PDA

View Full Version : Conservatorium



dsmaap
11 oktober 2004, 23:53
Ik ben er sinds een paar maanden over aan het denken om naar het conservatorium te gaan. Alleen vind ik het moeilijk om in te schatten hoe goed ik op dit moment ben ten opzichte van het niveau dat ik moet hebben om de toelatingsexamens te halen en of ik wel genoeg talent heb.
Ik speel nu zo'n 8 jaar klassiek gitaar, maar daarvan de eerste 2 jaar verspilt aan domme liedjes waarvan je eigenlijk niets leert. Ook nog een uitstapje naar de electrische gitaar wat me deed beseffen hoe leuk ik klassieke gitaar eigenlijk vondt.
En de laatste maanden pas oefen ik meer dan een half uur per dag (1.5-2 uur) Mijn vraag is eigenlijk: kan iemand die conservatorium ervaring heeft mijn kansen een beetje inschatten?

Mijn niveau kwa speelstukken: etudes van Sor, Guiliani, carcassi, Brouwer, eerste prelude van Vila-Lobos en ben nu sinds 3 dagen bezig met Asturias (wat nog nergens op lijkt)
Solfege en muziek kennis heb ik nauwelijks dus dat moet ik zeker nog gaan doen.

savecracker85
12 oktober 2004, 09:08
een voorbeeld van een theorie toelatingsexamen kan je op de site van het amsterdamse conservatorium vinden...Met complete diagrammen en geluidsfragmenten van intervallen/drieklanken etc, heel handig als je zoiets ambieert...
Ik wilde een directe link plaatsen naar het document... Maar op de een of andere manier kom ik nu niet op de site,dus je moet zelf maar even zoeken :P
www.cva.ahk.nl

dsmaap
12 oktober 2004, 10:03
hey bedankt voor je reactie!

Echoes
13 oktober 2004, 21:30
bedenk wel even goed wat je met het conservatorium kunt bereiken heh. Als je de toelatingseisen ziet dan denk je eigenlijk, wat moet ik nog leren dan? Het enige wat je eraan hebt is dat je gitaarleraar kunt worden of sessiemuzikant ofzo.

Maar inderdaad staat er op internet een site waar je toelating kunt vinden. Je moet al behoorlijk wat ritmes kunnen tikken, een hele hoop toonladders kennen van achter naar voren en door elkaar, en noten lezen.

sneez0r
13 oktober 2004, 22:08
Een van de grootste misverstanden over het conservatorium is dat je een virtuoos muzikant moet zijn om toegelaten te worden. Natuurlijk moet je geruime tijd serieus bezig zijn met muziek, en wel iets kunnen spelen, maar je hoeft niet de hele wereld te verbazen met je kunsten. Ik zou me de komende tijd meer richten op het leren van solfège en theorie. Ik snap eigenlijk niet waarom je je niet eerder op muziektheorie gericht hebt. Als je echt professioneel wilt gaan spelen, kan ik me niet voorstellen dat je nooit zelf in de muziektheorie gedoken bent.

bert k
14 oktober 2004, 09:55
Als je de toelatingseisen ziet dan denk je eigenlijk, wat moet ik nog leren dan?
:-D Hahaha... je moest eens weten...

Echoes
14 oktober 2004, 10:03
http://www.english.oldcva.ahk.nl/toelatingtheorie-klassiek/toelating_NS.htm

toelatingstest voor klassieke gitaar

Echoes
14 oktober 2004, 10:04
nou ik heb het wel eens aan mijn gitaar leraar gevraagd. En die zei ook dat je voornamelijk veel leert over lesgeven en muziekgeschiedenis enzo.

dsmaap
14 oktober 2004, 16:36
Een van de grootste misverstanden over het conservatorium is dat je een virtuoos muzikant moet zijn om toegelaten te worden. Natuurlijk moet je geruime tijd serieus bezig zijn met muziek, en wel iets kunnen spelen, maar je hoeft niet de hele wereld te verbazen met je kunsten. Ik zou me de komende tijd meer richten op het leren van solfège en theorie. Ik snap eigenlijk niet waarom je je niet eerder op muziektheorie gericht hebt. Als je echt professioneel wilt gaan spelen, kan ik me niet voorstellen dat je nooit zelf in de muziektheorie gedoken bent.

Dat is het m juist ik heb eigenlijk pas 2 weken geleden besloten om er echt voor te gaan. Vroeger speelde ik bijna nooit en toch ging ik redelijk snel vooruit. Bij theorie dacht ik altijd: dat heb ik toch niet nodig om een stukje gitaar te kunnen spelen voor de lol?
Nu besef ik pas dat ik echt wat moet gaan doen. Bedankt dat je dat nog even bevestigd voor mij.

e_lukather
14 oktober 2004, 20:30
je bent toch ook havo/vwo of mbo verplicht? hoe zat dat ook alweer..

savecracker85
14 oktober 2004, 20:56
je bent toch ook havo/vwo of mbo verplicht? hoe zat dat ook alweer..
het blijft een hbo opleiding en de vereiste daarvoor zijn dat je havo/vwo of een mbo niveau 4 diploma hebt.. Verder kan in bepaalde gevallen nog van die voorwaarden afgeweken worden, bij uitzonderlijk talent etc

AcousticFreak
19 oktober 2004, 00:35
Ik ben er sinds een paar maanden over aan het denken om naar het conservatorium te gaan. Alleen vind ik het moeilijk om in te schatten hoe goed ik op dit moment ben ten opzichte van het niveau dat ik moet hebben om de toelatingsexamens te halen en of ik wel genoeg talent heb.
Ik speel nu zo'n 8 jaar klassiek gitaar, maar daarvan de eerste 2 jaar verspilt aan domme liedjes waarvan je eigenlijk niets leert. Ook nog een uitstapje naar de electrische gitaar wat me deed beseffen hoe leuk ik klassieke gitaar eigenlijk vondt.
En de laatste maanden pas oefen ik meer dan een half uur per dag (1.5-2 uur) Mijn vraag is eigenlijk: kan iemand die conservatorium ervaring heeft mijn kansen een beetje inschatten?

HUH?!?!?! :o

Het lijkt wel alsof ik mezelf hoor praten hier!!!! :-D Heb ook 8 jaar ervaring, ook electrisch uitstapje gehad, heb de ballen verstand van theorie en solfège en heb ook conservatorium ideeën..

Voel me gelijk een stuk minder alleen ;)

Ik denk dat ik het zelf lekker als hobby hou trouwens :)

bert k
19 oktober 2004, 10:11
nou ik heb het wel eens aan mijn gitaar leraar gevraagd. En die zei ook dat je voornamelijk veel leert over lesgeven en muziekgeschiedenis enzo.
Klopt wel, maar vooral ook veel theorie, muziektheorie, solfege, dat is zeg maar luisteren en dingen op het gehoor uitzoeken. Maar ook veel instrumentaal. Als je gitaar gaat doen zal je echt veel gitaarles krijgen, maar ook (verplicht) een tweede instrument, en zang.

