PDA

View Full Version : Geluidsvraagje!



Flatcat
8 oktober 2004, 15:13
Hallo,

Graag antwoord van mensen met ervaring:

Mijn band speelt al jaren met twee gibsons (les paul en sg met humbuckers). Sinds kort hebben we een nieuwe geluidsman (van Camden, voor de Belgen) en gisteren vertelde hij me dat het moeilijk is onze twee gitaren uit mekaar te houden aangezien ze zo op mekaar lijken qua sound. Hij stelde me voor dat ik eens een telecaster zou moeten proberen.

Wij spelen melodische punkrock en ik speel op een brunetti xl r-evo en gauw nog een uberschall. Ik ben een beetje bang dat ik met een tele m'n "heavyness" kwijtraak, of valt dat wel mee?

Verder ook, is een p90 een oplossing of neigt dat ook weer meer naar een humbucker?

Wat zijn goede (hardere) rock telecasters?

Alvast bedankt!

Vexx
8 oktober 2004, 15:19
Dat je twee gitaren met humbuckers niet uit elkaar kan houden is bullshit. Waarom zijn er anders zoveel bands met 2 gitaristen met beide humbuckers?
Met EQ kan je ook heel wat hoor! Je kan bijvoorbeeld afspreken met de andere gitarist dat hij zijn amp afstelt op overwegend veel bass, en dat jij dan meer treble doet. Dat zou al moeten schelen..

Lucky
8 oktober 2004, 15:20
Je zou een tele met een (eventuele switchbare) humbucker in de brug.
ze zijn er die standaard zo zijn uitgevoerd, maar een tweedehandsje kun je ook modificeren. je zult dan alleen een andere brugplaat moeten aanschaffen...of een ijzerzaag ter hand nemen.

Tele's staan berucht als "low gain" ik vind dit niet helemaal terecht.
Granted, het zijn geen metal axes en ze doen het "oonph vervormde geluid" niet optimaal. maar in hun combinatie van veel boventonen en de juiste afstelling op je amp\pedalen kunnen ze juist heel fel en lekker klinken.
Door de string through body constructie hebben ze ook heel veel sustain.
en met een humbucker klinken ze als metal als je maar wilt (rage against the machine?)

bert k
8 oktober 2004, 15:29
Zwaar overdreven oplossing. Twee gitaren kan je best met de toonregeling uit elkaar krijgen.

Flatcat
8 oktober 2004, 15:32
Vexx: Als de ene gitarist teveel bas zit dan verlies je die sound aan de basgitaar. Met alle respect, maar ik heb meningen nodig van mensen die jaren live ervaring hebben, liefst in grotere venues en op festivals. Je ziet er op je foto nog jong uit om dat alles meegemaakt te hebben, toch bedankt voor de input hoor!

Lucky: wat denk je van die hotrails van duncan, zou dat wat zijn of klink je dan alweer té veel "humbucker-achtig"?

NeeraDJ
8 oktober 2004, 15:35
Hmm volgens mij is die gast niet echt bepaald een pro op dit gebied van sound, want ik vind dit echt een lowzy opmerking.

1)Wat is er zo erg aan, dat de gitaren op elkaar lijken? Volgens mij hebben zoveel bands dat, en wordt dat vaak ideaal bevonden
2)Probeer andere elementen als je een goed antwoord kunt bedenken op 1. Elementen hebben een ongelooflijk grote invloed op je sound
3) P90's zijn bijna identiek aan single coils, dus het neigt helemaal niet naar de humbucker kant.

Flatcat
8 oktober 2004, 15:35
Zwaar overdreven oplossing. Twee gitaren kan je best met de toonregeling uit elkaar krijgen.

Dank je, het is niet zo dat we "een oplossing" zoeken, maar gewoon op zoek zijn naar de beste set-up voor onze band.

Het zou overdreven zijn inderdaad, moest ik de tele niet al jaren een zeer mooie gitaar gevonden hebben en eigenlijk altijd al graag één gehad had. :)

urezna
8 oktober 2004, 15:44
kan best zijn dat een geluidsman 2 gitaren niet uit elkaar kan houden, of dat dat erg lastig is...
maar als je als band wilt dat je 2 gitaren hebt die qua geluid bij elkaar in de buurt komen, moet je dat zo houden. het gaat erom wat je als band wilt, en niet wat een geluidsman wil...
het lijkt er nu meer op dat hij van zijn probleem JOUW probleem wil maken...

