PDA

View Full Version : Vox AC-30



jaywalker
7 oktober 2004, 23:35
Hallo

Ik heb een vox ac30TB uit 1970's aangeboden gekregen voor 900 inclusief case. Dit lijkt mij opzich een goede deal. De verkoper zegt alleen dat het uiterlijk op de jare niet zo mooi meer is geworden en dat ik hem zo kan testen als ik wil. Ozich maakt het uiterlijk mij niet uit

Owja er zitten g12H celestion speakers in. Spoort dit?

Alvast bedankt

skabouter
7 oktober 2004, 23:51
qua prijs zit je wel goed, zeker als er een case bijzit. ach, beschadiging. ik vind het wel vet bij oude dingen, lekker relic. maar hij moet gewoon niet kapot zijn. en het zou fijn zijn als de onderdelen ook nog origineel zijn, dan behoud het ding zijn waarde. dat moet je allemaal even nagaan.
even spelen, goed luisteren (check de buizen), en vooral kijken of het wel je ding is. ikzelf vind hem erg mooi :)

jaywalker
7 oktober 2004, 23:58
Ja lijkt mij ook wel top.

Hoe check ik of de buizen goed zijn. Gewoon lomp hard zetten neem ik aan :D

Maar de 70's serie is toch niet de slechte serie?

andy
8 oktober 2004, 00:02
Nee dat is een goeie serie. De matige exemplaren zitten in de jaren 80. Lijkt me ook een aardige deal. Maar wat dan nog als de buizen wat minder zijn. Setje gewoon vervangen.

jaywalker
8 oktober 2004, 00:09
wat is het karakter van een g12H speaker?

skabouter
8 oktober 2004, 00:54
dat zou ik niet weten. maar de ac30`s staan bekend om warme sound. en als die speaker de originele is is het dus een warme speaker, denk ik :)

waren de orignele niet blauw ? is met blue dog ofzo ? weet niet meer, maar staat me iets van bij

ieme
8 oktober 2004, 08:54
Blue bulldogs bedoel je ska, ikzelf heb een ac30 tb6 reissue gehad uit 1996 met greenbacks... heerlijk!

andy
8 oktober 2004, 10:28
Welke is het???

http://professional.celestion.com/media/hires_images/guitar.html

andy
8 oktober 2004, 10:34
Trouwens ik heb ze misschien zelf, gaat het soms over deze speakers??? Want dit zijn de orginele, die op de eerdere link die ik gepost heb, alleen maar reissues ed.


http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=29420

jaywalker
8 oktober 2004, 12:25
Ik denk het. De verkoper zei dat het g12H speakers waren. Verder weet ik er niet veel van. NK3 zei tegen mij dat dat volgens hem geen orginele speakers zijn.

ALs hij het gewoon goed doet neem ik hetm, dat mindere uiterlijk neem ik dan gewoon voor lief. Het gaat tenslotte om het geluid.

Antoon
8 oktober 2004, 12:40
Je had deze vraag misschien ook op het vintage versterkerforum kunnen zetten. De ouwe top boost AC30s vallen eigenlijk in twee groepen uit elkaar: de pre- 1968 exemplaren met 'JMI product' op het knoppenpaneel en een enkele rij smalle ventilatiestrips op de bovenkant, en de latere exemplaren nadat VOX verkocht was. Heel kort de specs (lees ze anders na in 'the vox story'):

pre 1968:
celestion alnico speakers (eerst blauw, later grijs)
meest WIMA Tropyfoil caps, erie CC weerstanden, Wooden trafos
multiplex cabinet
GZ34 gelijkrichtbuis
Tagstrip constructie

post 1968:
diode gelijkrichter (ipv GZ34)
printplaat contructie (1968-1969), daarna weer tagstrip, daarna weer print
Spaanplaat cabinet
tot 1970 alnico speakers, daarna greenbacks, daarna Fane
goedkopere philips componenten, andere trafo's

De pre-1968 exemplaren zijn de 'originele' en de beste. De latere exemplaren klinken nog steeds wel goed, met name die met alnico speakers (tot 1970). Groot nadeel is het ontbreken van de GZ34 waardoor de eindbuizen 'te heet' werden afgesteld en ze bijzonder goede el84's nodig hadden. Een serieweerstand na de diodes kan dit probleem verhelpen. De exemplaren met 'greenback' speakers klinken meer als een Marshall combo.

