PDA

View Full Version : hoe moet ik gitaarspelen



JvD.
10 oktober 2004, 22:47
Ik begin me vreselijk te ergeren aan gitaar spelen, ik speel nu 2jaar.. en zo intensief dat ik denk dat ik ongeveer elk liedje wel onder de knie kan krijgen.. en nu is het op.. kep niets meer..

ik wil lekker kunnen improviseren, dat kan natuurlijk altijd, maar bij mij is het puur wiskundig. ik bedenk een patroontje dat ik uitvoer, een standaard wiskundig figuurtje.
ik weet dus nooit hoe me snaar gaat klinken voor ik um aansla.

ik wil zegmaar zo kunnen improviseren als ik met me stem kan, je kunt zingen/fluiten wat je wil.. je weet van tevoren hoe het gaat klinken en kunt zo wild als je maar wil, alle nummers bedenken.

En dit is mijn probleem, hoe bereik ik dat ?

Swan
10 oktober 2004, 22:59
misschien in n bandje gaan? zelf nrs schrijven? afstappen van die theorie? gewoon doen...

Luca P
10 oktober 2004, 23:08
Ja, ik speel nu zo'n 26 jaar gitaar en voel me zo nu en dan nog steeds een beginner.
Het komt bij mij niet allemaal aanwaaien. Misschien bij een ander wel, maar ik heb er hard voor moeten werken (spelen, spelen, spelen) om zo ver te komen.
Het blijft gewoon een kwestie van oefenen.
En er in blijven geloven. Neem eens wat op en luister ernaar als je een paar weken verder bent.
Dan hoor je wel degelijk verschil.
Leer toonladders. Al is het eerst alleen maar een majeur ladder.
Dan wordt je bekend met de tonen die er in zitten.
Voor de rest?

You're on your own! 8-)

Succes.

RaptureGirl
10 oktober 2004, 23:46
Inderdaad leer een toonladder uit je kop, ik kan alleen maar improviseren op de gitaar, kan geen noot lezen zo groot als een huis :-D
Ik ken een paar ladders daar improviseer ik veel op en soms hoor ik een nummer en denk ik verrek die lick ken ik :???: Dan heb ik 'm dus per ongeluk al een keer gespeeld zonder het te weten.

Als je een toonladder helemaal uit je hoofd kent ga je 'm vanzelf uitbreiden... misschien past deze noot erbij, of die noot in deze positie spelen waardoor ik in plaats van een "bend" ernaartoe kan sliden. Op die manier leer je improviseren. Denk ik (zo doe ik het tenminste). Daarna in plaats van noot voor noot meerdere snaren tegelijk aanslaan, powerchords spelen zonder te weten welke accoorden je eigenlijk speelt, dubbelstops. Die komen dan vanzelf.

Ik heb mezelf nooit een muziekboek zien pakken en noot voor noot iets naspelen, daar ben ik denk ik te eigenwijs voor :lol:

Soul Grinder
10 oktober 2004, 23:57
Ik kan op zich best bladmuziek lezen en spelen, maar dat gaat mij veel te langzaam. Misschien helpt het als je je favoriete cd's opzet en daar allerlei solo's, licks en loopjes overheen verzint, om op die manier te leren om in verschillende toonsoorten wat leuks te kunnen verzinnen.
En in een bandje spelen en daar veel bij improviseren helpt ook. Het is dan ook altijd een goed idee om een tape-recorder mee te laten lopen, zodat je bepaalde dingen later nog eens terug kunt horen, als achteraf blijkt dat je iets hebt gespeeld dat de moeite waard is.
Dat is hoe ik mijn improvisatievermogen op peil houd.

Daevren
11 oktober 2004, 01:57
Oefenen.

Je moet echt nog veel leren, net zoals de meeste mensen. Je bent nooit klaar. Ook niet naar 60 jaar terwijl je een IQ van 160 hebt en 12 uur per dag oefent.

Start met luisteren. Het eindpunt moet zijn dat je elke muziekstijl luistert.

En qua improvisatie, zorg eerst dat je iets muzikaals hebt om over te spelen. Anders is zelf iets muzikaals improviseren 10x moeilijker. Voor een beginner is iets zoals een 12 maats bluesdinges handig. Maar opzich maakt het niet veel uit. Zolang de toonsoort maar hetzelfde blijft.

Afstappen van theorie of een boek met notenschrift pakken gaan niet werken. Alhoewel dat laatste wel handig kan zijn om te kunnen.

Leer de C majeur toonladder. Leer die zo goed dat je die op elke manier kan spelen. Dat is opzich een proces van jaren, iets wat je oefent en leert tijdens het improviseren zelf natuurlijk. Je moet gewoon erg flexibel die toonladder in je vingers hebben, zodat je het met elke vingerzetting kan spelen en altijd weet waar je heen kan.

En dan is het gewoon een kwestie van oefenen. Wat je moet doen is dat wat in je hoofd zit door de gitaar te krijgen. Het hele proces van techniek, gitaar, vingers bewegen, snaren enz moet 'verdwijnen'. Het moet enkel een proces van muziek denken en muziek spelen worden. De fysieke barriere die de gitaar is moet verdwijnen.