Flatcat
8 oktober 2004, 15:55
Nee, is niet zo..

Kijk: We hebben goed materiaal maar zijn steeds op zoek om er nog iets beter uit te komen. Het is ook niet de eerste geluidsman die het ons wist te vertellen, daarbij heeft hij toch redelijk wat ervaring.

Hij vraagt mij niet dat te doen, ik vroeg hem wat eventuele verbeteringen aan de gehele sound kunnen zijn en dat was er één van. (die ik nu net interessant vind omdat ik tele's leuk vind)

telecastermaster
8 oktober 2004, 16:02
Het lijkt me dat het probleem idd ook langs andere wegen moet zijn op te lossen (met name EQ idd), maar ergens heeft je nieuwe geluidsman wel een punt denk ik. Humbuckers hebben veel midden frequenties en kunnen daardoor elkaar en de vokalen soms erg in de weg zitten. Het is niet toevallig dat je geluidsman een tele aanraadt. Teles hebben namelijk weinig midden frequenties, en bestrijken vooral het hoge en lage frequentie gebied. Eén van de grote voordelen van een tele vind ik dan ook het vermogen om "door de mix te snijden": Een tele zit instrumenten met middenfrequenties (vokalen, piano, gitaren met humbuckers) daarom niet in de weg en komt altijd door in de mix! Hotrails zijn bij mijn weten gewone humbuckers (zij het in SC formaat) en lossen het probleem dus niet op. Ook P-90's bevatten weer (veel) midden.

Wat betreft de heavyness: Ik vind een tele met distortion en brug element niet noodzakelijk heavy klinken maar eerder buitengewoon rauw, ruig, brutaal en ongepolijst klinken. Bovendien, speelde Joe Strummer (van punkband nummero uno The Clash) ook niet altijd op een Tele? En is het eerste album van Led Zep heavy genoeg?? Die is ook vrijwel geheel met een tele opgenomen. Een Les Paul en een Tele in een band is volgens mij een gouden combinatie. :)

Maar ja, ik ben zoals mijn nickname al suggereerd niet helemaal objectief :wink:

Bigfoot414
8 oktober 2004, 16:07
Je zou een tele met een (eventuele switchbare) humbucker in de brug.
ze zijn er die standaard zo zijn uitgevoerd, maar een tweedehandsje kun je ook modificeren. je zult dan alleen een andere brugplaat moeten aanschaffen...of een ijzerzaag ter hand nemen.

Tele's staan berucht als "low gain" ik vind dit niet helemaal terecht.
Granted, het zijn geen metal axes en ze doen het "oonph vervormde geluid" niet optimaal. maar in hun combinatie van veel boventonen en de juiste afstelling op je amp\pedalen kunnen ze juist heel fel en lekker klinken.
Door de string through body constructie hebben ze ook heel veel sustain.
en met een humbucker klinken ze als metal als je maar wilt (rage against the machine?)
Voor zover ik weet speelde Morello altijd met een standaard Tele. Met single coils dus. Als je je amp/EQ goed afstelt kun je met een lekkere Tele heel veel kanten op!

Lucky
8 oktober 2004, 16:10
persoonlijk doe ik al mijn leads (!) en heavy tones met de standaard pu die in de Tele zit.

Ik hoor goede dingen over die hotrails. Dat zijn die dunnetjes. die passen ook in je brugplaat = handig.
Ik zou in ieder geval iets switchbaars nemen zodat je met een pushpull of een extra switchje het element van sc naar hb kunt schakelen.

Tele-les paul is natuurlijk de standaard setup.
Het grote voordeel van de Tele is dat hij altijd overal doorheen prikt. Het is een tone die snel goed door de mix heen komt. daardoor wordt hij vaak gecombineerd met het donkerdere les Paul geluid:
Leads zijn vet, slag is helder en sprankelend en hoorbaar.

Een goede combi. plus verschillende gitaren maken je bandgeluid rijker.

