PDA

View Full Version : Even alle termen op een rijtje....



Jax
11 oktober 2004, 08:22
Hee,

ik begin me de laatste tijd een beetje meer in versterkers te verdiepen, maar heb nog niet alle termen op een rijtje en alle voordelen en nadelen. Ik snap het verschil tussen een transistor en een buizen versterker, maar dan heb je de termen cabinet, combo, half-stack, full-stack, amp-head, voor-versterker, en waarschijnlijk nog veel meer die ik nu vergeet. Is een combo nou een voor-versterker en cabinet in één? En wat zijn nou de voordelen van de één over de ander? :???:

Sorry voor al deze vragen! :oops:

MightyMike
11 oktober 2004, 09:01
Combo's zijn van die toestellen waarin zowel de versterker als de speakers ingebouwd zijn. Vaak zitten er één of twee speakers in een combo.

Een andere mogelijkheid is de versterker en de speakers los van elkaar kopen. De versterker zit dan in een "head" en de speakers in een "cabinet". Cabinets zijn in verschillende formaten verkrijgbaar. Een head met een cabinet met vier speakers noemen we een half-stack, een head met twee van die cabinets noemen we een stack.

Een versterker bestaat uit twee onderdelen (nu ja :) ) : de voorversterker en de power amp. De voorversterker zorgt voor het geluid en de "toon" van de versterker, de power amp zorgt voor het volume. In een combo of een head zitten zowel de voorversterker en de power amp.

Een laatste mogelijkheid is werken met een rack waarbij je de voorversterker, de poweramp en de cabinet(s) apart koopt. Op deze manier hebt je de meeste combinatie mogelijkheden.

MightyMike
11 oktober 2004, 09:04
Oh ja :

De voordelen van het een tegen het ander zitten in de trade off eenvoud <--> mogelijkheden.

Een combo is eenvoudig en handig, maar heeft minder aanpassingsmogelijkheden. Een racksysteem heeft duizend-en-één mogelijkheden, maar is moeilijk(er) te onderhouden.

BartL
11 oktober 2004, 09:05
Hee,

ik begin me de laatste tijd een beetje meer in versterkers te verdiepen, maar heb nog niet alle termen op een rijtje en alle voordelen en nadelen. Ik snap het verschil tussen een transistor en een buizen versterker, maar dan heb je de termen cabinet, combo, half-stack, full-stack, amp-head, voor-versterker, en waarschijnlijk nog veel meer die ik nu vergeet. Is een combo nou een voor-versterker en cabinet in één? En wat zijn nou de voordelen van de één over de ander? :???:

Sorry voor al deze vragen! :oops:
Halfstack:
1 Amp-head (voor & eindversterker) & 1 Cabinet.
http://www.cathedralstone.net/Pics/Mcab1.jpg

Fullstack (op de achtergrond):
1Amp-head & 2 cabinetten
http://www.owlnet.rice.edu/~scnoel/images/Marshall.jpg

Combo:
Speaker, voorversterker & eindversterker in een.
http://www.massstreetmusic.com/catalog/images/01282-1.jpg

Voorversterker:
http://www.blamepro.com/mar/gifs/jmp-1_s.gif

Eindeversterker:
http://www.theaterofillusion.com/Gearpage/Mesa.jpg

Een preamp & poweramp (voor- en eindeversterker) zitten in een combo en in een head dus bij elkaar.

Jim Marshall
11 oktober 2004, 09:10
Combo=versterker + speaker in 1 kast
Cabinet=kast met 1 tot ??? speakers zonder versterker
Head=top=losse versterker zonder speaker, gebruik je samen met cabinet
Half stack=1 cabinet + top
Full stack= 2 cabinet's + top

Een versterker bestaat ruwweg uit voeding, voorversterker en eindversterker.
De voorversterker "maakt" het geluid en de eindversteker zet er vermogen achter zodat de speaker(s) er een hoop decibellen van kunnen maken.

Een combo heeft vaak 1 of 2 speakers bijv. 1x12 of 2x12 terwijl een losse cab er wel 8 kan hebben. Meestal zie je 4x10 of 4x12 oid. Die 10 en die 12 zeggen iets over de diameter in inches van de speaker.

Het verschil tussen een combo en een stack is dat een combo makkelijker te vervoeren is.
Qua geluid, nou ja je kunt zelf het verschil wel bedenken tussen 100 watt over 1 speaker of 100 watt over 8 speakers.....
1 is een speldeprikje en 8 geeft een MUUR van geluid

Jax
11 oktober 2004, 15:47
Mighty Mike, BartL en Jim Marshall, allemaal reuze bedankt. Het is me allemaal nu een stuk duidelijker.

Bedankt!

Jax
12 oktober 2004, 07:06
O, sorry nog één vraagje, wat is een rectifier dan, of een dual-rectifier?

NeeraDJ
12 oktober 2004, 07:39
En head met 2 2x12 cabinets, dus eigenlijk 2 cabinets mag ook stack genoemd worden overigens. En de voorversterker heeft wel invloed op de sound al is het ietsjes minder

MightyMike
12 oktober 2004, 08:18
En de voorversterker heeft wel invloed op de sound al is het ietsjes minder

De eindversterker (power amp) bedoel je toch?