MazeMouse
19 oktober 2004, 12:32
Ik zou het opzich ook wel willen alleen is mijn muziektheorie niet verder dan de mineur toonladder. Ik kan verder geen noot lezen en heb nooit geen les gehad behalve wat ik mezelf heb geleerd (En wat ik op gehoor heb uitgezocht)
Dus ik vermoed dat mijn conservatorium kansen op dit moment vrijwel nihil zijn :D

prs
19 oktober 2004, 23:16
Ik heb erop gezeten (Jazz, elektrische gitaar), wat wil je precies weten DSMaap?

Change_of_Seasons
21 oktober 2004, 16:19
Ik heb erop gezeten (Jazz, elektrische gitaar), wat wil je precies weten DSMaap?

Dat wil ik ook gaan doen!

Alleen zit ik ook met een zelfde soort probleem, de toelatings eisen. Die schijnen zeer hoog te liggen:
je moet idd toonladders kennen, alle mineur en majeur, de kerktoonladders. Ook nog andere toonladders als Pentatonisch, octotonisch, chromatisch, hele toons en de zigeuner ladders (wat dat is weet ik ook niet hoor). Niet te vergeten de kwint/kwartencirkel voor de voortekens van de toonsoorten.
Je moet solfege kunnen, goed gehoor hebben (intervallen herkennen, horen en schrijven) ritmes schrijven en noteren.
Harmonieleer: Het kunnen bouwen van akkoorden van minimaal 4 tonen (dus majeur, mineur, overmatig, verminderd, en alle vormen van septiem akkoorden) en deze ook allemaal kunnen herkennen.
Ook moet je een melodie noteren waarbij de eerste maat is gegeven. En een bovenmelodie kunnen noteren, bij een gegeven ondermelodie.
En natuurlijk, noten lezen. En dan niet noten lezen in de zin van 2 tot 3 seconden per noot, en dan vervolgens nog moeten zoeken, maar dan echt een noot zien, en binnen 1 seconden al gespeeld kunnen hebben.
(http://www.conservatorium-arnhemzwolle.nl/site/index_fl.html op deze site staan ook oefeningen/oude toelatingsexamens om te oefen, onder het kopje 'toelating'.)

En dan is dit alleen nog maar theorie. Verder heb je ook nog de praktijk natuurlijk.
Als je dit allemaal niet kan (zoals ik dus..) kun je voor de voorbereidingen denk ik wel een jaartje of meer uit trekken.

Maar PRS, omdat jij er op hebt gezeten, kun je een beetje een idee geven hoe het er op een conservatorium aan toe gaat? Wat je allemaal krijgt voor vakken, hoe de sfeer is, hoe er les wordt gegeven? En op welk conservatorium heb jij gezeten? Gezien het feit er ook nog verschil zit tussen de verschillende conservatoria.
Kun je eventueel ook wat oefenmateriaal (nummers/artiesten) geven die handig zijn?

savecracker85
21 oktober 2004, 21:18
Als je dit allemaal niet kan (zoals ik dus..) kun je voor de voorbereidingen denk ik wel een jaartje of meer uit trekken.

kep zelf geen conservatorium ervaring maar ik weet wel dat je kan ook nog een vooropleiding kan doen... In het geval dat ze denken dat je wel talent hebt maar te weinig theoretische kennis

prs
21 oktober 2004, 22:03
Maar PRS, omdat jij er op hebt gezeten, kun je een beetje een idee geven hoe het er op een conservatorium aan toe gaat? Wat je allemaal krijgt voor vakken, hoe de sfeer is, hoe er les wordt gegeven? En op welk conservatorium heb jij gezeten? Gezien het feit er ook nog verschil zit tussen de verschillende conservatoria.
Kun je eventueel ook wat oefenmateriaal (nummers/artiesten) geven die handig zijn?

Ok ik zal je vertellen wat ik weet. ik heb zelf in Maastricht gezeten. Hoe gaat het er aan toe? Daar kan ik heel kort over zijn; heel chaotisch. Wat mij betreft te chaotisch. Ik had ongeveer (ik praat over het eerste jaar) 8 uur per week les ofzo. Heel weinig contacturen dus.
Je beschrijving van de verschillende vakken die je geeft (wat je moet kunnen) klopt wel.

Het programma zag er als volgt uit:

- Theorie (solfege, ritmische solfege en harmonieleer)
- Combo (in bandjes met verschillende thema's bijvoorbeeld Chick Corea spelen)
- Groepsles gitaar (een les waarin alle gitaristen uit alle 4 de jaren conservatorium bij elkaar zitten en waarin samen gespeeld, geluisterd en verteld wordt).
- Individuele gitaarles (2 uur per week gitaarspelen "met" je docent)

(Verder nog vakken zoals onderwijskunde en in latere jaren jazzgeschiedenis enzovoort). Dat wat betreft het programma.

Over de lessen, ik ervoer ze altijd als heel chaotisch (iets wat ook wel weer charme had) er zat weinig structuur in en ik werd niet echt gemotiveerd. Groepslessen en combo's zijn wel erg leuk alhoewel overal perfectie geacht wordt! Ik had het geluk dat ik voor theorielessen een ontzettend aardige leraar had, die echt heel goed was. Hij was zowel motiverend als docerend. Hij kon je dingen goed aanleren en begon je niet meteen af te blaffen als je iets fout deed (iets wat overigens wel veel gebeurd als jei ets niet goed doet).

De sfeer is er onder studenten goed (vaak ook de docent-leerling verhouding), alleen als het aankomt op presteren gaan studenten onderling spreekwoordelijk over lijken. Iedereen wil de beste zijn en als er geen andere manier is om dat over de rug van je kamerraad te doen, nou dan moet het maar (beetje dat idee). Iedereen wil er de beste zijn...

Wat betreft toelating doen moet je wel eerljk voor jezelf zijn. Er waren in Maastricht 2 gitaardocenten waarvan er 1 niet veel leerlingen meer aannam. De wachtkamer (kantine) zat vol met potentiele studenten gitaar (ik schat zo'n 30)...uiteindelijk zijn er dat jaar 4 aangenomen (waaronder ik).
Tijdens de praktische toelating speel je voor de comissie (standards uit het real book). Zelf mag je kiezen welke nummers hieruit doet. Je speelt de melodie, je improviseert en je begeleidt. Verder krijg je een totaal onbekend (daar zorgen ze wel voor) nummer voor je neus dat je à vu moet gaan spelen. Hier wordt vooral gekeken naar hoe snel jij instaat bent om melodie (noten) te lezen en akkoorden te pakken en te varieren in ritmes e.d.

Het theoretisch examen valt op zich wel mee (ik heb weliswaar 5 jaar theorieles gehad waarbij we al bezig waen met arrangeren) maar wat je daar vooral moet kennen zijn intervallen, septiem akkoorden en toonladders. Dat is de basis.

Solfege is het moeilijkst en tevens het onderdeel waarop de meeste mensen zakken. Je moet zowel ritmisch, als gehoortechnisch (en zelfs zangtechnisch) capabel genoeg zijn om verschillende oefeningen te volbrengen.

Over materiaal kan ik kort zijn. Schaf de 4 real books aan. daar staan alle standards voor gitaar in. Hier studeer je ook 4 jaar uit.
Verder kun je het boek Melodic rhythms for guitar van William G. Levitt deel 1 en 2 aanschaffen om beter noten te leren lezen.
Om te improviseren is "jazz improvisation" van Garrison Fewell een goed boek.
Theorieboeken e.d. zijn er genoeg te vinden.