Overigens klinkt het argument van je geluidsman wel als de weg van de minste weerstand, los van of je bandgeluid er op vooruit gaat.... wat wel aannemelijk is.

dejohan
8 oktober 2004, 16:12
Twee humbuckers kan je wel uit elkaar halen hoor, vooral door goeie EQ, maar ze gaan dan nog wel meer op elkaar blijven lijken dan een humbucher en een tele in goeie EQ. Een tele komt trouwens zoiezo makkelijk door in de mix, die twang hoor je overal door.

Vergis je trouwens niet: een Tele kan je serieus laten scheuren hoor (Zie vb. the Evil Superstars), maar anders dan een humbucker, minder korrelig, helderder, minder zoemig, de sound van de individuele snaren komt meer door.

Ik speel ook in een hardere punk/garage/alternative band, en onze andere gitarist speelt op een tele (ik op een Jazzmaster, wat meer p90 geluid heeft).
Goeie elementen voor scheuren met een tele zijn Texas Specials denk ik.

Nu is 'het' element voor (moderne) punk wel een humbucker, maar als je 1 humbuckergitarist hebt voor de basissound en een tele voor een tweede laag, dan krijg je toch meer een eigener geluid. Twee gitaren die krek hetzelfde klinken is imho toch minder mooi. Ook als je ook naar ouwe punk, garagerock of harde rockabilly neigt is een tele geen slecht idee. Joe Strummer speelde een tele, en die van de Stranglers ook.

sash
8 oktober 2004, 16:13
Geluidsmannen moeten niet zeiken. Jij bepaalt gewoon wat je fijn vindt klinken en vooral wat je fijn vindt spelen.

Maar mocht je toch naar hem willen luisteren, denk ik niet dat een Tele een juiste keus zou zijn, totaal andere gitaar. Probeer eerder een Les Paul met P90's, verandert je sound maar een klein beetje, zonder dat je heavyness kwijtraakt.

BramVersteeg
8 oktober 2004, 16:14
Het zal niet alleen aan de hums liggen. Een andere gitaar met dezelfde humbuckers zal ook heel anders klinken. Het verhaal heeft dus 2 kanten. Je wilt gewoon beide je eigen sound. Dit kan erg goed samenklinken natuurlijk. Het is wel zo dat je bandgeluid er op vooruit kán gaan als 2 verschillende gitaren(geluiden) gebruikt worden. Dat probeerde die geluidsman jullie ook te vertellen denk ik. Je zou bijvoorbeeld een tele (zoals aangeraden) kunnen proberen. Eerst eens een voor een tijdje proberen te lenen bij een vriend ofzo. Of een extra gitaar die van jullie beide is, en dan om de paar nummers een keer van gitaar switchen. Dan hij de tele, dan jij. Dan ben je niet al te duur uit maar heb je wel de mogelijkheden om wat meer afwisseling te krijgen in de sound.
Grz. Bram

Marc Oblivian
8 oktober 2004, 16:36
2 Humbuckergitaren kan best hoor: Darkness, Thin Lizzy, Queens of the Stone Age...noem maar op
Tis net wat je wilt
Ach man...koop er gewoon lekker een Tele bij...hardstikke mooie gitaar...altijd leuk voor afwisseling (en dat is ook bij eventueel opnemen erg handig......). :D
En scheuren kan jer echt wel mee: Treblemaster (ook lid van dit forum) heeft er ook 1 en die heeft altijd in een loeiharde punk/noiseband gespeeld :cool:

telecastermaster
8 oktober 2004, 16:37
Hier is trouwens een heel leuk artikel over Teles:

http://www.fendereurope.com/fenderfiles/TenTerrificTelecasterGuitars.asp

gershwin5150
8 oktober 2004, 16:52
Het is een beetje een vaag probleem.
Als jullie gitaargeluiden teveel op mekaar lijken is dat toch geen probleem? Het gaat erom hoe jullie het vinden klinken. Dus luister is een live-opname terug en als het geluid bevalt zou ik er niks aan doen en dan moet de geluidsman het gewoon maar doen met 2 gibsons.
Het gaat uiteindelijk om het bandgeluid.
Wij hebben in onze band wel eens problemen dat de gitaren soms juist nogal verschillend klinken (1 strat en 1 humbucker-gitaar) en dit heeft soms wel degelijk een negatief effect op het live-geluid. Wij willen de gitaargeluiden dus juist dichter naar elkaar toe gaan trekken.
Dus als jullie geluid goed en strak klinkt --> gewoon zo houden, met 2 verschillend klinken gitaren wordt het live-geluid ook eerder chaotisch.
Succes!

