PDA

View Full Version : gibson sg



toep
8 oktober 2004, 18:42
sjalom,

ik ben er nu echt aan toe, een gibson sg te kopen.
maar ik zit nog met een paar vraagjes waar jullie mij misschien mee uit de brand kunnen helpen.
ik zag laatst bij feedback een advertentie voor een gibson sg faded voor 850 euries. ik dacht aigth. coole gitaar. maar toen adviseerde een maat van me dat ik beter niet gibson sg limeted editions kon kopen omdat dat meestal gewoon kutgitaren zijn waar niet echt goed geluid uit komt.
hij adviseerde mij om een gibson sg studio te kopen..
wat vinden jullie ?
en een gibson sg standard is dat een fatsoenlijk gitaartje?

SiNiSTRaL
8 oktober 2004, 18:47
Standaard is beter dan Studio (studio is de iets mindere series qua afwerking en bindingtjes en inlaytjes enzo)
ik zou zelf nooit een faded hoeven, lelijke lak, er gaat niets boven een ropde gouwe ouwe sg ;)

Sander II
8 oktober 2004, 18:49
koop gewoon een Epiphone Elititst SG.
Zijn erg mooi en van even goede kwaliteit als de originele gibsons.
www.musik-produktiv.de

episua
8 oktober 2004, 19:09
Zoals Sander 11 zei is de Épiphone Elitist SG '61 erg goed. Deze gitaar viel meerdere keren in de prijs bij bekende Engelse en Amerikaanse gitaarmagazines. Het enige nadeel is dat ze net zoveel als de gibson sg (standard) kosten. En omdat een heleboel mensen niet weten wat een Epiphone Elitist is zal je waarschijnlijk blijvend commentaar houden van; Oh, het is niet een "echte".
Een andere goede optie is zoeken naar een tweedehands Gibson Sg Standard. Vaak vind je deze wel voor ong. 800 euro.

Succes

toep
8 oktober 2004, 20:40
oke,
maar ik koop zoiezo niet tweedehands want dat is me afgeraden omdat je snel afgezet word in de gitaarhandel wereld.
weten jullie ook toevallig goeie winkels waar ze deze gitaren hebben. behalve dan bij feedback

SiNiSTRaL
8 oktober 2004, 20:59
?!
tuurlijk wordt je niet afgezet, gewoon weten wat iets 2e hands waard is....zit het er te ver onder: mazzeltje, zit het er te ver boven: afdingen/zeggen dat ie op kan rotten

Neals
8 oktober 2004, 23:55
SG Studio word allang neit meer gemaakt.

De SG Faded, mjah, niet aan beginnen, spaar op zijn minst door voor een echte special.

De standard heeft over het algemeen een wat completere uitrusting en betere pick-ups, maar als je het geen probleem vind, of zelfs de special beter vind spelen omdat deze geen binding langs de hals heeft is ook deze zeer aan te raden.

Rutger
9 oktober 2004, 00:05
Afgezet worden? Dat kan alleen als je geen verstand van zaken hebt.

Als je de 2dehands markt opgaat zul je natuurlijk wel op de hoogte moeten zijn van wat er te koop is en wat het waard is. Dat kost wat tijd, onderzoek en ervaring waarbij je misschien eens een miskoop doet. Maar als je de nodige kennis hebt opgebouwd is het goed toeven op marktplaats. :) Veel voor weinig, k heb de afgelopen tijd veel goeie deals gehad!

doncker
9 oktober 2004, 00:28
Als ik je een raad mag geven. Koop een special. Sinds ik de mijne zo'n 2 maanden geleden gekocht heb (voor 450 € :-D ) heb ik mijn gibson lp studio niet meer aangeraakt, zo goed speelt ie

greets

kristof

Bobbel
9 oktober 2004, 00:32
als ik jou was zou ik een SG Special kopen... daar zitten P-90's in :wink: Bij feedback staat ie te koop voor: € 1270,-

Matje
9 oktober 2004, 11:47
SG Studio word allang neit meer gemaakt.

De SG Faded, mjah, niet aan beginnen, spaar op zijn minst door voor een echte special.

