PDA

View Full Version : hoelang?



cortjakje
10 oktober 2004, 19:30
Hoeveel jaar moet je gitaarles nemen om een beetje redelijk te kunnen
spelen? :oops: :oops: :???:

RaptureGirl
10 oktober 2004, 20:11
Dat verschilt natuurlijk, als je een natuurtalent bent pak je het wat sneller op. Ik heb zelf nog nooit les gehad maar ben al zeker 5 jaar bezig met gitaarspelen. Ik kan geen noot lezen maar vind dat ik het al aardig kan.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je "een beetje redelijk" noemt.

Ik denk dat Eric Clapton andere ideeen heeft bij een beetje redelijk dan jij hebt.

RaptureGirl
10 oktober 2004, 20:12
Dat verschilt natuurlijk, als je een natuurtalent bent pak je het wat sneller op. Ik heb zelf nog nooit les gehad maar ben al zeker 5 jaar bezig met gitaarspelen. Ik kan geen noot lezen maar vind dat ik het al aardig kan.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je "een beetje redelijk" noemt.

Ik denk dat Eric Clapton andere ideeen heeft bij een beetje redelijk dan jij hebt.

sneez0r
10 oktober 2004, 22:11
Wat zijn je doelen? (Of: wat wil je gaan spelen?)

Belangrijk: je tijd die je oefent houdt direct verband met het resultaat dat je behaalt. Hoe meer je oefent, hoe sneller je vordert.

Simpel akkoordbegeleiden is binnen een paar weken te leren, liedjes leren kan je daarna verder uitbouwen. Na een half jaar tot een jaar kan je waarschijnlijk makkelijke solo's aan. Dit alles als je bereidt bent af en toe te oefenen.

Klassiek leren is behoorlijk zwaar. Daar weet ik niet veel vanaf.

Zoek een goede leraar. Het liefst eentje die een echte opleiding (conservatorium) heeft gedaan. Dat is écht belangrijk. Een leraar moet alles kunnen overzien. Goed kunnen spelen. Veel genres beheersen. Muziektheorie tot in de puntjes beheersen. Les krijgen van een amateur is leuk, maar daar word je geen geweldige gitarist van. Hopelijk wil je zelf ook veel stijlen leren spelen. Jazz, rock, funk, pop, misschien wel metal of klassiek. Muziektheorie leren (hé, daar is dit forum voor!). Zelf leren componeren of arrangeren.

Het enige dat ik je nu kan leren: je muziekopleiding is nooit af. Hoe meer je leert, hoe meer je beseft dat je nooit alles kan leren.

delphiro
11 oktober 2004, 09:36
Klassiek leren is behoorlijk zwaar. Daar weet ik niet veel vanaf.

Klassiek is in het begin niet veel moeilijker dan (serieus) electrisch leren spelen. Het probleem bij klassiek is dat het langer duurt voor je een leuk stuk kunt spelen. Alles wat je fout doet hoor je. Bij electrisch spelen kan een flinke distortion of effectenbak fouten makkelijk verbloemen.

Zodra je met de electrische gitaar op het punt komt dat je de pentatonische ladders beheerst en een paar 9, 11 of 13 akkoorden kent en bv. een tapje hier en daar kunt plaatsen klinkt dit voor de meeste leken al vreselijk indrukwekkend. Bij de klassieke gitaar ben je wel even wat langer bezig alvorens je dezelfde 'indruk kunt wekken'.. voor zover dat je doel is natuurlijk 8-)

Zodra je verder dan het 'basisniveau' wilt gaan vind ik persoonlijk klassiek gitaar wel veel moeilijker dan electrisch gitaar. Iemand die electrisch speelt hoeft zich niet zulke zorgen te maken over zijn toon (nagels vijlen, handplaatsing etc. versus de instellingen van de versterker), dezelfde akkoorden zijn op een klassieke gitaar moeilijker te pakken (hogere snaarstand, bredere hals etc.) en snelle loopjes gaan op een klassieke gitaar om dezelfde reden ook veel moeilijker. Ik denk dat electrici op 'een hoger niveau' veel meer bezig zijn met het improvisatievermogen over moeilijke akkoordenpassages en / of met het verkrijgen van Vai snelheden en het beheersen van de truckendoos.

oh ja, in antwoord op de topicvraag

uitgaande van wekelijks 30min les en min. 1u oefenen per dag

electrisch -> niveau dat je Dire Straits / Pearl Jam / RHCP kunt spelen zou ik op 1 a 2 jaar schatten
klassiek -> niveau dat je de beroemde (danwel beruchte) Bourree van Bach kunt spelen schat ik op 2 a 3 jaar.

