PDA

View Full Version : what's the difference?



uninc
11 oktober 2004, 22:22
To all,

Ik heb echt zowat alle topics afgestruind naar de antwoorden op mijn vragen..maar helaas tevergeefs. Speel nu een redelijke tijd akoestisch gitaar en eigenlijk ben ik hier nu wel een beetje op uitgekeken. Heb me dus al een beetje georienteerd in wat shops voor een relaxte elektrische gitaar. Heb m'n oog laten vallen op de Epiphone Les Paul. Deze gitaar ben ik in een aantal zaken tegengekomen waar ze elk een verschillende prijs hebben en waarschijnlijk dus verschillen qua eigenschappen. Heb uit andere topics een heel klein beetje begrepen dat ze waarschijnlijk verschillen qua pick-ups en hout en andere vakkundige termen waar mee gesmeten wordt. Het probleem is dat ik echt een noob ben qua dit soort termen en ik daar niet echt bepaald wijzer van ben geworden.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat de voornamelijkste verschillen tussen de Les Pauls van Epiphone zijn en welke zo ongeveer het beste in aanmerking komt voor het spelen van punk/metal (metallica, misfits enz.)

Alvast bedankt,

Mark

Negative K3 fan
11 oktober 2004, 22:27
als je nou alle termen die je niet snapt even post dan kunnen wij je iedere term uitleggen, lees ook eerst de faq door!!!1 daar staat een heleboel in.

uninc
11 oktober 2004, 22:57
Ik bedoel daarmee nadrukkelijk de elementen. Heb echt veel verschillende meningen gelezen dat ik gewoon niet meer weet wat ik moet geloven. Zoals ik gelezen heb zijn er 2 soorten elementen :

-Humbucker
-Single coil

Wat klinkt er nou zo anders aan? klinkt de 1 soms scherper dan de andere ofzo?

Jammin J
11 oktober 2004, 23:06
Check idd ff de faq (boven aan de topic lijst) daar staat een heel verhaal over het vershil tussen humbucher en sinle coils.
Weet je dan nog niet genoeg vraag het nog eens of ga ff naar de gitaarshop en luister zelf.

vulvasonic
11 oktober 2004, 23:34
Ik bedoel daarmee nadrukkelijk de elementen. Heb echt veel verschillende meningen gelezen dat ik gewoon niet meer weet wat ik moet geloven. Zoals ik gelezen heb zijn er 2 soorten elementen :

-Humbucker
-Single coil

Wat klinkt er nou zo anders aan? klinkt de 1 soms scherper dan de andere ofzo?

Ik zal je proberen op eenvoudige wijze uit te leggen wat de grootste verschillen zijn.

Single coil: doorgaans 'scheller' en 'ieler' geluid dan humbuckers. Single coils ruizen of storen in de regel ook veel meer, hoewel er ook 'humbucking' single coil elementen bestaan (maar laat ik je daarmee niet in verwarring brengen). De single coil heeft 1 spoel en ziet er derhalve meestal uit als een smal plastic elementje met 6 zichtbare pooltjes. Single coil-elementen worden meestal in verband gebracht met een 'clean', dus niet overstuurd geluid. Maar ook hier geldt weer dat je ondanks dat TOCH behoorlijk 'ruig' kan spelen met single coils.

Humbuckers: doorgaans warmer en voller geluid met een hogere output (klinken dus letterlijk harder). In principe ruisvrij (ze bucken de hum). Laat zich kenmerken door twee plastic staafjes naast elkaar (dus als twee single coils tegen elkaar aan geplakt). Vaak zijn deze bedekt door een metalen kapje. Voor de hardere en ruigere muziekstijlen worden bij voorkeur de humbuckers gepakt. Ze zijn echter ook uitstekend te gebruiken voor een warm clean geluid.

Okee, misschien komt het een beetje lullig over, maar dit is als je echt niet weet wat het verschil is tussen een humbucker en een single coil, de meest eenvoudige manier om uit te leggen waar je op kunt letten.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
Succes!

