PDA

View Full Version : Aansluiten standaard speakers TSL122



Bluesbreaker
8 oktober 2004, 17:22
Deze vraag is misschien al vaker gesteld hoor, maar de zoekfunctie werkt hier weer eens niet.

Ik had een vervelende toon in mijn Marshall JCM2000 TSL122 (2x12 combo) als ik een toon rond de D aansloeg. De reparateur zou er naar kijken en heeft er meteen nieuwe buizen in gezet.

Nu viel me toen ik de versterker weer wou aansluiten op dat de plug voor de speakers in een andere uitgang zit. Op het plaatje zoals het nu zit:
http://img.photobucket.com/albums/v242/kerstmanrulez/online/Image1.jpg

ik weet vrijwel zeker dat de plug voorheen altijd in de meest rechtse uitgang zat.

Waar zou die in moeten zitten volgens de kenners hier?[/list]

BramVersteeg
8 oktober 2004, 19:33
Volgens mij zit ie zo goed.
Als je speaker 8 ohm is (denk het wel want anders zou die amp tech de versterker niet op 8 ohm zetten) klopt het. Die meest rechtse is voor 16 ohm. Denk niet dat dat goed is voor je speaker.
Links zit dus een knopje wat te verstellen is tussen 4 en 8 ohm. Dat staat op 8. Dan gaat de kabel uit de uitgang waar 8 ohm onder staat naar de speaker (die dan ook 8 ohm moet zijn).

Frits van Mourik
8 oktober 2004, 23:28
Je hebt twee speakers: Een Celestion Heritage en een Vintage (als ik me niet vergis). Die worden gemaakt in 8 en 16 Ohm uitvoering.
Om helemaal zeker te zijn, moet je bedrading van je speakers ff checken:
Staan ze in serie, dan heb je 2 x 8 Ohm speakers = 16 Ohm.
Staan ze parallel, dan heb je 2 x 16 Ohm speakers = 8 Ohm.

gibls6
9 oktober 2004, 08:34
Deze vraag is misschien al vaker gesteld hoor, maar de zoekfunctie werkt hier weer eens niet.

Ik had een vervelende toon in mijn Marshall JCM2000 TSL122 (2x12 combo) als ik een toon rond de D aansloeg. De reparateur zou er naar kijken en heeft er meteen nieuwe buizen in gezet.

Nu viel me toen ik de versterker weer wou aansluiten op dat de plug voor de speakers in een andere uitgang zit. Op het plaatje zoals het nu zit:
ik weet vrijwel zeker dat de plug voorheen altijd in de meest rechtse uitgang zat.

Waar zou die in moeten zitten volgens de kenners hier?[/list]

Ik heb dezelfde versterker en bij mij zit hij in de meest rechtse aansluiting, dus 16 ohm!?

Kijk ook hier eens naar:
http://www.marshallamps.com/images/handbooks/pdf/tsl100.pdf

Bluesbreaker
9 oktober 2004, 18:00
Okay, bedankt!

dan klopt het zoals het vroeger altijd zat, ik heb net de boel even open geschroeft en is inderdaad in serie aangesloten.