Ow ja, laat je niet teveel leiden door de eisen die in een catalogus vermeld staan. Ik heb dit letterlijk uit de gids van Maastricht gepakt:

Toelatingseisen Gitaar Jazz:

Alle majeur en mineurtoonladders, dorisch en mixolydische modi en de daarbij behorende 3- en 4 ledige akkoorden in wijde en enge ligging, zowel samenklank als gebroken.

Het spelen van twee etudes uit bijv.
Dr. charles Colin and Bugs Bower: Rhythms complete
W. Leavitt: Guitarmethod deel 1, melodic rhythms

Het spelen van ene blues, het spelen van een jazz standard en het in jazz stijl improviseren over de harmonieen van dit stuk.

Vaardigheden in het prma vista, zowel melodieen als akkoordsymbolen. Over dit laatste wordt een korte improvisatie verwacht.

Laat je niet teveel leiden door wat er allemaal in zo'n gids staat. Het staat er allemaal moeilijk (het komt wel aan bod, maar op een heel andere manier).

Verder moet je natuurlijk wel eerlijk tegen jezelf zijn en weten of je capabel genoeg ervoor bent (en dat kun je best inschatten).

Ik zou zeggen probeer gewoon eens een toelating (als je niet wordt aangenomen dan ben je je inschrijfgeld wel kwijt, maar dan weet je wel precies hoe het eraan toegaat).

In principe is toegelaten worden niet zo moeilijk als erop blijven. Het gaat er namelijk om dat je capabel genoeg bent om binnen een bepaald tijdsbestek een bepaalde opdracht/oefening te vervullen.

Als je verder nog vragen hebt (of iemand anders) hoor ik het wel.

Succes!

prs
21 oktober 2004, 22:04
Nog een paar dingen, aan het einde van het 1e jaar moest ik "Confirmation" en "Donna Lee" spelen (uit het hoofd!). Luister die nummers maar eens (gemakkelijk te vinden op kazaa).
Het gaat supersnel en het is geen kattepis om erop te improviseren.
Als je voor je toelating Donna Lee speelt maak je wel indruk denk ik.

Verder bestaat er zoiets als de VK (voorbereidende klas). Je volgt dan een aangepast programma waarin je wordt voorbereidt op het 1e jaar.
Het is gebleken dat mensen die in de VK zitten voorrang hebben op andere potentiele studenten. Als je dus al in de VK binnen bent heb je grote kans dat je een jaar later naar het eerste jaar mag doorstromen.
Onderschat de VK ook niet. Ik heb mensen uit de VK gehoord die beter speelde dan mensen uit het 1e jaar. Meestal zijn de mensen uit de VK ritmisch, of leestechnisch nog niet ver genoeg ontwikkeld.

Als er vragen zijn hoor ik ze wel.

dsmaap
22 oktober 2004, 00:13
prs: dit is zeer interessant voor mij, vooral het theorie gedeelte. Ik ben vrij zeker van mijn zaak als het op gitaar spelen (klassiek dan) aan komt maar met solfege helemaal niet. Kan je daadwerkelijk niet[b] worden toegelaten als je solfege niet goed beheerst?

Voor de rest: dit is dus wat ik bedoelde met mijn oorspronkelijke vraag in mijn eerste post. Is er misschien iemand die klassiek gitaar heeft gedaan op het conservatorium en mij wat informatie kan verschaffen over hoe het er aan toe gaat bij de toelatingsexamens?( waar letten ze op, wat maakt indruk enz.)

prs
22 oktober 2004, 00:50
Er zijn zeker mogelijkheden om toegelaten te worden. Je kunt hoofdvak bijvoorbeeld 1e jaars worden en theorie en dergelijke voorbereidende klas. Dat betekent wel dat je in dat jaar flink zult moeten oefenen en werken hieraan.

Een goed computerprogramma om je oren mee te trainen is "Earmaster", dat is ongetwijfeld wel ergens op internet te vinden.

Succes en als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

e_lukather
22 oktober 2004, 10:00
check je pm prs. heb earmaster nu ook.

http://www.earmaster.com/index.htm

prs
22 oktober 2004, 19:17
Ik heb je pm ontvangen. Zal er vanavond op reageren.

Edit: heb zojuist terug gemailt (PM)

e_lukather
22 oktober 2004, 22:56
wwwow men.. superrrr bedankt!!! op zoek naar de real books dus :) Ik ben nu ook wel zoet met earmaster.

edit: toch maar een pm

prs
22 oktober 2004, 23:22
Jazz wordt op het conservatorium ook wel lichte muziek genoemd. Dus er is geen verschil.
Het enige verschil is tussen klassiek en lichte muziek (ofwel jazz). Daar zijn de toelatingseisen ook anders.

e_lukather
22 oktober 2004, 23:41
ooohw.. ik dacht dat er speciaal een richting was voor pop zeg maar. wat stom! hoe kom ik hier nou weer bij :???:

prs
22 oktober 2004, 23:48
Nou op sommige conservatoria is er inderdaad een poprichting. Ik zal je spoedig nog PM'en!

e_lukather
22 oktober 2004, 23:54
ok :) eerst weekend vieren he 8-)

prs
23 oktober 2004, 00:12
ok :) eerst weekend vieren he 8-)

Neej hoor, ik reageer vanavond (vannacht) nog wel hoor! 8-)

Edit: PM is verstuurd

e_lukather
23 oktober 2004, 00:17
thats the spirit :D

Change_of_Seasons
1 november 2004, 13:26
hallo,

prs, wat bedoel je met die realboeks en die andere boeken, krijg je die op het conservatorium, of moet je die als voorbereiding hebben gedaan?. En op welke manier was het chaotisch? slechte lesgeving, gewoon geen orde?
Ik denk er namelijk serieus over om conservatorium te gaan doen, maar ik moet nog even alle voors en tegens aanhoren, omdat het zo moeilijk is.

die Earmaster, is daarbij de standaard gratis versie genoeg? of moet je per see de pro versie hebben? Zo ja, kan iemand me daar aan helpen?

Alvast bedankt iedereen

prs
3 november 2004, 00:34
Je moet voor je toelating jazzstandards spelen die in het realbook staan. Er wordt van te voren dus geacht dat je die hebt. Je studeert er 4 jaar of langer uit, dus het is geen overbodige luxe, integendeel.
Chaotisch vond ik vooral de gitaarles waarin geen structuur zat en waar het voornamelijk alleen maar om oefeningen, oefeningen en oefeningen ging. Heb geloof ik nooit een keer een leuke lick geleerd gekregen.

Earmaster (de gratis versie) is voorlopig voldoende. Zorg maar eerst dat je die goed onder de knie krijgt.

Als er nog vragen zijn kun je me ook PM'en.

Succes!

lennartengel
3 november 2004, 18:50
Omdat er hier nogal gesmeten word met jazzstandards ed. wil ik ff zeggen dat je ook een poprichting kunt kiezen. Niet overal, maar in ieder geval in Alkmaar en Rotterdam en wellicht ook A'dam?

