PDA

View Full Version : Feedback archtop



prs
10 oktober 2004, 20:50
Test

prs
10 oktober 2004, 20:50
Wat kan ik doen, buiten de afstand tot de versterker vergroten of bass knop op de versterker terugdraaien, om feedback bij mijn archtop tegen te gaan?
Ik wil de F-gaten niet dichtplakken met tape....Zijn er misschien ook zo'n feedbackbusters (zoals bij een akoestische gitaar voor in het klankgat) voor F-gaten? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Thnx!

sash
10 oktober 2004, 21:00
Handdoeken erin wil ook wel helpen, verder kan je er staafjes inzetten om te zorgen dat het bovenblad minder resoneert.

Javaca
10 oktober 2004, 21:08
Die feedbackbusters bestaan idd.

Gretsch heeft ze bijvoorbeeld in haar assortiment.

prs
10 oktober 2004, 22:07
Ok thnx, de oplossing van Sash lijkt me niet zo geschikt (werkt natuurlijk wel, maar is niet echt mijn oplossing).

Javaca, ik zal eens gaan googlen naar die dingen.

Nog iemand suggesties?

prs
10 oktober 2004, 22:22
Jan, ik heb eens gegoogled.....heb nog niets kunnen vinden.
Heb jij toevallig een foto van deze dingen?

Javaca
10 oktober 2004, 22:29
http://www.dangelicoguitars.com/accessories.php?View=36

Het was d'Angelico

http://www.dangelicoguitars.com/img/accessories/foam.jpg

Gewoon stukjes Foam.
Kun je ook zelf maken.

prs
10 oktober 2004, 22:33
thnx! wat is foam precies? schuimrubber?

Javaca
10 oktober 2004, 22:37
Idd

Je hebt het in verschillende soorten.
Er is ook foam wat wat meer op zacht rubber lijkt, horloges worden hierin vaak ingepakt.
Je kan ook je gitaar volspuiten met PUR-schuim want dat is ook foam :razz:

prs
10 oktober 2004, 22:43
haha,
ik ga eens van die dingen maken....
Moet ik ze dan toch gewoon met plakband vastplakken op de F-gaten, of zijn er nog andere manieren om ze (beter) te bevestigen...
Ik wil natuurlijk niet dat ze in de klankkast vallen....

Javaca
10 oktober 2004, 22:44
Net ietsje groter maken dan de F-gaten, dan passen ze er als een kurk in, spaart de lak en sluiten ze nog goed ook.

-robbert-
10 oktober 2004, 22:45
gewoon aan alle kanten 2 of 3 milimeter groter maken zodat ze vastklemmen

Luca P
10 oktober 2004, 22:58
He prs, wat voor een gitaar is het?
Speel je er jazz op?

prs
10 oktober 2004, 23:47
Het is mijn Levin 320/M2....en ja speel er (ook) jazz op.

Luca P
11 oktober 2004, 20:39
Oja, die Levin! :dance:
Tja, met muziek jazz zit je niet echt op feedback te wachten.
Zelf speel ik op mijn jazz box hoofdzakelijk rock 'n roll/rockabilly.
En dan mag ik best wat feedback gebruiken āetzer.
Mijn oplossing is de goedkoopste.
Gewoon een beetje wegdraaien van mijn versterker. Maar ja, daar zal je niet veel aan hebben denk ik.

prs
12 oktober 2004, 00:42
Ja af en toe zit ik bij repetitie gewoon dichtbij de versterker omdat ik geen bewegingsvrijheid heb...

Wat heb jij voor Archtop?

marc_o
13 oktober 2004, 17:11
Ik zou PUR doen, spuit maar vol en alles wat er nog uit de F-holes komt snij je af met een hobby-mesje....moet werken, klinkt vast niet en ook al niet erg handig als je eens in je gitaar moet zijn.....eigenlijk een slecht idee.... :oops:

prs
13 oktober 2004, 17:42
Ja dat is zonde, het is een gitaar met vintage waarde. Dat doet alleen maar afbreuk aan de waarde. Neej ik ga die dingen maken van schuimrubber. Ook heb ik gehoord dat Hofner op de New President een optie heeft om feedback tegen te gaan. ik moet ook nog eens goed zoeken wat dat is.
Het beste is gewoon die kunststof F-gaten maken. Alle F-gaten zijn namelijk verschillend van vorm (D'angelico/Hofner F-gaten zijn weer anders dan mijn Levin F-Gaten). Met dat kunststof kan ik exact de vorm maken.

prs
13 oktober 2004, 17:53
Heb iets gevonden over de soundhole plugs van Hofner:

Every Hofner Jazzica Custom includes a set of ebony soundhole plugs which are simply inserted into the sound hole openings to reduce the potential for feedback at higher volume levels. Use of the soundhole plugs will dampen the instruments acoustic output but will enable the player to increase amplifier volume with less risk of feedback.

Luca P
13 oktober 2004, 18:44
Ja af en toe zit ik bij repetitie gewoon dichtbij de versterker omdat ik geen bewegingsvrijheid heb...

Wat heb jij voor Archtop?

Ik speel op een Gibson ES295. Vette body!
En die wilt best gillen op hoge volumes.
Normaal speel ik op een Les Paul Classic, maar die 295 gaat me steeds meer bevallen.