De standard heeft over het algemeen een wat completere uitrusting en betere pick-ups, maar als je het geen probleem vind, of zelfs de special beter vind spelen omdat deze geen binding langs de hals heeft is ook deze zeer aan te raden.

Het enige wezenlijke verschil tussen een special en een faded is dat een special een rosewood fretboard heeft en de faded ebony (klinkt iets strakker). De Faded is echt niet slechter dan een special je moet alleen van de kleur houden. En in een special en een standard zitten dezelfde pick-ups.

frisb
9 oktober 2004, 13:13
Het enige wezenlijke verschil tussen een special en een faded is dat een special een rosewood fretboard heeft en de faded ebony (klinkt iets strakker). De Faded is echt niet slechter dan een special je moet alleen van de kleur houden. En in een special en een standard zitten dezelfde pick-ups.

De fretafwerking bij de Faded serie is ronduit slecht (ik heb meerdere modellen bespeeld en ik moet er nog steeds een tegen komen waar het wel goed is). Bovendien zitten er WEL andere pickups in de Standard dan in de Special.

Ik had eerst m'n oog ook laten vallen op de Faded serie, maar daar ben ik snel vanaf gestapt na er enkele geprobeerd te hebben. Ik ben nu al een jaar de trotse eigenaar van een SG Standard en hij bevalt me prima!

toep
9 oktober 2004, 13:15
maar de standard is toch eigenlijk de betere als we gaan vergelijken met specials en die faded series en voodoo series etc.

En zijn die p-90 beter dan die normaal in een gibson sg standard (490R Alnico magnet humbucker)

maar ik wil hem eigenlijk wel nieuw kopen ik heb er voor gespaard en heb er nu wel de centjes voor ( rond die 1000 euries)
en of iemand een goeie winkel kent

en met 2 e hands gitaren afgezet worden bedoelde ik meer dat het wel vaak gebeurd. dat ze bv een namaak of een goedkkopere sg namaken en b.v een serie nummer er op zetten van een standard of een andere veel duurdere gitaar er zetten ( die ze op internet hebben gevonden omdat sommige idioten hun gitaar aanbieden en hun serienummer erbij zetten)

toep
9 oktober 2004, 13:16
maar de standard is toch eigenlijk de betere als we gaan vergelijken met specials en die faded series en voodoo series etc.

En zijn die p-90 beter dan die normaal in een gibson sg standard (490R Alnico magnet humbucker)

maar ik wil hem eigenlijk wel nieuw kopen ik heb er voor gespaard en heb er nu wel de centjes voor ( rond die 1000 euries)
en of iemand een goeie winkel kent

en met 2 e hands gitaren afgezet worden bedoelde ik meer dat het wel vaak gebeurd. dat ze bv een namaak of een goedkkopere sg namaken en b.v een serie nummer er op zetten van een standard of een andere veel duurdere gitaar er zetten ( die ze op internet hebben gevonden omdat sommige idioten hun gitaar aanbieden en hun serienummer erbij zetten)

vester86
9 oktober 2004, 14:57
als er gerommeld is met serienummers e.d. dan zie je dat ook redelijk snel... je moet gewoon een beetje verstand hebben van wat je wil kopen.... je bent echt 40% goedkoper uit in de meeste gevallen vergeleken met een nieuw model.

Heb laatst een bijna nieuwe RG 2570 voor 500 euro op de kop getikt, die nieuw in de winkel rond de 800 kost, en het eerste krasje moet er nog op komen... tel uit je winst

Bobbel
9 oktober 2004, 15:43
maar de standard is toch eigenlijk de betere als we gaan vergelijken met specials en die faded series en voodoo series etc.

En zijn die p-90 beter dan die normaal in een gibson sg standard (490R Alnico magnet humbucker)

maar ik wil hem eigenlijk wel nieuw kopen ik heb er voor gespaard en heb er nu wel de centjes voor ( rond die 1000 euries)
en of iemand een goeie winkel kent

en met 2 e hands gitaren afgezet worden bedoelde ik meer dat het wel vaak gebeurd. dat ze bv een namaak of een goedkkopere sg namaken en b.v een serie nummer er op zetten van een standard of een andere veel duurdere gitaar er zetten ( die ze op internet hebben gevonden omdat sommige idioten hun gitaar aanbieden en hun serienummer erbij zetten)

Ik weet niet of je kunt zeggen dat P-90's beter zijn, maar ik vind ze véél beter klinken...