En dan over het toelatingsexamen, ik heb vorig jaar ook een poging gewaagd. Ik kon geen noot lezen, wist alleen de mineur ladder en had maar erg weinig ervaring met jazz. Nou mocht ik gewoon muziek uit eigen stijlvoorkeur spelen (en dan achteraf wel te horen krijgen dat je smaak wat beperkt is :o ) omdat het dus niet meer een jazz opleiding is maar pop/sessie.

Om een lang verhaal kort te houden. Ik ben toegelaten tot de vooropleiding, en dat is erg leerzaam! Uitgebreide theorieles en gitaarles is ook veel intensiever.

firebottle
3 november 2004, 21:36
Het conservatorium is het voorportaal van de sociale dienst...een studie psychology trouwens ook.

bert k
4 november 2004, 16:51
Onzin. Waar denk je dat nieuwe muziekleraren hun vak leren?

sneez0r
8 november 2004, 17:13
Onzin. Waar denk je dat nieuwe muziekleraren hun vak leren?
Daar moet je natuurlijk wel bij vertellen dat de markt ontzettend krap is voor professionele muzikanten, en dat je ook gewoon pech kan hebben. Een muziekschool kan ook maar een beperkt aantal muziekleraren in dienst hebben. Als er subsidie wegvalt, ben je om het maar zo te zeggen, in de aap gelogeerd. Professioneel muzikant zijn is op een houtje bijten.

Braindead
12 november 2004, 18:08
Het conservatorium is het voorportaal van de sociale dienst...een studie psychology trouwens ook.


Vergeet de kunstacademie niet

Jimi Hendrix
16 november 2004, 09:46
Professioneel muzikant zijn is op een houtje bijten.

??? Ikzelf ben 'professioneel muzikant', drie jaar geleden afgestudeerd aan het conservatorium en het gaat prima met mij.
Het is (nog) geen vetpot, maar met twee dagen lesgeven ALS ZELFSTANDIGE (dus niet in loondienst op een subsitdieafhankelijke muziekschool), veel schnabbelen en daarnaast wat studiowerk (spelen en opnemen) kan ik er prima van leven! En zo zijn er velen!
Je moet alleen een duidelijk andere instelling krijgen gedurende je conservatoriumtijd dan je voor die tijd had, namelijk dat het je beroep is en niet meer je hobbie.

LPplayer
15 februari 2006, 15:20
Lastig lijkt me die jazztori.
Voor pop zijn de eisen minder.
maar weet je misschien of daar nog steeds die RealBOeken gebruikt worden???


Ok ik zal je vertellen wat ik weet. ik heb zelf in Maastricht gezeten. Hoe gaat het er aan toe? Daar kan ik heel kort over zijn; heel chaotisch. Wat mij betreft te chaotisch. Ik had ongeveer (ik praat over het eerste jaar) 8 uur per week les ofzo. Heel weinig contacturen dus.
Je beschrijving van de verschillende vakken die je geeft (wat je moet kunnen) klopt wel.

Het programma zag er als volgt uit:

- Theorie (solfege, ritmische solfege en harmonieleer)
- Combo (in bandjes met verschillende thema's bijvoorbeeld Chick Corea spelen)
- Groepsles gitaar (een les waarin alle gitaristen uit alle 4 de jaren conservatorium bij elkaar zitten en waarin samen gespeeld, geluisterd en verteld wordt).
- Individuele gitaarles (2 uur per week gitaarspelen "met" je docent)

(Verder nog vakken zoals onderwijskunde en in latere jaren jazzgeschiedenis enzovoort). Dat wat betreft het programma.

Over de lessen, ik ervoer ze altijd als heel chaotisch (iets wat ook wel weer charme had) er zat weinig structuur in en ik werd niet echt gemotiveerd. Groepslessen en combo's zijn wel erg leuk alhoewel overal perfectie geacht wordt! Ik had het geluk dat ik voor theorielessen een ontzettend aardige leraar had, die echt heel goed was. Hij was zowel motiverend als docerend. Hij kon je dingen goed aanleren en begon je niet meteen af te blaffen als je iets fout deed (iets wat overigens wel veel gebeurd als jei ets niet goed doet).

De sfeer is er onder studenten goed (vaak ook de docent-leerling verhouding), alleen als het aankomt op presteren gaan studenten onderling spreekwoordelijk over lijken. Iedereen wil de beste zijn en als er geen andere manier is om dat over de rug van je kamerraad te doen, nou dan moet het maar (beetje dat idee). Iedereen wil er de beste zijn...

Wat betreft toelating doen moet je wel eerljk voor jezelf zijn. Er waren in Maastricht 2 gitaardocenten waarvan er 1 niet veel leerlingen meer aannam. De wachtkamer (kantine) zat vol met potentiele studenten gitaar (ik schat zo'n 30)...uiteindelijk zijn er dat jaar 4 aangenomen (waaronder ik).
Tijdens de praktische toelating speel je voor de comissie (standards uit het real book). Zelf mag je kiezen welke nummers hieruit doet. Je speelt de melodie, je improviseert en je begeleidt. Verder krijg je een totaal onbekend (daar zorgen ze wel voor) nummer voor je neus dat je à vu moet gaan spelen. Hier wordt vooral gekeken naar hoe snel jij instaat bent om melodie (noten) te lezen en akkoorden te pakken en te varieren in ritmes e.d.

Het theoretisch examen valt op zich wel mee (ik heb weliswaar 5 jaar theorieles gehad waarbij we al bezig waen met arrangeren) maar wat je daar vooral moet kennen zijn intervallen, septiem akkoorden en toonladders. Dat is de basis.

Solfege is het moeilijkst en tevens het onderdeel waarop de meeste mensen zakken. Je moet zowel ritmisch, als gehoortechnisch (en zelfs zangtechnisch) capabel genoeg zijn om verschillende oefeningen te volbrengen.

Over materiaal kan ik kort zijn. Schaf de 4 real books aan. daar staan alle standards voor gitaar in. Hier studeer je ook 4 jaar uit.
Verder kun je het boek Melodic rhythms for guitar van William G. Levitt deel 1 en 2 aanschaffen om beter noten te leren lezen.
Om te improviseren is "jazz improvisation" van Garrison Fewell een goed boek.
Theorieboeken e.d. zijn er genoeg te vinden.

Ow ja, laat je niet teveel leiden door de eisen die in een catalogus vermeld staan. Ik heb dit letterlijk uit de gids van Maastricht gepakt:

Toelatingseisen Gitaar Jazz:

Alle majeur en mineurtoonladders, dorisch en mixolydische modi en de daarbij behorende 3- en 4 ledige akkoorden in wijde en enge ligging, zowel samenklank als gebroken.

Het spelen van twee etudes uit bijv.
Dr. charles Colin and Bugs Bower: Rhythms complete
W. Leavitt: Guitarmethod deel 1, melodic rhythms

Het spelen van ene blues, het spelen van een jazz standard en het in jazz stijl improviseren over de harmonieen van dit stuk.

Vaardigheden in het prma vista, zowel melodieen als akkoordsymbolen. Over dit laatste wordt een korte improvisatie verwacht.

Laat je niet teveel leiden door wat er allemaal in zo'n gids staat. Het staat er allemaal moeilijk (het komt wel aan bod, maar op een heel andere manier).

Verder moet je natuurlijk wel eerlijk tegen jezelf zijn en weten of je capabel genoeg ervoor bent (en dat kun je best inschatten).