Flatcat
8 oktober 2004, 17:07
Bedankt iedereen voor jullie meningen!

Ik mailde nog eens met hem en hij zei dat onze twee gitaren zorgen voor één zware gitaar wat op zich niet erg is als je retestrak speelt. (zoals the darkness en consoorten). Maar in ons geval gaat het al wat sneller zweven.

Wij zijn momenteel nog geen Darkness of Metallica ofzo, dus een ander geluid kan ervoor zorgen dat het toch wat strakker klinkt.

Makes sense doesn't it?

Gershwin: We namen laatste nummers als volgt op:

SG met Soldano Decatone met onderliggend een tele op marshall slp (die paarse jimmy) en naar de refreinen toe kwam er een LP Classic op Rectifier bij.

andy
8 oktober 2004, 17:11
Zal ik als oude rot in het vak dan ook maar reageren?? :wink:

Als het echt noodzakelijk is om het geluid van de gitaren uit elkaar te halen, zorg dan dat dat via de EQ gaat, zoals vele voorgangers ook al zeiden. Een andere gitaar is niet echt nodig, bovendien heb je een goed instrument.
Maar misschien is dat wel slecht voor de totaalsound van de band en is het voor jullie juist beter dat het geluid dichter bij elkaar ligt.

Maar ben je in de gelegenheid, om goedkoop wat opnames te maken in de repetitie ruimte?? Speel dan de nummers eens met verschillende afstellingen, leen even een andere gitaar etc. Dan kun je je beter een oordeel vormen over het geheel.

Ik speel heavy metal, momenteel de enige gitarist, maar in het verleden veel met twee gitaren gespeeld. Persoonlijk vond ik het wel mooi als de gitaren iets qua sound uit elkaar lagen, maar niet te veel.
Met die gedachte heb ik ook beide gitaarpartijen op onze laatste CD opgenomen. Iets uit elkaar halen, maar toch die geluidsmuur houden.

Josdevos
8 oktober 2004, 18:48
Volgens mij is een verschillende EQ een goeie oplossing, hoor je ook wel bij veel groepen...

MazeMouse
8 oktober 2004, 20:21
Ik zit in een band met 2 strats
Over gelijkende geluiden gesproken.

Dit hebben ze alleen onderling heel simpel weten op te lossen door verschillen in de EQ en Gain (ja, gain ja)
Gitaar1:
Bass: 7
Mids: 5
Treble: 6

Gitaar2:
Bass: 5
Mids: 7
Treble: 5

Oke, het is voor mij als bassist nu wel lastig er nog doorheen te prikken maar dat doen we door volume afstemmingen onderling gewoon goed te doen. De gitaren klinken iig beiden zeer verschillend en vullen elkaar toch prima aan :)

Josdevos
8 oktober 2004, 20:28
Ik mailde nog eens met hem en hij zei dat onze twee gitaren zorgen voor één zware gitaar wat op zich niet erg is als je retestrak speelt. (zoals the darkness en consoorten). Maar in ons geval gaat het al wat sneller zweven.

Dat is nu het verschil tussen punkrock en metal zie! :lol:
2 strakke en droge gitaren die heel gelijkaardig klinken geeft volgens mij nogaltijd het beste bandgeluid. Dan zou ik gewoon op strakheid blijven oefenen... moet toch wel beginnen komen, jullie spelen toch best wat?

