PDA

View Full Version : Diverse houtsoorten met uitleg (vraag & antwoord).



Pagina's : [1] 2 3 4

Shaggy
6 oktober 2004, 19:39
Hieronder wat nuttige informatie over houtsoorten met de bijbehorende eigenschappen.


------------------------------------------------------------------------------------

Om meer mensen inzicht te geven in hout gerelateerd tot elektrische gitaren, volgt hier een stuk over hout en klank specifiek voor elektrische gitaren



Bubinga:
http://www.amy.hi-ho.ne.jp/hiromi-ishii/graphic/music/wood/bubbinga.jpg
Dit is zwaar hout, en minder geschikt voor een gitaarbody maar wel voor de nek. Het is erg geschikt voor lamineren of toppen en heeft een mooi uiterlijk. Het wordt wel gebruikt voor basbody's, omdat het heldere middentonen produceert en een lekkere bastoon. Door zijn eigenschappen wordt het ook voor het fretboard gebruikt.


Cocoboro:
http://www.amy.hi-ho.ne.jp/hiromi-ishii/graphic/music/wood/cocoboro.jpg
Een palissander soort, en daardoor uitermate geschikt voor het fretboard. Door de grootte niet geschikt voor body's. Is echter lastig te lijmen, en het zaagstof kan irriterend zijn. Het is echter prachtig om te zien! Zoals bijna alle palissander soorten voelt het zacht aan, en heeft het een warme toon.


Ebben:
http://www.amy.hi-ho.ne.jp/hiromi-ishii/graphic/music/wood/ebony.jpg
Hard en dicht hout, met een diepzwarte kleur. Het wordt voornamelijk voor fretboard gebruikt, maar er worden ook wel (zeer sporadisch) nekken van gemaakt. Het is erg zwaar! Ebben voelt hard aan, en haalt voornamelijk de midden en hoge tonen naar boven. Hoeft niet afgewerkt te worden.


Eiken:
http://www.koscoflags.com/images/honey%20oak%20sample.jpg
Is niet echt geschikt voor een body, omdat het slechte resonantie eigenschappen heeft. Voor laminaat of dunne top is het wel geschikt, en er zijn prachtige stukken te krijgen. Dit hout is puur voor het zicht, en moet ook NIET voor de nek gebruikt worden.


Elzen (Alder):
Dit is een lichtgewicht hout, traditioneel gebruikt voor vintage gitaren zoals Fender. Het heeft een warm geluid, maar niet echt een uitzonderlijke tekening. Populair omdat het goedkoop is bij de "massa gitaren". Wordt niet voor de nek gebruikt.


Esdoorn (Maple):
http://www.amy.hi-ho.ne.jp/hiromi-ishii/graphic/music/wood/maple.jpg
Zware dichte houtsoort, die erg schel klinkt. Er worden wel body's gemaakt volledig van Esdoorn, maar dit is niet aan te raden. Het is wel uitermate geschikt voor toppen, omdat het hout goed reageert op toon en prima combineert met warmere donker houtsoorten. Voor nekken is het ook erg populair, uit een stuk voor vintage gitaren. Meest populaire nek is de combinatie met palissander toets.


Esdoorn Gemoesteerd (Bird's Eye Maple):
http://www.redbridgemarquetrygroup.org/Maple%20Birds%20Eye%20-%20Acer%20Saccharum.jpg
Uitermate geschikt voor lamineren of toppen, met een prachtig uiterlijk. Ook weer voor nekken erg populair.


Esdoorn Riegel (Flame Maple):
http://www.marleaux-bass.com/eng/bilder/holz24-2.jpg
Uitermate geschikt voor lamineren of toppen, met een prachtig uiterlijk. Ook weer voor nekken erg populair.


Essen (Ash):
http://www.thewoodbox.com/images/woodimages/whiteash12.jpg
Licht gekleurd, gemiddeld zwaar met een mooie open nerf. Klinkt helder, maar heeft ook wat extra bas respons. Dit hout is erg goed geschikt voor gitaarbody's, en kan mooi blank afgewerkt worden.


Limba (White Korina):
http://www.guitarscanada.com/images/wood_korina_black.jpg
Dit hout is zeldzaam, en moeilijk te krijgen. Het hout heeft een open en duidelijke nerf, en ziet er wit/licht olijf kleurig uit, en wordt in combinatie met Tung olie prachtig Amber. Het is middelzwaar tot soms zwaar, variatie is groot. De toon is vergelijkbaar met Mahonie, diep en warm, maar met meer midden response en meer resonantie. Het is ook zeer makkelijk te bewerken. Ook zeer goed te gebruiken als nek, niet voor fretboard.


Linde:
http://hout.uitdaging.org/bomen/linde/hout/gifs/lindegr.jpg
Lichte houtsoort, die redelijke geluidskwaliteit heeft. Is echter niet echt populair, omdat het voor electrische gitaarbouw te neutraal is. Niet te gebruiken voor de nek.


Mahonie Swietenia (Honduras):
http://www.edromanguitars.com/resources/images/Mahogany-swietenia.jpg
Middelzwaar hout dat goed te gebruiken is voor de nek. Het is een stuk duurder dan Sipo, maar door de eigenschappen beter te gebruiken voor de nek. Het heeft een warme diepe en volle toon, en is erg stabiel. Gibson gebruikt dit hout al tientallen jaren voor hun nekken.


Mahonie Sipo (African):

Bijna dezelfde eigenschappen als Swietenia qua toon, maar door de bredere nerf is het beter om het alleen voor de body te gebruiken. Makkelijker te bewerken dan Swietenia.


Olijfhout:
Hard hout, waarvan wel nekken worden gemaakt.


Padouk:
Heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als Maple, maar heeft een prachtige dieprode kleur. Deze kleur wordt donkerder onder invloed van licht. Het heeft een open nerf met een mooie tekening, en wordt voornamelijk voor toppen gebruikt. Is goed te bewerken, maar het stof kan irriteren. Dus ook oogbescherming! Hoeft niet afgewerkt te worden. Padouk is ook prima geschikt voor de Nek.


Palissander soorten:
Zware houtsoort, te gebruiken voor nek, lamineren maar voornamelijk voor fretboard. Diepe warme toon, met mooie tekening van lichtgeel met donkere strepen, tot bruin/diep rood. Hoeft niet afgewerkt te worden.


Populier:
Wordt vooral voor Massa Gitaren gebruikt, en is minder stabiel. Hetzelfde geluid als Elzen.


Purperhart (Purpleheart):
Heeft een prachtige paarse kleur, en wordt vaak gebruikt als accentlijnen in body en nek. Deze houtsoort heeft ongeveer dezelfde toonsoort als Bubinga, en is ook goed geschikt als nek en fretboard. Het heeft een goede bastoon. Hoeft niet afgewerkt te worden.


Redwood:
Wordt voornamelijk gebruikt als top of om te lamineren. Heeft wat minder gedefinieerd geluid dan Mahonie, en is moeilijk aan te komen.


Wenge:
Zwarte houtsoort, qua geluid gelijk aan Esdoorn maar zwaarder. Wordt voornamelijk voor lamineren gebruikt.


Zebrano (Zebrawood):
Dezelfde geluidseigenschappen als Wenge, lichter van gewicht maar met een prachtig gestreept uiterlijk. Wordt wederom voornamelijk voor lamineren gebruikt of top gebruikt.

Kjiratsiekoedel
6 oktober 2004, 22:27
1. olijhout? = olijFhout?

2. mooi, missen en nog een paar, wie weet ze?
-kersenhout
-chesswood

JvD.
9 oktober 2004, 17:12
agathis = ?

Wormaap
9 oktober 2004, 21:10
agathis = ?
Multiplex toch?

Marcel2
10 oktober 2004, 11:22
Nee, agathis is een boomsoort.

AART
11 oktober 2004, 14:31
agathis is goedkoop mahonie

nickbongers
16 oktober 2004, 14:17
en wat is nato dan?

el-engel
16 november 2004, 21:05
Waarom wordt er eigenlijk nooit cederhout voor bodies gebruikt, elektrische gitaren dus? Ik weet wel dat er massieve bovenbladen voor accoestische van ceder worden gebruikt. Het ruikt zo lekker als t vers is.... :wink:

iron_maiden
17 januari 2005, 00:54
en Imbuyah (schijnt ook wel braziliaans walnoot te heten) dan?
K zag t laatst bij een bas...

ToolRulez
21 januari 2005, 20:52
http://www.rampartguitars.com/Tonewoods.htm

Op deze site staan nog wat beschrijvingen van zowel gangbare als exotischere houtsoorten. Imbuya staat er niet bij maar wordt volgens mij door Peavey gebruikt en neigt qua toon naar walnoot.

Marcel2
3 februari 2005, 14:36
http://www.rampartguitars.com/Tonewoods.htm

Op deze site staan nog wat beschrijvingen van zowel gangbare als exotischere houtsoorten. Imbuya staat er niet bij maar wordt volgens mij door Peavey gebruikt en neigt qua toon naar walnoot.

Op deze site vindt je ook beschrijvingen van veel houtsoorten, waaronder Imbuia:


http://www.houtinfo.nl/main.php?id=1002&mn=0

Random Bassist
17 maart 2005, 20:27
basswood = ?

Raytheman
17 maart 2005, 21:00
Basswood is Linde

Tupelo
13 mei 2005, 21:08
Wat is slabwood eigenlijk? Zag het bij Fender mustangs..

Mattia
13 mei 2005, 23:30
Slab-sawn, misschien? Betekent hetzelfde als 'flatsawn', dus dosse(?) gezaagd. Tegenovergestelde van kwartiers. Zowat iedere Fender body en 99% van alle Fender halzen zijn uit 'slab sawn' hout gemaakt.

Raytheman
14 mei 2005, 08:30
dosse gezaagd:
http://www.af.nl/voorraad/vloerdelen/leggen/dosse.jpg
kwartiers gezaagd:
http://www.af.nl/voorraad/vloerdelen/leggen/kwartiers.jpg

Fumi SG
14 mei 2005, 08:55
en als je de boom een kwartslag draait heb je weer kwartiers gezaagd?? :???: Ik zie geen verschil... ja het staat onder een hoek van 90 graden, maar wat dan als je de boom draait??

Mattia
14 mei 2005, 09:46
en als je de boom een kwartslag draait heb je weer kwartiers gezaagd?? :???: Ik zie geen verschil... ja het staat onder een hoek van 90 graden, maar wat dan als je de boom draait??

Euh, ja, pretty much. Het gaat om de jaarringen, en hoe die het stuk doorsnijden. Bij kwartiers hout loopt het nerf (jaarringen) loodrecht op de oppervlakte van het hout. Dit is stabieler, omdat het meer evenwichtig reageert op vocht, temperatuur, etc. Dosse gezaagd trekt makkelijker krom, bol, etc., sommige houtsoorten meer dan andere. Echter, die 'ash' look van een fender body vind je alleen bij dosse gezaagd hout; kwartiers zou je 'gewoon' rechte strepen zien, niets meer. Het maakt voor electrische bodies bijna geen moer uit, voor halzen iets meer (maar nogmaals, miljoenen fender copieen met dosse gezaagde halzen; met maple kan dat makkelijk...)

Voor halzen, vooral mahonie halzen, gebruik ik soms dosse gezaagd hout dat een kwartslag gedraait is, zodat het 'ineens' kwartiers wordt (nerf haaks op toets oppervlakte), en dan verlijmd, wat tevens nog meer stevigheid bied.

MattijsL
17 mei 2005, 19:03
Quote:
"Linde:
Lichte houtsoort, die redelijke geluidskwaliteit heeft. Is echter niet echt populair, omdat het voor electrische gitaarbouw te neutraal is."

Tja,wat is neutraal? Is een Fender- of Gibson -geluid neutraal? wat is je uitgangspunt voor deze bewering? Ik zit je een beetje te dollen want ik begrijp best wat je bedoelt, toch heb ik wel een wat serieuzere kanttekening bij je hele verhaal, nl: Wat is elektrische gitaarbouw?