Ik zou zeggen probeer gewoon eens een toelating (als je niet wordt aangenomen dan ben je je inschrijfgeld wel kwijt, maar dan weet je wel precies hoe het eraan toegaat).

In principe is toegelaten worden niet zo moeilijk als erop blijven. Het gaat er namelijk om dat je capabel genoeg bent om binnen een bepaald tijdsbestek een bepaalde opdracht/oefening te vervullen.

Als je verder nog vragen hebt (of iemand anders) hoor ik het wel.

Succes!

Negative K3 fan
15 februari 2006, 15:47
Vergeet de kunstacademie niet

ik vind het altijd zo grappig dat ze er op een of andere manier het woord academie in hebben weten te verwerken.

niets ten nadele van AKI'ers overigens, die mensen zijn meestal 10 keer lijper dan van die vervelende technische academici

taylor
17 februari 2006, 11:33
volgens mij wil de topic starter klassieke opleiding doen een niet de pop/jazz afdeling.

ik weet daar veder niks van maar het viel me op dat de reactie's over jazz opleiding gingen.

timmyeatworld
22 februari 2006, 12:24
Ik heb een vraagje

Ik heb dus ook serieuze plannen om conservatorium te gaan doen alleen dan de popafdeling in Enschede Tilburg of Hilversum

Maar nou zou ik graag willen weten hoe hoog het niveau van de toelating daarvan is.
Wat theoretische kennis betreft gaat het wel lukken heb ook D-examen theorie en C voor praktijk
Ik heb nu 8 jaar les eerst 2 jaar klassiek gehad waar ik A en B examen heb gehaald waarna ik op electrisch ben overgestapt eerst nog 2 jaar op de muziekschool en dit is nu mijn vierde jaar priveles
Ik speel blue bossa + improviseren met arpeggegio's etc. en pride and joy van Stevie Ray Vaughan

Kan iemand mijn kansen inschatten?

Davidian
7 maart 2006, 17:04
Weet je wat ik dan zo rottig vind dat metal totaal uit het beeld wordt gelaten. De metal scene is nu groter dan ooit en er zijn genoeg metal artiesten die jazz artiesten schoon uit het water spelen maar die krijgen de kans niet heel misschien op het rockacademie maar dat moet je maar net willen.

vulvasonic
7 maart 2006, 18:41
Weet je wat ik dan zo rottig vind dat metal totaal uit het beeld wordt gelaten. De metal scene is nu groter dan ooit en er zijn genoeg metal artiesten die jazz artiesten schoon uit het water spelen maar die krijgen de kans niet heel misschien op het rockacademie maar dat moet je maar net willen.

Ik zal niet ontkennen dat er hele goede metalgitaristen rondlopen. Ik durf er zelfs aan toe te voegen dat het (mede) aan hen te danken is dat de gitaarmuziek zich verder kon blijven ontwikkelen.

Maar de metal biedt op te veel fronten te weinig om als lesmateriaal gebruikt te worden. De enige werkelijke uitdaging zit 'm in de controle over het geluid, omdat dat een andere techniek vereist. En dát wordt echt wel behandeld hoor. :)

Basseytje
8 maart 2006, 23:20
het blijft een hbo opleiding en de vereiste daarvoor zijn dat je havo/vwo of een mbo niveau 4 diploma hebt.. Verder kan in bepaalde gevallen nog van die voorwaarden afgeweken worden, bij uitzonderlijk talent etc

ow ook mbo 4 diploma. ik al helemala verdrietig toen ik vorig jaar hoorde dat je daar havo voor heb moeten maar over 3 jaar nog een kans alvast flink m'n best doen... :D:D:D kheb al redelijke voorsprong:P 2 jaar muziekles 6 jaar keyboard les 3 jaar gitaarles :P en niet dat ik zo uitblink in gitaarspelen maar gewoon omdat ik altijd al iets met muziek heb willen doen. mijn opa was toetsenist en mijn oom was gitarist mijn oma en een tante waren ook toetsenist mijn vader en moeder zitten in een koor. en ik hou gewoon van muziek. het is mijn leven..

okj nu weten jullie ook mijn wereld droom :P

martijnhooning
13 februari 2007, 02:40
De voorbeeld-examens op de site van het Conservatorium van Amsterdam zijn helas nogal achterhaald; beter kun je even op mijn site kijken - daar staat een aantal recente solfege-toelatingen, en een aantal muziekleer-toelatingstesten, alsmede uitleg hierover.

Surf naar http://www.martijnhooning.com

Succes!

Groet,
Martijn Hooning
docent theorie CvA, Koninkl. Cons. Den Haag

jplm
13 februari 2007, 13:29
je moet idd toonladders kennen, alle mineur en majeur, de kerktoonladders. Ook nog andere toonladders als Pentatonisch, octotonisch, chromatisch, hele toons en de zigeuner ladders (wat dat is weet ik ook niet hoor). Niet te vergeten de kwint/kwartencirkel voor de voortekens van de toonsoorten.
Je moet solfege kunnen, goed gehoor hebben (intervallen herkennen, horen en schrijven) ritmes schrijven en noteren.
Harmonieleer: Het kunnen bouwen van akkoorden van minimaal 4 tonen (dus majeur, mineur, overmatig, verminderd, en alle vormen van septiem akkoorden) en deze ook allemaal kunnen herkennen.
Ook moet je een melodie noteren waarbij de eerste maat is gegeven. En een bovenmelodie kunnen noteren, bij een gegeven ondermelodie.
En natuurlijk, noten lezen. En dan niet noten lezen in de zin van 2 tot 3 seconden per noot, en dan vervolgens nog moeten zoeken, maar dan echt een noot zien, en binnen 1 seconden al gespeeld kunnen hebben.
(http://www.conservatorium-arnhemzwolle.nl/site/index_fl.html op deze site staan ook oefeningen/oude toelatingsexamens om te oefen, onder het kopje 'toelating'.)

En dan is dit alleen nog maar theorie. Verder heb je ook nog de praktijk natuurlijk.


Klein vraagje tot besluit, na bovenstaande gelezen te hebben: kun je na afronden van dat conservatorium nog wel muziek maken, of kun je dat het beste maar vergeten :sneaky:?
Ik was toevallig afgelopen weekend bij Tony Spinner op de gitaarbeurs in Groesbeek, en die had ook zo z'n bedenkingen, meen ik begrepen te hebben.

Groet, Jan.

appyhaan
13 februari 2007, 17:58
Hoe bedoel je, kun je daarna nog muziek maken? Tuurlijk kan dat... Tony Spinner heb ik ook een keer gezien, gaf een workshop. Goeie gitarist, maar allemaal zonder theorie enz. Niet teveel van aantrekken zou ik zo zeggen :)

mikey-1
20 maart 2007, 13:36
heel veel mensen denken dat je de sterren van de hemel moet kunnen spelen om op het conservatorium te kunnen komen , wat gewoon niet klopt als jij de basis van de gitaar goed beheerst en je bent een beetje muzikaal dan is dat goed genoeg. je hebt een een mbo niveau 4 diploma nodig om er op te kunnen maar als je dat niet hebt en je hebt bv. niveau 1, 2 of 3 dan kun je altijd nog de vooropleiding doen, waarvoor je niet bijzonder getalenteerd hoeft te zijn zoals een paar x beweerd is in deze topic want, als dat het geval zou zijn, dan zouden er alleen maar steve vai`s, jimmi hendrixen en eric claptons zitten wat zeer onwaarschijnlijk is, maar je moet natuurlijk wel het 1 en ander kunnen. Je moet minstens 3 jaar de gitaar bespelen en wat van theorie weten om er te kunnen komen ( afhankelijk van de persoon ) en je moet rekening er mee houden dat jij niet de enige bent die op het conservartorium wilt komen.

