PDA

View Full Version : Buizen?



Snaar'n Bennie
6 oktober 2004, 20:06
Ik heb sinds een paar dagen een buizenversterker na jaren op een transistorretje gespeeld te hebben. Het is een Peavey Classic 30. Niet te zwaar, perfect voor mij thuis. Ik heb verder geen verstand van buizen.

Is het zo dat de buizen het geluid beinvloeden? En als je er een ander merk in gooit het geluid veranderd? En wat zijn de verschillen dan zo'n beetje, als het echt zo is? Niet dat ik ze direkt ga vervangen maar dat vroeg ik me dat af, want ik lees/hoor wel eens dat sommige lui de buizen vervangen? :???:

ieme
6 oktober 2004, 20:09
Is het zo dat de buizen het geluid beinvloeden? En als je er een ander merk in gooit het geluid veranderd? En wat zijn de verschillen dan zo'n beetje, als het echt zo is? Niet dat ik ze direkt ga vervangen maar dat vroeg ik me dat af, want ik lees/hoor wel eens dat sommige lui de buizen vervangen? :???:

Hoi jeroen,
Ja buizen hebben invloed op je sound, oude of nieuwe buizen maken verschil en type maakt verschil EL34 klink anders dan 6L6 buizen...

Snaar'n Bennie
6 oktober 2004, 20:13
Oke, maar kun je iets specifieker zijn. Ik bedoel, heeft het drastisch gevolg op het geluid? Dat zal toch niet? Het zal toch niet heel veel van elkaar verschillen? :???:

Franc
6 oktober 2004, 22:40
Ja het heeft net zoveel invloed op je geluid als de gitaar zelf kan hebben.
Of de speakers.
Buizen 'maken' het geluid en dus heb je verschillend geluid bij verschillende merken en types.

Overigens moet je je bij een bestaande amp wel aan hetzelfde type buis houden in het algemeen (al kun je wat experimenteren, maar da's meer voor als je er wat meer van weet).
Dus stook je EL34s, dan kun je die vervangen door EL34s van een ander merk en zul je verschil horen.

Franc.

Nicci
6 oktober 2004, 22:52
ik zou er niet te veel van verwachten als ik jou was.
ben je tevreden met je geluid? buizen mooi laten zitten. omdat die buizen er uit kunnen wil niet zeggen dat ze er uit moeten.

Negative K3 fan
7 oktober 2004, 00:19
precies gewoon nog even laten zitten, alles verandert je geluid op een andere manier, spel, circuit, buizen, speakers, kabels, zelf tot aan de soort of het merk van de weerstanden en condensatoren in je amp.

Buizen kun je reeds goede amp fine tunen ahw. imo.

Tubefreak
7 oktober 2004, 08:27
zie http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=39145&sid=80bd096e1f48d687d7818b458e20e510

Shaggy
7 oktober 2004, 09:15
beetje nooby vraag:

kun je el34 ook in een 6l6 slot zetten?

Jeroenvanhulsteijn
7 oktober 2004, 09:20
volgens mij gaat dat niet zomaar. heb je geloof ik een adaptertje voor nodig (die komt tussen de buis en de socket/voet). en daarna moet je de bias nog aanpassen.

Negative K3 fan
7 oktober 2004, 09:32
volgens mij gaat dat niet zomaar. heb je geloof ik een adaptertje voor nodig (die komt tussen de buis en de socket/voet). en daarna moet je de bias nog aanpassen.

nee dat gaat over el84

el34s passen kwa maten in eenzelfde (oktalen) buisvoet als eenb 6l6 en hebben ook alle dingen op de zelfde pinnen aangeslote, ze kunnen alleen niet met elkaars voltages overweg, daarvoor zijn een paar minimie interne mods nodig.

.ChiefRebelAngel.
7 oktober 2004, 09:43
en dit is dat beruchte adapter dingetje, THD YellowJacket
http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0003801-003.jpg

Negative K3 fan
7 oktober 2004, 10:42
maar dat is voor el84s, die hebben een novalen voet en passen dus niet in een 6l6/el34 socket, endaarbij zit er ook nog wat electronica in die yellowjhackets.

Nicci
7 oktober 2004, 11:23
volgens mij gaat dat niet zomaar. heb je geloof ik een adaptertje voor nodig (die komt tussen de buis en de socket/voet). en daarna moet je de bias nog aanpassen.

nee dat gaat over el84

el34s passen kwa maten in eenzelfde (oktalen) buisvoet als eenb 6l6 en hebben ook alle dingen op de zelfde pinnen aangeslote, ze kunnen alleen niet met elkaars voltages overweg, daarvoor zijn een paar minimie interne mods nodig.

ik geloof dat er versterkers bestaan die met beide overweg kunnen.

Lacrymosa
7 oktober 2004, 11:38
hoe klinkt et eigenlijk als een 6L6 gaat oversturen, ik weet hoe vet et is als je et bij een EL34 doet

maar 6l6 heb ik geen ervaring mee

CheerS!!

Negative K3 fan
7 oktober 2004, 12:35
volgens mij gaat dat niet zomaar. heb je geloof ik een adaptertje voor nodig (die komt tussen de buis en de socket/voet). en daarna moet je de bias nog aanpassen.

nee dat gaat over el84

el34s passen kwa maten in eenzelfde (oktalen) buisvoet als eenb 6l6 en hebben ook alle dingen op de zelfde pinnen aangeslote, ze kunnen alleen niet met elkaars voltages overweg, daarvoor zijn een paar minimie interne mods nodig.

ik geloof dat er versterkers bestaan die met beide overweg kunnen.

Die zijn er idd, Diezels, Mesa's etc. MAar dan moet je wel een schakelaar omzetten ofzo en je moet ze dan ook vrij anders biasen, maar het is zonder meer mogelijk. de pootjes van de kathode/anode/screengrid etc. komen immers overeen.


hoe klinkt et eigenlijk als een 6L6 gaat oversturen, ik weet hoe vet et is als je et bij een EL34 doet

maar 6l6 heb ik geen ervaring mee

CheerS!!

6L6s breken veel later op de el34s, blijven dus langer clean, veel langer. Bij mijn 5150 kon ik pas wat oversturing horen als hij boven de 5 stond, terwijl ik dat bij mening marshall al op 3 hoor. Als ze oversturen is dat imo wat minder rockig als een el, denk een beetje als een fender break up wat jesoms hoort bij van die fender blues soundjes en geen volle vette marshall scheur.

Shaggy
7 oktober 2004, 20:15
6L6s breken veel later op de el34s, blijven dus langer clean, veel langer.


karakteristiek voor fender amps, i get the picture