MightyMike
12 oktober 2004, 00:45
Een wijs man zei ooit : "Als je het verschil tussen single coils en humbuckers niet kent, neem dan humbuckers" :-D

Effe serieus : de single coils sound ga je vooral terugvinden in cleane blues of klassieke funk. Humbuckers geven meer die rock/metal-klank.
Er bestaan natuurlijk ook gitaren die ze allebei hebben (meestal twee singlecoils en een humbucker). Misschien kan je er zo een proberen.

Mijn ervaring is echter dat beginners meestal vallen voor de HB sound. Single coils zijn meer "acquired taste"...

guitardude
12 oktober 2004, 08:15
In een epiphone les paul zitten zowiezo alleen maar humbuckers.

Je heb versies met 2 humbuckers en versies met 3 humbuckers.
Laatste zie je niet vaak.
Als je ons even laat zien wat voor les paul's je dan bedoelt.
standard,custom,studio,gothic bijvoorbeeld

michielv
12 oktober 2004, 08:56
Een wijs man zei ooit : "Als je het verschil tussen single coils en humbuckers niet kent, neem dan humbuckers" :-D

Effe serieus : de single coils sound ga je vooral terugvinden in cleane blues of klassieke funk. Humbuckers geven meer die rock/metal-klank.
Er bestaan natuurlijk ook gitaren die ze allebei hebben (meestal twee singlecoils en een humbucker). Misschien kan je er zo een proberen.

Mijn ervaring is echter dat beginners meestal vallen voor de HB sound. Single coils zijn meer "acquired taste"...

*grinnik* "klassieke funk" wordt gespeeld op Gibson ES modellen... Je zult nog gek staan te kijken maar veel supercleane gitaarpartijen uit de jaren '70 zijn juist op gitaren met humbuckers gespeeld.

Wat ook enorm meespeelt is je versterker.

Maar terug op het onderwerp: in ieder geval is een brughumbucker wel datgene wat je zoekt. Overigens maakt de vorm van de gitaar geen fluit uit voor de klank, hout, constructie en electronica natuurlijk wel.

Negative K3 fan
12 oktober 2004, 09:49
lees gewoon eerst de faq maar door en gebruik de search en maak niet meteen topics aan wat dit zijn onderwerpen die heeeeel vaak terug komen.

uninc
12 oktober 2004, 19:38
In een epiphone les paul zitten zowiezo alleen maar humbuckers.

Je heb versies met 2 humbuckers en versies met 3 humbuckers.
Laatste zie je niet vaak.
Als je ons even laat zien wat voor les paul's je dan bedoelt.
standard,custom,studio,gothic bijvoorbeeld


http://www.markstein.de/isroot/markstein/Files/Bild3/00003867.jpg


zit ook te denken aan een classic

thnx voor alle reacties, ben er een stuk wijzer van geworden!

Nicci
12 oktober 2004, 21:56
Mijn ervaring is echter dat beginners meestal vallen voor de HB sound. Single coils zijn meer "acquired taste"...

kijk, dat hoor ik graag . . . . :D

ToTaL FaKe
13 oktober 2004, 10:01
In een epiphone les paul zitten zowiezo alleen maar humbuckers.

Je heb versies met 2 humbuckers en versies met 3 humbuckers.
Laatste zie je niet vaak.
Als je ons even laat zien wat voor les paul's je dan bedoelt.
standard,custom,studio,gothic bijvoorbeeld


http://www.markstein.de/isroot/markstein/Files/Bild3/00003867.jpg


zit ook te denken aan een classic

thnx voor alle reacties, ben er een stuk wijzer van geworden!

dan zou k voor de Standard gaan, is tog wat beter kwa pups en k zelf vind hem ook veel mooier.. die classic is zo dun, en bij een lp vind ik dat niet zo mooi :wink: de

MightyMike
13 oktober 2004, 10:14
Mijn ervaring is echter dat beginners meestal vallen voor de HB sound. Single coils zijn meer "acquired taste"...

kijk, dat hoor ik graag . . . . :D

Waarmee ik niet wil zeggen dat singlecoils per definitie beter klinken hé.

(Even het enthousiasme temperen 8-) )

Rubenios
13 oktober 2004, 11:24
single coil sux

MightyMike
13 oktober 2004, 11:32
single coil sux

Voor een genuanceerde mening klein en fijn,
moet je bij Rubenios zijn.

:D

Rubenios
13 oktober 2004, 11:47
:)