PDA

View Full Version : Buizen?



Snaar'n Bennie
6 oktober 2004, 20:06
Ik heb sinds een paar dagen een buizenversterker na jaren op een transistorretje gespeeld te hebben. Het is een Peavey Classic 30. Niet te zwaar, perfect voor mij thuis. Ik heb verder geen verstand van buizen.

Is het zo dat de buizen het geluid beinvloeden? En als je er een ander merk in gooit het geluid veranderd? En wat zijn de verschillen dan zo'n beetje, als het echt zo is? Niet dat ik ze direkt ga vervangen maar dat vroeg ik me dat af, want ik lees/hoor wel eens dat sommige lui de buizen vervangen? :???:

ieme
6 oktober 2004, 20:09
Is het zo dat de buizen het geluid beinvloeden? En als je er een ander merk in gooit het geluid veranderd? En wat zijn de verschillen dan zo'n beetje, als het echt zo is? Niet dat ik ze direkt ga vervangen maar dat vroeg ik me dat af, want ik lees/hoor wel eens dat sommige lui de buizen vervangen? :???:

Hoi jeroen,
Ja buizen hebben invloed op je sound, oude of nieuwe buizen maken verschil en type maakt verschil EL34 klink anders dan 6L6 buizen...

Snaar'n Bennie
6 oktober 2004, 20:13
Oke, maar kun je iets specifieker zijn. Ik bedoel, heeft het drastisch gevolg op het geluid? Dat zal toch niet? Het zal toch niet heel veel van elkaar verschillen? :???:

Franc
6 oktober 2004, 22:40
Ja het heeft net zoveel invloed op je geluid als de gitaar zelf kan hebben.
Of de speakers.
Buizen 'maken' het geluid en dus heb je verschillend geluid bij verschillende merken en types.

Overigens moet je je bij een bestaande amp wel aan hetzelfde type buis houden in het algemeen (al kun je wat experimenteren, maar da's meer voor als je er wat meer van weet).
Dus stook je EL34s, dan kun je die vervangen door EL34s van een ander merk en zul je verschil horen.

Franc.

Nicci
6 oktober 2004, 22:52
ik zou er niet te veel van verwachten als ik jou was.
ben je tevreden met je geluid? buizen mooi laten zitten. omdat die buizen er uit kunnen wil niet zeggen dat ze er uit moeten.