PDA

View Full Version : na de geluidsdiscussie op het gitaren gedeelte



Flatcat
11 oktober 2004, 19:08
Nu ook één hier, have fun!

Volgende stelling staat in Guitarist Magazine, enkele maanden terug in het artikel "Live and loud, live tips".

Use an A/B box to split your signal and run it into two good quality amps. For a heavy sound try a marshall and a Dual Rectifier. When it comes down to it, you've got to move some air to get truly convincing results.

Net nu ik bijna door een brunetti en bogner tegelijk speel, hoor ik dit:

Wanneer je door twee amps tegelijk speelt is het juist moeilijker om alles strakker te krijgen. (in FOH-mix)

Een andere techniek die velen gebruiken zou zijn: een head en wat boxen vooraan die niet aangesloten zijn en een kwalitatieve combo achteraan, met 1 12" speakertje.

Daarnaast staat er ook dat je beter je head en cab achteraan de venue naar de muur richt en een dummyload op het podium hebt. (alles dus door monitors of in ears).

Welke stelling klopt (en voornamelijk is die van de twee amps juist?)?

Let the discussions begin! :lol:

pol
11 oktober 2004, 19:33
die gitarist van death angel heb ik dit al zien doen, die had een jcm2000 (TSL denk ik) en een dual rectifier.Supergoed geluid was dat, maar ik heb wel geen idee of die 2 versterkers tegelijk opstonden.

Voor de p.a. is het het gemakkelijkske om maar 1 micro per gitarist te zetten. Bij 2 micro's moet je al gaan letten op de fase . Als die 2 micro's 180 graden uit fase zitten zal er niet veel van je geluid overblijven denk ik.

ik speel het liefst gewoon over mijn half-stack met alleen zang in de monitor, de drum en de bas hoor ik zo wel, de 2de gitarist hoef ik niet te horen. Zolang ik maar hoor wat de drummer doet heb ik al genoeg.

Negative K3 fan
11 oktober 2004, 20:16
Nu ook één hier, have fun!

Volgende stelling staat in Guitarist Magazine, enkele maanden terug in het artikel "Live and loud, live tips".

Use an A/B box to split your signal and run it into two good quality amps. For a heavy sound try a marshall and a Dual Rectifier. When it comes down to it, you've got to move some air to get truly convincing results.
Niet mee eens, genoeg andere amps om heavy mee te worden en voor 'results' hoef je echt niet zo hard te staan, al lijkt hwr Dan soms wel lijper


Net nu ik bijna door een brunetti en bogner tegelijk speel, hoor ik dit:

Wanneer je door twee amps tegelijk speelt is het juist moeilijker om alles strakker te krijgen. (in FOH-mix)
Strak misschien niet, maar met 2 amps heb je toch al sneller fase problemen dan met 1tje



Een andere techniek die velen gebruiken zou zijn: een head en wat boxen vooraan die niet aangesloten zijn en een kwalitatieve combo achteraan, met 1 12" speakertje.
Doen er zoveel!!!11 En tja, waarom niet? als je geld krijgt om voor al die boxen te gaan staan...


Daarnaast staat er ook dat je beter je head en cab achteraan de venue naar de muur richt en een dummyload op het podium hebt. (alles dus door monitors of in ears).
dat laatste kan wel, al werkt dat voor de een natuurlijk beter dan voor de ander. Ik dekn dat het de eindmix en het zaalgeluid zeker niet negatief zal beinvloeden.

PeArLjAm
11 oktober 2004, 21:32
het hangt er denk ik heel erg vanaf wat voor versterker je gebruikt. Ik heb het zelf ook een keer geprobeerd , met mijn JCM800 (1kanaals uiteraard :) )en mijn twin reverb.. Het klinkt vreemd maar het was echt een gave combinatie. De crunch van de marshall met de helderheid van de twin erdoorheen en de reverb... erg gaaf moet ik zeggen. Echt een volle duidelijke mooie blues/rock sound.

Maargoed 2 versterkers klinken zowieso altijd beter dan 1, mits je dezelfde gebruikt natuurlijk. 2 jcm800s zijn beter dan 1 :D Maar als je 2 verschillende versterkers gebruikt kan het heel gaaf klinken, elke soort versterker heeft een ander frequentie bereik natuurlijk, maar het kan je sound ook veranderen op een rommelige manier zeg maar.

Ik zal het eens nazoeken maar volgens mij gebruiken de gasten van pearl jam ook verschillende versterkers door elkaar.. (interesting topic dit btw :) )

dennis808
11 oktober 2004, 21:50
Een beetje geluidsman moet wel met meerdere versterkers om kunnen gaan vind ik, er zit trouwens niet voor niets een fase-keer functie op mengtafels.

Adam jones van TOOL speelt al jaren op 3 halfstacks tegelijk (zowel in de studio als live) en die heeft een dijk van een live-geluid.
Vroeger een Marshall superbass, Sunn Betalead en een Dual rectifier.
Nu slechts de Superbass en 2 Diezel VH-4's.

Veel pro's (vaak die met een eigen gitaartech) hebben inderdaad hun speakerkast backstage staan (al dan niet in een geisoleerde flightcase)

Muse heeft iig een soldano 4x12 offstage staan blazen die daar gemic'ed word, en limp bizkit hadden Mesa (heartbreaker) en Roland (JC-120) combo's in iso-boxen offstage.