Wat ik jammer vind is dat de beschrijvingen gemeenplaatsen zijn en het de wat creatiever willende bouwers op het verkeerde been zou kunnen zetten: Van esdoorn kun je met wat inzicht en moeite best een heel warm klinkende body met een hoog rendement (ofwel goede sustain) maken. Jammer vind ik het dat het grote gros van 'de (amateur)gitaarbouw' niet verder komt dan 'een op 46mm /2 inch geschaafde plank die je met lintzaag en frees in een bepaalde vorm maakt' (al heb ik hier ook mooie uitzonderingen gezien van hoe het wel kan en wat het amateursniveau wat mij betreft overstijgt). Maar goed, dit conservatisme van het grote gros komt denk ik voornamelijk door een soort vicieuze cirkel waarbij de - al dan niet onwetende - producent niet wordt aangespoord door de consument - die de nodige kennis niet heeft en zich daardoor voornamelijk bezighoudt met napraterij/ na-aperij - zodat bepaalde mythes in stand worden gehouden en de producent niet hoeft te innnoveren /investeren. De beschrijvingen die je geeft zijn op de '46 mm planken' gebaseerd. Ik zal voor degenen die 'wat meer willen' een poging wagen 'de kennis' wat op te vijzelen zodat het inzicht en daarmee de creativiteit /durf hopelijk wat wordt opgerekt. Echt makkelijke kost is het niet maar ik zal het vrij simpel/basaal houden.

Bij de keuze van het hout kun je - met de vorm in gedachten - voor de toon afgaan op 3 eigenschappen: volumieke massa (kg/m3), stijfheid en de interne wrijving ofwel demping (rendement, geen eenheid). Hogere (volumieke) massa geeft een lagere kloptoon, hogere stijfheid geeft een hogere kloptoon. De stijfheid wordt niet alleen bepaald door de elasticiteit (materiaaleigenschap, N/mm2), maar ook door de vormfactor I ( traagheidsmoment, mm4).

Hieruit kun je dus afleiden dat de vorm net zo goed als de materiaaleigenschappen de klankkleur van het instrument bepaalt (de vorm heeft ook weer invloed op de massa). De interne wrijving heeft verwaarloosbare invloed op de toonhoogte van de kloptoon (= frequentie van de sterkst resonerende modus) maar is wel belangrijk omdat het een maat is voor de uitsterftijd / demping en hiermee dus of de toon 'dof' of 'uitgesproken' is (google: q-factor voor meer info). Voor elk gewenste toon-eigenschap moet je dus de combinatie van vorm en materiaaleigenschappen optimaal proberen te combineren: een stalen D-snaar met een massa/stijfheid van een .010 snaar resoneert niet optimaal en heeft dus een laag rendement. In de verhouding tussen massa stijfheid en wrijving ligt dus de reden voor relatief soepele omwonden (lees: verzwaarde) E A D en G snaren ipv 'dikke staafjes'. Helaas zullen de dunne snel trillende snaren - ondanks hun kleine doorsnede - omdat ze per seconde relatief toch meer wrijving hebben (ze trillen sneller) eerder uitgetrild zijn dan de zwaardere /dikkere lagergestemde snaren.

Net als bij het aanslaan van een snaar is het bij een stuk hout het meest praktische om gewoon te luisteren door er op te kloppen: hou een rechthoekig stuk op +/- 22% van de lengte (op een knoop van een golf) lichtjes tussen duim en wijsvinger vast en klop in het midden (op de buik van de golf). Als je dit bij veel verschilende stukken hout doet voel je vanzelf wel aan wat wel en wat niet past bij het instrument dat je wilt bouwen. Door het kloppen merk je ook gelijk of er eventueel verborgen scheuren in het hout zitten. Hou er ook rekening mee welke functie het stuk hout gaat krijgen en welke sterkste modus het dan ongeveer zal hebben; een hals heeft in de praktijk de knoop van de eerste resonantiemodus natuurlijk niet op 22% van de lengte zitten, dus de frequentie van de '22% -kloptoon' is niet echt representatief.
Probeer je hout al grofweg in de vorm van de uiteindelijke functie te krijgen; klopppen aan een ongeschaafd blok van 5 x 32 x 70 cm3 voor een hals heeft niet zo heel veel zin (of je moet héél veel ervaring hebben). Vergelijk dit maar met het stukje over de snaar van zonet. Bij het uitzoeken van bovenbladen voor akoestische gitaren geeft buigen ook veel informatie.

Linden wordt vaak gebruikt voor klankborden van piano's, juist vanwege de vrij lage interne wrijving (= goede resonantie) in het gewenste frequentiegebied en bij deze vorm (klankblad piano).
Door met de vorm (ofwel massa en stijfheid) van de body (bijv met een klankblad) van de gitaar te 'spelen' kun je de klankkleur (via de resonatiefrequentie van de eerste modus) een heel stuk in een bepaalde richting sturen en het rendement optimaliseren.
De volgende stap is natuurlijk om er de 'juiste' elementen bij te zoeken die ook weer hun eigen resonantiefrequentie en q-factor hebben, daarna de 'juiste' versterker etc. Al met al moet je afgaande op de speeltechniek en de gewenste klankkleur en vorm zoeken naar de juiste houtsoort.

Kortom: 'Linden te neutraal voor elektrische gitaren' en 'complete body van esdoorn niet aan te raden' is me echt veel te kort door de bocht.

wanna1
24 mei 2005, 00:44
Iroco

Giftig (stofkapje voor)
Ruikt heerlijk
Fucking zwaar
Moeilijk bewerkbaar
Goede sustain

Mattia
24 mei 2005, 13:25
Iroco

Giftig (stofkapje voor)
Ruikt heerlijk
Fucking zwaar
Moeilijk bewerkbaar
Goede sustain

Iroko is inderdaad zeer zwaar, moeilijk bewerkbaar, en de stof kan allergische reacties opwekken (ik krijg er soms lichtelijk jeuk van). Werkt wel redelijk voor een semi-hollow, en ziet er mooi uit. Over 'ruikt heerlijk'...nouja, 't is geen Rio, maar 't is ook geen Amazaque/Ovangkol (ugh..).

Verder, even ter opmerking: ALLE stof is schadelijk. Als je schuurt, of zelfs zaagt, doe 't buiten, of binnen met stofafzuiging, en wat dan ook, doe een kapje op! Je kan je longen makkelijk voorgoed naar de kloten helpen door vooral fijn stof in te ademen.

dejohan
14 september 2005, 14:36
Wat is Swamp Ash? Moeras Essen? En wat is het tonale verschil met gewone essen?

piezo
29 september 2005, 19:27
Swamp ash is een stuk lichter en wat zachter dan gewoon (hard)essen
Hard essen geeft doorgaans een heldere felle klank, swamp ash een zoetere heldere klank. Beide zijn sustainrijk en hebben een grove nerf, die gevuld moet worden t.b.v. lakken

Verder nog wat aanvulling en commentaar op de bovenstaande posts:

- Esdoorn werd- en wordt door Rickenbacker veel gebruikt voor gitaar- en bas bodies. Vanwege het gewicht zijn de bodies dan of hol of dun (electronica uitfrezing van een 4001 bas is bijvoorbeeld te ondiep voor een push pull schakelaar)
Wordt traditioneel wel veel gebruikt voor hollow body instrumenten: strijkinstrumenten, ES 335 type gitaren en ook wel voor akoestische gitaren.

- Wenge is hard en moeilijk te bewerken. De splinters ervan kunnen gemakkelijk ontstekingen van wonden veroorzaken. Warwick heeft veel bashalzen van wengé gemaakt

- Kersen is qua klank vergelijkbaar met elzen, warm em helder tegelijk, geen opvallende resonantiepieken. Kleur van lichtrood tot donker okerbruin

- AGATHIS IS GEEN GOEDKOOP MAHONIE EN OOK NIET EEN NEPNAAM VOOR GELAMINEERD HOUT (hoewel er misschien wel gelamineerde/multiplex gitaarbodies worden gemaakt van Agathis). Het is een (sub-) tropische NAALDHOUTSOORT uit Zuid-Oost Azie, (Noord-) Australie en Nieuw Zeeland. Wordt in Nieuw Zeeland e.o. Kauri genoemd. Veelzijdig in gebruik. Wordt tegenwoordig veel gebruikt voor gitaren uit Azie. Gemakkelijk bewerkbaar en afwerkbaar. Licht van gewicht, daardoor wat risico van topzware gitaren. Geeft wel een goede sustain, klank heeft weinig tophoog. Geeft een dijk van een vette slidesound, is mijn ervaring. De goedkope maar "beroemde" DeArmond M-65C is een voorbeeld.

- Nato ziet er een beetje uit als mahonie. Werd door Japanse gitaarmakers in de 80=er jaren veel gebruikt voor halzen van akoestische gitaren. Kiezelhoudend en dus wat sneller bot gereedschap.

- Cederhout werd bij mijn weten door Anno Galama veel gebruikt voor elektrische gitaren. De naam ceder wordt echter gebruikt voor zowel diverse naaldhoutsoorten - Libanon ceder (in de Libanese vlag) - Am. Red Cedar, als voor een loofhoutsoort uit Latijns Amerika.

Fender gebruikt de omschrijving "slab" ook voor body-vorm omschrijvingen, zoals van de Telecaster. Dan heeft het de betekenis van "gewoon een plank": nauwelijks afgeronde kanten, geen body contours.

SBloke
22 oktober 2005, 13:05
Spalted maple.....

http://www.synergyguitars.com/warrior-guitars/Picture%20133.jpg

Ik vind het een mooie houtsoort maar weet er erg weinig van, ik ben er inmiddels wel achter dat het een "zieke esdoorn" is.. schijnt moeilijk te bewerken zijn.


Weet iemand hier er meer over? (Bijvoorbeeld de Nederlandse naam.... Het klintk wat stom als je zegt "Ik heb een gitaar met een zieke esdoorn top..." )
Wat kost een mooi stukje, ongeveer.. en natuurlijk wat zijn de tooneigenschappen.

Mattia
22 oktober 2005, 14:05
Spalt maple is niets meer dan 'gewone' esdoorn, die na het kappen ergens heeft gelegen waar het door schimmel is aangetast. Het is in wezen half-verrot (die mooie vreemde kleuren en zwarte lijnen zijn schimmelinfestatie), dus je wil zeker zijn dat de boel kiln gedroogd is, dus dat de schimmel ook echt dood is.

Het is alleen 'moeilijk' te bewerken omdat het zo'n onregelmatig karakter heeft; de 'gewone' niet-aangetaste onderdelen zijn net als Maple redelijk goed te bewerken (makkelijker bij western/bigleaf, moeilijker bij rock/hard maple), maar de 'verotte' stukken kunnen ontzettend zacht zijn, bijna aan het verbrokkelen. Letterlijk 'verdrinken' in CA (secondenlijm) schijnt te helpen, maar dan kun je weer niets doen met stain. Shuren MOET met een hard blok geberuen, anders loop je kans dat de zachte delen harder wegschuren dan de hardere delen. Het is qua toon ook vaak niet het beste (maarja, voor een top maakt 't niet zo heel veel uit, en quilt, flame, burl zijn ook niet per se qua toon 'geweldig', maar wel meer dan goed genoeg.)

Ik gebruik Burl en Spalt maple vooral voor kleine details, rosettes voor akoestische gitaren, misschien ooit ook op een electrische gitaar, als ik het goede stuk vind. Ik moet ook zeggen dat ik Spalt bij de houthandel nooit ben tegengekomen. Kijk eens op eBay, of bij sommige US suppliers.

SBloke
22 oktober 2005, 14:23
Heeft die houtsoort ook een Nederlandse naam? Je hebt een heleboel verschillende soorten lijtk het haast, zijn sommigen daarvan verder aangetast ofzo? (Echt diepzwarte stukken enzo, die er ook verrot uitzien, en soms die fijne zwarte lijnen zoals in dat plaatje hierboven)

Vor een accoustische gitaar ongeschikt lijkt mij, maar als top op een electrische lijtk het mij echt zeer mooi.

Maar heb je nog een Nederlandse naam ervan voor mij?

olaf reijnders
22 oktober 2005, 14:29
Spalt maple is niets meer dan 'gewone' esdoorn, die na het kappen ergens heeft gelegen waar het door schimmel is aangetast.

Is het geen boom die overleden is aan een schimmelinfectie? En daarna dus gekapt?

SBloke
22 oktober 2005, 14:40
"Spalting is the result of activity by the white rot fungi."

hierzo (http://www.woodweb.com/knowledge_base/Tips_for_creating_spalted_maple.html) staat er wat meer over...


Wat ik eruit opmaak is dat je een stuk esdoorn kapt, en in zijn geheel als stronk ergens neer legt voor een paar maandjes... Gaat rotten met hopelijk de goede schimmels.. Vervolgens op het juiste moment weer naar binnen halen een GOED drogen en het resultaat mag er hopelijk zijn.

olaf reijnders
22 oktober 2005, 14:53
Weer wat geleerd!

Wat is eigenlijk het verschil tussen spalted en burled maple?

Mattia
23 oktober 2005, 00:34
Ik ben redelijk zeker dat het eerst kappen, dan ergens op de vochtige grond zittend wordt het dode hout aangevallen door schimmel. Een dode boom, dat gaat wat te snel rotten, denk ik. Je kan ok 'dhz spalt' creeren, als je een stukkie boomstam hebt. Alleen is het absoluut niet voorspelbaar hoe integer het hout darnaa is. Je wil net genoeg dat het mooi is, maar weinig genoeg dat het nog een beetje ineen blijft.

Burls zijn heeeel anders. Zie je wel eens die 'knollen', grote ronde bollen aan bomen? Daar haal je meestal burls uit, soms ook uit bol-achtige wortels. Het zijn grote brokken hout zonder rechlijnige groei, dingen gaan allerlei kanten op, het is heel 'druk', heel mooi, en vreselijk onstabiel.

Javaca
16 november 2005, 21:59
Waarom wordt er eigenlijk nooit cederhout voor bodies gebruikt, elektrische gitaren dus? Ik weet wel dat er massieve bovenbladen voor accoestische van ceder worden gebruikt. Het ruikt zo lekker als t vers is.... :wink:

Over welke ceder heb je het?
Voor bovenbladen wordt Naaldhoutceder gebruikt.

Voor nekken Loofhoutceder. (het zelfde materiaal als sigarenkistjes, sterke geur, bittere smaak)

dejohan
17 november 2005, 15:35
Voor bovenbladen wordt Naaldhoutceder gebruikt.

Voor nekken Loofhoutceder. (het zelfde materiaal als sigarenkistjes, sterke geur, bittere smaak)


Javaca eet af en toe wel eens een gitaartje bij z'n ontbijt. :D

Javaca
17 november 2005, 17:55
:D

Nee ik maak een hals van Loofhoutceder. Bij het vijlen dwarrelt er stof rond, wat ook in je mond terecht kan komen bij het ademen.

Mattia
17 november 2005, 18:12
:D

Nee ik maak een hals van Loofhoutceder. Bij het vijlen dwarrelt er stof rond, wat ook in je mond terecht kan komen bij het ademen.

Zeg, maskertje op, jij!

(maargoed, houtsoorten hebben inderdaad allemaal aparte geuren en smaken)

Pierz
18 november 2005, 14:50
Ik heb een Fender Lite Ash Telecaster aangeschaft. Aangezien dit mijn eerste 'echte' gitaar is wil ik hem zo goed mogelijk onderhouden. De maple neck er van heeft een satin polyurethane finish en het birdseye maple fingerboard is volgens mij unfinished (als ik de specs op de fender site bekijk).

Nu vroeg ik mij af hoe ik de neck het beste kan onderhouden. Heeft de toets nog een bewerking nodig of is birdseye maple 'dicht' genoeg om niet te finishen? En waar kan ik het beste vuil mee verwijderen? Een licht vochtig doekje?

piezo
18 november 2005, 17:58
Gelakte achterkant met spuug en een doekje. Ongelakte toets met doekje met niet te veel citroenolie of limoenolie, verkrijgbaar bij de "natuurlijke" drogist. Fretfast kan ook. Bij weinig vuil op de toets kun je dat gewoon wegpoetsen met het oliedoekje. Dikke korsten kun je het beste eerst met je nagel wegkrabben.
Met citroenolie speelt de toets mogelijk een paar dagen wat stroever; gaat vanzelf over.

Ingeval je eens een jarenlang niet gebruikte gitaar met verharde dikke vuilkorsten op de toets wilt reinigen kun je beter wasbenzine of verdunde ammonia gebruiken en daarna de toets weer inolieën. Ammonia wel eerst naspoelen met warm (niet heet) water en daarna minstens een paar uur laten drogen.

Overigens droogt een toets niet uit op de plaatsen waar je veel speelt, vanwege de huidvetten.

Mattia
18 november 2005, 18:43
Ik kan me niet voorstellen dat een Fender maple toets niet gefinish'd is. Unfinished maple wordt anders heel erg snel bruin/grijs/groen/zwart door vuil, etc. Het is geen houtsoort die zichzelf 'onderhoud', zoals palissander of ebben, die met een poetsbeurt en heel erg af en toe misschien wat olie (maar heel, heel weinig) beter af zijn. Maple toets onderhoud je gewoon door schoon te poetsen, doekje met wat water is meestal prima (mits de finish ongeschadigd is).

piezo
18 november 2005, 20:23
Ik heb al jaren een ooit fretloos gemaakte - en dus "ontlakte" - en nu weer gefrette bas met maple toets. Nooit problemen mee gehad. Het wordt m.i. niet sneller vies, alleen LIJKT dat zo door de lichtere houtkleur.

Mijn MM Stingray heeft trouwens ook een ongelakte maple toets.
En in aanvulling op het onderhoudsadvies: Music Man adviseert de Birchwood Casey Tru-oil voor onderhoud van hun ongelakte maple. Is een geharde dunne oliesoort voor onderhoud van geweerkolven.

Mattia
18 november 2005, 21:03
Ik heb al jaren een ooit fretloos gemaakte - en dus "ontlakte" - en nu weer gefrette bas met maple toets. Nooit problemen mee gehad. Het wordt m.i. niet sneller vies, alleen LIJKT dat zo door de lichtere houtkleur.

Mijn MM Stingray heeft trouwens ook een ongelakte maple toets.
En in aanvulling op het onderhoudsadvies: Music Man adviseert de Birchwood Casey Tru-oil voor onderhoud van hun ongelakte maple. Is een geharde dunne oliesoort voor onderhoud van geweerkolven.

Maar het is geen ruw hout, dus. Tru-Oil is een olie-vernis achtige finish, in feite, niet alleen olie, en hard wel degelijk uit. Unfinished maple, dat word gewoon vies, en bij snel ook. Zie ik aan de maple bindings op m'n eigen gitaren als ik ze niet 'seal' met een dun laagje schellac oid.

En ja, het 'lijkt' vieser, en dus ziet het er niet echt uit, IMO. De olie van je handen zal wel enige mate van bescherming bieden, maar het is geen 'schone' bescherming. Je moet er van houden, zo'n 'oude' maple toets look. Ik vind 't persoonlijk eigenlijk helemaal niks, en maple is ook relatief zacht (cf palisander en ebben)

Pierz
19 november 2005, 02:35
Bedankt voor de info! Misschien is hij inderdaad wel gefinisht, al staat het niet specifiek op de site. Ik kijk wel even hoe snel hij vies wordt. Ik heb hem net een paar dagen en hij is nog brandschoon. Hij heeft waarschijnlijk ook wel een tijdje bij de dealer gehangen, dus het zal denk ik niet heel snel gaan.

Die satin polyurethane voelt in elk geval gewoon als hout aan, dus ik kan finished en unfinished niet niet echt onderscheiden.

Dridon
10 mei 2006, 21:44
Bedankt voor de tijd en moeite om dit allemaal te schrijven!

En bedankt voor het weer sticky maken :)

B_2_the_a
11 mei 2006, 09:52
:D

Nee ik maak een hals van Loofhoutceder. Bij het vijlen dwarrelt er stof rond, wat ook in je mond terecht kan komen bij het ademen.


of op je pizza eh jan?

Keesz
11 mei 2006, 23:03
iemand ervaring met merbau? heb hier nog een 30 jaar oude balk staan van ons kozijn, is kneiter hard en loeizwaar...mischien iets voor een neck oid?

G.G.
12 mei 2006, 00:04
iemand ervaring met merbau? heb hier nog een 30 jaar oude balk staan van ons kozijn, is kneiter hard en loeizwaar...mischien iets voor een neck oid?Ik heb een stukkie gebruikt bij een meranti projectje dat nu stil ligt. Je zegt het al: loei zwaar. Ik denk dat het prima te doen is, maar ik denk dat de kop van je gitaar misschien wel te veel naar de grond wil.

no 1 hops
12 mei 2006, 07:21
Over welke ceder heb je het?
Voor bovenbladen wordt Naaldhoutceder gebruikt.

Voor nekken Loofhoutceder. (het zelfde materiaal als sigarenkistjes, sterke geur, bittere smaak)volgens mij heeft galama gitaren gebouwt van ceder, klonken als een klok en lespaul modellen waren heerlijk licht

Mattia
12 mei 2006, 08:47
volgens mij heeft galama gitaren gebouwt van ceder, klonken als een klok en lespaul modellen waren heerlijk licht

IIRC zijn Gibson Melody Makers van Cedrella.

Reigor
15 mei 2006, 16:28
Wat is nou een beetje goedkoop hout om mijn eerste gitaarbody mee te maken?

G.G.
15 mei 2006, 16:43
Wat is nou een beetje goedkoop hout om mijn eerste gitaarbody mee te maken?Lindehout.

Mattia
15 mei 2006, 16:46
Linde, Afrikaans mahonie (Khaya), witte limba. Beetje in die volgorde. Ongeveer.

Dastard
29 juni 2006, 21:31
Ik word er niet echt wijs uit allemaal, ik zoek licht hout (voor de body), wat is het allerlichtste hout wat er bestaat ?

B_2_the_a
29 juni 2006, 21:32
van dat hout waar je vliegtuigen mee kan maken

maar of het klinkt?

Enra
29 juni 2006, 21:40
Als je Balsa (Ochroma pyramidale) bedoeld - daar worden immers modelvleigtuigen van gemaakt - dat is akoestisch volslagen nul. Het wordt gebruikt als akoestisch issolatiemateriaal vanwege zijn dempende effect.

Als je Sitka bedoeld (Picea Sitchensis) dat ook veel voor vliegtuigen gebruikt werd, maar dan echte... Dat wordt gebruikt voor bovenbladen van steelstrings.

Mattia
29 juni 2006, 21:56
Ik word er niet echt wijs uit allemaal, ik zoek licht hout (voor de body), wat is het allerlichtste hout wat er bestaat ?

Maar wel geschikt, neem ik aan?

Kweenie. Linde is best wel licht. Limba soms ook. Elzen ook wel.

Fox
30 juni 2006, 12:01
Hallo,

even een vraag over EIK. Kan men deze houtsoort gebruiken voor een elektrische gitaar ( gewoon, dus geen hollowbodies of iets dergelijks )?
Waarom wel of niet? Ik vind het namelijk erg mooi hout en zou eventueel aan een zelfbouwproject willen beginnen met dit hout en daarom zou ik dus graag willen weten of het bruikbaar is of niet.

Alvast bedankt,

Tim

G.G.
30 juni 2006, 19:20
Eikenhout heeft niet echt een lekkere klank en is daarbij loodzwaar. Niet doen! voor de looks kan je wel een dun eiken topje ergens op plakken.

Fox
1 juli 2006, 21:02
Ok, heel erg bedankt voor de wijze raad, dan weet ik dat ik in ieder geval geen eikenhout meer mag gebruiken voor mijn volledige body. Mssn dat ik idd een dun topje kan gebruiken.

Mvg,

Tim

hudson
3 juli 2006, 16:09
heb je niks over Ebony of Maple? daar zou i wel wat uitleg over willen...

Mattia
3 juli 2006, 21:18
heb je niks over Ebony of Maple? daar zou i wel wat uitleg over willen...

In welke context? Toetshout? Algemeen?

Ebben...tja. Het is mooi zwart, erg hard, maar verder is het niet het meest stabiele hout (werkt erg lang best veel), niet het meest 'klankvolle' (liever Macassar ebben of, nog beter, palisander, rio of madagascar, als het gaat om een mooie, egale klank; ebben heeft een hoge 'damping', het absorbeert redelijk wat hoog).

Qua toets vind ik Maple er niet uit zien, en ik heb een hekel aan het gevoel van gelakte toetsen, dus...

glacius
4 augustus 2006, 16:33
Qua toets vind ik Maple er niet uit zien, en ik heb een hekel aan het gevoel van gelakte toetsen, dus...


+1 .. eindelijk iemand die er hetzelfde over denkt

niekb
4 augustus 2006, 22:34
same here!

Dastard
14 augustus 2006, 00:52
Heeft iemand ervaring met het hout van Avocado bomen ?

BassplayerNL
17 augustus 2006, 21:52
kan ik al het hout wat ik nodig heb om een gitaar te bouwen gewoon bij de bouwmarkt kopen?

B_2_the_a
18 augustus 2006, 10:25
neeh

als je een danelectro wil bouwen kan het wel ;)

Van Dattum
24 augustus 2006, 16:00
Ik zag laatst bij de Arnhemse Fijnhouthandel een voorraad tulpenhout en kersenhout liggen dat er mooi strak uitzag. Heeft iemand ervaring met dit hout?

rinaldo
24 augustus 2006, 16:07
heb er geen ervaring mee, maar volgens mij kan het heel goed voor een topje.

piezo
24 augustus 2006, 19:24
Ik zag laatst bij de Arnhemse Fijnhouthandel een voorraad tulpenhout en kersenhout liggen dat er mooi strak uitzag. Heeft iemand ervaring met dit hout?
Ik heb een gitaar met kersenhouten body, nog in aanbouw. Kersenhout kun je qua eigenschappen ongeveer vergelijken met elzen. Van kersenhout worden ook wel akoestische gitaren gemaakt, o.a. door Godin-dochter Art&Lutherie.

Voor een top is het misschien niet zo geschikt, omdat het weinig tekening heeft.

kiem
27 augustus 2006, 22:10
iemand ervaring met grenen??

kheb op een sites gelezen dat dit goed toon hout is.

EDIT: weet iemand de toon eigenschappen van letterhout (snakewood)??, ik zou dit best weleens voor een toets willen gebruiken, ik weet dat t keihard is, maar verder??

kiem
19 oktober 2006, 03:04
hoe zit t met peren en appel hout?? dat schijnt soms te vinden zijn met mooie kleuren en of tekeningen, dus mischien leuk voor toets of topje??

en kijk er hier nog weles iemand??:D

ernieman
19 oktober 2006, 07:13
Peren en Appel, Kers of Pruim, het zijn allemaal (meestal) inlandse fruithoutsoorten die vroeger (voor 1900) veel gebruikt werden voor acoustische instrumenten. Het zijn nogal "zachte" houtsoorten.
Peer of kers werd/wordt wel voor goedkopere stempinnen (zoals bij violen) gebruikt en soms ook voor toetsen. Het wordt dan zwart gebeitst en dan lijkt het op ebben, maar het omdat het veel zachter is slijt het relatief erg snel.

Idd, kunnen er soms heel mooie grillige tekeningen in voorkomen, soms wortelhout, soms knoestige vergroeingen, soms ook quilt of flamed. Erg mooi voor setjes voor acoustische instrumenten. De knlank is daarin wat gematigder, warmer en niet zo hard. Hoe het zich gedraagt als "tophout" weet ik niet.

Hans74
13 december 2006, 23:51
Hey, ffe een vraagje aan de houtkenners.

Is Limba (white korina) geschikt voor een neck?
Ik heb daarnet een ideetje gekregen voor een volgend project. Een Les Paul JR met een body uit zwart limba, en de neck uit wit limba. Mét P-90's... In mijn hoofd klinkt het als een klok. Maar is het structureel te doen?

--EDIT-- Oh fuck, ik zie net dat het antwoord in de OP staat... Dus: disregard...http://forum.moviegod.de/images/smilies/icon_redface.gif --EDIT--

Mattia
14 december 2006, 09:18
Antwoord is ja, dus ;-)

kiem
2 januari 2007, 17:04
wie weet hoe meranti klinkt als solid body??

Mattia
2 januari 2007, 18:13
wie weet hoe meranti klinkt als solid body??

Mjah, mahonie-erig, wellicht. Maar dat hangt er erg vanaf wat voor 'meranti' je hebt, aangezien het een wazige verzamelnaam is voor talloze shorea spp. houtsoorten. Ik zou je iig aanraden om het links te laten liggen, en wat afrikaans mahonie (khaya, sipo, sapele) in te slaan...

G.G.
20 februari 2007, 18:22
Beukenhout wordt eigenlijk nooit genoemd. Ik weet nu uit ervaring dat het zeer bruikbaar is voor een hals.

Enra
3 maart 2007, 17:46
Beukenhout wordt eigenlijk nooit genoemd. Ik weet nu uit ervaring dat het zeer bruikbaar is voor een hals.

Hé G.G.,

Veel goedkope gitaren in de jaren 60 en 70 van Europese makelijk werden voorzien van beuken halzen; Egmond had daar ook een handje van. Maar de meeste van die halzen zijn inmiddels onherstelbaar krom getrokken of zelfs getordeerd. Er zijn slechts weinig instrumenten van die catagorie die nog in goede staat zijn.

Ik veronderstel dat Beuken op zicjh prima materiaal is voor halzen, maar dat de duurzaamheid in die toepassing tegenvalt.

Groet,

Enra

Razzamatazz
24 juni 2007, 23:05
Ik heb een Suzuki Lead II-kopie gehad met beuken hals en esdoorn toets. Daar is helemaal niks mis mee en 't is goed vergelijkbaar met esdoorn. Het was wel kwartiersgezaagd en dat is aan te raden bij beuk want het hout kan sterk werken. Zodra het gelakt is zou het geen problemen meer mogen geven.

up-guitarman
14 augustus 2007, 14:14
Weet er iemand een winkel in het Antwerpse waar ik geschikt hout kan vinden voor een mooi topje van te fabriceren. Ik ben van plan dit eens te proberen met mijn Yamaha RGX, dat zwart is zooo saai... :)

Mattia
14 augustus 2007, 14:54
Weet er iemand een winkel in het Antwerpse waar ik geschikt hout kan vinden voor een mooi topje van te fabriceren. Ik ben van plan dit eens te proberen met mijn Yamaha RGX, dat zwart is zooo saai... :)

Snuffelen rond de haven? M'n laatste partij Khaya is vai Antwerpen Europa binnengekomen, dus er zullen vast wel houthandelaren zitten.

Als je echt mooi maple wil, kijk eens bij holz-fasczination.de. Kost niet al te gek veel voor de kwaltiet die je krijgt.

Thoon_Loque
15 augustus 2007, 19:05
Hmm... Dankzij dit forum begin ik toch het e.e.a. te begrijpen over het bouwen van je eigen gitaar...

Nou heb ik een vraag, omdat ik zelf (nog) niet durf om van een blok hout zelf een body te maken, waar kan ik voor een aardige prijs een aardige body bemachtigen. Ik heb op de site van de Tonefactory het e.e.a. gezien, zoals deze, http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_29_30&products_id=1837 , ze beweren (als ik het goed begrijp) een Korinahouten body met een Maple Top voor nog geen 80,= euro. Ik kan me niet voorstellen voor zo'n bedrag iets geweldigs in handen te krijgen.
Graag jullie mening hierover....

Groetjes,

Anthony

Mattia
15 augustus 2007, 19:25
Hmm... Dankzij dit forum begin ik toch het e.e.a. te begrijpen over het bouwen van je eigen gitaar...

Nou heb ik een vraag, omdat ik zelf (nog) niet durf om van een blok hout zelf een body te maken, waar kan ik voor een aardige prijs een aardige body bemachtigen. Ik heb op de site van de Tonefactory het e.e.a. gezien, zoals deze, http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_29_30&products_id=1837 , ze beweren (als ik het goed begrijp) een Korinahouten body met een Maple Top voor nog geen 80,= euro. Ik kan me niet voorstellen voor zo'n bedrag iets geweldigs in handen te krijgen.
Graag jullie mening hierover....

Groetjes,

Anthony

Tja, qua afwerking zal het wel niet helemaal toppie zijn, en geen 5A flame maple, maar de materiaalkosten voor zoiets zijn voor een grootinkoper niet erg hoog (tien, vijtien euro voor het korina, 5 voor de maple top.)

superfly
5 september 2007, 19:30
Het is maar een link.....maar een met erg veel info en plaatjes (niet alleen gitaarbouw hout btw)
http://www.hobbithouseinc.com/personal/woodpics/#letterA

Grtz Wim

FC Spoiler
5 september 2007, 19:47
Hieronder wat nuttige informatie over houtsoorten met de bijbehorende eigenschappen.

-
-
-
Cocoboro:
http://www.amy.hi-ho.ne.jp/hiromi-ishii/graphic/music/wood/cocoboro.jpg
Een palissander soort, en daardoor uitermate geschikt voor het fretboard. Door de grootte niet geschikt voor body's. Is echter lastig te lijmen, en het zaagstof kan irriterend zijn. Het is echter prachtig om te zien! Zoals bijna alle palissander soorten voelt het zacht aan, en heeft het een warme toon.
Coco Bolo ;)
Alembic gebruikt het aardig veel voor de tops van hun bassen

http://www.decoda.net/FCBASS/Alembic_Spoiler_1987_bestanden/Body.jpg

http://www3.alembic.com/img/will_frontandback.jpg

Volgens mij kan een fretboard van Coco Bolo bij sommige mensen problemen geven in de vorm van geirriteerde huid, daar wordt voor gewaarschuwd op het Alembic forum.

Mattia
5 september 2007, 20:01
Cocobolo en Pau Ferro zijn enorm allergene houtsoorten, al hebben de meeste mensen er in 'toetsvorm' (dus: geen stof, mooi gepolijst) geen tot weinig last van. Misschien is dat bij (Fretless) bassen iets meer het geval, gezien het feit dat je bij gitaren eigenlijk nauwelijks met de toets in contact komt.

glacius
19 september 2007, 13:35
Spalted maple.....

http://www.synergyguitars.com/warrior-guitars/Picture%20133.jpg

.

erg mooie gitaar overgens ..

pasqual
8 oktober 2007, 11:22
is kersenhout ook geschikt om een hals van te maken? in mijn geval een doorlopende. zo nee, waarom niet? zo ja, zijn er nadelen?

Pasqual.

Mattia
8 oktober 2007, 11:58
is kersenhout ook geschikt om een hals van te maken? in mijn geval een doorlopende. zo nee, waarom niet? zo ja, zijn er nadelen?

Pasqual.

Kersen is een prima houtsoort voor halzen en/of bodies.

Enra
8 oktober 2007, 13:05
Kersen is een prima houtsoort voor halzen en/of bodies.

Kersen is ook een prima houtsoort voor achterbladen en zij- bladen van akoestische gitaren!

pasqual
8 oktober 2007, 14:29
@ Enra en Mattia: wij danken u!

Pasqual.

Kakihara
11 oktober 2007, 13:22
Framiré (geel/geelbruinachtig) :

http://www.holzwurm-page.de/holzarten/webholz/framire.jpg

schijnt nogal wat weg te hebben van limba/korina. Nat framiré geeft af en zou corrosie veroorzaken.
Is dit makkelijk te bewerken en kan het eventueel voor een hals gebruikt worden?

basstaart
31 oktober 2007, 13:28
erg mooie gitaar overgens ..
best leuk maar zal ook wel wat gekost hebben geloof ik:P :strat:

blue spotted gherkin
22 november 2007, 12:26
Heeft iemand toevallig voor mij een geniale tip voor het kopen van fijnhout. ik bedoel waar in NL of moet ik perse bestellen uit het buitenland...
Ik zit zelf te twijfelen tussen mahony en essen.....

AvU
22 november 2007, 13:32
klik!! (http://www.af.nl)

verder is er ook nog een amsterdamse fijnhouthandel.

G.G.
22 november 2007, 16:26
Heeft iemand toevallig voor mij een geniale tip voor het kopen van fijnhout. ik bedoel waar in NL of moet ik perse bestellen uit het buitenland...
Ik zit zelf te twijfelen tussen mahony en essen.....

Tsja... welke omgeving? je hoeft voor mahonie, elzen, essen of esdoorn echt niet alleen naar Arnhem of A'dam. Er zijn zat houthandels die dat hebben liggen. Ik kom bijv. graag bij de westerhouthandel in Rotterdam www.westerhouthandel.nl

Ik zou zeggen, pak de goudengids, kijk bij houthandel en ga eens lekker rondbellen als je weet wat je wilt.

Als je geen cocobolo, pau ferro, zebrano of AAAAA esdoorn, gebookmatched etc.. zoekt, dan kan je het hout wel bij de meeste goeie houthandels vinden.

blue spotted gherkin
22 november 2007, 17:17
Danke,

Trouwens ik woon in Lelystad. Volgens mijn Google-poging is amsterdam verreweg het meest dichtbij. Maar ik zal ook eventjes een kijkje in die goudengids doen, dank voor de tip :p

Kakihara
2 december 2007, 20:29
Iemand bekend met deze houtsoort ? Kan deze in de gitaarbouw gebruikt worden ?
Enkele fotootjes :

http://botanicamadeiras.com/English/angelim_pedra.JPG

http://artdescaves1.tempsite.ws/artdescaves/imagens_acabamentos/angelim_pedra_gd.jpg

Hier (http://www.hupkes.nl/AFB_hupkes/HS_hupkes/HS_hupkes_02.html) ben ik het een en ander tegengekomen, maar ik ben nogal een leek op houtgebied, dus het is me allemaal een beetje Chinees :???: :o

Kakihara
3 december 2007, 11:33
Niemand ? :confused:
Dan stel ik mooi een andere vraag : Waarvoor moet je opletten bij het selecteren van het hout voor de toets ?

oknarb180
3 december 2007, 13:05
Hey,

Als ik zo het toepassingsgebied zie, dan denk ik dat je het wel voor gitaarbouw kunt gebruiken. Wat voor geluid het geeft, geen idee.

Misschien gewoon eens proberen?

vr.gr.

Branko

Kakihara
3 december 2007, 18:19
Hey,

Als ik zo het toepassingsgebied zie, dan denk ik dat je het wel voor gitaarbouw kunt gebruiken. Wat voor geluid het geeft, geen idee.

Misschien gewoon eens proberen?

vr.gr.

Branko

Hey Branko,

Bedankt voor je antwoord, wie weet ga ik het wel eens proberen. Ik weet alleen niet of ik dat risico durf te nemen voor een eerste gitaar : stel dat het voor geen meter klinkt :o Naar welke toepassingsgebieden moet ik kijken om een houtsoort te vinden die eventueel geschikt is voor gitaarbouw ? Als ik zo naar het toepassingsgebied van dat sapipura/Angelim pedra kijk, is het voor zowat alles geschikt namelijk :confused:

Kakihara
6 december 2007, 08:45
OK, zelf nog wat proberen te vinden over Angelim Pedra en alles wijst erop dat het inderdaad geschikt is voor de gitaarbouw, maar het blijkt nogal aan de zware kant te zijn : de volumieke massa zit ergens tussen mahonie swietenia en ebbenhout in. Aangezien ik geen zin heb om me een breuk te heffen aan een gitaar, is het afgeschreven.

Mattia
6 december 2007, 13:35
OK, zelf nog wat proberen te vinden over Angelim Pedra en alles wijst erop dat het inderdaad geschikt is voor de gitaarbouw, maar het blijkt nogal aan de zware kant te zijn : de volumieke massa zit ergens tussen mahonie swietenia en ebbenhout in. Aangezien ik geen zin heb om me een breuk te heffen aan een gitaar, is het afgeschreven.

Nouja, da's nogal een grote marge. Weeg het stuk hout zelf anders even...

Aan de andere kant, afrikaans mahonie is lekker goedkoop. Limba ook wel.

Kakihara
6 december 2007, 14:00
Nouja, da's nogal een grote marge. Weeg het stuk hout zelf anders even...

Aan de andere kant, afrikaans mahonie is lekker goedkoop. Limba ook wel.
Dit is wat ik vond op houtinfo.nl :


Volumieke massa: (680-)750 (-1000) kg/m3 bij 12% vochtgehalte, vers 950-1200 kg/m3.

Ik neem aan dat - mocht ik voor limba gaan - net zo goed framiré kan nemen? Ik heb begrepen dat dit aardig in de buurt komt.

KoenB
18 januari 2008, 00:56
Als je echt goedkoop wilt gaan haal je multiplex. Ik dacht dat het G.G. was die een multiplex hondo had, en een beetje gepimpt. Maar je kan natuurlijk beter voor wat duurder, beter hout gaan.

Even terugbumpen op Beukenhout, ik heb er een halsje van gebouwd. Gemaakt van een 30 jaar oude drempel :D dat hout werkt dus nauwelijk meer. Vrij makkelijk te bewerken, wel wat zwaar hout.

Mattia
18 januari 2008, 10:45
Als je echt goedkoop wilt gaan haal je multiplex. Ik dacht dat het G.G. was die een multiplex hondo had, en een beetje gepimpt. Maar je kan natuurlijk beter voor wat duurder, beter hout gaan.

Even terugbumpen op Beukenhout, ik heb er een halsje van gebouwd. Gemaakt van een 30 jaar oude drempel :D dat hout werkt dus nauwelijk meer. Vrij makkelijk te bewerken, wel wat zwaar hout.

Ik weet niet waar jij dingen inkoopt, maar multiplex is helemaal niet zo goedkoop.

Mijn locale houtboer (in Purmerend) heeft enorme planken basswood (Linde) liggen, kost bijna geen fluit (laatste een plank waar makkelijk drie a vier 1-delige bodies uit hadden gekund gekocht voor iets minder dan 30 euro), en multiplex bewerken is nogal irritant (scheurt uit bij de randen, zitten vaak holtes/gaten in het goedkoop spul, en een plaat goede kwaliteit triplex kan al gauw 30-50 euro kosten, en dan moet je het nog steeds verlijmen).

Als je al een body hebt die uit triplex gemaakt is, mag je vooral je gang gaan (ik zou 't verkopen, maargoed, ik vind dat spul maar niks. Is persoonlijk). Maar als je vanaf nul wat bouwt.

Als je bereid bent om bij de houthandel een hele plank te kopen, genoeg voor twee of drie bodies (en vrijwel zeker weten dat je dat gaat bouwen, en anders vind je denk ik wel iemand hier die een stukkie wil), zeg tussen de 50 en 100 euro uitgeven, heb je de keuze uit Limba, Baswood, Alder, Ash, Afrikaans Mahonie, en nog heel wat andere houtsoorten. Je moet ook wel er echt naartoe, beetje rondsnuffelen.

pimmedoris
23 januari 2008, 14:05
Hoi,

Ik zat laatst eens te kijken naar de Ken Lawrence Explorer van james Hetfield.
Daar staat bij de beschrijving: Mahogany body, Chichino bark laminate.

Wat is dit Chichino bark voor iets? Ik kan er op geen enkele houtsite iets over vinden?

Puur interesse voorlopig, maar het lijkt me wel gaaf om ooit eens zo'n KL Explorer te bouwen

Groeten
Pim

grizzly
23 januari 2008, 16:22
Hmm,
Ik ga al een poosje mee in de hout wereld, maar van Chichino heb ik nog nooit gehoord.
Ook internet slaat er niet op aan als hout of boomsoort.
Ik ben zelf ook benieuwd wat dat is.
Misschien een regionale naam of verbastering van een boomsoort.
Chico Zapote of Chittum of misschien Cinnamon ?

Mattia
23 januari 2008, 19:21
Je had dus een site te pakken waar iemand onzin zat uit te kramen. Dat spul is gewoon Chechen (google maar). Ziet er leuk uit, maar een dun topje heeft zo ongeveer nul invloed op je klank.

Ben het overigens nooit ergens anders tegengekomen, in het echt of bij tonewood dealers, trouwens.

grizzly
23 januari 2008, 19:52
Als het gaat om chechen, is het een ander verhaal.
Chechen is donker, koffiekleurig hout met mooie rode of groene tekeningen erin.
Het is erg hard en zwaar. Het werd vroeger voor instrument bouw gebruikt.
Het komt tevens voor in de lijst van houtsoorten die irritatie aan de huid kunnen opleveren.
Groeigebied....Curacao geloof ik, dus regio Zuid-Amerika.

pimmedoris
23 januari 2008, 21:30
Ik ben de naam op een andere site ook tegen gekomen, alleen toen stond er:
color: chichino bark laminate.

Het zal dus wel niks met het geluid te maken hebben maar puur voor de looks, zoals mattia ook al aangaf.

Thanx anyway.

Rutger
24 januari 2008, 15:14
Volgende houtvraagje!

Wat is Marine Ply?

Ceriatone gebruikt dat voor z'n cabinetjes, en ik vraag me af of dat goed spul is voor een combo.

Kim Wilson
24 januari 2008, 15:18
Weer- en watervast Okoumé-multiplex.

www.marineply.com (http://www.marineply.com)
http://www.evecom.nl/Bouwmat/plaatmateriaal/Tekstpm..htm

Rutger
24 januari 2008, 15:37
Dank je :)

k Weet nu alleen nog niet of het geschikt is voor combo's...?

Kim Wilson
24 januari 2008, 15:38
Dat weet ik ook niet. Het gaat wel lang mee, zelfs in weer en wind. Is toch prettig, als je je amp een keer vergeet mee naar binnen te nemen. :)

Rutger
24 januari 2008, 15:40
He he, je kunt m zo ook mooi gebruiken als bartafeltje tijdens een gig :)

Mattia
24 januari 2008, 19:18
Waarschijnlijk watervast verlijmd berken multiplex, zonder gaatjes, niet oukoume oid. 'Marine' betekent gewoon hoge kwaliteit, watervast verlijmd.

Kim Wilson
25 januari 2008, 08:39
Waarschijnlijk watervast verlijmd berken multiplex, zonder gaatjes, niet oukoume oid. 'Marine' betekent gewoon hoge kwaliteit, watervast verlijmd.
Volgens de site www.marineply.com (http://www.marineply.com) wel, ik neem aan dat die wel weten wat ze verkopen. :satisfie:


Maar misschien is het ook wel een verzamelnaam voor multiplex wat gebruikt wordt in de botenbouw...

tittere-ie
25 januari 2008, 08:58
heeft er iemand van jullie ervaring met olm (iep) als houtsoort voor zelfbouw (bas)gitaren?

thx
nico

Mattia
25 januari 2008, 15:24
Volgens de site www.marineply.com (http://www.marineply.com) wel, ik neem aan dat die wel weten wat ze verkopen. :satisfie:


Maar misschien is het ook wel een verzamelnaam voor multiplex wat gebruikt wordt in de botenbouw...

Als je verder googled zie je inderdaad dat het uit allerlei houtsoorten gemaakt kan worden.

Wat ik vooral vaak zie bij high-end guitar cabs zijn baltic birch (aircraft grade) plywood.

Dastard
27 januari 2008, 11:52
Weet iemand de eigenschappen van TEREBINTH hout ?
Engelse naam is Turpentine.
Het zijn bomen waar normaal pistache noten aan groeien.

grizzly
27 januari 2008, 12:34
Turpentine is een roodbruine hardhout soort met een grote dichtheid.
Rechtdradig met een middelfijne nerf.
Om een idee te geven van de hardheid, het is 2 x zo hard als Esdoorn en 30% harder dan bijv Mahonie.
Het is een mooie gelijkmatige houtsoort om te zien.
Ik denk dat het zeker goed te gebruiken is voor de bouw van een gitaar, maar daar heb ik geen verdere info over.
Groeit in Australie

Mattia
27 januari 2008, 13:25
Turpentine is een roodbruine hardhout soort met een grote dichtheid.
Rechtdradig met een middelfijne nerf.
Om een idee te geven van de hardheid, het is 2 x zo hard als Esdoorn en 30% harder dan bijv Mahonie.
Het is een mooie gelijkmatige houtsoort om te zien.
Ik denk dat het zeker goed te gebruiken is voor de bouw van een gitaar, maar daar heb ik geen verdere info over.
Groeit in Australie

Da's wat verwarrend, gezien (in mijn ervaring) mahonie zowel zachter as lichter is dan esdoorn, terwijl je getallen het tegenovergestelde zouden doen denken...

Dastard
27 januari 2008, 16:31
hmmzzz, het klinkt wel interessant, enig idee waar ik in Nederland een mooie plank van dit hout kan kopen, in de omgeving A'dam ?

grizzly
27 januari 2008, 18:39
Het was toch juist. Ik heb nog eens zitten graven in de lectuur.
Janka hardness:
Hard Maple: 1450
Turpentine: 2967
Mahogany: 2200
Black Walnu: 1010
Wenge: 1630
Essen: 1320
Groenhart: 3684 :eek:

Turpentine kan ik bij de meeste Nederlandse houthandels niet vinden.
Maar er zijn nog zoveel andere mooie houtsoorten.
Ik zou bijv. nog wel eens een paar mooie stukken goudenregen op de kop willen tikken.

Dastard
27 januari 2008, 19:11
Hoe zou hout van een treurwilg klinken en eruit zien ?

grizzly
27 januari 2008, 19:52
Ik heb net even een opsomming gemaakt van de mij bekende hardheid van houtsoorten.
Als het teveel is modereer het dan maar weg.

