PDA

View Full Version : Harry Sacksioni



eliteteuntje
12 oktober 2004, 16:28
Beste gitaristen,

Kan iemand mij tips geven over het leren spelen van Sacksioni-stijl, is er een bepaalde manier van aanslag? Hoe kun je zo snel spelen (veel oefenen weet ik al)? Ik wil zo graag Huiswaarts van hem leren is echt vet nummer, maar ik krijg de draai in het lied gewoon niet.

Alvast bedankt,

mzzl Teun :noob:

Picker
12 oktober 2004, 17:17
Sacksioni liedjes zijn een goede introductie voor fingerstyle.

Tip: kijk eens op mijn website (zie link hieronder). Daar staat een en ander voor beginners. Kort gezegd is het een kwestie van mentaliteit (gewoon doorgaan) en veel oefenen. Het beste is om eerst wat basieke picking patterns ('rolls') te oefenen voor je aan echte liedjes begint.

Heb je tablatuur of speel je op gehoor?

Picker.

dsmaap
12 oktober 2004, 17:35
Huiswaarts is niet echt moeilijk, maar je moet niet te snel beginnen. Bouw rustig op, heel sloom spelen en na een tijdje krijg je m door. Het zou helpen als je m op cd (oid) hebt zodat je precies weet waar je fouten maakt.
Concentreer je op de twee basnoten (G en D) en probeer dan de melodie er tussen te spelen, dit klinkt logisch maar beter kan ik het niet uitleggen.
Ik deed er eerlijk gezegd vrij lang over om hem goed te spelen dus veel oefenen................

Janne
12 oktober 2004, 17:36
Harry Sacksioni is zeker een goeie manier om het fingerpicking een beetje onder de knie te krijgen. Maar ik denk niet dat je meteen met huiswaarts zou moeten beginnen. Probeer eerst een goofy of meta sequoia.

dsmaap
12 oktober 2004, 17:39
Harry Sacksioni is zeker een goeie manier om het fingerpicking een beetje onder de knie te krijgen. Maar ik denk niet dat je meteen met huiswaarts zou moeten beginnen. Probeer eerst een goofy of meta sequoia.

Ik vind deze stukken veel moeilijker dan Huiswaarts omdat huiswaarts slechts een trucje is en meta sequoia en goofy meer techniek vereisen.

Picker
12 oktober 2004, 19:00
[quote=Janne]Harry Sacksioni is zeker een goeie manier om het fingerpicking een beetje onder de knie te krijgen.

Voordeel van Sacksioni is ook: als je drie liedjes van hem spelen kan, kan je ze gelijk allemaal spelen!

(Jammer alleen dat je publiek het verschil niet meer hoort als je MEER dan drie liedjes van hem speelt :wink: )

Janne
13 oktober 2004, 14:48
Harry Sacksioni is zeker een goeie manier om het fingerpicking een beetje onder de knie te krijgen. Maar ik denk niet dat je meteen met huiswaarts zou moeten beginnen. Probeer eerst een goofy of meta sequoia.

Ik vind deze stukken veel moeilijker dan Huiswaarts omdat huiswaarts slechts een trucje is en meta sequoia en goofy meer techniek vereisen.
Ja dat kan heel goed kunnen, ik heb vaker dat ik stukken die anderen moeilijk vinden redelijk snel speel (elixer ging ook vrij snel goed bij mij), maar andere nummers die anderen simpel noemen willen niet lukken.

@picker: daar heb je zeker gelijk in, dat is ook jammer. Ik vind wel zijn arrangementen van bekende nummers (here comes the sun, la chanson des vieux amants) zeer goed en daarnaast vind ik het ook nog weleens leuk om zijn nummers te spelen die weer net iets van zijn standaard afwijken.

Picker
13 oktober 2004, 15:39
Tja, Sacksioni...

Ooit was ik idolaat van hem. Van 'Vensters' tot en 'Om de Hoek'. Toen niet meer. Het probleem met Harry-baby is dat hij daarna (naar mijn smaak) zijn thema VEEL te veel uitgebuit heeft. Hij had gewoon vijf keer minder CDs moeten maken, en alleen het beste uitbrengen. Dan was hij misschien goed gebleven.

Jammergenoeg is Harry's repertoire op een gegeven moment verzand in een gigantische soep van op-elkaar-lijkende-pingelnummertjes met nietszeggende titels als 'maanlicht', 'spijkerbroek', 'tante pien', 'in de knoop' en weet ik veel wat, allemaal nummertjes zonder ook maar enige identiteit. Steeds weer hetzelfde thema uitkauwen, en dat al dertig jaar lang. Jammer hoor!

Dat is wat ik zo bewonder aan Tommy Emmanuel: ieder van zijn composities heeft een volstrekt eigen identiteit en staat als een huis. Van hem zul je dan ook NOOIT twee nummers door elkaar halen.

Maar toegeven: Sacksioni heeft in Nederland wel een trend gezet, en spelen kan hij natuurlijk ook best wel! Bovendien is het knap dat hij al zijn hele leven met gitaarspelen zijn brood verdient. Dat doen weinigen hem na!

Picker.

eliteteuntje
14 oktober 2004, 10:22
Beste giaristen,

Heb gisteren boek gekregen van Katowee, Harry's eigen recordlabel. Kheb nu deel 1 de Harry Sacksioni gitaar, vond ik het boek met de meest origineelste stukken. Weet je wat nou het leuke was, Harry Sacksioni had hem zelf gesigneerd, das nog eens service. Wat lijkt jullie het beste nummer om mee te beginnen?

Inhoud:

Elixer
Scarborough Fair
Meta Sequoia
Goofy
Huiswaarts
Tranen
Thee Bij Tante Josephine
De Vlechters
Breekbaar
Lappenballerine
Voorzet
Natrap(je)
De Optimist
Ochtend
Muggendans
Blos
't Bazige Beestje

groetjes Teun.

dsmaap
14 oktober 2004, 16:45
hangt natuurlijk af van je niveau. Ik kan ze wel selecteren van makkelijk naar moeilijk maar dat is bij elke gitarist weer anders denk ik.

Ik vind tranen, elixer meta sequoia en huiswaarts de leukste stukken.
De makkelijkste zijn lappenballerina, natrapje en breekbaar

Janne
14 oktober 2004, 18:36
Scarborough fair is ook niet zo heel moeilijk. Het is alleen niet erg slim om op een klassieke gitaar met capo te spelen, want dan wordt het lastig boven de klankkast.
Als je elixer langzaam speelt en goed kijkt welke vingers je het beste kan gebruiken om de snaren aan te slaan is die ook niet heel moeilijk denk ik.

eduard
3 februari 2005, 22:31
ik ben begonnen met elixer...volgens velen zijn beste nummer...heb er een half jaar over gedaan, maar ken hem wel uit me hoofd spelen
daarna huiswaarts...binnen 2 weken..uit me hoofd

dus ik zou als ik jou was met huiswaarts beginnen
of anders " here comes the sun"

staat in het boekje optima forma

momenteel heb ik al zijn gitaarboekjes., 5 stuks...allen met handtekening waarvan 1 ook met de text " breek je vingers niet met zoveel boeken "

is dat cool of niet??? :lol:

eduard
3 februari 2005, 22:34
maar ik vraag me nu af....ken ik gitaar spelen als ik dit kan spelen, maar nog steeds niet de namen van de noten weet , en waar ze zitten vanaf de 5de positie? omdat ik steeds moet gaan zoeken op de hals

belg
4 februari 2005, 17:30
Tsja oefenen dus, doe ik ook, en heb net weer een stap voorwaarts gezet.
Heb weer een betere snappy bassound uit mijn duim weten te toveren, oh zo belangrijk bij acoustische blues. Ben dus weer heel blij...
Sorry hoor off-topic, maar wil ff jubelen over leo kottke wat een virtuoos op de 12-snarige. Net wat muziek van 'm ontdekt....

friendly_reptile
5 april 2007, 12:08
Beste gitaristen,

Ik ben m'n bladmuziek van "Elixer" van Sacksioni verloren. Ik zou het enorm appreciëren moest iemand van jullie deze kunnen doorsturen naar friendly_reptile@hotmail.com.

Alvast bedankt!

LaurentB
5 april 2007, 12:16
Beste gitaristen,

Ik ben m'n bladmuziek van "Elixer" van Sacksioni verloren. Ik zou het enorm appreciëren moest iemand van jullie deze kunnen doorsturen naar friendly_reptile@hotmail.com.

Alvast bedankt!

Ik zal hem even inscannen...

LaurentB
5 april 2007, 12:19
maar ik vraag me nu af....ken ik gitaar spelen als ik dit kan spelen, maar nog steeds niet de namen van de noten weet , en waar ze zitten vanaf de 5de positie? omdat ik steeds moet gaan zoeken op de hals

Ja, natuurlijk kun je dan gitaarspelen. Je weet alleen niet welke noten je speelt, dat kan onhandig zijn in situaties waar je met andere muzikanten moet communiceren, maar je kunt dan wel spelen.

-Yves-
5 april 2007, 13:24
Voordeel van Sacksioni is ook: als je drie liedjes van hem spelen kan, kan je ze gelijk allemaal spelen!


Inderdaad.
Veel van zijn nummers zijn rond de standaard fingerpicking gebouwd. Je kan daar dus best mee beginnen. Kenmerkend is de doorlopende wisselbas met je duim terwijl je met de andere vingers de melodie speelt.
http://www.youtube.com/watch?v=8PkUW4M7xE0
Op dit fragment krijg je een behoorlijk beeld van wat er gebeurd.
Bij het nummer 'huiswaarts' heb je dat wisselbasje ook.

Veel succes