Harry
9 oktober 2004, 16:04
en dat is een kwestie van smaak, luisteren dus....

Bobbel
9 oktober 2004, 17:25
ja... maar dat spreekt voor zich natuurlijk...

Matje
9 oktober 2004, 18:03
Het enige wezenlijke verschil tussen een special en een faded is dat een special een rosewood fretboard heeft en de faded ebony (klinkt iets strakker). De Faded is echt niet slechter dan een special je moet alleen van de kleur houden. En in een special en een standard zitten dezelfde pick-ups.

De fretafwerking bij de Faded serie is ronduit slecht (ik heb meerdere modellen bespeeld en ik moet er nog steeds een tegen komen waar het wel goed is). Bovendien zitten er WEL andere pickups in de Standard dan in de Special.

Ik had eerst m'n oog ook laten vallen op de Faded serie, maar daar ben ik snel vanaf gestapt na er enkele geprobeerd te hebben. Ik ben nu al een jaar de trotse eigenaar van een SG Standard en hij bevalt me prima!

dan mag jij mij het verschil uitleggen tussen:

ELECTRONICS (van de standard)
Neck Pickup: 490R Alnico magnet humbucker
Bridge Pickup: 498T Alnico magnet humbucker

en

ELECTRONICS van de special)
Neck Pickup: 490R Alnico magnet humbucker
Bridge Pickup: 490T Alnico magnet humbucker

SiNiSTRaL
9 oktober 2004, 18:08
nou de ene heeft volgens jou een 498 in de brug en de ander een 490....dat is t verschil

Bobbel
9 oktober 2004, 19:05
nou de ene heeft volgens jou een 498 in de brug en de ander een 490....dat is t verschil

hahaha :lol:

Neals
11 oktober 2004, 10:10
nou de ene heeft volgens jou een 498 in de brug en de ander een 490....dat is t verschil

hahaha :lol:

Toch zit er best een verschil in het geluid van de 498 en de 490, de 490 is wat helderder naar mijn mening.

Verschil tussen special - standard komt dus nu neer op

- Flightcase bij standard
- Geen halsbinding bij special
- Geen pick-up covers bij special
- Dot inlays bij special
- Ander brugelement
- Verschil in de neck

Persoonlijk vind ik de special zeer lekker spelen, misschien wel beter dan de gemiddelde ibanez met wizard neck, en zit er sinds ik op een van een vriend speelde best op te gassen, zowieso vind ik pick-up covers vreselijk net als een binding langs de hals, enigste wat de standard meeheeft zijn de trapezoid inlays(zeg nou zelf die zijn mooier) en de flightcase (zou je ook op marktplaats kunnen scoren)

De Faded heeft idd een slechte afwerking bij de frets, en ook de finish is totaal anders, net als de goth en de finish heeft wel degelijk een grote invloed op het geluid!

Neals
11 oktober 2004, 10:11
nou de ene heeft volgens jou een 498 in de brug en de ander een 490....dat is t verschil

hahaha :lol:

Toch zit er best een verschil in het geluid van de 498 en de 490, de 490 is wat helderder naar mijn mening.

Verschil tussen special - standard komt dus nu neer op

- Flightcase bij standard
- Geen halsbinding bij special
- Geen pick-up covers bij special
- Dot inlays bij special
- Ander brugelement
- Verschil in de neck

Persoonlijk vind ik de special zeer lekker spelen, misschien wel beter dan de gemiddelde ibanez met wizard neck, en zit er sinds ik op een van een vriend speelde best op te gassen, zowieso vind ik pick-up covers vreselijk net als een binding langs de hals, enigste wat de standard meeheeft zijn de trapezoid inlays(zeg nou zelf die zijn mooier) en de flightcase (zou je ook op marktplaats kunnen scoren)

De Faded heeft idd een slechte afwerking bij de frets, en ook de finish is totaal anders, net als de goth en de finish heeft wel degelijk een grote invloed op het geluid!