Houtsoort Janka Hardheid
Groenhart 3684
Ipe 3684
Lapacho 3684
Cumaru 3540
Ebony 3220
Brazilian Redwood 3190
Paraju 3190
Angelim Pedra 3040
Turpentine 2967
Bloodwood 2900
Red Mahogany 2697
Spotted Gum 2473
Brazilian Cherry 2350
Jatoba 2350
Mesquite 2345
Santos Mahogany 2200
Bocote 2200
Cabreuva 2200
Mahogany 2200
Pradoo 2170
Brushbox 2135
Karri 2030
Sydney Blue 2023
Bubinga 1980
Cameron 1940
Tallowwood 1933
Merbau 1712 tot 1925
Amendoim 1912
Jarrah 1910
Purpleheart 1860
Goncalo 1850
Tigerwood 1850
Hickory/Pecan 1820
Bamboo – Natural 1820
Pecan 1820
Satinwood 1820
Afzelia 1810
Doussie 1810
Bangkirai 1798
Rosewood 1780
African Pedauk 1725
Padauk 1725
Blackwood 1720
Kempas 1710
Locust 1700
Highland Beech 1686
Wengé 1630
Tualang 1624
Zebrawood 1575
Pine varieert vanaf 380 tot 1570
Timborana 1570
Peroba 1557
Kambala 1540
Sapele 1510
Curupixa 1490
Birch varieert vanaf 910 tot 1470
Hard maple 1450
Maple 1450
Coffee Bean 1390
Bamboo 1380
Australian Cypress 1375
Cypress 1375
White Oak 1360
Oak 1360
Tasmanian Oak 1350
Ribbon Gum 1349
Ash 1320
American Beech 1300
Beech 1300
Red Oak (Northern) 1290
Yellow Birch 1260
Movingui 1230
Heart Pine 1225
Andiroba 1220
Cocobolo 1136
Eucalyptus 1125
Rose River Gum 1125
Makore 1100
Boreal 1023
Cottonwood 1023
Black Walnut 1010
Walnut 1010
Teak 1000
Sakura 995
Black Cherry & American Cherry 950
Cherry 950
Imbuia 950
Boire 940
Cedar 900
So. Yellow Pine (longleaf) 870
Lacewood 840
Leopardwood 840
Parana 780
Sycamore 770
Shedua 710
So. Yellow Pine (short leaf) 690
Douglas Fir 660
Larch 590
Chestnut 540
Hemlock 500
Basswood 410

Mattia
27 januari 2008, 22:55
Huh. Gewone 'vingernagel test' verliest mahonie toch van maple. Maple is wel lichter (hardheid en stijfheid en gewicht hebben geen een op een relatie). Weer wat geleerd.

Dastard
28 januari 2008, 00:54
Ik had nog nooit het hout gezien van een treurwilg a.k.a. weeping willow, ik moet zeggen ik vind het niet zo heel mooi, volgens mij klinkt het ook nergens naar.
http://picasaweb.google.com/clarkeeasterling/WeepingWillowWoodLumber


Verder nog een website gevonden over Turpentine.
http://www.woodmagazine.com/wood/story.jsp?storyid=/templatedata/wood/story/data/442.xml
http://www2.dpi.qld.gov.au/hardwoodsqld/13209.html

Minda
28 januari 2008, 10:18
[topic-hijack]He, Mattia, ik probeer je te bereiken via PB, maar je box zit vol. Zou je op mijn mail van kort geleden over de freesbitjes kunnen reageren?[/topic-hijack]

Dank,

pueblo
2 februari 2008, 12:20
wie weet welke houtsoort dit is?
ik had het nog in de kelder liggen.
op de laatste foto heb ik het ene stuk ingewreven met boenwas

http://lh5.google.nl/cobrajan/R6RRBDEEZWI/AAAAAAAABnQ/XEx43lVvAeA/IMG_5916.JPG?imgmax=800

http://lh3.google.nl/cobrajan/R6RRDjEEZXI/AAAAAAAABnY/iK0r4OIEta8/IMG_5917.JPG?imgmax=800

http://lh5.google.nl/cobrajan/R6RRHDEEZYI/AAAAAAAABng/hwfGDsbQn-A/IMG_5921.JPG?imgmax=800

grizzly
2 februari 2008, 13:08
Meranti.

http://www.meranti.lt/images/w003.jpg

Lijkt ook wel op Merbau, maar dat is vaak wat warriger en is ook harder.

pueblo
15 februari 2008, 19:32
vallen body's (met een top van maple, of van de houtsoort waarvan ik een foto meelever(wie kan me trouwens vertellen welk hout het is?)) van meranti of kweeperenhout of pruimenhout mee?
of een hals van de twee laatst genoemde houtsoorten?

en is berk voor iets bruikbaar?

de foto's:
http://lh3.google.nl/cobrajan/R7XZrqNXoqI/AAAAAAAABpk/ydwAJd8xnG4/IMG_5929.JPG?imgmax=720
http://lh5.google.nl/cobrajan/R7XZpKNXopI/AAAAAAAABpY/jNbVpkgTufY/IMG_5927.JPG?imgmax=720
http://lh5.google.nl/cobrajan/R7XZvKNXosI/AAAAAAAABp0/hQeeg1-NpsM/IMG_5931.JPG?imgmax=720
http://lh3.google.nl/cobrajan/R7XZwqNXotI/AAAAAAAABp8/LXG-trLk1Vs/IMG_5932.JPG?imgmax=720
http://lh6.google.nl/cobrajan/R7XZyaNXouI/AAAAAAAABqE/ys-1w7ZWDC8/IMG_5934.JPG?imgmax=720

Pueblo aka Jan

grizzly
16 februari 2008, 21:21
Een flink aantal vragen in 1 keer.

Kweeperen hout wijkt kwa structuur en eigenschappen niet veel af van gewoon perenhout.
Het is geen bijzonder hout. Vroeger werd bij goedkope piano's wel zwart gemaakt perenhout gebruikt als vervanger van ebben.
Als hout voor een elektrische gitaar zal ik er zelf nooit de voorkeur aan geven.

En berk, daar kun je beter triplex van maken of sateprikkers.

pueblo
16 februari 2008, 21:55
en welk soort hout is dat op de fotos

grizzly
16 februari 2008, 23:24
Dat is soms erg moeilijk te zeggen in het echt, laat staan van een foto.
Het lijkt me een warrig stukje van de mahony soorten, een soort "birdseye"
Geen 2 stukken hout zijn het zelfde. Soms heeft het hout vreemde tekeningen door ziekten, schimmels of knoesten.

ernieman
26 februari 2008, 20:09
Weet iemand het vershil in klank tussen Amerikaans en Europeesch noten (walnoot)?

grizzly
27 februari 2008, 20:07
Ik kan niet oordelen over de verschillen in klank. Misschien dat je zelf conclussies kunt trekken uit de verschillen in soort.
Amerikaans noten is rechter en is te koop in grotere lengtes. Het groeit ook geloof ik sneller dan Europees noten.
Je hebt amerikaans noten vaak over grote lengtes foutvrij.

Europees noten is wat lichter van kleur, groeit langzamer en de bomen worden minder hoog en hebben wat vaker vertakkingen en daardoor grotere verscheidenheid van tekening en knoesten.

Je zou de conclussie kunnen trekken dat Europees noten over het algemeen wat fijner van nerf is, een wat hogere dichtheid heeft, en daardoor mogelijk iets meer helderheid heeft dan Amerikaans.
Maar, zoals gezegd, dit is puur speculatie van mijn kant en misschien met ons gehoor niet eens meetbaar. :)

Toevallig heb ik vandaag een mooi stuk Zuideuropees Noten van 30cm x 250cm x 2,5 cm, gekocht. (en eveneens een stuk Padoek van die lengte en een stuk Wenge van 120 cm x 9 cm x 3 cm 8-)

Mattia
27 februari 2008, 22:32
Europees is mooier, vind ik (alhoewel...Claro...); er is gewoon minder hout uit Europa afkomstig (minder staand hout dat nog gekapt mag worden), maar ik zie/voel relatief weinig verschil tussen de twee soorten noten, qua gewicht, fijnheid, etc. Wel is Amerikaans noten vaak 'behandeld' (ik dacht ammoniak) om een egalere kleur te krijgen, wat ontzettend zonde is; ik heb enkele sets Amerikaans noten die niet zo mishandeld zijn (zowel black als claro, dus nigrans en californica), en daar zitten schitterend subtiele kleuren in, in plaats van, nouja, nogal bruin/grijzig (voordat je met schellak of olie aan de slag gaat, dan leeft het wel weer wat op).

Kakihara
5 maart 2008, 12:44
Is Western Red Cedar voor een solidbody ? En wat mag ik er dan van verwachten ?

Mattia
5 maart 2008, 15:04
Is Western Red Cedar voor een solidbody ? En wat mag ik er dan van verwachten ?

Het klinkt goed (van horen zeggen, dan), maar het is een enorm zachte (dus deukgevoelige) houtsoort. Rick Turner bouwt er z'n Model 1 mee, voorzien van een dunne laminaat harder hout op voor en achterkant. Ik heb ook plannen om een paar WRC solidbodies te maken, met soortgelijk concept.

pueblo
5 maart 2008, 15:19
Ik heb hier thuis wat planken es liggen, maar tweeenhalf centimeter is rot en daar zitten beesten in, de andere 1,5 centimeter is echter uitstekend hout (zo ziet het er uit). is het af te raden om zo twee planken op elkaar de lijmen voor een body, zoja waarom?
(ik weet ook wel dat het geluid wrschnlk wat minder goed gaat zijn, maar is het veel minder goed?)

Pueblo aka Jan

Mattia
5 maart 2008, 15:27
Ik heb hier thuis wat planken es liggen, maar tweeenhalf centimeter is rot en daar zitten beesten in, de andere 1,5 centimeter is echter uitstekend hout (zo ziet het er uit). is het af te raden om zo twee planken op elkaar de lijmen voor een body, zoja waarom?
(ik weet ook wel dat het geluid wrschnlk wat minder goed gaat zijn, maar is het veel minder goed?)

Pueblo aka Jan

Nouja, verlijmen uit twee delen is in principe geen punt, bijna alle solidbody gitaren ooit gemaakt hebben multipiece bodies, alleen....rot, met beestjes erin, dat klinkt niet als mooi droog hout. En dat wil je niet.

pueblo
5 maart 2008, 17:12
Nouja, verlijmen uit twee delen is in principe geen punt, bijna alle solidbody gitaren ooit gemaakt hebben multipiece bodies, alleen....rot, met beestjes erin, dat klinkt niet als mooi droog hout. En dat wil je niet.

maar de planken die ik nu over heb zijn echt prachtig

Mattia
5 maart 2008, 17:19
maar de planken die ik nu over heb zijn echt prachtig

Ja, oke, maar zijn ze verder goed droog? Heeft alleen een stukje in water gestaan ofzo?

pueblo
5 maart 2008, 17:57
ze hadden buiten onder een afdakje gestaan,

bovenste deel dus soms nat, maar onderste deel niet

grizzly
5 maart 2008, 22:30
Zolang het nu maar door en door droog is en geen ongedierte meer heeft, zou het geen probleem geven.
Koari wood heeft 45000 jaar in het moeras gelegen enwordt ook gebruikt voor body's ( bestaat dan wel voor 25 % uit epoxy 8-) )

Mattia
5 maart 2008, 23:37
Dan zou ik zeggen: haal de rotte delen eraf, leg het een paar weken/een of twee maanden ergens binnen, waar het droog is, en kijk een hoe het zich gedraagd.

grattrock
7 maart 2008, 16:55
ik zit er over te denken om mijn body van linde/essenhout te maken
wat kan ik beter gebruiken, afgaande op de sound?
en waar zou ik het kunnen kopen?

G.G.
7 maart 2008, 17:03
ik zit er over te denken om mijn body van linde/essenhout te maken
wat kan ik beter gebruiken, afgaande op de sound?
en waar zou ik het kunnen kopen?

Linde en essen zijn behoorlijk verschillende houtsoorten, zowel in klank als in afwerking.

Wat wil je gaan bouwen?

Waar kopen? Waar woon je? Je kan in iedergeval terecht bij :

Amsterdamse fijnhouthandel,
Arnhemse Fijnhouthandel

of, wel eerst ff bellen, ze hebben het niet vaak, de Westerhouthandel in Rotterdam,

Verder leveren diverse bouwers ook bodyblanks uit 2 of 3 delen, maar daar betaal je dan ook voor.


Grattrock, je hebt PM

grattrock
7 maart 2008, 17:20
ik zat te denken aan een gitaar voor
metal-achtige doeleinden...
waarschijnlijk een ontwerp dat qua look
op een bc rich gitaar lijkt

ik wil dat het geluid lekker lang doorgalmd
en het liefst zo diep mogelijk

verder heb ik niet echt een voorkeur

edit : ik woon in de buurt van utrecht ;)

G.G.
7 maart 2008, 17:25
ik zat te denken aan een gitaar voor
metal-achtige doeleinden...
waarschijnlijk een ontwerp dat qua look
op een bc rich gitaar lijkt

ik wil dat het geluid lekker lang doorgalmd
en het liefst zo diep mogelijk

verder heb ik niet echt een voorkeur

edit : ik woon in de buurt van utrecht ;)

Klinkt meer alsof je mahonie met esdoorn top wilt hebben of misschien Limba.

grattrock
7 maart 2008, 17:32
zijn dat moeilijk te bewerken houtsoorten of niet?
ben niet heel skilled met het houtsnijden, en maak liever
geen giga fouten:P

Mattia
7 maart 2008, 18:13
Limba en Mahonie zijn beiden best makkelijk te bewerken. Limba zeker. Linde is nog makkelijker te snijden, maar is wat wollig en heeft niet de beste naam voor bodies. Maargoed, het wordt wel veel toegepast voor metal, waar velen een neutrale sound willen, strak vanuit een maple neck, en dan EMGs erin mikken. Maarja, anderen zweren natuurlijk weer bij mahonie en neck-through maple en dergelijke...

