PDA

View Full Version : Ruis bij veel gain op AVT50H



lampz
6 oktober 2004, 20:13
Vraagje aan de meesters :)

Ik heb een PRS Santana SE I, en sinds begin dit jaar een tweedehands Marshall AVT50H met bijbehorend cabinet. Dit is een versterker met alleen buizen in de voortrap. Ik heb tussen mijn gitaar en de input van mn amp een Dunlop Crybaby zitten, maar het volgende probleem heb ik ook als ik deze er tussenuit haal:

Mijn clean-geluid is erg netjes, je hoort alleen wat ruis van de amp afkomen maar dat is nihil. Trap ik mn het distortion kanaal aan ruist en bromt het best wel, ook als ik de snaren afdemp. Ik gebruik vrij goedkope kabels (1 van €1,50 van 1,5 meter tussen mn amp en wah en 1 van €7 tussen mn wah en mn gitaar), ligt het misschien daaraan? Of moet ik de buis in mn amp gaan vervangen?

Ook ben ik van plan om een Boss NS-2 noise suppressor te kopen, om feedback tegen te gaan (daar heb ik bij gigs met deze gitaar vrij snel last van). Helpt dit misschien ook hier tegen?


Alvast bedankt (ik hoop dus op wat feedback :))

andy
6 oktober 2004, 21:53
Het is niet raar dat je overstuurde kanaal wat meer ruist dan het clean. Maar het moet natuurlijk niet al te erg worden.
Slechte kabels kunnen voor gekraak ed zorgen, maar dan moet je er ook over het cleane kanaal last van hebben. Dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
Het apparaatje dat je wilt kopen ken ik niet, ik ken alleen de noise gate als ruis onderdrukker. Maar een apparaat dat ruis onderdrukt, houdt geen feedback tegen.

skabouter
6 oktober 2004, 22:14
ruis is normaal bij veel gain, heb ik ook bij het lead kanaal van mijn dragon. noisegate kan helpen. moet zo`n ding dan niet in de FXloop ? in elkgeval niet vóór de preamp, me dunkt (omdat je gitaar geen ruis uitzend)

MazeMouse
6 oktober 2004, 22:49
En dan de vraag die ook altijd gesteld wordt bij ruisende versterkers: Zit je wel op een geaard stopcontact?

kokeleko
7 oktober 2004, 11:00
In onze oefenruimte staat ook zo'n AVT combo(3 kanaals), en dat ding ruist als de donder, niet normaal.

BLOK182
7 oktober 2004, 11:03
Ik zou ook eens goeie kabels pakken!

lampz
7 oktober 2004, 12:36
Ik heb mn eigen gitaar en de apparatuur van mn leraar gebruikt met een gig, en zonder NS-2 was er flink wat feedback, maar toen ik m aanzette had ik daar dus geen last meer van: het helpt dus wel degelijk tegen feedback.

Degelijke kabels ben ik sowieso van plan om te kopen, en de amp zit in een geaard stopcontact.

Eigenlijk was het belangrijkste wat ik wilde weten: het ligt dus niet aan de buizen in mn amp?

MightyMike
7 oktober 2004, 13:16
Draai de gain eens terug. Als je bij minder gain ook minder ruis hebt, is het gewoon een eigenschap van de versterker...

lampz
7 oktober 2004, 16:31
Hoe kun je dan merken of je buizen 'op' zijn of niet?

doncker
7 oktober 2004, 18:04
De avt ruist serieus hard. De andere gitarist van mijn band speelt daarover en kan hem tussen het spelen door geen 2 sec op het od-kanaal laten staan. Kben hem ook eens aan het instellen geweest mmaar ik kreeg er gee fantsoenlijk geluid uit. Kun je beter voor een randll oid gan klinkt veel beter.

lampz
7 oktober 2004, 19:28
hm het zit m dus puur in de versterker... is dit met een NS-2 in de fx loop op te lossen?

lampz
10 oktober 2004, 12:11
ik heb gisteren spectraflex kabels gekocht, maar de ruis blijft hetzelfde, daar zit t m dus niet in

ik heb wel het idee dat het in mn gitaar zit eigenlijk, want als ik mn wah gebruik (die tussen mn gitaar en mn amp zit), met de snaren afgedempt, dan verandert de ruis ook... dus toch maar een ns-2 voor de wah?

Mitch
10 oktober 2004, 13:18
Ik weet het niet hoor, ik heb een AVT combo (te koop, maar toch) en die ruiste wel wat op het gain kanaal maar niet overdreven. Ik hoefde in de oefenruimte nooit te schakelen omdat de ruis niet te harden was of zo.... Misschien exemplarisch grote verschillen ?

De logica dat het in je gitaar moet zitten als de ruis verandert wanneer je je wah intrapt begrijp ik niet. De wah verandert de frequentie van je geluid, dus ook de frequentie van je ruis, dus wat heeft je gitaar daar mee te maken ?

lampz
10 oktober 2004, 19:14
er werd gezegd dat de ruis in m'n versterker zat. Maar als de ruis verandert als ik het wah pedaal gebruik, wat VOOR m'n versterker zit, zit de ruis toch niet in de versterker?

lampz
11 oktober 2004, 17:20
Zou iemand alsjeblieft willen reageren? Ik wil namelijk heel graag dit probleem oplossen, en alleen (als n00b :) zijnde) gaat dat me niet lukken...