PDA

View Full Version : Tips voor zoeken nieuwe gitaar



jazzy
10 oktober 2004, 19:47
Zou graag tips hebben mbt het kopen van een acoustische gitaar (met element).

Merken?? (tot 700 euro en tot 1000 euro)

Waar op letten??

Welke winkels hebben goed en goedkoop aanbod

Alvast bedankt

Jazzy

RaptureGirl
10 oktober 2004, 20:07
Een hele goede is (zeker met deze dollar koers) om in amerika een gitaar te bestellen (music123.com) heb ik met een versterker en een gitaar gedaan. Scheelde me zeker 40 - 50 % in prijs met als ik 'm hier zou kopen. Invoerrechten zijn op muziek instrumenten bijna niks (ongeveer 2%). Had de versterker (een Twin Reverb) binnen een week thuis vanuit Amerika, tracking en alles erbij. Netjes in een stevige doos geleverd door UPS.

Oh ja leuke bijkomstigheid ... hij was dus wel 120V :-?
Maar dat heb ik met een transformator opgelost :-D

bert k
10 oktober 2004, 23:56
Kijk eens op de site van Shoreline Music www.samusic.com

jpb
11 oktober 2004, 16:49
Ik neem aan dat jazzy een acc. jazzgitaar met element bedoelt???

Picker
11 oktober 2004, 19:06
Een hele goede is (zeker met deze dollar koers) om in amerika een gitaar te bestellen (music123.com) heb ik met een versterker en een gitaar gedaan. Scheelde me zeker 40 - 50 % in prijs met als ik 'm hier zou kopen. Invoerrechten zijn op muziek instrumenten bijna niks (ongeveer 2%).

PARDON?!?

Als dat jouw ervaring is, heb je echt ontzettend veel geluk gehad! Voor gitaren en versterkers etc. betaal je invoerrechten, PLUS 19% BTW PLUS een flinke duit transportkosten (typisch 100-140 Euro voor een gitaar).

Ik heb zelf veel uit de States gehaald, maar als vuistregel moet je aannemen dat je 35% boven op de Amerikaanse verkoopprijs moet bijtellen.

Als jij op 2% uitkwam ben je door de mazen van het douanenet geglipt. Proficiat, want die jongens zijn zo gehaaid als iets. Je betaalt zelfs je BTW en invoerrechten OVER DE TRANSPORTKOSTEN nota bene.

Toch kan het zelfs met die 35% erbij nog heel voordelig zijn. Het grote probleem is echter als er iets mis is met je gitaar. Je kunt hem niet zien voor je hem koopt, en ik heb wel eens een gitaar van 5000 dollar met een barst in het bovenblad ontvangen (vliegtuig = niet goed voor gitaar). Als je dat overkomt heb je, zeker bij music123, een groot probleem. Eer ik dat opgelost had was ik ontelbaar veel telefoontjes, heel veel brieven en schriftelijke verklaringen en zes maanden verder.

M.a.w.: invoer uit de States is leuk, maar wel minstens 35% duurder en ook dan is niet alles rozegeur en maneschijn...!

Picker.

AcousticFreak
13 oktober 2004, 14:33
Een hele goede is (zeker met deze dollar koers) om in amerika een gitaar te bestellen (music123.com) heb ik met een versterker en een gitaar gedaan. Scheelde me zeker 40 - 50 % in prijs met als ik 'm hier zou kopen. Invoerrechten zijn op muziek instrumenten bijna niks (ongeveer 2%). Had de versterker (een Twin Reverb) binnen een week thuis vanuit Amerika, tracking en alles erbij. Netjes in een stevige doos geleverd door UPS.


Bij Casa Benelly in Den Haag zeiden ze dat mensen uit Amerika bij hun een gitaar bestelden omdat ze in Amerika 2 keer zo duur waren... :???: :evil: :o :(

Je wordt in deze wereld echt genaaid bij het leven geloof ik... wie kan je nou vertrouwen???