( en anders moet je naar de rock acedemy gaan de toelatings niveau is daar iets minder hoog dan bij de conservatorium )

(wat hier allemaal staat hangt ook een beetje van welke conservatorium maar over het algemeen is het zo`n beetje hetzelfde)

Marshallover
20 maart 2007, 21:41
En wat een heleboel muzikanten die op het conservatorium willen komen vergeten is dat de uitzonderingsgevallen een dikke boterham kunnen verdienen. De rest is dan haast "verplicht" om leraar te worden. Wat me trouwens ook erg leuk lijkt...

Robert H
21 maart 2007, 12:17
en ik hou gewoon van muziek. het is mijn leven..

okj nu weten jullie ook mijn wereld droom :P

Jij ziet het wel érg rooskleurig in, hehehehe... Zo keek ik er ook tegenaan toen ik 'jong' was!

Mijn Conservatoriumtijd is alweer een tijdje geleden, maar ik kan nu niet echt zeggen dat het mij maatschappelijk heeft verrijkt. Uiteraard ben ik als muzikant technisch en theoretisch meer ontwikkeld, maar dat was me met een goeie leraar, een hoop oefenen en een paar boeken ook wel gelukt. Het doceer-aspect is uiteraard wel belangrijk op zo'n opleiding, maar daar had - en heb - ik helemaal geen zin in. Wellicht had ik dat moeten bedenken voor ik die school ging doen, maar ja... Het klinkt allemaal zo vet als je als achttienjarige, besluiteloze muziekfanaat opeens je HAVO-diploma te pakken hebt; Een HBO waar je de hele dag met muziek bezig bent, Halleluja!!!

De stap naar deze opleiding was voor mij sowieso niet zo vreselijk groot; Ik speelde destijds prima, beheerste de muziektheorie erg goed en las bovendien bladmuziek alsof het een Donald Duck was. Het toelatingsexamen leek (en bleek) lichtelijk een formaliteit, want zo denderend hoog waren de eisen toentertijd niet. Tja, dan zit je voor je 't weet op het Conservatorium en geen HAVO-decaan die je dan nog voor het onheil kan behoeden, hahahaha...

Ik heb tot op heden niets in de muziek gedaan waar ik echt die opleiding voor nodig had. Ik heb nooit les gegeven en voor studiowerk en schnabbels hebben ze me nooit om papieren gevraagd ;-) De laatste 10 jaar speel ik min of meer professioneel in het covercircuit. Hoewel veel mensen deze discipline onderschatten, is deze vorm van musiceren/entertainen een vak apart. Eigenlijk zouden ze daar een school voor moeten oprichten!

gorgasm
31 maart 2007, 19:18
leuk toppic, paar mooie posts

Voor zover ik weet betreffende toelatingsexamens
voor jazz;
moet je 5 standards kennen(tlukt met 3 ook)waarvan de jury er 2 kiest en jij nog 1 kiest, je begeleidt de pianist, drummer en bassist, jij maakt vooraf afspraken van hoe snel, jij tikt af. Verder moet je van die 3 nrs ook de melodie kunnen spelen + een kleine improvisatie.

verder vragen ze 1(maar?) toonladder, bv een Ab majeur(kan t ook een Bb frygische zijn bv?). In hoe meer posities je die kan spelen hoe beter natuurlijk.

Dan moet je 1 zichtlezing doen, maw jij begeleidt de band weer, speelt de melodie(hierbij stel ik me vragen!) en improviseert, op een song dat je niet kent.

met de link die PRS gepost heeft denk ik dat t niveau van de theoretische kant wel duidelijker is. Je kent de b's en de #'en, de kwintencirkel maw, en kun je erin spelen

Klassiek:
moet je ook 3 stukken voordragen(carcassi, bach...)
en krijg je ook hier weer 1 zichtlezing(bladmuziek) die je "direct" moet spelen.

wat als je binnen bent, je dan te wachten staat hoor ik graag.
Ik heb me laten vertellen dat de eerste weken n fluitje zijn, en ze dan komen aandraven met de dikke blokken van cursussen.
Ook moet je qua jazz al snel x aantal standards uit je hoofd kunnen, om dan in combo te spelen.

als ik t ergens mis heb word ik grag verbeterd!:)

Wat ik me afvraag; qua jazz, hoever gaan ze met akkoorden? Kan t bv best gebeuren dat je een Eb11#13 D7b9 C#m7b5 Dbb6#9 bla bla bla voor je neus krijgt? + De melodie, je krijgt melodieen tot 8sten dus 16 krijg je niet. Maar als die 8sten (voor n stuk)in triolen gespeeld worden mag je gvd een goeie zichtlezer zijn denk ik? Bv boplicity moet je de melodie op t zicht kunnen lezen? of hoever gaat dat?
Want natuurlijk als je in Ab majeur zit(4 b's) en hier en daar krijg je n hersteltekentje... snap je me?:)

maw, hoe vlot moet je zichtlezing, dus je begeleiding en je melodie, zijn?

prs
1 april 2007, 21:48
leuk toppic, paar mooie posts

Voor zover ik weet betreffende toelatingsexamens
voor jazz;
moet je 5 standards kennen(tlukt met 3 ook)waarvan de jury er 2 kiest en jij nog 1 kiest, je begeleidt de pianist, drummer en bassist, jij maakt vooraf afspraken van hoe snel, jij tikt af. Verder moet je van die 3 nrs ook de melodie kunnen spelen + een kleine improvisatie.

verder vragen ze 1(maar?) toonladder, bv een Ab majeur(kan t ook een Bb frygische zijn bv?). In hoe meer posities je die kan spelen hoe beter natuurlijk.

Dan moet je 1 zichtlezing doen, maw jij begeleidt de band weer, speelt de melodie(hierbij stel ik me vragen!) en improviseert, op een song dat je niet kent.

met de link die PRS gepost heeft denk ik dat t niveau van de theoretische kant wel duidelijker is. Je kent de b's en de #'en, de kwintencirkel maw, en kun je erin spelen

Klassiek:
moet je ook 3 stukken voordragen(carcassi, bach...)
en krijg je ook hier weer 1 zichtlezing(bladmuziek) die je "direct" moet spelen.

wat als je binnen bent, je dan te wachten staat hoor ik graag.
Ik heb me laten vertellen dat de eerste weken n fluitje zijn, en ze dan komen aandraven met de dikke blokken van cursussen.
Ook moet je qua jazz al snel x aantal standards uit je hoofd kunnen, om dan in combo te spelen.

als ik t ergens mis heb word ik grag verbeterd!:)

Wat ik me afvraag; qua jazz, hoever gaan ze met akkoorden? Kan t bv best gebeuren dat je een Eb11#13 D7b9 C#m7b5 Dbb6#9 bla bla bla voor je neus krijgt? + De melodie, je krijgt melodieen tot 8sten dus 16 krijg je niet. Maar als die 8sten (voor n stuk)in triolen gespeeld worden mag je gvd een goeie zichtlezer zijn denk ik? Bv boplicity moet je de melodie op t zicht kunnen lezen? of hoever gaat dat?
Want natuurlijk als je in Ab majeur zit(4 b's) en hier en daar krijg je n hersteltekentje... snap je me?:)

maw, hoe vlot moet je zichtlezing, dus je begeleiding en je melodie, zijn?