Edit

Dit neemt niet weg dat ik Tele's ook wel verschikkelijke scheurbakken vind. Maat van me heeft een Mex 50s Classic tele en die klinkt echt bruut op mijn Engl. Wat moet dat geven met deftige pickups.

birt
8 oktober 2004, 20:38
om in de punkwereld te blijven, olga van the toy dolls haalt zijn geluid uit een tele met met een sc in de brug die vervangen is door een seymour duncan sc met iets meer output (dus geen platgeknepen hb)

Josdevos
8 oktober 2004, 20:40
En Sum 41? Die heeft een humbucker in de brug zeker?

schwalbe
8 oktober 2004, 21:33
Ik ben ook geluidsman en ik ken deze tip ook; natuurlijk kun je 2 humbuckersgitaren dmv EQ minder op elkaar laten lijken, maar ik zou zeggen: probeer die tele eens, je kan hem altijd weer wegdoen als je er geen vrienden mee kan worden.

soup
8 oktober 2004, 21:52
die van sum 41 speelt toch op dit he
http://www.fender.com/new_repository/fender_guitars/images/0118760_md.jpg

Negative K3 fan
9 oktober 2004, 00:41
3) P90's zijn bijna identiek aan single coils, dus het neigt helemaal niet naar de humbucker kant.

fout! imo neigen p90s juist naar de humbucker kant dan naar de single coil sound (en ja ik heb ze allemaal). P90 is trouwens heerlijk. Maar ik vind dat tele gedoe niet zo slecht idee! Dat wetrkt namelijke cht, in een mix (band) scheuren ze heerlijk door de juiste boventonen etc. En les paul erbij voor wat zwaarders! JE ziet het zo vaak en overal, di-rect en dat soort bandjes.

imlikeajungle
9 oktober 2004, 01:47
misschien is dit wat voor je?

http://www.glguitars.com/instruments/pics/large/ASAT-SPECIAL_Blonde_full.jpg
weliswaar in de lelijkste finish ooit, maar you get the idea

http://www.glguitars.com/instruments/pics/large/ASATD-Redburst_full.jpg
zelfde laken een pak...

sash
9 oktober 2004, 01:58
zelfde laken een pak...

Het SPREEKWOORDELIJKE pak. Wie maakt er nou van een laken een pak? Nou? Wie? Wie? Wie? Zal'k zeggen wie? De KluKluxKlan.

Sorry ben in een Hans Teeuwen bui :D

H.Manback
9 oktober 2004, 02:05
Kom op joh, hoe durf je over een telecaster te praten!

http://www.flatcatpunk.com/images/fun/lespaulflatcat.jpg

Dat doe je hem toch niet aan?!?!?!?!?!

:razz: :razz: :razz:

joke
9 oktober 2004, 11:17
valt me op dat nog niemand het over arrangeren heeft gehad oftewel de partijen dusdanig verdelen dat jullie allebei niet hetzelfde staan te hakken .
dat samen simultaan hakken is op zich op sommige plaatsen in een song wel een mooi climaxrijk effect maar in een goeie song zit behoorlijk wat dynamiek en rust en wisselt dit af met herrie dus ik zou beginnen om ook eens NIET te spelen of een andere aanvullende partij en dan valt er best mee te werken met dit probleem.
ook een goeie verdeling desnoods per song wie de solo speelt en wie rythm en dit zou je op je priklijst/songsheet kunnen zetten voor de geluids man zodat hij weet wie wat waar doet en wie dus prevaleert in het liedje wat op dat moment gespeeld wordt.
ook kom je met een afwijkende backline ;marshall/boogie of peavey/fender ik zeg maar wat of je scheur halen uit een kassie i.p.v. uit je amp je al een heel end.

joke
9 oktober 2004, 11:17
valt me op dat nog niemand het over arrangeren heeft gehad oftewel de partijen dusdanig verdelen dat jullie allebei niet hetzelfde staan te hakken .
dat samen simultaan hakken is op zich op sommige plaatsen in een song wel een mooi climaxrijk effect maar in een goeie song zit behoorlijk wat dynamiek en rust en wisselt dit af met herrie dus ik zou beginnen om ook eens NIET te spelen of een andere aanvullende partij en dan valt er best mee te werken met dit probleem.
ook een goeie verdeling desnoods per song wie de solo speelt en wie rythm en dit zou je op je priklijst/songsheet kunnen zetten voor de geluids man zodat hij weet wie wat waar doet en wie dus prevaleert in het liedje wat op dat moment gespeeld wordt.
ook kom je met een afwijkende backline ;marshall/boogie of peavey/fender ik zeg maar wat of je scheur halen uit een kassie i.p.v. uit je amp je al een heel end.