Harry
12 oktober 2004, 09:44
O, sorry nog één vraagje, wat is een rectifier dan, of een dual-rectifier?

een type versterker. Ik dacht van Mesa Boogie. :???:

Raffel
12 oktober 2004, 09:49
een rectifier is een type versterker van Mesa Boogie inderdaad. Je hebt een groot aantal verschillende amps die men rectifiers noemt volgens mij:

- Blue Angel Rectifier
- Single Rectifier head
- Dual Rectifier head
- Dual Rectifier Triple Channel
- Rectifier Studio Preamp
- Road King head

En ga zo nog maar even door. De vertaling is volgens mij gewoon gelijkrichter (correct me if i'm wrong)

Negative K3 fan
12 oktober 2004, 09:51
rectifier is gelijkrichter, waarom mesa de amps zo heeft genoemd snap ik niet, volgens mij heeft de benaming wel verband met het vermogen (single rectifier = 50 watt, dual = 100 watt, triple = 150 watt).

verder betekent het niets in hun naamgeving geloof ik, een gelijkrichter is een klein circuitje wat van wisselspanning/stroom gelijkspanning/stroom maakt. Dit gebeurt tegenwoordig vooral door solid state (diodes) maar het kan ook door buizen worden gedaan voor 'sag' en een ander geluid, reactie op spel, maar deze zijn een heel stuk ineffictienter dan hun solid state versies en ook een stuk kwetsbaarder.

http://www.suertenich.com/html/schematic.gif

in dit schema zie je links onder de netspanning (230 v) dat daarna in de transformator omhoog wordt getransformeerd, daarna gaat de 250-0-250 de buizen gelijkrichter in op 2 anodes (om de beurt wordt er dus 250 volt doorgedrukt) en dat wordt dan 'ontvangen' op 1 kathode, daar krijg je een signaal van met allemaal bulten achter elkaar (om het zonder tekeneing uit te leggen), in de filter caps en smoorspoelen daarna wordt het signaal keurig afgevlakt en houd je ongeveer 250 volt gelijkspanning over.

schwalbe
12 oktober 2004, 09:52
nee Harry, een rectifier is een toevoeging aan het electrische circuit van de versterker die de klank veranderd.. mesa boogie is echt niet de enige die hier gebruik van maakt (maar wel de bekendste, en ze gebruiken het in de naam van hun versterkers).

Negative K3 fan
12 oktober 2004, 10:05
nee Harry, een rectifier is een toevoeging aan het electrische circuit van de versterker die de klank veranderd.. mesa boogie is echt niet de enige die hier gebruik van maakt (maar wel de bekendste, en ze gebruiken het in de naam van hun versterkers).

sorry, maar ook net zo fout.

Jeroenvanhulsteijn
12 oktober 2004, 11:17
de dual rectifiers van boogie hebben 2 soorten gelijkrichting (rectifying). 1 buizen en 1 dmv diode (solid state). je kan dan kiezen tussen die 2. de "niet buizen" variant klinkt vaak wat strakker. de buizen variant klinkt warmer en losser.

de single rectifiers van boogie zullen alleen buizen gelijkrichting of alleen diode gelijkrichting hebben.

de gelijkrichter zet wisselspanning om in gelijkspanning. zie verder ook het verhaal van n3gativek3fan.

correct me if I'm wrong.

schwalbe
12 oktober 2004, 12:27
nee Harry, een rectifier is een toevoeging aan het electrische circuit van de versterker die de klank veranderd.. mesa boogie is echt niet de enige die hier gebruik van maakt (maar wel de bekendste, en ze gebruiken het in de naam van hun versterkers).

sorry, maar ook net zo fout.

dat kan wezen, maar leg dan ook ff uit hoe en waarom.

Dirk_Hendrik
12 oktober 2004, 12:40
de dual rectifiers van boogie hebben 2 soorten gelijkrichting (rectifying). 1 buizen en 1 dmv diode (solid state). je kan dan kiezen tussen die 2. de "niet buizen" variant klinkt vaak wat strakker. de buizen variant klinkt warmer en losser.

de single rectifiers van boogie zullen alleen buizen gelijkrichting of alleen diode gelijkrichting hebben.

de gelijkrichter zet wisselspanning om in gelijkspanning. zie verder ook het verhaal van n3gativek3fan.

correct me if I'm wrong.

You'll stay uncorrected. :wink: Netjes voorbeeldje van pas reageren als je je huiswerk af hebt.

charlie45
12 oktober 2004, 12:41
schwalbe, dat was al een beetje uitgelegd in deze thread..

elke versterker heeft iets nodig om wisselspanning om te zetten in gelijkspanning. (okee, behalve een pignose want die werkt op batterijen, en daar komt al gelijkspanning uit) hiervoor wordt een gelijkrichter gebruikt. het engelse woord voor gelijkrichter is rectifier.

schwalbe
12 oktober 2004, 13:07
Dank u.