Wat je a vue (op zicht) moet lezen zijn meestal gewone "makkelijke standards". Geen rare melodieen, veel toonsortwisselingen of alleen maar 16e noten. Je krijgt echt geen donna lee of confirmation voor je kiezen geworpen, geloof mij maar. Wel kunnen er akkoorden zoals jij schreef voorkomen, die kans is heel groot. Zeg maar alle 9, 11 en 13 akkoorden (met alteraties)kunnen voorkomen!!

Verder verschilt de toelating bij ieder conservatorium. Zo heb ik bijvoorbeeld nooit stukken van Bach (klassiek) hoeven te spelen. Weet niet hoe het bij het conservatroium war jij heen wilt zit, maar ik denk dat dat niet gevraagd wordt.
Bij mijn toelating vroegen ze destijds niet specifiek van speel eens een super lokrische toonladder ofzo. Nee, doordat je de improviseert tijdens je standards krijgt men een duidelijk beeld van je niveau van toonladderkennis en beheersing.

Als je eenmaal binnen bent werk je met je combo aan jazzstandards. Bedoeling hierbij is niet dat je zoveel mogelijk uit het hoofd probeert te spelen, maar dat de kwaliteit van het geleverde goed is.
Je mag best aan het einde bij je combo-examen (na een blok van meestal 9 weken) tijdens je examen (in de vorm van een openbaar optreden) nog van blad aflezen. Wel kan ik je aanraden zoveel mogelijk uti het hoofd te leren. Speelt veel makkelijker als je niet steeds naar je papiertje of gitaarhals moet staren!

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel (of eventueel via PM)!

peter_heijnen
2 april 2007, 09:54
Alle testen hebben tot doel om te bekijken hoe ver je in je ontwikkelling staat mbt de verschillende onderdelen.

Het allerbelangrijkste is spelen, en de belangrijkste facetten zijn: toon, ritme/timing, en melodisch/harmonisch inzicht/overzicht.

Klassiek wordt mss in Belgie wel gevraagd, maar in nederland wordt het terecht als iets geheel anders gezien en is het niet van toepassing.

Je vraagt je af hoe ver ZIJ zullen gaan met de akkoorden in de leestesten: het belangrijkse in zo'n test is eigenlijk niet zo zeer dat je echt alle toevoegingen speelt, maar dat je in eerste instantie vooral door zo'n stuk heen komt. Stel je voor dat je in een zaal speelt en een partij voor je neus krijgt. Laat je het stuk ploffen omdat je iedere toevoeging die er staat probeert te spelen, en daardoor het geraamte van het stuk los moet laten? Het geraamte is belangrijker, en pas als je dat geraamte overziet zul je tijd kunnen besteden aan de toevoegingen/inkleuringen/versieringen. Als je de toevoegingen wel speelt zal de commissie ook kijken HOE je ze speelt, je stemvoering dus. Zij zullen dan kijken hoe ver JIJ daarmee gaat.

Lezen is van belang als communicatiemiddel. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar ik heb 25 jaar geleden (oeps!) twee toelatingen gedaan. Ik ben bij beide aangenomen terwijl ik met de leestests erbarmelijk door het ijs zakte. Maar ik weet dus niet hoe dat tegenwoordig is.....

Toonladders zijn klanken. Je moet ze wel kennen, maar dus vooral kunnen hanteren in je improvisatie. Het is nooit de bedoeling dat je dan wat ladders gaat afraffelen, maar wel is het de bedoeling dat je je binnen de harmonieen van een stuk kunt bewegen. Wat mij daarbij erg heeft geholpen was de volgende oefening:

Ga in Gmajeur op zoek naar de volgende ladders (over twee octaven) binnen de volgende 5 posities/vingerzettingen:
-G6III2: ladder begint op g op de 6e snaar - IIIe positie - 2e vinger.
-G4V2: ladder begint op g op de 4e snaar -Ve pos - 2e vinger.
-G5X4: ladder begint op g op 5e snaar - Xe pos - 4e vinger.
-G5X2: ladder begint op g op 6e snaar - Xe pos - 2e vinger.
-G6XV4: ladder begint op g op 6e snaar - XVe pos - 4e vinger.
Wijsvinger is 1e vinger, middel is 2e, ring is 3e en pink is 4e uiteraard....

Studeer nu de ladders in deze vingerzettingen als volgt: begin de ladder zoals aangegeven met de snaar/pos/vinger en speel die vanaf die begintoon naar boven, tot je -binnen de positie- niet meer verder kunt. Als je boven bent ga je twee octaven terug naar beneden tot je daar niet meer verder kunt, en daar aangekomen ga je weer terug naar boven om netjes te eindigen op de begintoon. Soms moet je met je linkerhand een positie hoger of lager verspringen om de ladder verder te kunnen spelen.

De volgende stap is dat je de ladders gaat "breken" in alle kerktoonladders, maar dan wel vanuit de tonaliteit. Dwz: niet alle kerktoonladders BEGINNEND OP G, maar alle kerktoonladders "IN" G. Dus: G majeur, A dorisch, B frygisch, C Lydisch, D mixolydisch, E Aeolisch, en F# Locrisch.
Wat je darvoor moet doen, is de zojuist geleerde ladders van g te spelen maar dan steeds op een andere noot beginnend. Net als bij de ladders van g in alle posities, eerst stijgend dan dalend, over twee octaven. Let wel: speel eerst alle kerktoonladders in de ene positie, en ga dan pas over naar de volgende.

Speel de oefening in rechte achtste noten, met je metronoom ingesteld op een dusdanig tempo dat je de snaar echt mooi kunt aanslaan en mooi kunt laten klinken. Gebruik in de oefening uitsluitend alternate picking waarbij iedere 2e achtste -de upstroke dus- een klein accentje krijgt: 1é,2é,3é,4é...

Nou, je kunt wel aan de slag geloof ik. :)

Succes.

gorgasm
2 april 2007, 17:37
k, tkomt er dus eig op neer dat je overal waar een G zich bevindt je de toonladder moet zoeken, zowel met de wijsvinger als beginpunt(ionisch?) als pink als beginpunt(lydisch?)

Ik veronderstel dat je dit met alle 12 de toonaarden doet?

*edit*
mss stomme vraag maar hoe doe je dit bv? Leer je posities uit t hoofd of ga je altijd uit van C majeur en loop je de kwintencirkel af? bv ah D majeur bv = de f en c moeten #'en zijn. In Ab majeur, ah dan moeten we de b, e, a, en d met een b(mol) spelen?

peter_heijnen
2 april 2007, 19:51
k, tkomt er dus eig op neer dat je overal waar een G zich bevindt je de toonladder moet zoeken, zowel met de wijsvinger als beginpunt(ionisch?) als pink als beginpunt(lydisch?)

