PDA

View Full Version : Halselement Tele '52 RI klint dof



HaTim
7 oktober 2004, 09:55
Ik heb mijn orginele halselement van mij ’52 reissue Telecaster na 12 jaar weer’s in mij Tele gezet. Hij klonk tamelijk dof. De aansluiting was goed. Kan de klank van zo’n element (en niet gebruikt) achteruit gaan?

Lune-a-tic
7 oktober 2004, 12:49
Was de 52 niet een tele zonder klankpot voor het halselement (op de Variax was dat ook zo'n discussie, klinkt echt als karton)?
In dit geval een trouwe reissue :-)

HaTim
7 oktober 2004, 12:55
Was inderdaad zo, toen ik hem kocht. Tja, het reissuecircus draait soms ver door. Maar dat is keurig hersteld, dus dat is het niet.

sash
7 oktober 2004, 13:57
Wat voor pickup had je er al die tijd in zitten dan?

De nieuwe Fender pickups zijn vaak slechter dan pickups van andere makelij en daardoor kunnen ze slechter c.q. doffer klinken.

marc_o
7 oktober 2004, 15:24
Als je een reissue koopt van een '52 telecaster, dan klopt het dat ie dof is, dat was namelijk de bedoeling en ook zo bij de tele's die je daadwerkelijk in 1952 kocht. Dit was om er meer bas mee te kunnen spelen. Ik heb me daar ook over verwonderd toen ik er eentje testte, maar schijnt dus zo te horen. Uiteraard werd dat allemaal gemod.

sash
7 oktober 2004, 17:10
Als je een reissue koopt van een '52 telecaster, dan klopt het dat ie dof is, dat was namelijk de bedoeling en ook zo bij de tele's die je daadwerkelijk in 1952 kocht. Dit was om er meer bas mee te kunnen spelen. Ik heb me daar ook over verwonderd toen ik er eentje testte, maar schijnt dus zo te horen. Uiteraard werd dat allemaal gemod.

Lees het topic nog es door :D

marc_o
7 oktober 2004, 21:02
Ja, gedaan....en nu?

Wilde alleen even uitleggen waarom ze dof horen te klinken.

vulvasonic
7 oktober 2004, 22:44
52 RI (en origineel): Halselement klinkt niet dof, slechts het standje waarin je normaal gesproken het halselement verwacht zoals wij die tegenwoordig kennen, gaat via een circuitje dat bewust die doffe klank hoort voort te brengen. In de tussenstand hoor je het halselement zoals ie werkelijk is.

Ik heb dit topic ook gelezen en het is mij niet duidelijk geworden of HaTim dit circuit ook daadwerkelijk heeft laten 'fixen'.

HaTim
8 oktober 2004, 00:14
Ja, hij was bij aankoop gefixed. Toen klonk het element goed. Het is iets anders. Subtiel doffer zeg maar.

vulvasonic
8 oktober 2004, 00:43
Ik dacht eerlijk gezegd niet dat een ongebruikt element snel zal slijten. Ik ben echter geen elementengoeroe. Ik weet wel dat ik een strat heb uit 1982 waar de originele elementen nog inzitten. Het was een non-trem model met een gillend hoog geluid dat overal doorheen sneed (erger nog dan een telecaster). Soms irritant, vaak meesterlijk mooi. Maar dat geluid is wel in vrij korte tijd verdwenen. Ook ik zit nu dus met een plank die van scherp naar dof is gaan klinken (vooral hals EN middelste element). Ik heb de gitaar nog niet laten nakijken, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn gitaarboer het zooitje wel weer op de rails krijgt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het aan de elementen kan liggen.

Maar ach, wie ben ik?

H.Manback
8 oktober 2004, 01:01
Nieuwe snaren er op zetten :razz: :wink:

sash
8 oktober 2004, 15:36
Nieuwe snaren er op zetten :razz: :wink:

Flauw :razz: