PDA

View Full Version : Active vs. passive input op een bastop



yhcmarc
12 oktober 2004, 15:26
Heeft dit alleen te maken met een volume verschil zoals de high / low inputs op sommige gitaarversterkers, of doet het ook iets met phantoom voeding enzo voor je actieve bas ?

Anders gaat die actieve bas natuurlijk gewoon lekker in de passive (high ?) input voor het vieze randje aan het geluid.

Marc

MazeMouse
12 oktober 2004, 16:27
Voor zover ik weet is het enige dat een 'active' input doet de basisinput met een x aantal decibel verlagen om het output verschil tussen actief en passief op te heffen.

Anavrin
12 oktober 2004, 16:31
meestal 15 of 12 dB dacht ik

soapwater
12 oktober 2004, 17:13
Voor zover ik weet is het enige dat een 'active' input doet de basisinput met een x aantal decibel verlagen om het output verschil tussen actief en passief op te heffen.
Klopt, en dit gebeurt meestal (sorry voor de verwarrende term) "passief" d.w.z. eenvoudige spanningsdeler met twee weerstandjes. Als het om een transistoramp gaat, wel opletten dat de de voorversterker niet te hard overstuurt...

Greetz

iglo
12 oktober 2004, 17:29
misschien een beetje off-topic...

laats las ik een review over een EBS HD350 top,

Was in het Engels, dus misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar daarin werd gezegd dat de actieve ingang van deze top de mogelijkheid had om ofwel een actieve bas of een effectpedaal (wel van EBS) te voeden, dmv phantom voeding...

kan dat kloppen???

yhcmarc
12 oktober 2004, 17:45
ok, dus een actieve bas op een passive input kan geen kwaad .. relaxted :) en ik laat mijn preamp (trace & elliot quatra buizentop) juist wel oversturen, staat meestal op 8 ofzo, klinkt lekker dik met een randje. Alleen gaat mijn bas soms wel piepen als ik te dichtbij staat, maarje, boeien :)

Phyrexian
13 oktober 2004, 10:06
ok, dus een actieve bas op een passive input kan geen kwaad .. relaxted :) en ik laat mijn preamp (trace & elliot quatra buizentop) juist wel oversturen, staat meestal op 8 ofzo, klinkt lekker dik met een randje. Alleen gaat mijn bas soms wel piepen als ik te dichtbij staat, maarje, boeien :)

Idd kan helemaal geen kwaad... die passive/active (low/high) is er om je amp minder snel te laten oversturen, hetgeen bij actieve bassen veel sneller optreedt omdat ze meer ouput hebben en zo de preamp meer op z'n doos geven.

M'n Ampeg staat ook zo ingesteld dat ik altijd serieus wat overdrive heb. Met een actieve bass zorg ik dan wel dat ik de actieve input gebruik want dan wordt die overdrive distortion doordat, zoals reeds gezegd, een actieve bass veel output heeft.

Phyrexian
13 oktober 2004, 10:09
misschien een beetje off-topic...

laats las ik een review over een EBS HD350 top,

Was in het Engels, dus misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar daarin werd gezegd dat de actieve ingang van deze top de mogelijkheid had om ofwel een actieve bas of een effectpedaal (wel van EBS) te voeden, dmv phantom voeding...

kan dat kloppen???

Phantom Power heeft niks met een actieve ingang te maken. Het is een systeem dat je toelaat om bijvoorbeeld pedalen te voeden via je signaalkabel. Die pedaal krijgt dus zijn stroom zonder dat hij aangesloten is op een adaptor of een batterijtje gebruikt. EBS heeft een aantal pedalen op de markt, daarom dat ze deze functie ook beschikbaar hebben op hun amps.