PDA

View Full Version : Opnemen nummers



PunkPanic
12 oktober 2004, 07:19
Hallo luitjes

Ik ben op zoek naar wat handige tips omtrent het opnemen van mijn gitaarwerk. Ik wil het doen met een microfoon voor mijn amp en deze via een mixer de pc in. Wat heb ik allemaal nodig en op welke merken moet ik letten.

Alvast bedankt

harrie-beton
12 oktober 2004, 09:54
ik zou gaan zoeken want je bent niet de enige die dit vraagt...

antwoord even snel:
microfoon: shure sm57 of sm58. Weinig discussie.

zorg voor een goed klinkende versterker. Zet hem zo zacht mogelijk terwijl hij wel goed klinkt. Sluit je mixer aan en luister naar het gitaar signaal via de microfoon + mixer op een koptelefoon. Merk hoe een kleine verplaating van de microfoon al uitmaakt.
De meeste mensen nemen een versterker op met de microfoon precies in het midden van de speaker. Je hebt dus ook een statiefje nodig!
Maar varieer ook een beetje. De rand kan ook.

Je kunt ook de versterker nadat hij voorzien is van microfoon afdekken met dozen en dekens / slaapzakken.
Dan heb je een goed geluid maar kun je lekker "stil" voor de buren en huisgenoten opnemen.

bert k
12 oktober 2004, 11:55
. Zet hem zo zacht mogelijk terwijl hij wel goed klinkt. .

Dat is een beetje in tegenspraak met elkaar. De meeste versterkers gaan pas lekker klinken als ze wat harder staan. Maar die tip van dekens erover is een goeie.

imlikeajungle
12 oktober 2004, 14:55
en vergeet niet dat een sm57/58 topfiring mics zijn: ze pikken voornamelijk geluid op langs hun top, niet langs de zijkant (zoals een groot aantal mensen blijken te denken)...
die dekens is een cool idee, maar dan moet je wel echt opletten dat ze het geluidspad van amp naar mic niet verstoren.

PunkPanic
13 oktober 2004, 11:43
Nog suggesties voor een goede maar goedkope mixer?

bert k
13 oktober 2004, 12:56
Behringer. Goed voor zijn geld. Ook Phonic schijnt het wel te doen.

@jungle: topfiring? Nieuwe term voor me. Niervormig of cardoïd patroon wordt het genoemt. Ook wel unidirectial ofwel richtinggevoelig. Dit geldt trouwens voor vrijwel alle microfoons in de handel.
En je moet er niet aan de zijkant tegenaan praten, nee. :-D