vester86
9 oktober 2004, 15:53
De gitaristen van Lacuna Coil spelen allebei op dezelfde set-up: zelfde gitaren en zelfde versterkers, in ieder geval de 2 keer dat ik ze live heb gezien. ze vullen elkaar echt wel goed aan enzo, dus ik vind het ****shit dat je 2 verschillende gitaren oid moet hebben

speel verschillende partijen, dat scheelt een stuk meer

(zit zelf in 2 bands met allebei 2 gitaren, en allerhande repetoire)

Harry
9 oktober 2004, 16:11
Joke is een slim meisje. Partijen verdelen en geluid op elkaar afstemmen zou wel eens genoeg kunnen zijn.

Negative K3 fan
9 oktober 2004, 19:58
dom dat niemand er nog over begonnen was :oops:

joke
10 oktober 2004, 11:30
alleen............................................ ... ,

joke is een slim jongetje !

vroeger onder de naam ekkerman aktief hier.
maar mijn wachtwoord doet het niet meer en nu heet ik dus joke!

Harry
10 oktober 2004, 12:08
ehm.. Joke is een meisjesnaam, maar excuus voor mijn vergissing!

joke
10 oktober 2004, 15:05
zo heet mijn vrouw vandaar .....
ik ben te "bewonderen "op ;
www.allroundmuziek.nl

-robbert-
10 oktober 2004, 15:14
zo heet mijn vrouw vandaar .....
ik ben te "bewonderen "op ;
www.allroundmuziek.nl
triest

dejohan
10 oktober 2004, 20:11
Ik heb eens naar de mp3 op de site van flatcat geluisterd, en misschien is het ook een te overwegen optie om 1 gitaar op minimale gain te zetten.

Flatcat
11 oktober 2004, 00:46
Nogmaals bedankt voor de replies iedereen.

Ik zal het hopelijk eens zelf kunnen testen en dan kan ik beslissen. Ooit wilde ik zowiezo een tele dus zo erg kan het niet zijn.

En H. Manback: De les paul is voor mij nog altijd dé gitaar qua (onze)sound, maar onze gitarist heeft er al twee, no worries.

Nu heb ik TOTAAL geen idee hoe die pickups in tele's werken.. welke zijn higher output, welke zijn meer voor clean enz?

.ChiefRebelAngel.
11 oktober 2004, 11:56
een van de mannen van Slipknot speelt op een supervette tele imho, emg81 erin natuurlijk, maar zo zie je maar dat er altijd iets uit te halen valt.
ik vind het live geluid van Flatcat best wel goed, vroeger met de EL34-rack ook al, één van de enige bands die de amerikaanse punkrock sound ietwat kan overbrengen...

Flatcat
11 oktober 2004, 11:58
Thanks! (twas wel een 6l6 rack :) )

.ChiefRebelAngel.
11 oktober 2004, 12:01
alleszins ne lelijke gouwe! :wink:

Bins
11 oktober 2004, 12:17
Ja, ik vond jullie zeker vet klinken. Zelfs zonder bassist haha :)

Ik weet wel dat ik geen jarenlange ervaring heb, maar wij doen altijd 1 gitarist met vrij veel midden en hoog, en de ander met wat meer laag en midden, en wat minder hoog. Dat "past" heel goed bij elkaar.

Maar goed, koop lekker een tele joh, supervette gitaren! :P

Tupelo
11 oktober 2004, 22:51
Ik zie het probleem ook niet wat die 2 gibsons betreft maar goed. Ik heb onlangs een Blade delta Standard telecaster (met actieve elementen) op de kop gedaan en dat scheurt als een tierelier.

joke
14 oktober 2004, 20:16
je moet het echt niet zoeken met een andere gitaar en dus met je portomonaiee maar met je oren !!!
denk gewoon eens langer en creatiever na over jou liedjes en dus ook je sound en arrangementen en dan kom je er wel uit!!

-robbert-
14 oktober 2004, 21:15
sorry

-robbert-
14 oktober 2004, 21:15
sorry

-robbert-
14 oktober 2004, 21:16
sorry
:x

-robbert-
14 oktober 2004, 21:16
je moet het echt niet zoeken met een andere gitaar en dus met je portomonaiee maar met je oren !!!
denk gewoon eens langer en creatiever na over jou liedjes en dus ook je sound en arrangementen en dan kom je er wel uit!!