Heb ooit uit redelijk betrouwbare bron mogen vernemen dat Lenny Kravits achter die muur van VOX speakerkasten (waarvan er natuurlijk maar 1 aan staat) een POD-Pro heeft staan... :lol:

SiNiSTRaL
11 oktober 2004, 22:32
metallica heeft toch ook 338 fop dual recto's op t podium staan en een gemicde amp achter (volgens mij een Diezel herbert tegenwoordig...)

Negative K3 fan
11 oktober 2004, 22:33
het is niet altijd zo simpel van fase omkeren etc. het kan veel complexer liggen en dat doet het vaak ook waardoor sommige frequenties enorm worden afgezwakt terwijl anderen weer juist worden versterkert.

Bigfoot414
12 oktober 2004, 00:57
metallica heeft toch ook 338 fop dual recto's op t podium staan en een gemicde amp achter (volgens mij een Diezel herbert tegenwoordig...)
Ja, dat vind ik zo triest. Staat je hele stage vol met amps met een merk dat je niet eens (meer) gebruikt! :-?

Dweezman
12 oktober 2004, 09:10
dat méén je niet. Vette amps on stage voor de looks, en een goed combo doet het werk? Sneu!

schwalbe
12 oktober 2004, 09:30
Dit is nogal ingewikkelde materie......
Zo hard mogelijk kan je op 2 manieren doen:
1- meer versterkers, grotere versterkers enz... dus: meer geluidsdruk op het podium. Heeft als nadeel dat je meer overspraak tussen mics krijgt, alle monitors harder moeten enz.. een soort vicieuze cirkel dus. Op den duur wordt het geluid hier niet beter van, helemaal niet als het podiumgeluid zo hard wordt dat je faseproblemen gaat krijgen tussen het podium- en het zaalgeluid.
2- Zo zacht mogelijk op het podium en zo een kwalitatief betere mix afleveren aan de geluidstechnicus die het geheel uitversterkt (dus: 1 klein ampje op podium). Heeft als voordeel dat dit veel prettiger is voor de muzikanten, je hoort elkaar beter, minder kans op gehoorbeschadiging, de techicus heeft zo veel meer controle over het geluid, het geluid wordt hier echt beter van.
heeft als nadeel dat je afhankelijker wordt van de kwaliteiten van de technicus en de P.A., en dat het moeilijker wordt om bewust van feedback gebruik te maken.

schwalbe
12 oktober 2004, 09:43
O ja; en die truuk met 2 verschillende amps staat hier eigenlijk los van omdat dit in principe los staat van het volume. Deze truuk kan je ook low-budget doen door 2 verschillende cabs op een amp te zetten; gebruik dan wel 2 cabs met verschillende speakers.

Negative K3 fan
12 oktober 2004, 10:07
metallica heeft toch ook 338 fop dual recto's op t podium staan en een gemicde amp achter (volgens mij een Diezel herbert tegenwoordig...)
Ja, dat vind ik zo triest. Staat je hele stage vol met amps met een merk dat je niet eens (meer) gebruikt! :-?

achja, ze krijgen er wel goed voor betaald.

schwalbe
12 oktober 2004, 13:13
het is niet altijd zo simpel van fase omkeren etc. het kan veel complexer liggen en dat doet het vaak ook waardoor sommige frequenties enorm worden afgezwakt terwijl anderen weer juist worden versterkert.

Inderdaad; het ligt altijd complexer dan dat...
De fase-omkeer switch zit er in principe ook voor problemen met de electrische fase, niet voor de acoustische fase. dat wil niet zeggen dat je hem daar niet voor kan gebruiken maar toch...

charlie45
12 oktober 2004, 13:47
als het fase verschil precies 180 graden is heb iets aan die fase knop, maar het is meestal juist maar een paar graden.

een goeie truuk is om een paar versterker naast elkaar te zetten, ze allemaal te micen en dan met je ogen dicht te luisteren welke je het mooiste vind klinken. kleine mesa combootjes scoren dan soms opeens heel goed, maar soms ook ongebruikelijke combinaties.

moraal: het is lastig om niet afgeleid te worden door alles wat blinkt.

imlikeajungle
12 oktober 2004, 14:51
fase problemen zijn makkelijk minimaal te houden als je je panning een beetje in het oog houdt. faseverschillen worden veroorzaakt door een tijdsverschil waarin de golven het membraan van de mic raken. als je close-mic't (wat live altijd gebeurt) en je zorgt dat verschillende mics (op 1 amp, meerdere speakers, meerdere amps etc.) zijn die (meestal) minimaal. als er dan nog een serieus faseprobleem is, is het vaak een 180 graden phaseshift en dan kan je op de mengtafel weer ingrijpen.

in de studio mic ik altijd zo (het is enigszins een metal-approach, maar wel een dijk): 1 sm57 op een speaker die zoveel mogelijk laag pakt, 1 sm57 op dezelfde of een andere speaker (ff luisteren, 1 speaker is altijd beter dan de andere 3/1) voor het hoog. als je die met het hoog dan hard links panned en die met het laag op 9u heb je een betere spreiding van je sound. en don't worry about de mids, die komen er echt wel door, het oor is erg gevoelig voor frequenties rond 2k, kijk maar naar de elc's.

live zou dit ook kunnen, enige nadeel is dat je 4 sm57's nodig hebt. de meest standaard mics ter wereld en 80 euro per stuk dus een echt probleem kan dat niet zijn...

nogmaals: het is een zwaardere rock/metal approach, voor anmdere genres kun je andere tricks toepassen... ik hoop dat je d'er wat aan hebt.