou berichten.

sneez0r
13 oktober 2004, 17:31
Oké! Dit is dus een kleine aanpassing/toevoeging/samenvatting.


Harmonisch majeur [...]

Het tweede wat je kunt doen is gewoon de dissonante intervallen constant maken. Verander de Eaug in E en de B#dim7 in B#m7b5 of Bmaj7.

Geharmoniseerd krijg je dan de akkoorden:

C#m7 / D#m7b5 / Emaj7 / F#m7 / Gm7 / Amaj7 / Bmaj7

Tweede woord moet natuurlijk mineur zijn, maar daar valt niemand over. In je harmonisatie van cis kl.t. zat een foutje. Het moet in plaats van Bmaj7 B7 zijn.

Wat handige regels voor iedereen, over harmonisatie van de belangrijkste toonladders.

Majeur / grote tertstoonladder:
Imaj7
IIm7
IIIm7
IVmaj7
V7
VIm7
VIIm7(b5)

Mineur / kleine tertstoonladder:
Im7
IIm7(b5)
bIIImaj7
IVm7
Vm7
bVImaj7
bVII7

Harmonisch mineur (harmonic minor):
Im7(maj7)
IIm7(b5)
bIIImaj7(#5)
IVm7
V7
bVImaj7
VIIdim7

Melodisch mineur (melodic minor):
Im(maj7)
IIm7
bIIImaj7(#5)
IV7
V7
VIm7(b5)
VIIm7(b5)

Het lijkt me weinig nut hebben om hier uitgebreid de zigeunertoonladder of de Molldurtoonladder te behandelen, en al helemaal niet om typische improvisatieladders te harmoniseren (wholetone/halftone, symmetrisch dominant etc.).

In plaats van die B#dim7 ook in B7 kunnen veranderen. Dan blijven de andere noten gelijk (bis dis fis a naar b dis fis a). Je kan stellen: B#dim7 = B7(b9), maar dan zonder grondtoon (=b).

Verder kan je inderdaad niet echt makkelijk met deze akkoorden en toonladders werken. In ieder geval niet zomaar die akkoorden strummen. Hoogstens een mooie vierstemmige voicing vinden, en een mooie stemvoering voor de begeleiding bedenken. En dan bidden dat je melodie niet té dissonant daarbij klinkt, anders moet je die ook weer aan gaan passen. Het enige voordeel dat wij gitaristen hebben, is dat we akkoorden makkelijk over twee octaven kunnen spelen. Die arme toetsenisten hebben het daar nog lastiger mee.

Nu we het toch over het harmoniseren van toonladders hebben, kijk eens naar dit voorbeeld;

Am / G / F / E

Klinkt lekker Spaans, huh?
Verklaar eens wat er niet aan klopt, of harmoniseer de rest van de toonladder.

(Daevren speelt niet mee!)

combo
21 oktober 2004, 06:58
Dan heb ik natuurlijk enkele vraagjes nu:

:???:

pimmetje, wat jij zegt moet ik nog eens nakijken.

delphiro, wat zit er in uw scale tussen B# en C# ??
je hebt C#-D#-E-F#-G#-A-B#
De intervallen bij majeur zijn 2212221 en je hebt de 3e en 6e noot verlaagd. dus je komt van C#-D#-F-F#-G#-A#-C-C# majeur
je verlaagd nu F en en A# en krijgt E en A
dus C#-D#-E-F#-G#-A-C-C#

kan je dit nog even nazien pls

tnx

de rest reageer ik nog, soon

combo
21 oktober 2004, 06:58
Dan heb ik natuurlijk enkele vraagjes nu:

:???:

pimmetje, wat jij zegt moet ik nog eens nakijken.

delphiro, wat zit er in uw scale tussen B# en C# ??
je hebt C#-D#-E-F#-G#-A-B#
De intervallen bij majeur zijn 2212221 en je hebt de 3e en 6e noot verlaagd. dus je komt van C#-D#-F-F#-G#-A#-C-C# majeur
je verlaagd nu F en en A# en krijgt E en A
dus C#-D#-E-F#-G#-A-C-C#

kan je dit nog even nazien pls

tnx

de rest reageer ik nog, soon

Daevren
21 oktober 2004, 23:59
C# majeur is C majeur maar dan alle noten een halve stap(een fret omhoog).

Dus C D E F G A B C wordt C# D# E# F# G# A# B# C#

In een toonladder van 7 noten heb je altijd alle letters, nooit dubbele letters. Je ziet pas echt waarom dat handig is als je muziek noteert in muziekschrift. Kijk maar eens:


http://62.163.189.232/Cis.JPG

Dus als je de lijnen F en C dubbel gebruikt heb je de hele tijd gekloot met kruisen en herstellingstekens, terwijl je de B en E posities ongebruikt laat. Dat is lastiger lezen. Daarom hebben alle tooladders van 7 noten netjes van elke letter een.

Ook geef je de interval C#-F een andere naam dan C#-E#.

Als C naar E een terts is en C naar F een kwart is geld dat ook voor C#-F#. Maar C#-F is dus ook een kwart. Alleen geen rein kwart zoals C#-F# en C-F. Het is een verminderd kwart. Maar dat is wel dezelfde noot als een grote terts. Net als E# hezelfde als F klinkt. En B# hetzelfde als C klinkt.

Dat beantwoord ook die andere vraag. Tussen B# en C# zit evenveel als tussen C en C# en B en C. Geen noten die we in de westerse muziek gewoonlijk gebruiken dus.

Je moet er dus wel opletten dat je de correct enharmonische schrijfwijze gebruikt. [/img]