PDA

View Full Version : Versterking via amp of PA?



ieme
12 oktober 2004, 11:57
Hoi,

Ik speel in mijn band (5 mans rock formatie) ook een aantal nummers akoestisch, waar geven jullie de voorkeur aan?
een losse amp voor je gitaar te versterker of via de pa?
Momenteel speel ik over de PA maar zit er aan te denken om een kleine amp aan te schaffen en die meteen als monitor te gaan gebruiken...

Groet,
ieme

Jeroenvanhulsteijn
12 oktober 2004, 12:02
als je vaak zonder monitor moet spelen en je hebt daar last van dan is het mss handig om een amp te nemen. die trace acoustic series zijn dan denk ik wel mooi (en vrij prijzig).

ik speel zelf over PA. en als je met iemand samen moet spelen dan is het handig als je een PA hebt (voor het geval de ander geen versterker heeft). maar een losse preamp of DI is dan mss wel aan te bevelen.

ieme
12 oktober 2004, 12:03
als je vaak zonder monitor moet spelen en je hebt daar last van dan is het mss handig om een amp te nemen. die trace acoustic series zijn dan denk ik wel mooi (en vrij prijzig).

ik speel zelf over PA. en als je met iemand samen moet spelen dan is het handig als je een PA hebt (voor het geval de ander geen versterker heeft). maar een losse preamp of DI is dan mss wel aan te bevelen.
we spelen wel met monitoren....

ieme
12 oktober 2004, 12:05
.... om een amp te nemen. die trace acoustic series zijn dan denk ik wel mooi... (en vrij prijzig).




Is dit ook wat? die kan ik ook gebruiken in een akoestisch duo waar ik in speel...
Marshall AS50
Crafter DS-1
Laney akoesische combo

Of kan ik beter een powerd monitor kopen en daar mijn G-Major voorgooien voor de galm en delays voor mn akoestische gitaar?

tillens
14 oktober 2004, 22:53
Ik zelf ben ook aan het kijken voor een acoutic die versterkt kan worden. aangezien ik de enige gitarist ben in het bandje, wil ik het lieft een jumbo. de rhodes en wurlitzer en hammond lossen de leegtes mooi op, zodat een tweede gitarist niet nodig is, maar ik zelf leende vroeger wel eens wat en die ging meteen de pa in. veel minder last van feedbacks

grtz Peter

Hempo
14 oktober 2004, 23:10
Akoestisch over een akoestisch-versterkte-gitaarversterker vind ik veel mooier klinken dan over de PA.

Jeroenvanhulsteijn
16 oktober 2004, 16:07
tja....gitaarversterkers voor acoustische instrumenten zijn er speciaal voor gemaakt. met een goeie preamp moet je m.i. ook over pa kunnen.

die crafter heb ik wel goeie verhalen over gehoord. but 2b honoust...never ever played an amp for acoustics. die marshall heb ik wel eens gehoord. klonk best wel goed.

voor mijn gevoel kun je voor nylonsnarigen beter met een goeie microfoon spelen over de PA.

andere mogelijkheden:

schertler
polytone
swr

Mr.Bluesbreaker
18 oktober 2004, 01:23
Ik denk dat als je vaak afhankelijk bent van wisselende PA systemen en al hun gebreken (geen vaste geluidsman, altijd maar afwachten hoe het zaalgeluid is, weinig soundchecktijd etc) misschien beter een acoustische amp kunt nemen, omdat je dan zelf WEL de controle op je EQ/efecten en dergelijke hebt. Ik heb ook wel eens de meest geniale geluiden op een podium gemaakt met een hele goede DI en recht in de PA van lui waar ik vroeger vaker mee speelde, en die echt verstand van zaken hadden, was met een Yamaha CPX-8 met element. Maar wees realistisch: 8 op de 10 keer boeit het de geluidsman in kwestie geen hol dat zijn DI eigenlijk maar een onding is, en ben je soms helemaal niet tevreden met je geluid. Met een amp plus mic ervoor ben je denk ik wat minder afhankelijk van de snuiter achter de FOH.

Bouke
18 oktober 2004, 02:02
Hey,

ik hoorde vanmiddag een amp van dit merk

http://www.aer-amps.de/

Werkelijk erg goed. Je snapt niet dat er zo'n geluid uit een kleine kastje kan komen! Te gek.

Bouke

Daniël_san
18 oktober 2004, 10:54
Die kosten ook wel wat 'meer'. Vanaf 600 nieuw (de duurste wil je echt niet weten) als je mazzel hebt 400-600 2e hands. Tommy Emmanuel speelt ook over AER.

ieme
19 oktober 2004, 14:24
Wie is bekend met de AER
Alpha 40 € 665,--
Compact 60 € 870,--
Domino 120 € 1280,--
Acousticube € 1825,--

ieme
19 oktober 2004, 14:52
Ik zit te denken, want ik speel wel veel akoestisch...
Optie 1: direct via de PA, daar effecten toevoegen, mezelf via monitor terug horen
Optie 2: via Combo met delay en chorus naar PA, de combo ipv monitor
Optie 3: via effecten rack/ pedalboard (line6 modules of gmajor ofzo) naar PA en dan naar monitor?

Combo? PA? alleen effectrack (voor delay en chorus reverb tuner (gmajor bijvoorbeeld...?
En wat te denken van wireless?

Veel om over na te denken voor de 40 optredens het komende jaar...

bert k
19 oktober 2004, 16:50
Ik heb vroeger in de band ook een paar nummers akoestisch gedaan. Ik had voor de elektische een amp, maar de akoestische ging door een DI zo de PA in, en dan terug over de monitor. Is me altijd goed bevallen. Monitor voor je klinkt toch duidelijker dan een amp achter je. Ik had toen een Yamaha APX, en die geven weinig feedbackproblemen, en een mooi geluid. Lijkt me de makkelijkste optie, maar je moet wel een goeie (eigen) technicus hebben.
Het hangt natuurlijk van de soort optredens af wat je kan doen. Als de optredens door een PA gaan, is het niet echt nodig om een mooie amp te kpen, hij wordt toch weer uitversterkt door de PA. Doe je kleine optredens, dan zou je wel nut hebben van een speciale akoetische amp.
Effecten kunnen er natuurlijk altijd voor. Ik zag een hele goedkope Zoom (€85) die best goed schijnt te zijn. Draadloos net zo. Heerlijk, geen touwtjes.

ReinoutV
19 oktober 2004, 20:33
Aphex heeft een Xciter speciaal voor akoestisch gitaar. Deze is ook als DI te gebruiken, en dat doe ik ook altijd tijdens mijn optredens. Voor de reverb ben je wel afhankelijk van de PA, maar dat is meestal geen probleem.

johantipker
30 oktober 2004, 12:49
Als ik akoestisch speel plug ik 'm recht in de pa, zet er soms nog een Boss ME50 tussen voor een vleugje reverb of zo. Goede akoestische amps zijn schaars en je sleept je rot met al die spullen. Waar ik wel razend enthousiast over ben zijn die kleine AER ampjes, heel klein, klinken vreselijk goed en zijn gewoon cute. Maar helaas weer zo duur.!