Ik veronderstel dat je dit met alle 12 de toonaarden doet?

*edit*
mss stomme vraag maar hoe doe je dit bv? Leer je posities uit t hoofd of ga je altijd uit van C majeur en loop je de kwintencirkel af? bv ah D majeur bv = de f en c moeten #'en zijn. In Ab majeur, ah dan moeten we de b, e, a, en d met een b(mol) spelen?
NEE, niet overal waar je een g kunt vinden, maar wel daar waar ik ze heb aangegeven. Het komt er op neer dat je de toonladder van Gmajeur, door die 5 verschillende vingerzettingen, verspreid over de hele hals leert spelen, spelenderwijs. De bedoeling is dat je straks niet meer over noten of ladders hoeft na te denken tijdens het spelen, maar dat het SPELENDERWIJS gaat!

Die 5 vingerzettingen heten naar 1:de snaar waarop je de onderste g -de begintoon van de ladder- van die zetting pakt, en 2: naar de vinger waarmee je die begintoon pakt. Ik heb er in de uitleg voor het gemak ook de fretposities in romeinse cijfers bij gegeven.

Later, na al die zettingen van de majeurtoonladder in G, studeer je alle kerktoonladders die in deze majeurladder liggen besloten. Dat is niet al te moeilijk, want alle noten die je daarvoor nodig hebt, heb je zojuist al gestudeerd. Je moet nu alleen steeds op een andere trap in die gmajeur beginnen. Kerktoonladders=modi=trappen weet je nog? Belangrijk: eerst alle kerktoonladders in de ene vingerzetting, dan alle modi in de volgende, dan in de volgende, enz tot je ze alle vijf hebt afgewerkt.

Waarom zijn die kerktoonladders ook alweer belangrijk: de harmonieen in de muziek die je gaat studeren zijn gebaseerd op trappen,en de kerktoonladders komen zoals gezegd overeen met die trappen. Tijdens deze hele oefening mag je ook gerust vergeten hoe al die kerktoonladders ook alweer heten, want je gaat juist leren die trappen en bijbehorende ladders aan hun klank te herkennen.

Als je dit allemaal in G hebt gedaan hoef je het niet allemaal perse in alle andere toonsoorten te studeren. Het gaat om de onderlinge verhoudingen en die blijven overal op je hals in iedere andere toonsoort praktisch hetzelfde, maar dan uiteraard hoger of lager op de hals.....

Je laatste vraag is zeker niet stom, maar ik vertel je graag dat ik zelf tijdens het spelen absoluut niet wil denken aan kruisen of mollen, en al helemaal niet aan de kwintencirkel. Dat is allemaal leuk en aardig voor de theorieles, maar op de toelating zul je moeten gaan spelen!

gorgasm
4 april 2007, 19:54
ik probeer ff de bedoeling van je oefening te snappen;
je probeert men gewoon vingerzettingen in verschillende posities te leren?

Of zit er een doordachte reden achter?

Ik heb mezelf de posities op de E A en Gsnaar(op die snaar levert ie me dan ook direct de mineur op)"geleerd"

ik heb een vermoeden dat ik aant "panikeren" ben voor "nix"

peter_heijnen
4 april 2007, 21:38
ik probeer ff de bedoeling van je oefening te snappen;
je probeert men gewoon vingerzettingen in verschillende posities te leren?

Of zit er een doordachte reden achter?

Ik heb mezelf de posities op de E A en Gsnaar(op die snaar levert ie me dan ook direct de mineur op)"geleerd"

ik heb een vermoeden dat ik aant "panikeren" ben voor "nix"
Het gaat idd om vijf vingerzettingen van de majeurladder, verspreid over de hele hals.

De gedachte is dat je verspreid over de hele hals gemajeur leert spelen, en los komt van die ellendige beperkende toonladders. Het zit hem niet in ladders maar in de klank.

Waarom majeur? Omdat majeur het begin is van onze westerse muziekharmonie, alle harmonische basisfuncties zitten in majeur besloten.

Waarom Gmajeur? Het had ook iedere andere toonsoort kunnen zijn, maar ik heb gekozen voor G omdat ik die ooit zelf ook zo heb geleerd. Als je die Gmajeur dan uiteindelijk kent ken je in principe ook alle andere toonsoorten. Die zitten alleen een of meerdere "vakjes" verderop of terug, maar zijn verder hetzelfde.

Ook al begrijp je de bedoeling mss niet, ik kan je deze oefening ten zeerste aanraden. Studeren kan heel goed tijdens tv kijken. Dat is mss zelfs bevorderlijk, omdat je dan op de "automatische piloot" leert spelen.

Enne, nooit panikeren Gorgasm!! :)

WICKED
10 april 2007, 13:14
Jij ziet het wel érg rooskleurig in, hehehehe... Zo keek ik er ook tegenaan toen ik 'jong' was!

Mijn Conservatoriumtijd is alweer een tijdje geleden, maar ik kan nu niet echt zeggen dat het mij maatschappelijk heeft verrijkt. Uiteraard ben ik als muzikant technisch en theoretisch meer ontwikkeld, maar dat was me met een goeie leraar, een hoop oefenen en een paar boeken ook wel gelukt. Het doceer-aspect is uiteraard wel belangrijk op zo'n opleiding, maar daar had - en heb - ik helemaal geen zin in. Wellicht had ik dat moeten bedenken voor ik die school ging doen, maar ja... Het klinkt allemaal zo vet als je als achttienjarige, besluiteloze muziekfanaat opeens je HAVO-diploma te pakken hebt; Een HBO waar je de hele dag met muziek bezig bent, Halleluja!!!

De stap naar deze opleiding was voor mij sowieso niet zo vreselijk groot; Ik speelde destijds prima, beheerste de muziektheorie erg goed en las bovendien bladmuziek alsof het een Donald Duck was. Het toelatingsexamen leek (en bleek) lichtelijk een formaliteit, want zo denderend hoog waren de eisen toentertijd niet. Tja, dan zit je voor je 't weet op het Conservatorium en geen HAVO-decaan die je dan nog voor het onheil kan behoeden, hahahaha...

Ik heb tot op heden niets in de muziek gedaan waar ik echt die opleiding voor nodig had. Ik heb nooit les gegeven en voor studiowerk en schnabbels hebben ze me nooit om papieren gevraagd ;-) De laatste 10 jaar speel ik min of meer professioneel in het covercircuit. Hoewel veel mensen deze discipline onderschatten, is deze vorm van musiceren/entertainen een vak apart. Eigenlijk zouden ze daar een school voor moeten oprichten!

hmm bedankt voor dit verhaal, ik zit ook te twijfelen om naar het conservatorium te gaan. Maar inderdaad ik denk dat ik me zelf ook muzikaal kan ontwikkelen wat ik al een tijdje doe. Volgens mij hebben de grote jason becker en shawn lane ook nooit op een muziekschool gezeten. En onze gitarist boudewijn de koning ook niet, die speelt vai met zn berklee opleiding weg, haha:p Mja miss dan toch iets doen waar ik wel goed me brood mee kan verdienen en muziek als hobby houden:)