PDA

View Full Version : Gibson les Paul om afmetingen vanaf te meten



SwoopInDown
11 oktober 2004, 15:43
Ik ben van plan zelf een Gibson Les Paul te bouwen. Financiële middelen beginnen aardig rond te komen, en ook de ideeën voor de verschillende onderdelen beginnen zich te vormen. Ik wil het vanaf het begin goed aan pakken en daarom ben ik nu bezig met een gedetailleerde tekening (Autocad). Ik zit te denken aan een single cutaway les paul zonder pickguard. Dus eigenlijk als de classic of de supreme. Waarschijnlijk ga ik de body deels hol maken. :)

Helaas zijn er op internet weinig tot geen nauwkeurige afmetingen te vinden, en daarom wil ik die graag zelf opmeten, maaaarrrr, ik heb dus geen Les Paul. Daarom mijn vraag. Bij wie mag ik eens een halfuurtje langskomen om over gitaren te ouwehoeren en ondertussen je Les Paul op te meten en te fotograferen? Bij mij langskomen kan natuurlijk ook, of gitaar uitlenen :razz: maar daar gok ik maar niet op he :wink:

Als het uiteindelijk lukt om een goede tekening te maken komt die uiteraard weer hier terecht :wink:

Ik woon zelf in Zaanstad, dus iemand uit Zaanstad of omgeving heeft de voorkeur :D

Daniël_san
11 oktober 2004, 16:29
http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=4&min=10&orderby=titleA&show=10
Misschien is deze les paul wat? Maar het is trouwens geen junior, de elementen kan je naderhand nog goed aftekenen.

SwoopInDown
11 oktober 2004, 16:50
Helaas helaas, die tekeningen ken ik, maar da's nie wat ik zoek. Ik zoek volgens mij net iets anders. Ik kan waar ik nu zit die tekening niet bekijken maar zo uit het hoofd zijn die tekeningen van een double cutaway LP met 1 pickup. Kan me dus vergissen ... :wink:
Ik daarentegen zoek een tekening van een single cutaway LP met 2 humbuckers. Als het lukt wil ik zelfs een 3d tekening gaan maken, maar da's iets voor later. Wel zou ik daar die zelf opgenomen afmetingen voor kunnen gebruiken.

Daniël_san
12 oktober 2004, 15:49
De body is 24 1/4 inch lang. Als je een plaatje van een les paul hebt (van voren) kan je hem dus 1:1 tekenen.

Diedo
12 oktober 2004, 15:56
De body is 24 1/4 inch lang. Als je een plaatje van een les paul hebt (van voren) kan je hem dus 1:1 tekenen.


EUH! HO!!! de scale is 24¼ inch,...

Daniël_san
12 oktober 2004, 16:12
http://members.fortunecity.com/jtfish/lpc/cvr/cover.htm
Ik had het fout, hier staat het is 17 1/4 inch.

Daniël_san
12 oktober 2004, 16:14
de scale sis trouwens 24 3/4.





































:-D

SwoopInDown
12 oktober 2004, 16:27
*grinnik*

Thnx voor de uitzoekerij :wink:

Die data die je noemde had ik al gevonden. Het gaat mij om wat meer gedetailleerde gegevens dan de dingen die wel makkelijk te vinden zijn. Om wat voorbeelden te geven:

afstand knopjes onderling (gitaar rechtop, en dan de horizontale afstand hart-op-hart
afstand knopjes onderling (gitaar rechtop, en dan de verticale afstand hart-op-hart
afstand knopjes tot de rand (haaks opzij) knopje rechtsboven
afstand knopjes tot aan de rand (haaks naar beneden) knopje rechtsonder
breedte toets bij top
breedte toets bij de body
breedte toets bij de laatste fret etc. etc.
Afstand toets tot eerste punt eerste pu.
Afmetingen pu 1 en 2,
Afstand pu 2 tot brug aan de hoge E kant en aan de lage E kant.
Afstand brug tot stoptail (wederom beide kanten).
etc. etc. etc.


Een hele lijst dus. Ik zal voor de duidelijkheid komend weekend een schets maken van elke afstand die ik nodig heb en de benodigde afmetingen in een tabelletje zetten. Misschien later handig voor in de faq gitaarbouw of zo.

Diedo
12 oktober 2004, 18:17
de scale sis trouwens 24 3/4. :-D

wijsneus dat je dr bent! :)

SwoopInDown
13 oktober 2004, 09:58
En het grappige is nog wel dat er nogal veel discussie is over de scale lengte van gibson. Gibson meet het zelf anders dan gebruikelijk heb ik gehoord :D

hadv
15 oktober 2004, 01:26
je mag mijne op komen meten

SwoopInDown
15 oktober 2004, 14:11
Super !!! Dat zou erg mooi zijn. Kan ik je mailen over hoe, waar en wanneer?

bert k
15 oktober 2004, 14:24
En het grappige is nog wel dat er nogal veel discussie is over de scale lengte van gibson. Gibson meet het zelf anders dan gebruikelijk heb ik gehoord :D
Hoe kan je een scale lenght nou anders meten? Gewoon de afstand tussen twee punten toch?

hadv
15 oktober 2004, 16:35
gibson meet in inches en fender ook :razz: :razz:

hadv
15 oktober 2004, 16:37
Super !!! Dat zou erg mooi zijn. Kan ik je mailen over hoe, waar en wanneer? ik zou zeggen, probeer het gewoon

SwoopInDown
25 oktober 2004, 14:00
Sorry hadv ben ff tijdje afwezig geweest...bedankt voor je pb' tje.

En voor overige geinteresseerden, binnenkort afspreken met hadv om wat maten op te nemen van diens Les Paul en ik heb inmiddels mooi hout gekocht :D Als ik begin zal ik een nieuw topic openen waarin de voortgang te volgen is :wink:

prs
25 oktober 2004, 16:28
wat voor hout?

SwoopInDown
25 oktober 2004, 17:49
Een flink stuk sipo mahonie voor de body, een stuk swietena mahonie voor de hals en een stuk gemoesterd esdoorn voor de top. Daarnaast nog 2 grote stukken multiplex en een stuk onbekend hardhout (schuttingpaal zeg maar) om alles eerste eens goed te kunnen oefenen voor ik het echte hout vernaggel. Een grote plaat mdf had ik nog, en daar ga ik mallen van maken :)

prs
25 oktober 2004, 18:09
Mag ik onbescheiden vragen wat je voor die twee stukken mahonie en dat stuk esdoorn betaald hebt?

SwoopInDown
25 oktober 2004, 19:36
Ja natuurlijk mag dat :-)

het kleine stuk swietena mahonie was 15 euro, het grote blok sipo mahonie 55 en het esdoorn 40 euro. Daarbij moet ik wel zeggen dat het esdoorn zeker geen top kwaliteit is maar goed genoeg om eens mee te beginnen. Verwacht dus geen AAAAA rating hout :wink:

prs
25 oktober 2004, 23:28
ok dan, succes!