Maar het hangt helemaal af van je 'talent' en vooral doorzettingsvermogen.

Mithrandir
11 oktober 2004, 09:49
Iemand die electrisch speelt moet zich wel degelijk bezig houden met zijn toon. Vibrato's, slides, bends, legato etc. goed getimed en goed gedoseerd kunnen spelen is op de electrische gitaar echt niet gemakkelijk en bepaald toch voor een groot gedeelte je toon. Afhankelijk van je talent en toewijding leer je dit snel of doe je er jaren over (als je het al leert).

En je weet best dat je met distortion niet alles kunt verbloemen, ik weet dat dat een beetje jouw stokpaardje is om de klassieke gitaar boven de electrische gitaar te verheffen. Maar zodra je zoveel distortion gebruikt dat er totaal geen definitie overblijft zul je misschien je foutjes niet meer horen, maar van muziek is er dan ook geen sprake meer.

Verder ben ik het wel met je eens dat het verdomd lastig is om op een klassieke gitaar te spelen, al was het maar om het feit dat jullie alles zo nodig van bladmuziek willen spelen :o :)

delphiro
11 oktober 2004, 14:50
Iemand die electrisch speelt moet zich wel degelijk bezig houden met zijn toon
Maar niet zo intensief als op een klassieke gitaar. Op een (onversterkte) e-gitaar kun je een toon niet zo kleuren als op een klassieke gitaar. Ja, naar de hals wordt scheller en naar de brug wordt 'ronder' en als je je plectrum een beetje draait krijg ja wat bijgeluid of juist niet.. that's it. Als de versterker op een mooie toon staat ben je zo goed als klaar. Op een concertgitaar kun je met je duim een uur lang 1 noot spelen om die mooi rond te krijgen en daarna moet je heel geconcentreerd proberen om die stand vol te houden zodat alle noten zo gaan klinken (vervolgens heb je nog 3 vingers te gaan). De kleuring van de tonen is op een klassieke gitaar veel intensiever en vereist meer oefening.


ik weet dat dat een beetje jouw stokpaardje is om de klassieke gitaar boven de electrische gitaar te verheffen
Dat wil ik helemaal niet doen want het boeit me voor geen meter welk instrument het 'moeilijkste' is als je er maar mooie muziek mee maakt. Ik heb grote bewondering voor Metheny / Scofield etc. en als ik meer tijd had zou ik de e-gitaar ook veel vaker willen spelen om net zo mooi te kunnen impoviseren. Feit is dat een gebrekkig gespeelde solo met distortion nog altijd stukken beter overkomt dan een gebrekkig gespeeld stuk klassiek. Elke leek hoort de fouten op de klassieke gitaar.

sneez0r
11 oktober 2004, 16:57
Klassiek leren is behoorlijk zwaar. Daar weet ik niet veel vanaf.

uitgaande van wekelijks 30min les en min. 1u oefenen per dag

electrisch -> niveau dat je Dire Straits / Pearl Jam / RHCP kunt spelen zou ik op 1 a 2 jaar schatten
klassiek -> niveau dat je de beroemde (danwel beruchte) Bourree van Bach kunt spelen schat ik op 2 a 3 jaar.
Heb je het over de Bourrée over de eerste Luitsuite in e kl.t. (BWV 996)?

delphiro
11 oktober 2004, 17:39
yep, die bourree (maar dan wel inclusief het deel achter de herhaling die meestal voor het gemak even 'vergeten' wordt :) )

sneez0r
11 oktober 2004, 18:05
yep, die bourree (maar dan wel inclusief het deel achter de herhaling die meestal voor het gemak even 'vergeten' wordt :) )
Dan denk ik dat twee jaar wel wat aan de hoge kant geschat is. Ik speel zelf niet klassiek gitaar en eigenlijk zelden fingerstyle, en ik was het afgelopen weekend toevallig bezig met dit stuk. Ik speel zelf ruim een jaar - elektrisch dus - en het ging me eigenlijk best goed af, en kan me voorstellen dat het voor mensen die zich meteen op fingerstyle storten nog een stúk sneller kan. Ik ben zelf ook geen wonder op de gitaar, voor de duidelijkheid.

