PDA

View Full Version : Elektrische gitaar voor beginner



yootje
10 oktober 2004, 13:43
De laatste jaren ben ik steeds meer geinteresseerd geraakt in muziek, en dan vooral rock/metal. Ik hou heel erg veel van gitaarsolo's en ik vind de (electrische) gitaar dan ook het mooiste instrument en ik denk er aan om er 1 te kopen. Ik wil liever niet met een akoustische gitaar beginnen, ik heb echt geen geduld om eerst een jaar dat te doen en vervolgens elektrische gitaar te gaan leren.

Mijn ouders willen me niet op gitaarles laten gaan, maar ik ken wat mensen die gitaar kunnen spelen en me misschien wel willen begeleiden. Ook op internet zijn veel basics te vinden en in de bibliotheek zijn ook allerlei boekjes te vinden, dus ik denk/hoop dat dit wel lukt. Ik heb al 2 jaar geleden een paar weken op een akoustische gitaar geoefend.

Goed. Ik wil dus een elektrische gitaar. Zeker niet te duur, mijn budget is echt zo laag mogelijk. Ik verwacht dan ook niet dat ik voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten, maar ik moet het er wel een jaar mee uit kunnen houden zodat ik de basics kan leren. Daarna zien we wel verder.

Mijn vraag is: waar moet ik allemaal op letten als ik een gitaar koop? Wat moet ik nog meer kopen, behalve een versterker? Wat zijn de eisen van een versterker?

Ik begrijp dat dit nogal algemeen is, maar hopelijk heeft iemand tijd over om mijn vragen te beantwoorden.

AUB geen reacties van: ik zou toch maar beginnen met een goede gitaar, want ik heb simpelweg het geld nog niet, in ieder geval niet in de komende 2 jaar.

AART
10 oktober 2004, 13:52
wat is je budget?

foleor
10 oktober 2004, 14:13
ja als je niet een hoog budget hebt zou ik zeggen dat je misschien even op marktplaats.nl moet kijken voor een goedkope gitaar daar staan wel op voor €70 maar dan heb niet niet een top gitaar maar daar red je je wel even mee, dit geld ook voor versterkers kijk op marktplaats tot je iets goedkoops vind. succes!!

yootje
10 oktober 2004, 14:17
Zoveel mogelijk als ik bij elkaar kan sprokkelen, maar reken maar op zo'n 200/250 euro.

H.Manback
10 oktober 2004, 14:22
Goed zoeken, en je kan wel iets goedkoops vinden. Zolang je niet al te hoge eisen gaat stellen moet je voor 150 euro ver kunnen komen. Zelf heb ik er een versterker + gitaar voor kunnen vinden op marktplaats (Fender Sidekick reverb 25 + rok axe strat kloon)

Natuurlijk zal iedereen wel zeggen wat een kutgitaar, en ik geef ze groot gelijk :-D, maar ik heb er in ieder geval wel bijna een jaar plezier van gehad. Nu ben ik er wel een beetje klaar mee, maar in die tijd ben ik wel er achter gekomen dat gitaar spelen een blijvertje is :). Over dat ik wil meteen elektrisch gaan spelen wat je zegt, mja, als je het akoestische geluid helemaal niet kan waarderen, is dat misschien inderdaad de beste optie, maar zelf zou ik niet zonder 1 van de 2 willen zitten, ik vind beide erg mooi op hun eigen manier.

Over waar je op moet letten, ik zou zeggen probeer iemand mee te nemen die al een tijd gitaar speelt. Wel even tegen m zeggen dat je niet naar een gibson les paul custom op zoek bent :), laat die persoon vooral kijken of het iets is waar je in ieder geval de basics op kunt leren. Versterker, tsja, optreden zit er voorlopig niet echt in neem ik aan? In dat geval kan je vrij kort zijn, hij moet het doen :). Als je zegt ik wil er ook mee gaan optreden of oefenen in een band situatie, dan zou ik toch kijken naar meer dan 15W vermogen.

En succes ermee natuurlijk :)

wietse
10 oktober 2004, 14:25
[spammode aan] heb nog wat te koop staan een oude harmony mag weg voor 85 euro
http://www.gitaar.net/forum/download.php/4,436/harmonynew.jpg
speelt prima is alleen loodzwaar ,en de elementen hebben ongelijke output maar de nek hum kan je splitsen dan is het gelijk. :D
[spammode uit]

yootje
10 oktober 2004, 14:54
Natuurlijk zal iedereen wel zeggen wat een kutgitaar, en ik geef ze groot gelijk :-D, maar ik heb er in ieder geval wel bijna een jaar plezier van gehad. Nu ben ik er wel een beetje klaar mee, maar in die tijd ben ik wel er achter gekomen dat gitaar spelen een blijvertje is :). Over dat ik wil meteen elektrisch gaan spelen wat je zegt, mja, als je het akoestische geluid helemaal niet kan waarderen, is dat misschien inderdaad de beste optie, maar zelf zou ik niet zonder 1 van de 2 willen zitten, ik vind beide erg mooi op hun eigen manier.

Precies, natuurlijk krijg ik wel een kutgitaar voor dat geld, maar straks vind ik het helemala niet leuk, en dan zit ik met mijn gitaar van 600 euro.

Mijn vader heeft een akoustische gitaar, dara kan ik dus ook wat op pingelen.