Van Dattum
7 maart 2008, 19:39
Even een vraagje tussendoor: Is purperhart geschikt om een Fenderstyle hals van te maken? Zou een mooie aanvulling zijn voor mijn purperhart topped Thinline Tele!

grattrock
10 maart 2008, 14:55
ok, bedankt voor de tips, ik ga ff opzoek naar een goede retailer van hout in de buurt, bedankt voor de tips, misschien over een paar maanden de eerste foto's van mijn projectje

laters

G.G.
10 maart 2008, 19:28
ok, bedankt voor de tips, ik ga ff opzoek naar een goede retailer van hout in de buurt, bedankt voor de tips, misschien over een paar maanden de eerste foto's van mijn projectje

laters

Welke omgeving woon je? Misschien heeft iemand een aanrader qua houthandel.

grizzly
16 maart 2008, 23:04
Ik kwam dit artikel tegen over klanken in hout.
Dat geeft mij toch weer een andere kijk op bijvoorbeeld perenhout.

Het hele verhaal met plaatjes staat op deze site.
Recorder woods (http://www.lazarsearlymusic.com/Recorder-Woods/recorder_woods.htm)

grizzly
17 maart 2008, 22:43
Even een vraagje tussendoor: Is purperhart geschikt om een Fenderstyle hals van te maken? Zou een mooie aanvulling zijn voor mijn purperhart topped Thinline Tele!

Ik lees op diverse sites dat ze Purperhart gebruiken voor halzen. Dus dat moet kunnen.
Ik denk er zelf ook aan om Purperhart en Greenhart te gebruiken voor een hals.
(ik heb een zwager in Suriname die een houtzaag bedrijf heeft. :) )

grattrock
20 maart 2008, 20:15
ik woon in omgeving utrecht... als iemand een verkoopadresje weet zou het fijn zijn;)

Ewoud Kuijt
21 maart 2008, 20:40
Ik ontdek net een houthandel bij mij in de buurt die onder andere mahonie verkoopt.

Kunnen de houtkenners onder ons mij eens vertellen wat de verschillen zijn tussen sipo mahonie en de sapelli variant?

G.G.
22 maart 2008, 08:15
Kijk en vergelijk:


http://www.propex.nl/pages/producten.htm

Ewoud Kuijt
22 maart 2008, 08:37
Thanks voor de link GG.

Misschien dat er bouwers zijn die met beide soorten ervaring hebben en kunnen vertellen welke hun voorkeur heeft.

G.G.
22 maart 2008, 08:44
Thanks voor de link GG.

Misschien dat er bouwers zijn die met beide soorten ervaring hebben en kunnen vertellen welke hun voorkeur heeft.

Denk dat je dan bij Mattia moet zijn.

Enra
22 maart 2008, 09:33
Thanks voor de link GG.

Misschien dat er bouwers zijn die met beide soorten ervaring hebben en kunnen vertellen welke hun voorkeur heeft.

Wat wil je bouwen? Electrisch of akoestisch?

Minda
22 maart 2008, 10:26
Als het de PRS is die hij in het vorige topic beloofd, wordt het een solid. Ikzelf koop de goedkoopste mahonie soort. Dit heeft meerdere redenen:
1) 't Is goedkoop. Ik ben niet zo vermogend...
2) 't Is dan vaak lichter en harder. Fijn voor het bewerken, voor om je nek en goed voor de toon (lees Benedetto er maar eens op na).
3) Het klankverschil is miniem. Ik heb vele gitaren in handen gehad, waaronder een paar echt oude Les Pauls. Misschien heeft het geroemde speciale (ben even de naam kwijt) mahonie uit die tijd een gevoelsmatige meerwaarde, maar in een blinde test haal je het er niet uit. Misschien hoor je verschil, maar dat kan ook door de rest van de gitaar komen. En welke je dan mooier vindt klinken is van 15465423 factoren afhankelijk.

Ach ja, just my $ 0.02 (ongeveer € 0,012)

northernlake
22 maart 2008, 10:39
De strepen in sapele moet je wel mooi vinden.

Ewoud Kuijt
22 maart 2008, 11:20
Kijk daar heb ik wat aan.

Mijn LP studio komt binnenkort terug van Peer Dellen. Hij vervangt ook alle standaard hardware voor goudkleurige. Ik heb dus straks originele Gibson tuners en brug over (voor origineel Gibson spul ben je trouwens een vermogen kwijt). Ik zit eraan te denken om eerst een LP DC te maken. Met de hardware ben ik op die manier een heel eind op streek. Een stuk mahonie erbij en je kunt aan de slag. En aangezien ik net een nieuw huis en een nieuw kind heb is dat financieel wat aantrekkelijker dan alles nieuw te moeten aanschaffen voor een PRS.

Mattia nog...?

Enra
22 maart 2008, 11:22
De strepen in sapele moet je wel mooi vinden.

Die streeptekening zie je bij heel veel 'mahonie'-soorten.

G.G.
22 maart 2008, 13:40
Misschien heeft het geroemde speciale (ben even de naam kwijt) mahonie uit die tijd

Honduras??

NoobjeNrZoveel
23 maart 2008, 19:31
Toevallig dat de discussie net over de mahonie soorten gaat. Ik ben namelijk van plan een Les Paul te gaan bouwen. Als ik mahonie sipo neem, dan kom ik toch ongeveer op hetzelfde resultaat uit als dat ik honduras neem? Kan ik de nek ook uit sipo maken of is het veel beter op honduras daarvoor te nemen?

En dan 2 vragen die niet helemaal op het onderwerp aansluiten :) :
Wat is de Nederlandse naam voor Rosewood?
Kan ik bij een houthandel ook hout kopen genoeg voor een fretboard of moet ik dan meteen een hele plank kopen?

nevyn292
23 maart 2008, 19:41
je kan o.a. bij tonefactory voorgezaagde toetsen halen, hoef je neit voor naar de houthandel.



en nederlandse naam is pallisander geloof ik, en anders kortweg rozenhout

grizzly
23 maart 2008, 20:52
Is inderdaad palissander.
Onder andere te koop bij deze houthandel:
Houthandel (http://www.af.nl/voorraad/massief/palissander_honduras/)
Wel erg slecht verkrijgbaar en mega duur

NoobjeNrZoveel
23 maart 2008, 21:26
Oke, dan ga ik op zoek naar een leuke toets bij Tonefactory.nl :)

Enra
27 maart 2008, 19:17
Oké, welke bouwer heeft er wel eens gebouwd met hout van de Honingboom (sophora japonica)? Ik ben erg nieuwsgierig naar bevindingen...

grizzly
27 maart 2008, 21:07
Het hout heeft veel weg van de Pseudoacacia. Wel mooi van kleur en erg slijtvast. Helaas trekt en werkt het nogal.
Ik weet niet hoe het klinkt als je het in een gitaar verwerkt.

Enra
27 maart 2008, 21:14
Het hout heeft veel weg van de Pseudoacacia. Wel mooi van kleur en erg slijtvast. Helaas trekt en werkt het nogal.
Ik weet niet hoe het klinkt als je het in een gitaar verwerkt.

Ik lees in oude literatuur dat het ook voor muziekinstrumenten gebruikt wordt. Er staat helaas niet bij wat voor instrumenten.

Maar inderdaad, het is mooi van kleur en lijkt wel op Robinia Pseudoacacia en is bovendien hard. Over enkele dagen heb ik een wonderlijk grote, onbekantrechte partij binnen.

Grizzly, waar heb jij je info vandaan?

Enra
31 maart 2008, 18:22
Oké!!! Binnen....

8 Stammen 'Sophora Japonica', oftewel 'Honingboom'. Dat wordt nog heel wat zaagwerk!! Maar waarschijnlijk prachtig hout.

Mattia
31 maart 2008, 18:25
Oké!!! Binnen....

8 Stammen 'Sophora Japonica', oftewel 'Honingboom'. Dat wordt nog heel wat zaagwerk!! Maar waarschijnlijk prachtig hout.

Wij willen plaatjes :-)

(en wellicht wat akoestische setjes, nieuw/ander hout is altijd leuk...

Enra
31 maart 2008, 19:32
Wij willen plaatjes :-)

(en wellicht wat akoestische setjes, nieuw/ander hout is altijd leuk...

Te zijner tijd, maar de partij is veelbelovend.

grizzly
31 maart 2008, 20:16
Grizzly, waar heb jij je info vandaan?

Hi Enra,

Uit mijn geheugen.

Ik heb tussen 1979 en 1999 bijna dagelijks gewerkt in de meubelmakerij van een bevriend antiek restaurateur en meester meubelmaker.
We gebruikten daar de meest uiteenlopende houtsoorten.
De grote partijen hout, meestal Eiken en Kastagne, werden voor gebruik eerst gedroogd door V.Dijk in Laren, maar kleinere hoeveelheden droogden we ook zelf.
Soorten zoals de PseudoAcacia, Kersen, Noten, maar ook Goudenregen en Honingboom, kwamen we af en toe tegen en werden door ons zelf gezaagd/gedroogd en verwerkt.
Daarvan herinner ik mij dat Honingboom nogal de neiging had tot trekken en werken.

Toch blijkt het, na wat gesnuffel op internet, ook gebruikt te worden bij de bouw van muziekinstrumenten.

Enra
31 maart 2008, 20:27
Hi Enra,

Uit mijn geheugen.

Ik heb tussen 1979 en 1999 bijna dagelijks gewerkt in de meubelmakerij van een bevriend antiek restaurateur en meester meubelmaker.
We gebruikten daar de meest uiteenlopende houtsoorten.
De grote partijen hout, meestal Eiken en Kastagne, werden voor gebruik eerst gedroogd door V.Dijk in Laren, maar kleinere hoeveelheden droogden we ook zelf.
Soorten zoals de PseudoAcacia, Kersen, Noten, maar ook Goudenregen en Honingboom, kwamen we af en toe tegen en werden door ons zelf gezaagd/gedroogd en verwerkt.
Daarvan herinner ik mij dat Honingboom nogal de neiging had tot trekken en werken.

Toch blijkt het, na wat gesnuffel op internet, ook gebruikt te worden bij de bouw van muziekinstrumenten.

Dank je! Leuk om te horen hoe mensen aan hun kennis komen.

grizzly
31 maart 2008, 20:44
Graag gedaan,
Alle beetjes kennis bij elkaar leveren misschien bruikbare info op voor de gene die het toevallig zoekt :)

st.robot
31 maart 2008, 21:20
hey,

kheb hier in het begin gelezen dat beuk best bruikbaar is voor halzen ( als je het niet erg vind dat ie na 10 jaar krom begint te trekken) maar is het ook geschikt voor de toets ook ?? heb namelijk vandaag om eens te oefenen een hals uit beuk gemaakt, en kvind 'm best mooi zo. misschien is ie wel echt bruikbaar.

KoenB
31 maart 2008, 23:03
Voor de toets zou ik het niet doen, daar is het spul toch echt wel een beetje te zacht voor. Ik heb voor mijn beukenhals een rosewood toets gekocht voor 2 tientjes inclusief verzendkosten. Kijk even bij tonefactory of guitarsupplies, die hebben ze.

Kakihara
4 april 2008, 19:22
Ik ben zinnens om sapupira te gebruiken voor de top en de achterkant van een zelfbouw. Een van de kenmerken vandat hout is dat er gomvlekken in voorkomen, zoals dat bruine vlekje :
http://houtinfo.nl/admin/modules/vademecum/images/386_188%20SAPUPIRA%20-%20ANGELIM%20PEDRA.jpg

Volgens verschillende websites zijn deze vlekken decoratief. Mag ik ervan uitgaan dat ze op het bewerken en afwerken geen invloed hebben ? Of moet ik er toch mee opletten?

grizzly
4 april 2008, 20:14
sapupira, algemeen bekend onder de naam Angelim Pedra.
Met lakken kun je last veel hebben van een te veel aan gom.
Gomrijke houtsoorten staan daar wel om bekend. Op grote oppervlakken zoals houten vloeren is dat minder opvallend.
Het perfect afwerken van een gitaarbody is een ander verhaal.