Neals
11 oktober 2004, 10:12
nou de ene heeft volgens jou een 498 in de brug en de ander een 490....dat is t verschil

hahaha :lol:

Toch zit er best een verschil in het geluid van de 498 en de 490, de 490 is wat helderder naar mijn mening.

Verschil tussen special - standard komt dus nu neer op

- Flightcase bij standard
- Geen halsbinding bij special
- Geen pick-up covers bij special
- Dot inlays bij special
- Ander brugelement
- Verschil in de neck

Persoonlijk vind ik de special zeer lekker spelen, misschien wel beter dan de gemiddelde ibanez met wizard neck, en zit er sinds ik op een van een vriend speelde best op te gassen, zowieso vind ik pick-up covers vreselijk net als een binding langs de hals, enigste wat de standard meeheeft zijn de trapezoid inlays(zeg nou zelf die zijn mooier) en de flightcase (zou je ook op marktplaats kunnen scoren)

De Faded heeft idd een slechte afwerking bij de frets, en ook de finish is totaal anders, net als de goth en de finish heeft wel degelijk een grote invloed op het geluid!

Flatcat
11 oktober 2004, 11:38
Tussen de special en de standard is er echt wel een groot verschil rond die elementen.

Was echt niet high output genoeg voor mij in die tijd, vergeleken met de standard.

Nu heb ik een SG met seymour duncan distortion pickup in de brug, is meer dan genoeg output.

Die SG special van mij heeft wel een ebony fretboard, zou nog al eens voorkomen rond die bouwjaren.

Het is dus al een 7-tal jaren m'n main gitaar. (heb er ook wel locking tuners opgezet, blijft beter in tune nu dan vroeger)

hadv
11 oktober 2004, 23:09
kijk ook even bij nederland muziek voor de prijzen, ik heb enige tijd geleden voor een zeer schappelijke prijs een sg 61 ri gekocht (daar kon geen andere winkel tegenop)

theworst
13 oktober 2004, 00:59
SG Standaard klinkt qua geluid super, vooral als je vette distortion wil...
ik gebruik hem ook puur voor de stevige rocknummers.

Clean klinkt hij niet zo lekker...(vind ik)
Verder heb ik problemen met springende snaren vanwege die scherpe randjes! (Of ik ram te hard :P)

Ash ketchum
13 oktober 2004, 09:11
Ik ben al ruim 2 jaar trotse bezitter van een gibson sg classic (p-90's) en nog nooit een snaar laten knappen, terwijl er wel flinke bends van toepassing zijn. Misschien moet je de zadels bijstellen of bijvijlen. voor de rest vind ik de p-90 best of both worlds, klank van singlecoils met kracht van humbuckers

fboogie
14 oktober 2004, 14:57
Nieuw of tweedehands maakt niets uit. Nieuwe gitaren kunnen ook kut zijn. Tweedehands kan heel goed zijn. Ik heb zelf 10 jaar geleden een tweede hands SG Standard gekocht bij Sacksioni. Ik ben nog steeds zeer tevreden met dat ding. Vaak complimenten gehad over het geluid van die gitaar gehad. Verder ontstemt ie nooit. Heb m eens na een paar maanden op reis geweest te zijnuit de koffer gehaald. Hoefde niet eens te stemmen. Zo zie je maar. Ik doe die gitaar van mijn leven nooit meer weg.

Ik heb ook wel eens een nieuwe fender jaguar in een winkel geprobeerd. Damn, wat klonk dat ding bagger. Meteen terug gehangen.

Het enige waar je goed op moet letten bij een tweede hands SG is of de kop of hals niet een keer gebroken is. Is door de constructie een probleem. Een keer vallen en je bent de lul. Even goed op de lak letten dus.
Wat betreft geklooi met serienr's. Die staan bij Gibson achter op de kop gestandst. Daar valt niet mee te klooien. Als je het niet vertrouwt: er dient op te staan 'Made in USA' met een achtcijferige code.