PDA

View Full Version : Snaren breken wel heel snel.... 4e pakje op 3 weken



Swoon
7 oktober 2004, 08:14
Hey hey,

Ik speel voornamelijk op 2 gitaren. (Een '78 the paul en een MIJ '83 Tele)
Ik ben een maandje geleden overgestapt van .10 naar .11 snaren.

In onze groep speel ik voornamelijk akkoorden en riffs. (Geen solo werk) Deze .11's klinken naar mijn mening beter voor dit soort speelstijl.

Anyway,

Het probleem is nu dat ik gewoon elke keer we spelen minstens 1 snaar stuk speel. Zowel op de Tele als op de The Paul. Snaren blijken ook verschillend te zijn. (Het is niet zo dat mijn A bv altijd breekt.)

Wat ik gemerkt heb is dat op de The Paul de zadeltjes een beetje uitgesleten zijn, wat op zich dus wel een oorzaak kan zijn. De tele brug echter ziet er nagenoeg perfect uit. (Het is een string-through-body design BTW)

De Tele is onlangs nog volledig afgesteld...

Iemand een verklaring? Kan het aan mijn speelstijl liggen? (Te dicht bij de brug spelen of zo?)

Gebruik gewone DM .11 snaren.

Thanks,

Swoonster

Raffel
7 oktober 2004, 08:39
volgens mij kan het nooit aan je speelstijl liggen, of je moet de hele tijd aan chicken picking doen, of wel HEEL dichtbij de brug spelen.

Je zegt het eigenlijk zelf al, de zadels zullen de oorzaak wel zijn. Waar breken de snaren? Iedere keer op dezelfde plek?

Swoon
7 oktober 2004, 08:58
Yep.. altijd aan de brug.

Nochthans had ik dit probleem op de tele nooit met .10 snaren.
Moet de gitaar opnieuw worden afgesteld als ik met .11 speel?

Ik bedoel.. 4 sets op een maand :D dat loopt op hehe...

Thx,

Swoon

Anders Destium
7 oktober 2004, 09:00
Zadels bijvijlen of nieuwe zadels lijkt me de meest logische oplossing, is je probleem weg. Als er een braam op een zadel zit blijven je snaren breken (en dat is behalve irritant ook financieel ehm "vervelend" :wink: )

Ash ketchum
7 oktober 2004, 12:01
graphtechs!!!!!!!!!

Lacrymosa
7 oktober 2004, 12:06
ja, dat zou ik ook adviseren ja, graphtech is mooi spul

CheerS!!

joke
7 oktober 2004, 13:09
ik zet er ieder weekeind nieuwe sets op!
omdat je door het zweten onder die lampen nogal de snaar beschadigt en hij gaat daardoor op de contactpunten ( de brug dus...) toch sneller brteken.
ook klinken nieuwe sets meer dynamisch en meer hoog in hun geluid.
en inderdaad , graphtecs zijn hele goeie zadeltjes!

imlikeajungle
7 oktober 2004, 13:45
ik heb hetzelfde probleem bij optredens: nog voor het eerste refrein heb ik vaak een snaar over, varieert ook dewelke, nieuwe sets nogthans... minder agressief spelen of is er een betere oplossing zodat ik kan doen waar ik zin in heb...

Swoon
7 oktober 2004, 15:20
Bedankt voor de reacties..

Wat zijn die graphtechs juist?

Thx,

Swoon

/edit Never mind, heb de page gevonden... thx :)

dejohan
7 oktober 2004, 15:27
volgens mij kan het nooit aan je speelstijl liggen


Jawel hoor, onze andere gitarist breekt bij elke drie uur spelen wel een snaar, ongeacht welke gitaar hij speelt. Ook op optredens heeft ie een gemiddelde van 1 a 2 snaren (die tweede snaar is dus op z'n reserve gitaar).
Ik breek ongeveer 1 snaar in 2 maanden. Als onze gitarist een uurtje of twee op mijn gitaar speelt, breekt hij er gegarandeerd een.

JeroenZ
7 oktober 2004, 21:04
Elixer snaren...en blijven lang goed !

RS-Rik
7 oktober 2004, 21:20
Dunner plectrum helpt misschien...

Bigfoot414
7 oktober 2004, 21:27
Elixer snaren...en blijven lang goed !
Ernie Ball's Slinky's ook! :D

vester86
7 oktober 2004, 23:57
3 uur met 1 pakje snaren, dat is ziekelijk, dan moet je echt wat aan je techniek gaan doen!

Ik doe een een maand of 3 met EB snaren, 0.10 - 0.52 en dan gaan er nieuwe op vanwege de klank......

Robbert
8 oktober 2004, 00:16
3 uur met 1 pakje snaren, dat is ziekelijk, dan moet je echt wat aan je techniek gaan doen!

Ik doe een een maand of 3 met EB snaren, 0.10 - 0.52 en dan gaan er nieuwe op vanwege de klank......

Drie maanden vind ik zelf wat te lang, maar drie uur... dan is er serieus wat mis met je techniek ja. Misschien beter gaan drummen?

vester86
8 oktober 2004, 00:24
ja ik weet dat het lang is, maar met mijn salaris kan ik me niet veel meer veroorloven. dr komen nu wat meer grotere optredens aan, en dan wil ik dr wel wat vaker nieuwe snaren op gaan zetten, t zal maar gebeuren dat..

marc_o
8 oktober 2004, 11:25
Laat je spullen nakijken en gooi er Graphtech zadels op. Volgens mij ram je er dan ook onnodig hard op, probeer je speelstijl iets te veranderen. Ik kan me maar twee keer een snaarbreuk herinneren tijdens een optreden (en dat zijn tot nog toe om en nabij de 700 optredens geweest)