PDA

View Full Version : Rammelende snaren



MazeMouse
12 oktober 2004, 16:32
Ik heb vandaag een nieuw setje snaren op mijn 5snarige bas gelegd en nu rammelen mijn E-snaar en mijn G-snaar opeens VERSCHRIKKELIJK als ik ze open aansla.
Ik heb al ontdekt dat dit komt omdat ze 'los' in de nut liggen als het ware. (de G-snaar als ik hem echt heel hard aansla 'stuitert' zelfs als het ware uit dat putje waar hij in hoort te blijven liggen)

Is er iets om dit op te lossen? Zoiets als dat op mijn A en D snaar zit ook bijschroeven voor de E en G snaar. Want ik heb dus ontdekt als ik daar iets druk uitoefen om die hoek van kop naar nut iets groter te maken dat het gerammel al weg is.

Iron Maiden
12 oktober 2004, 16:42
Ik heb dit probleem ook gehad, en ik heb het gewoon opgelost door een postbode elastiekje boven de kam te knopen (heel strak) als er bij jou 2 rammelende snaren zijn kan je er wel gewoon 2 knopen waarbij het elastiekje voor de dunste snaar onder de dikke snaar door gaat. Het elastiekje dempt natuurlijk alleen de grootste snaar waar hij overheen gaat. Probeer het maar eens uit, dan begrijp je wel wat ik bedoel. bij mij helpt het heel goed :)

John P
12 oktober 2004, 19:28
Je hebt dus lichtere snaren erop gezet. Die zijn dunner, dus krijg je, dat ze te dun zijn voor het sleufje in de kam. Dan heb je ook nog minder trekkracht van die dunnere snaren. Dat kan allebei zorgen voor die ratels.
Ik vind die elastieken wel een oplossing; of het een gezicht is weet ik niet.

MazeMouse
12 oktober 2004, 22:28
Je hebt dus lichtere snaren erop gezet. Die zijn dunner, dus krijg je, dat ze te dun zijn voor het sleufje in de kam. Dan heb je ook nog minder trekkracht van die dunnere snaren. Dat kan allebei zorgen voor die ratels.
Ik vind die elastieken wel een oplossing; of het een gezicht is weet ik niet.
Tis geen gezicht maar het werkt wel :)
(ik had die rammel met die 'dikkere snaren' ook wel alleen op de G-snaar)
Stom opzich aangezien ik altijd Slinkies heb gebruikt en ik me niet kan heugen dat ze ineens kleinere gauges zijn gaan gebruiken.

MuNKeY
12 oktober 2004, 23:22
topkam vervangen ? :)
is tegenwoordig bij de wat simpelere bassen ook niet meer zo moeilijk is namelijk gewoon een stukje plastic , die kun je bij de meeste gitaarzaken wel laten vervangen

ik heb er hier nog een bas staan, en daarbij doe ik dat nooit, de kam is niet van plastic, het lijkt wel ivoor of bot ofzo