PDA

View Full Version : Elektrische gitaar afstemmen



Darkchild
9 oktober 2004, 10:34
Hallo, ik ben Darkchild, nieuw op deze forum. Wees gegroet. Ik heb laatst een elektrische gitaar aangeschaft. Nou moet ik 'em nog afstellen. Kan iemand mij uitleggen hoe dat precies in z'en werking gaat? Of mischien kent iemand een site waarop dit goed uitgelegd word.

Alvast bedankt.

The Darkchild.

joke
9 oktober 2004, 11:07
ik zou er zelf niet aan gaan prutsen want afstellen is toch een vak apart.
een gitaarhals is geen jojo en een goeie afsteller kan dit goed voor je doen zodat je een optimaal comfort haalt die jouw plank in huis heeft.
en hier geldt ook; alle waar naar zijn geld , een amuse gitaar zal nooit het comfort kunnen bieden wat een prs of gibson je biedt om over het geluid maar te zwijgen.

munkie
9 oktober 2004, 11:22
OK, de kromming van de hals afstellen kan je (eerst) beter aan een vakman overlaten, daar kan je een nek mee ruineren als je het te gek maakt.
Maar de rest zal je toch moeten leren, gewoon omdat je zelf het beste weet hoe je het wil hebben. Gewoon met de schroevendraaier in de hand een uurtje experimenteren:

-intonatie van de brug: meestal kan je de brugzadeltjes in de lengterichting verschuiven. Net zolang doen totdat de flageolet ("boventoon") op de 12e positie gelijk is aan de "gefrette" noot op de 12e positie. Als de "gefrette" noot hoger klinkt dan de flageolet moet het zadeltje naar achter.

-snaarhoogte: hoever wil je de snaren van de toets af hebben? Aan de baskant iets hoger afstellen als aan de diskant. Te lage actie, gaat ie rammelen. Te hoge actie speelt niet lekker.

-hoogte van de elementen. Te ver van de snaren af wordt het geluid zacht en dun, te dichtbij dan gaan de magneten vh element de snaren aantrekken m.a.g. valse boventonen zeker bij enkelspoelers.

-hoogte van het staartstuk bij Les Pauls. Hoe hoger hoe minder snaar spanning. Hoe lager hoe groter de hoek waarmee de snaren over de brug lopen. Helemaal strak op de body geeft het meeste sustain.

suc6 ermee :cool:

Darkchild
9 oktober 2004, 12:26
Aaaahhh, Ik volg et maar half. Ik ben niet zo bekend in de taal van de muziek. Ik weet in ieder geval dat ik de hals met rust moet laten. Ik ken nog wel een paar mensen die er wat meer vanaf weten als mij. De bruggetjes heb ik al ontdekt, die zijn redelijk makkelijk in te stellen.

Ik zag ook dat je het had over de schroefjes aan de achterkant van het gebied waar de snaren aan vast zitten. Ik begreep alleen niet precies hoe ik 'em moet afstellen daarzo. Ik neem aan dat ik daarvoor een stempijpje moet gebruiken (ik weet ook niet precies hoe ik zo'n ding moet gebruiken). In ieder geval bedankt voor jullie hulp. Ik kan sowieso wat vrienden vragen om hulp, ik wou alleen zo snel mogelijk beginnen met spelen :wink:

Greetz.

Harry
9 oktober 2004, 16:09
welkom!

als ik het zo hoor lijkt het me niet raadzaam als je zelf gaat zitten schroeven. Als die vrienden er meer verstand van hebben zou je even mee kunnen kijken om het later (veel later) zelf te proberen.