Negative K3 fan
12 oktober 2004, 15:49
de dual rectifiers van boogie hebben 2 soorten gelijkrichting (rectifying). 1 buizen en 1 dmv diode (solid state). je kan dan kiezen tussen die 2. de "niet buizen" variant klinkt vaak wat strakker. de buizen variant klinkt warmer en losser.

de single rectifiers van boogie zullen alleen buizen gelijkrichting of alleen diode gelijkrichting hebben.

de gelijkrichter zet wisselspanning om in gelijkspanning. zie verder ook het verhaal van n3gativek3fan.

correct me if I'm wrong.

You'll stay uncorrected. :wink: Netjes voorbeeldje van pas reageren als je je huiswerk af hebt.

mwah, uncorrected? hoe zit het dan met de triple rectifiers, die heeft echt geen derde soort gelijkrichter erin zitten.

schwalbe> mijn post die voor jouw post staat, daar staat het wel min ofmeer in.

Jeroenvanhulsteijn
12 oktober 2004, 18:28
@n3gativek3fan, tja...mss impliceert mijn verhaal dat de triple rectum dan 3 verschillende rectifiers heeft. maar dat heeftie idd niet. vroeger had je echter een andere lijn dual rectifiers: de Maverick en ik dacht de Blue Angel. deze, tegenover de singles. later zijn de 3 kanaals dual rectifiers gekomen. en nog weer later de wat uitgebreidere triple rectifiers. de mavericks en blue angels zijn toen onder een andere lijn gebracht.

wat ik dus wil zeggen: mijn verhaal impliceert niks als je de oude lijn versterkers bekijkt. doch, met de huidige lijn kan het idd verwarring scheppen.

nu kan het zijn dat bovenstaande onzin is omdat ik de mesa geschiedenis niet goed ken hehe. welnu...dan hoor ik het graag :)

Negative K3 fan
12 oktober 2004, 18:32
ik denk gewoon dat ze een interessante naam hebben bedacht, de engl fireball heeft ook geen vuurbal er binnenin, de vader van peter diezel zit niet in stukjes verspreid over alle Diezel Herberts en mijn gorilla tc-110 'tube cruncher' heeft geen buizen en ook geen cruncher erin zitten :D

Jeroenvanhulsteijn
12 oktober 2004, 18:46
dat kan natuurlijk ook. :razz:

NeeraDJ
12 oktober 2004, 19:06
En de voorversterker heeft wel invloed op de sound al is het ietsjes minder

De eindversterker (power amp) bedoel je toch?

Nee ik zeg niet voor niets voorversterker (pre-amp), als je die vervangt met een ander type kan dat het geluid namelijk nog steeds beïnvloeden

Speeddemon
15 oktober 2004, 01:49
Dat was al duidelijk bij de 4e post ofzo.

Pre-amp heeft de MEESTE impact op de totaalsound.

MightyMike
15 oktober 2004, 09:16
Dat was al duidelijk bij de 4e post ofzo.

Pre-amp heeft de MEESTE impact op de totaalsound.

Idd, das toch wat ik zeg...

H.Manback
21 oktober 2004, 22:06
Nou heb ik nog een vraagje over FX loops. Wat ik tot nu toe weet is dat je FX loop is om effecten tussen je preamp output en je poweramp input te hangen.

Wat ik nou alleen niet snap is, hoe kan je dat nou doen? De output van de preamp is een voorversterkte vorm van je input, en heeft dus een veel grotere amplitude (lijkt mij). Hoe kan het dat je effecten dan niet allemaal boem zeggen zeg maar???

Ook heb ik in mesa boogie schemas zitten wroeten, en zag ik dat bijvoorbeeld bij de mk4 de fx loop voor de eq komt, is dat altijd zo?

Negative K3 fan
21 oktober 2004, 22:43
Nou heb ik nog een vraagje over FX loops. Wat ik tot nu toe weet is dat je FX loop is om effecten tussen je preamp output en je poweramp input te hangen.

Wat ik nou alleen niet snap is, hoe kan je dat nou doen? De output van de preamp is een voorversterkte vorm van je input, en heeft dus een veel grotere amplitude (lijkt mij). Hoe kan het dat je effecten dan niet allemaal boem zeggen zeg maar???
Heeft volgens mij ook een grotere amplitude, maar daar wordt rekening gehouden, je hebt immers ook tube buffered fx loops (met een buis erna om het signaal weer op te tillen) en anderen hebben een schakelbare attenuation van dat signaal, sommigen niets, maar die zullen er wel wat op hebben bedacht, ook kun je trouwens best veel in bepaalde pedalen stoppen kwa amplitude hoor. Tussen een single coil en een emg zit ook een gigantisch verschil kwa uitgangsvermogen



Ook heb ik in mesa boogie schemas zitten wroeten, en zag ik dat bijvoorbeeld bij de mk4 de fx loop voor de eq komt, is dat altijd zo?

Nee, dat is net als dat de tone stack vaak op andere plaatsen zitten in circuits, is gewoon een designkeuze, sommige amps hebben de eq best vroeg in het signaal pad zitten, anderen weer laag en weer andere een combi. Bij een vox zitten bijvoorbeeld de bas en treble vrij vroeg in het circuit, maar de cut zit vlak voor de eind versterker.