RaptureGirl
13 oktober 2004, 14:53
Staat toch echt op de faktuur invoerrechten: euro 13,36

Als je het niet gelooft dan wil ik de bon wel ff scannen :-D

Oh ja totale invoerkosten 172,46 all in (incl BTW)

Versterker koste 826,47 USD ex ofcourse bij een hoge wisselkoers van 0,939
Dat kwam dus uit op 776 Euro incl shipping

776 + 172,46 = 950 euro

Of ik kan niet rekenen of dat is toch best goedkoop :satisfie: voor 10 Groove Tubes op een rijtje :amp:

bert k
13 oktober 2004, 15:01
We geloven je wel :-D Maar je hebt ontzettend gemazzeld!

RaptureGirl
13 oktober 2004, 15:08
Ik heb trouwens geen geluk gehad met de invoerrechten want ik heb in een officieel overheids document waar alle invoertarieven in staan opgezocht muziekinstrumenten - versterkers was iets van 2% herinner ik me, dus was voor mij geen verrassing, anders had ik m wel in NL gekocht als ik 30% invoer moest betalen bijvoorbeeld

bert k
13 oktober 2004, 15:11
Raar. Ik lees op allerlei fora dat het rond de 30 % ligt. Dus van mensen die een rekening van de douane gehad hebben. :???:

RaptureGirl
13 oktober 2004, 15:19
Thats odd

Ik heb een factuur van UPS gehad alleen voor BTW en Invoerrechten en paar euro overige overheidskosten.

Whooeefff 35,5 kg niet te tillen dat kreng :-D

telecastermaster
13 oktober 2004, 15:51
[quote=RaptureGirl] Voor gitaren en versterkers etc. betaal je invoerrechten, PLUS 19% BTW PLUS een flinke duit transportkosten (typisch 100-140 Euro voor een gitaar).



Ja. Bovendien betaal je invoerrechten over de totale waarde dwz. inclusief transportkosten!

@acousticfreak: Het feit dat Casa Benelly voor Amerikanen goedkoper is dan in de VS een gitaar kopen. Dit betreft volgens mij alleen klassieke en flamenco gitaren uit Spanje. Die zijn in Europa idd veel goedkoper door de lagere transportkosten en dure Euro tov de dollar.

RaptureGirl
13 oktober 2004, 20:13
telecastermaster je mag best quoten maar dan moet je niet de quote verkeerd overnemen ... dan is het namelijk geen quote meer :-?

CGCGCE
14 oktober 2004, 10:14
Versterker koste 826,47 USD ex ofcourse bij een hoge wisselkoers van 0,939. Dat kwam dus uit op 776 Euro incl shipping

Dan klopt dat verhaal van die 35 % toch ?
Stel nog dat de shipping spotgoedkoop is, bv. 76 euro (voor 35 kg !), dan kost de versterker in de winkel in de VS 700 euro. 700 euro + 35 % = + 950 euro.
Ik heb ook wel eens kleinigheden besteld in de VS en in totaal bijna 40 % extra betaald aan post, invoerrechten, BTW en overheidskosten.

RaptureGirl
14 oktober 2004, 11:02
die 826,47 is het aankoopbedrag, daar moet je BTW over betalen, dat is 19% (en dat lijkt me logisch) maar dat zijn geen invoerrechten. De transportkosten zitten al bij die 826,47 in.

woutB
14 oktober 2004, 13:59
Even gebeld met de douane.

Aankoop + verzenden + verzekering e.d.

Daarover betaal je invoerrechten

3,7 % voor een electische gitaar
3,2 % voor een acoustische gitaar

Bovenop dit alles komt dan nog die 19 % btw over het hele bedrag.

Als je nou is de transportkosten en eventuele verzekering apart betaald, kan je toch weer wat uitsparen.

RaptureGirl
14 oktober 2004, 14:33
zie je nou wel :-D

invoerrechten is bijna niks