PDA

View Full Version : floyd probleem met snaren..



ToTaL FaKe
7 oktober 2004, 12:54
ik heb er vannaf dat k me ibanez met floyd kocht 009 op zitten, maar nu wil k 010 want die heb k op me andere gitaar ook zitten en k vind iets dikkere snaren lekkerder... maar die andere gitaar heeft geen floyd rose.. maar nu weet k niet of k er gewoon 010 op kan zetten of niet?

wie kan me helpen :razz:

Franc
7 oktober 2004, 13:05
Ja hoor kan, maar bereid je erop voor dat je de veren strakker aan zult moeten draaien.
De zwaardere snaren trekken harder aan de Floyd, dus moet je de veren wat strakker draaien om dit te compenseren.
Dit kan een langdurig klusje worden, omdat je de floyd wel vlak wilt hebben, dwz parallel met de bovenkant van de body van je gitaar.
Dus je stemt je gitaar, kijkt naar de Floyd, komt die te ver omhoog, draai je de veren aan, maar daarmee ontstemt je gitaar weer, dus je stemt hem weer, kijkt naar de Floyd, etc etc. Je moet ff het evenwicht zien te vinden.

Iets vergelijkbaars gebeurt trouwens als je een halve of meer omlaag stemt. Of weer terug natuurlijk :)

joke
7 oktober 2004, 13:06
volgens mij kan dat maar misschien moet door de extra trek kracht die er geleverd moet worden de hals opnieuw worden gesteld maar echt stuk kan hij/zij er niet van gaan...

heavy-metal-thunder
7 oktober 2004, 18:29
Als je je gitaar stemt, stem dan ook op de 12de fret : zowel gefret als flagolet. En evt. nog hoger ook. Ben je meteen zeker dat de FLoyd juist staat.

Nadat alles goed staat, de afdekplaat v/d veren nog niet monteren. Kan is groot dat je 's anderdaags terug wat moet bijdraaien.

vester86
8 oktober 2004, 00:03
Ik heb dr ongeveer een uur over gedaan om mijn (2e hands) Ibanez RG 2570, voorzien van iets dikker setje, Goed af te stellen. brug staat nu laag, maar nog net horizontaal, zelfs ietsie naar achter.
GEwoon in kleine stapjes werken, als je te veel/snel draait zit je al snel te ver. dit geldt trouwens ook voor het stemmen met floyd.
Je meot het ff onder de knie krijgen, maar dan heb je ook een erg leuk siysteem, ALS je het gebruikt

dejohan
8 oktober 2004, 11:04
Dit kan een langdurig klusje worden, omdat je de floyd wel vlak wilt hebben, dwz parallel met de bovenkant van de body van je gitaar.
Dus je stemt je gitaar, kijkt naar de Floyd, komt die te ver omhoog, draai je de veren aan, maar daarmee ontstemt je gitaar weer, dus je stemt hem weer, kijkt naar de Floyd, etc etc. Je moet ff het evenwicht zien te vinden.

Iets vergelijkbaars gebeurt trouwens als je een halve of meer omlaag stemt. Of weer terug natuurlijk :)

Nu weet ik weer waarom ik geen Floyd Rose meer gebruik. :-D

heavy-metal-thunder
8 oktober 2004, 11:34
En dan vergeet je nog dat je bij een unibend de niet-gebende snaar lichtjes moet opdrukken omdat de de toon van deze snaar zakt.

En dat je kattevals staat als een snaar breekt. Bij optredens heb je altijd een back-up gitaar nodig..

dat een lichte downtuning resulteert in lang stemwerk en dat je een inbussleuteltje nodig hebt.

Héhé, blij dat ik mijn Floyd geblokkeerd heb. Vai- Satriani en Vanhalen-whammy's zijn toch aan mij niet besteed.

Floyd, goed voor de pro's die een roadie en 10 gitaren hebben.

Lacrymosa
8 oktober 2004, 12:43
dat hele afstellen, doe ik nou al een aantal jaartjes, 2 van mn gitaren hebben een floyd en 1 een normale floating brug, heb nog nooit narigheid gehad

en als je et een paar keer heb gedaan, krijg je er handigheid in, dan weet je precies hoe ver je kan draaien zodat je brug weer recht staat

CheerS!!

AlterEgo
8 oktober 2004, 13:58
Is er ergens een shop waar je een floyd rose systeem kan veranderen naar een normale bridge?

Vexx
8 oktober 2004, 15:15
Is er ergens een shop waar je een floyd rose systeem kan veranderen naar een normale bridge?

Dan zou ik hem eerder gewoon (laten) blokkeren... das goedkoper, en je behoudt de stabiliteit van de Floyd.