Damn

je hebt flatcat nog nooit gehoord zeker (ik wel) het is dus een band die op verschillende grote festivals speelt en zeker de beste punkrockband in belgie is en jij hoeft niks te zeggen over hun arrangementen dat kunnen ze zelf ook nog bepalen. hij vraagt alleen iets het geluid

:x

jobbedoes
14 oktober 2004, 21:42
Hallo,

Graag antwoord van mensen met ervaring:

Mijn band speelt al jaren met twee gibsons (les paul en sg met humbuckers). Sinds kort hebben we een nieuwe geluidsman (van Camden, voor de Belgen) en gisteren vertelde hij me dat het moeilijk is onze twee gitaren uit mekaar te houden aangezien ze zo op mekaar lijken qua sound. Hij stelde me voor dat ik eens een telecaster zou moeten proberen.

Wij spelen melodische punkrock en ik speel op een brunetti xl r-evo en gauw nog een uberschall. Ik ben een beetje bang dat ik met een tele m'n "heavyness" kwijtraak, of valt dat wel mee?

Verder ook, is een p90 een oplossing of neigt dat ook weer meer naar een humbucker?

Wat zijn goede (hardere) rock telecasters?

Alvast bedankt!

als gitarist in mijn vorige band speelden we dus ook met 2 gitaristen en ja dan krijg je dat je ze moeiljijk uitlkaar kan houden, maar als je toch wat meer dynamiek wilt dan is het misschien een idee (werkte voor ons heel goed) om 1 gitarist gewoon de akkoorden te laten spelenm en de ander een octaaf hoger, geeft soms'een beter effect, maar veel succes er mee. laterz

o ja, we zijn later ook nog allebij over een andere distortion gaan spelen....

joke
15 oktober 2004, 08:38
iedereen schrijft nou wel sorry maar veel spelen zegt op zich niet echt veel over de kwaliteiten van een band.
ik heb tijdens mijn rock fase op heel veel festivals gespeeld en dan zag je ook een hoop reut langs schuifelen die aan al die wedstrijden mee deden en dus veel optraden waar nix mis mee is uiteraard maar om nou te zeggen dat ze goed waren of muzikaal iets te zeggen hadden of iets aan performance deden nee...., waarschijnlijk kenden ze dat woord niet eens.
maar de band in kwestie die dit topic startte ken ik niet ,hou mij ten goede maar ik denk dat er vaak te licht over eigen werk wordt nagedacht en daar is vaak meer uit te halen en dat begint vaak met dit soort problemen..
het is echt niet alles op tien en gaan!!! hoe leuk dat ook is!
trouwens het probleem van niet uit elkaar te halen te zijn ie door hem zelf naar voren gebracht en ik denk dat je juist bij punk erg goed moet omgaan met arrangementen omdat het al heel snel een ondefineerbare puist herrie wordt.
twee dezelfde gitaren is geen enkel probleem.

joke
15 oktober 2004, 08:39
iedereen schrijft nou wel sorry maar veel spelen zegt op zich niet echt veel over de kwaliteiten van een band.
ik heb tijdens mijn rock fase op heel veel festivals gespeeld en dan zag je ook een hoop reut langs schuifelen die aan al die wedstrijden mee deden en dus veel optraden waar nix mis mee is uiteraard maar om nou te zeggen dat ze goed waren of muzikaal iets te zeggen hadden of iets aan performance deden nee...., waarschijnlijk kenden ze dat woord niet eens.
maar de band in kwestie die dit topic startte ken ik niet ,hou mij ten goede maar ik denk dat er vaak te licht over eigen werk wordt nagedacht en daar is vaak meer uit te halen en dat begint vaak met dit soort problemen..
het is echt niet alles op tien en gaan!!! hoe leuk dat ook is!
trouwens het probleem van niet uit elkaar te halen te zijn ie door hem zelf naar voren gebracht en ik denk dat je juist bij punk erg goed moet omgaan met arrangementen omdat het al heel snel een ondefineerbare puist herrie wordt.
twee dezelfde gitaren is geen enkel probleem.