Eerst iets zingen/fluiten en dat naspelen is een goede oefening. Je moet een punt bereiken dat er geen verschil meer is tussen zingen/fluiten en spelen op de gitaar.

Er is geen magische manier om dit te bereiken. Het is wel handig wanneer je niet na hoeft te denken over techniek, dat moet vanzelf gaan. Probeer er altijd aan te denken dat je muziek maakt, geluiden, tonen, en dat je niet enkel bezig bent met over je gitaar wandelen.

Muziekale frazen zijn zoals taal.

Hoe de noot gaat klinken voordat je hem speelt is gewoon iets dat je langzaam leert. Ik kan het zelf aardig, gewoon intiutief. Waarom? Ik heb het gewoon vaak gedaan. Ik weet ook welke noten goede noten zijn om op te eindigen. Noten die constant zijn in die toonsoort. Het is belangrijk dat te leren. Maar ik heb het nooit uit m'n kop geleerd, het is gewoon intuitie, alhoewel ik het wel theoretisch kan benaderen. Qua licks en frazen is ritme waarschijnlijk het belangrijkst. Je kunt op basis van ritmische variatie enorm veel muziekale elementen uit vijf noten halen. Articulatie is ook belangrijk. Pauses houden is ook essentieel. Even samenvatten wat belangrijk is:

-Niet na hoeven denken over techniek
-Toonladder goed in de vingers hebben
-Kunnen eindigen op constante noten
-Veel ritmische variatie-ideeen hebben
-Intuitief aanvoelen hoe noten gaan klinken


Later kun je ook andere toonladders dan de majeur toonladder gaan leren. Bijvoorbeeld melodisch mineur of arpeggios. Je leert ook vanzelf chromatische noten toe te voegen. Hoe vaker je het doet hoe vrijer je jezelf gaat voelen.

JvD.
11 oktober 2004, 07:35
wow... wat een overdosis aan informatie.. heel erg bedankt heren!

sneez0r
11 oktober 2004, 17:14
Ik zou vooral de nadruk willen leggen op het zingen (of fluiten). Ga iets met solfège doen, of hum gewoon je melodie. Goed nadenken wat nou echt je doel is. Misschien moet je eerst tien keer die paar maten horen voor je nou een idee hebt welke melodie goed gaat klinken.

Je kan ook aan de slag met het materiaal dat eerder in die progressie is gebruikt. Verander dat motief dan. Je kan alleen de volgorde van de noten veranderen, alleen het ritme, of allebei. Goed opstapje.

Arpeggio's helpen ook. Niet noodzakelijk over vijf of zes snaren, daar heb je weinig aan. Leer eerst alle drieklanken op de snaren 1-3 en 2-4. Dan kan je wat variëren. Over een Cmaj7 kan je ten eerste al c majeur en e mineur gebruiken. Dan zit je altijd goed. Later kan je altijd arpeggio's leren van septimeakkoorden. Lees ook http://www.ibreathemusic.com/article/76 en http://www.ibreathemusic.com/article/71.

Begin ook gewoon met een of twee noten. Alleen die twee noten en misschien bends. Dan heb je echt volledige controle, en kan je goed met ritme en articulatie spelen. Bouw het langzaam uit, langzaam een toonladder over één octaaf. Als je gelijk met drie noten per snaar begint kan het chaos worden (ik ken het).

Misschien vind je lezen leuk om erbij te doen. Er zijn veel boeken over dit onderwerp geschreven. Kijk eens in een muziekboekhandel.

Iedereen heeft er zijn eigen ideeën over. Sommige gitaristen gebruiken een holistische methode, andere een intuïtieve methode. Weer andere hebben liever een straffe theorieaanpak (Bb Lydisch wordt gekenmerkt door #11 = e, dus om modaal te klinken moet ik de nadruk leggen op de bes en de e). Doe je eigen ding.

O ja, misschien wil je meer met akkoorden doen. Leer hoe je elk akkoord op alle mogelijke manieren kan spelen. Zo'n harmonische aanpak, of gewoon af en toe een passend akkoord gebruiken, klinkt vaak goed.

Als laatste: veel rusten gebruiken. Een solo die uit vijf goed geplaatste noten bestaat is oneindig veel meer waard dan puur notenvreten.

Hempo
11 oktober 2004, 20:17
Als je in een band gaat spelen, dat helpt ook wel erg.
Het motiveerde mij veel meer toen ik begon met een band. Heerlijk toen 2 uur in de week blazen. En je spel vordert daardoor ook sneller. Vooral als je eigen nummers gaat maken. Veel improviseren, melodieën die in je hoofd zitten proberen 'op te zoeken' op gitaar. En het lukt steeds beter en beter :)
succes ermee

Mr.Bluesbreaker
11 oktober 2004, 20:53
En je hoort ook voor geen meter meer merken we :)
Wat? Huh WAT>?