delphiro
11 oktober 2004, 18:47
Tja, het is ook wel lastig schatten. Misschien kunnen mensen het op zich wel eerder technisch gezien spelen maar dan is het volgens mij nog niet muzikaal. Het is best lastig om de bas er uit te laten komen en het stukje dat hoger op de hals gaat vereist een wat gevorderde techniek en notenleesvermogen - zeker niet iets wat je in het eerste jaar leert denk ik (tenzij je conservatorium sneldheid doet :-) ). Het eerste jaar ben je volgens mij bezig met eenvoudige (en helaas vaak saaie) notenleesoefeningen en de simpelere tokkelmethodes. In het tweede jaar zit je denk ik snel op het niveau van de typische Sor en Guiliani oefenstukken. In het derde jaar kom je dan op de wat moeilijkere etudes (conservatorium toelatingsniveau) en misschien zelfs al Villa Lobos) en dan zit je volgens mij ook op het niveau dat je de Bourree kunt lezen en spelen.

De bourree is overigens niet supermoelijk maar zelfs nu na 14 jaar spelen moet ik 'm even oefenen wil het strak en soepel lopen. Vergeet ook niet dat het een dans is en dus op ca. 120-140bpm moet. Hij wordt meestal langzamer gespeeld.

Nou ja, misschien kan ik over een paar jaar een duidelijkere voorspelling doen want ik krijg zowaar leerlingen.. Kan ik eindelijk mijn lesgeld terugverdienen :D

sneez0r
11 oktober 2004, 19:59
Ik ben het met je eens dat leessnelheid belangrijk is, maar nog belangrijker vind ik van geheugen spelen. Op een gegeven moment is van blad lezen amper meer te doen. Bovendien kan je je dan meer op je spel richten.

Het liep trouwens nog niet geheel vlekkeloos en ik gaf nog niet veel aandacht aan dynamiek, maar dat moet nog komen. Misschien ga ik ooit nog wel eens 'echt' klassiek leren spelen.

Ronald
12 oktober 2004, 10:32
tja het ligt er ook wel heel erg aan hoe goed je wil worden en wat je wil spelen.

als je bijvoorbeeld soulfly wil spelen ben je in een paar maandjes klaar volges mij :razz:

je moet gewoon als eerste powerakkoorden leren. dan kom je gewoon al een heel eind. ligt natuurlijk ook wel aan je muziekstijl. maar met powerakkoorden alleen kun je toch wel al een aardig eindje komen. maar ja das natuurlijk nie genoeg. dus daarna ga je naar de open akkoorden en de barre's. en daarna eventueel solo's als je daar in geintresseerd ben.

ik speel nu iets langer dan 2 jaar en ik ben zeker nog niet goed genoeg. maar ik vind dat ik toch wel zeker een aardig eind mee kan komen.

maar in principe ben je in mijn ogen na een jaar toch wel redelijk op weg. aar dan kun je wel alleen nog maar de simpele muziekstijlen spelen. tligt ook wel heel erg aan je voorkeur. tmaakt wel een groot verschil of je coal chamber of iron maiden wilt spelen natuurlijk :razz:

Thom TK
12 oktober 2004, 13:11
tja het ligt er ook wel heel erg aan hoe goed je wil worden en wat je wil spelen.

als je bijvoorbeeld soulfly wil spelen ben je in een paar maandjes klaar volges mij :razz:

je moet gewoon als eerste powerakkoorden leren. dan kom je gewoon al een heel eind. ligt natuurlijk ook wel aan je muziekstijl. maar met powerakkoorden alleen kun je toch wel al een aardig eindje komen. maar ja das natuurlijk nie genoeg. dus daarna ga je naar de open akkoorden en de barre's. en daarna eventueel solo's als je daar in geintresseerd ben.

ik speel nu iets langer dan 2 jaar en ik ben zeker nog niet goed genoeg. maar ik vind dat ik toch wel zeker een aardig eind mee kan komen.

maar in principe ben je in mijn ogen na een jaar toch wel redelijk op weg. aar dan kun je wel alleen nog maar de simpele muziekstijlen spelen. tligt ook wel heel erg aan je voorkeur. tmaakt wel een groot verschil of je coal chamber of iron maiden wilt spelen natuurlijk :razz:

Naja Iron Maiden...daar had ik niet echt moeite mee hoor (ik speelde al in een IM coverband toen ik 6 maanden speelde).
Maarja, als je Symphony X oid wilt spelen...das een verschil ja.

sneez0r
12 oktober 2004, 16:16
Na een jaar kan je ongeveer doorhebben welke mogelijkheden de gitaar allemaal biedt.

Ronald
12 oktober 2004, 16:48
ja twas maar een voorbeeldje he thom