In de loop van de 70er jaren werden de AC30s zo vaak veranderd dat ik dat op zou moeten zoeken (er zijn zelfs transistor AC30s gemaakt, Status Quo's favorieten, ze stemden ook op Thatcher..).

De Korg reissues (na 1996) hebben weer een multiplex kast, een GZ34 buis en soms alnico speakers. Er zij nu zelfs 'handwired editions' (tagstrip constructie). Als ik geen JMI exemplaar zou kunnen vinden zou ik voor zo'n recente reissue gaan.

Negative K3 fan
8 oktober 2004, 12:43
voor zover ik weet (en dat is niet erg veel) zitten er toch van die alnico blue buldog speakers in en in de reissues greenbacks (g12M zijn dat, geen g12H).

G12H speakers roelen wel, maar ik weet het verder niet. Verder begon de slechte serie al in eind jaren 70 (liep door tot begin jaren 80), aldus de vorige eigenaar van mijne die er 3 heeft gehad.

andy
8 oktober 2004, 16:53
Of G12H speakers roeleren weet ik niet. Anyway, ik heb ze in twee speakerkasten zitten. Ze klinken vol en warm. Maar het mag voor mij wel wat strakker. Maar onlangs is me verteld dat wanneer ik de kasten naar 16 ohm om batterij, dat ze dan beter klinken. Of het waar is...... Heb het iig nog niet geprobeerd.
Het zijn iig erg gewilde speakers.

jaywalker
8 oktober 2004, 19:53
Dat is mooi om te horen.
Ik heb met die kerel afgesproken om hem zondag te testen.

Ik heb vanmiddag op de line-6 Vetta. De ac30 topboost simulatie gespeeld. Mijn gitaarleraar en ik waren verbaasd hoe goed dat met mijn jaguar klonk.

cheers

jaywalker
8 oktober 2004, 20:57
Ik kan nu nog een vox ac-30 kopen.

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=29073

deze zou die voor mijn marshall tsl 100 + speaker kast willen ruilen eventueel met bij betaling.

welke zou ik beter kunnen nemen??

jaywalker
8 oktober 2004, 21:57
Die kerel blijkt zijn vox uit 1987 te hebben. En wil hem ruillen voor mijn tsl 100 + 2x12 valvestate kast. Er zitten g12t speakers in.

Dit lijkt mij interessante deal. Maar is dit niet toevallig de slecht serie?

andy
9 oktober 2004, 01:56
WTF wil je nou eigenlijk?
Als je een Vox ac 30 op de kop kunt tikken met G 12 H 30 watt celestions, en ook nog het topic las waar ik naar linkte, krijg je al een idee. Die speakers alleen zijn al heel wat waard. En een goede VOX AC heeft die blaasbakjes.
Maar als je ook een line 6 simulatie geweldig vindt, koop die dan. Het is een goedkoper alternatief.
Bovendien klinkt een line 6 op huiskamer nivo met elke gitaar geweldig. Dan kun je later nog bepalen wat je op band nivo aan versterking nodig hebt en damn die line 6 helpt daarbij. :wink:

jaywalker
10 oktober 2004, 14:24
WTF wil je nou eigenlijk?
Als je een Vox ac 30 op de kop kunt tikken met G 12 H 30 watt celestions, en ook nog het topic las waar ik naar linkte, krijg je al een idee. Die speakers alleen zijn al heel wat waard. En een goede VOX AC heeft die blaasbakjes.
Maar als je ook een line 6 simulatie geweldig vindt, koop die dan. Het is een goedkoper alternatief.
Bovendien klinkt een line 6 op huiskamer nivo met elke gitaar geweldig. Dan kun je later nog bepalen wat je op band nivo aan versterking nodig hebt en damn die line 6 helpt daarbij. :wink:

Nee wil geen line-6
Ik heb alleen even aan me gitaarleraar gevraagd , om mij dat geluid te geven. En we vonden het allebei geweldig. Maar the real thing klinkt ongetwijfelt een stuk beter

jaywalker
10 oktober 2004, 14:24
WTF wil je nou eigenlijk?
Als je een Vox ac 30 op de kop kunt tikken met G 12 H 30 watt celestions, en ook nog het topic las waar ik naar linkte, krijg je al een idee. Die speakers alleen zijn al heel wat waard. En een goede VOX AC heeft die blaasbakjes.
Maar als je ook een line 6 simulatie geweldig vindt, koop die dan. Het is een goedkoper alternatief.
Bovendien klinkt een line 6 op huiskamer nivo met elke gitaar geweldig. Dan kun je later nog bepalen wat je op band nivo aan versterking nodig hebt en damn die line 6 helpt daarbij. :wink:

Nee wil geen line-6
Ik heb alleen even aan me gitaarleraar gevraagd , om mij dat geluid te geven. En we vonden het allebei geweldig. Maar the real thing klinkt ongetwijfelt een stuk beter

skabouter
10 oktober 2004, 16:03
that`s for sure, anders zou je dingen ook nergens meer zien :D

charlie_45
10 oktober 2004, 22:38
een echte vox ac30 is hemels, staat hoog op mijn verlanglijstje.

maar voorlopig mag ik nog geen nieuwe versterker :)

Koekje
11 oktober 2004, 19:56
opmerking,

het is waar dat de AC30 van voor de jaren 70 best klinkt ... maar al die zogenaamde 'mindere' reeksen van derna klinken ook nog altijd super hoor ..., dus laat je der zeker niet door afschrikken ! ... testen die handel !

robzilla
11 oktober 2004, 21:33
de AC30, kheb er nog nooit op gespeeld, maar het lijkt me wel een meesterlijke amp! Misschien binnenkort... :)

ska, wat vraag je voor die JCM800?

jaywalker
11 oktober 2004, 23:13
geld

NeeraDJ
11 oktober 2004, 23:28
de AC30, kheb er nog nooit op gespeeld, maar het lijkt me wel een meesterlijke amp! Misschien binnenkort... :)

ska, wat vraag je voor die JCM800?

Zoek je een JCM800? Ik heb er nog wel één te koop mocht het niet lukken met skabouter

jaywalker
12 oktober 2004, 17:36
Ik heb de vox geruild met mijn tsl 100

We waren het eigenlijk al na een kwartier eens. Hij zocht schel en ik warm. Het verscheel tussen beide versterkers is echt heel erg groot. Hert geluid van de vox vind ik geweldig. Als ik het volume helemaal open gooi en dat bij de speakers weer wegknijp heb ik een erg warme overdrive. Heeerrrlijk

1 nadeel van deze amp, is dat ik maar 1 geluid heb waardoor ik meer met pedalen moet gaan werken. Maar ik ben dol op pedalen dus dat komt wel goed

Cheers,

jaywalker
12 oktober 2004, 17:37
Ik heb de vox geruild met mijn tsl 100

We waren het eigenlijk al na een kwartier eens. Hij zocht schel en ik warm. Het verscheel tussen beide versterkers is echt heel erg groot. Hert geluid van de vox vind ik geweldig. Als ik het volume helemaal open gooi en dat bij de speakers weer wegknijp heb ik een erg warme overdrive. Heeerrrlijk

1 nadeel van deze amp, is dat ik maar 1 geluid heb waardoor ik meer met pedalen moet gaan werken. Maar ik ben dol op pedalen dus dat komt wel goed

Cheers,