Kakihara
4 april 2008, 22:53
sapupira, algemeen bekend onder de naam Angelim Pedra.
Met lakken kun je last veel hebben van een te veel aan gom.
Gomrijke houtsoorten staan daar wel om bekend. Op grote oppervlakken zoals houten vloeren is dat minder opvallend.
Het perfect afwerken van een gitaarbody is een ander verhaal.

Ook als ik zou olieën ?
Bedankt voor je antwoord ;)

grizzly
5 april 2008, 00:39
Oliën is totaal geen probleem.
Houtsoorten met veel Exudaat (ofwel hars/gom) zijn altijd lastig te lakken, maar hebben eigenlijk weinig of geen effect als je gaat oliën.

Kakihara
5 april 2008, 10:01
Oliën is totaal geen probleem.
Houtsoorten met veel Exudaat (ofwel hars/gom) zijn altijd lastig te lakken, maar hebben eigenlijk weinig of geen effect als je gaat oliën.

Ok bedankt, is een pak van mijn hart. Ik was sowieso van plan om te oliën, dus dat komt goed :)
Bedankt voor de info!

Mattia
5 april 2008, 10:40
Oliën is totaal geen probleem.
Houtsoorten met veel Exudaat (ofwel hars/gom) zijn altijd lastig te lakken, maar hebben eigenlijk weinig of geen effect als je gaat oliën.

...maar sommige olie-rijke houtsoorten kunnen, heb ik begrepen, moeilijk te olien en te lakken zijn. Heb verschillende keren gehoord van mensen bij wie een olie finish niet wilde uitharden op bijvoorbeeld cocobolo.

grizzly
5 april 2008, 20:55
...maar sommige olie-rijke houtsoorten kunnen, heb ik begrepen, moeilijk te olien en te lakken zijn. Heb verschillende keren gehoord van mensen bij wie een olie finish niet wilde uitharden op bijvoorbeeld cocobolo.

Klopt, maar ik heb verder geen info dat Angelim Pedra problemen heeft met oliën.
Wel zijn er verwijzingen naar moeite met lijmen.
Het is zeker verstandig om eerst een proefstukje te maken als je hout gebruikt waar je nog geen ervaring mee hebt.

Metfuk
28 april 2008, 00:54
Verder, even ter opmerking: ALLE stof is schadelijk. Als je schuurt, of zelfs zaagt, doe 't buiten, of binnen met stofafzuiging, en wat dan ook, doe een kapje op! Je kan je longen makkelijk voorgoed naar de kloten helpen door vooral fijn stof in te ademen.

Hmm dat klinkt verontrustend. Op de plaatsen waar ik werk aan hout/gitaren is er geen enkele vorm van afzuiging. Ik zet wel altijd een raam of deur open maar dit is lang niet voldoende weet ik wel. Wel neem ik bij grote schuur-projecten om de aantal minuten pauze en ga ik even naar buiten ofzo. Als ik dan na een tijd mijn neus snuit zie ik toch dat ik redelijk wat stof heb binnengekregen.
Ik wil nu toch even iets citeren wat jouw post tegenspreekt. Toen ik eens op Discovery het programma Dirty Jobs keek, ging het over een houtskool fabricant. De baas zei dat de stof van de houtskool niet schadelijk was omdat het een natuurproduct is.

In deze veronderstelling nam ik dus aan dat de stof van (okee, dan wel ongekoold) hout dan ook wel niet erg schadelijk zou zijn, omdat het een natuurproduct is. Ik weet wel dat sommige houtsoorten giftig zijn, maar voor zover ik weet heb ik daar nog niet mee gewerkt. Ik werk toch meestal met de meer gangbare gitaarbouw houtsoorten zoals mahonie, esdoorn, elzen, palissander en ebben.
Ik ken ook nog vele andere instrumentbouwers (waarvan sommigen al wat op leeftijd) die ook zonder afzuiging werken.

Maarja, fijnstof, het is overal. Ik rijd bijvoorbeeld ook motor. Als ik dan tussen het verkeer zit (vooral achter zo'n diesel) vraag ik me ook wel eens af "Hoelang nog voordat de kanker toeslaat?". Je kan tegenwoordig overal kapot aan gaan.

Maar om even 'on topic' te blijven: Wat is jouw (of jullie) reactie op het gegeven dat hout een natuurproduct is, en dus niet schadelijk zou zijn?

niekb
28 april 2008, 02:51
Dat is de grootste onzin die bestaat. Ik kan me al helemaal niet voorstellen dat dat stof van houtskool niet schadelijk is.

Van de site van arbouw:
Het gezondheidseffect van de verschillende houtsoorten kan heel verschillend zijn. Een aantal houtsoorten bevat bestanddelen die irriterende, allergene en kankerverwekkende eigenschappen hebben. De mate hiervan is per houtsoort verschillend. De gezondheidsrisico's en gezondheidseffecten variëren door:



De verschillende afmetingen en het gewicht van de houtstofdeeltjes, die soms sterk verschillen en afhankelijk zijn van de houtsoort en het type bewerking.
Het verschil in giftige werking (toxiciteit).
Het verschil in vochtgehalte.

De belangrijkste gezondheidsklachten die uw werknemers kunnen hebben als zij worden blootgesteld aan houtstof zijn:



Huidaandoeningen: contact met houtstof kan irritatie en ontsteking van de huid tot gevolg hebben. Dit kan uiteindelijk overgaan in een chronisch huideczeem. Personen die daarvoor gevoelig zijn, kunnen ook een allergische huidreactie krijgen als gevolg van bepaalde stoffen in het hout. Hierdoor kan eczeem op de handrug ontstaan, aan hoofd en hals. Andere huidklachten zijn huidverkleuringen en ontstekingen van haarwortels.
Oogaandoeningen: het oogbindvlies kan ontstoken raken als gevolg van contact met houtstof. De verschijnselen hiervan zijn onder andere pijn, tranende ogen, ettervorming en lichtschuwheid (het niet kunnen verdragen van licht).
Luchtwegaandoeningen: houtstof kan overgevoeligheidsreacties veroorzaken, zoals niezen, loopneus, bloedneus, hoesten, astma en astmatische bronchitis. Veel luchtwegaandoeningen zijn een allergische reactie op houtstof. Allergieën kunnen in de loop der jaren worden opgebouwd. Iemand kan dus jaren zonder problemen in een stoffige ruimte werken en plotseling last krijgen van bepaalde verschijnselen.
Neuskanker: stof van verschillende houtsoorten kan kanker veroorzaken (bijvoorbeeld hout van een berk, esdoorn, (haag)beuk, populier, iroko en mahonie). Daarnaast kan het hout kankerverwekkende toevoegingen bevatten die voorkomen in bepaalde lijmen en houtverduurzamingsmiddelen. Informatie over de verplichtingen bij het werken met kankerverwerkende stoffen en processen vindt u in het Arbo-Informatieblad nr. 6 'werken met kankerverwerkende stoffen en processen' (uitgave van Sdu)

Mattia
28 april 2008, 10:52
Kijk, 'natuurproduct' wil ABSOLUUT niet zeggen 'veilig'. De giftigste stoffen die we kennen zijn natuurproducten, immers, chemotherapeutica (Taxanen, Taxol) die agressief genoeg zijn om kankercellen te slopen (en terwijl ze dat doen vaak ook zenuwschade, etc. etc.) zijn van origine plantextracten. De incidentie van keel/neusslijmvlieskanker is onder houtbewerkers aanzienlijk verhoogd - en hobbymatige houtbewerkers staan vaak bloot aan hoeveelheden die een prof in een maand niet binnenkrijgt, juist omdat ze geen maskers dragen, geen stofafzuiging hebben, en geen lucthfiltratiesystemen hebben.

Van de bekende 'allergene' houtsoorten zijn de meeste beruchte enkele palisander en palisander-achtigen, maar kort daarop komen ceder, redwood en noten. Niet bepaald 'exotisch'.

Het zou best kunnen dat houtskoolstof minder schadelijk is dat houtstof omdat het juist verkoold is; er is weinig over van de etherische olien/complexe biologische verbindingen, etc. Maar het kan nog steeds flinke mechanische schade veroorzaken (dus: fijnstof). Het zal dan minder allergeen zijn, maar om te zeggen dat het daarom niet schadelijk kan zijn gaat wat ver. Moet er wel bij gezegd worden dat het bewijs voor de schadelijkheid van fijnstof nogal...magertjes is. Politiek word het wel als hot item beschouwd, maar ik ben wezen zoeken, en veel betrouwbaar onderzoek en data heb ik er niet over kunnen vinden. Over houtstof daarentegen veel meer.

Ik zeg: koop op z'n minst een stofmasker, en doe zoveel mogelijk 'stoffig' werk buiten. Met stofmasker.

no 1 hops
28 april 2008, 11:05
kan mattia alleen maar gelijk geven
mijn allergische reactie op bepaalde stoffen is dermate toegenomen na het werken met iroko en (wal)noten

heeft bij mij geleid tot een soort van permanente ontsteking van neus, en zeer snelle allergische reaktie op bv kranten inkt en gloor.

dus gebruik een stofafzuiger (nat/droog zuigers zijn zo duur niet meer) en gebruik van goede stofkapjes.

was laatst weer zo onnozel om een body met poly lak de toplaag eraf te schuren met een bandschuur zonder stofzak.
heb ik geweten, never again

Enra
28 april 2008, 13:11
Alle houtstof, alle fijnstof is schadelijk omdat het stof bij inademing diep in de longen doordringt. Hoe fijner het stof hoe ellendiger de uiteindelijke resultaten. Mijnwerkers uit de jaren zestig en zeventig kregen veelal na enkele decenia ernstige ademhalingsklachten; ik ken de naam van de aandoening niet meer. Maar dat risico loop je ook met houtstof.

Daarnaast is het zo dat veel houtsoorten inhoudsstoffen bevatten die allergische reacties kunnen veroorzaken. Bij sommige houtsoorten is dat hevig, bij andere minder.

Ach, en om een open deur in te trappen... Koffie is ook een natuurproduct, maar als je er te vaak te veel van drinkt is het ook niet meer gezond.

Metfuk
28 april 2008, 14:30
Juist ja. Overmaat is nooit goed.
Maar het lichaam heeft toch ook nog wel een zelfreinigend vermogen. Ik bedoel, het is niet dat we meteen kapot gaan als we een keer wat stof inademen...
Maar ik vind jullie berichten wel erg verontrustend en neem ze zeker serieus.

Mattia
28 april 2008, 15:03
Juist ja. Overmaat is nooit goed.
Maar het lichaam heeft toch ook nog wel een zelfreinigend vermogen. Ik bedoel, het is niet dat we meteen kapot gaan als we een keer wat stof inademen...
Maar ik vind jullie berichten wel erg verontrustend en neem ze zeker serieus.

Ja, dat klopt ook inderdaad. Maar een beetje redelijke bescherming tegen stof kost weinig geld en/of moeite, en geeft betere garanties voor het langer kunnen werken met het materiaal waar we allemaal zo van houden.

no 1 hops
28 april 2008, 15:15
Juist ja. Overmaat is nooit goed.
Maar het lichaam heeft toch ook nog wel een zelfreinigend vermogen. Ik bedoel, het is niet dat we meteen kapot gaan als we een keer wat stof inademen...
Maar ik vind jullie berichten wel erg verontrustend en neem ze zeker serieus.op zich heeft het lichaam die functie wel er is echter een grote maar.
er zijn mensen bekent die jaren lang met asbest gewerkt hebben en nooit ergens last van hebben gehad.
bij anderen triggerde de stof na een korte duur al kanker.

hetzelfde geldt voor roken, de ene word er stokoud door de ander red zijn pensioen niet eens.

dus voorkomen is echt beter

grizzly
28 april 2008, 23:15
Als je werkelijk wilt weten hoe het zit,

Een interessant artikel van de Gezondheidsraad over de mogelijke kankerverwekkende eigenschap van houtstof (hardhout en zachthout).

Tevens staat onderaan de pagina een PDF file van het advies aan de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Enra
30 april 2008, 08:39
Als je werkelijk wilt weten hoe het zit,

Een interessant artikel van de Gezondheidsraad over de mogelijke kankerverwekkende eigenschap van houtstof (hardhout en zachthout).

Tevens staat onderaan de pagina een PDF file van het advies aan de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Hé Grizzly,

Ik denk dat je een link mee wilde sturen, die kan ik echter niet zien. Ben wel nieuwsgierig. Iets fout gegaan?

Gothra
5 mei 2008, 22:11
Hee Gasten!
Wat voor houtsoorten naast Alder bodies en Maple necks zijn goede houtsoorten voor een wat stevige metal? Exotische houstoorten?
En dan ook: wat is een "scarf joint" head stock??

Mattia
6 mei 2008, 07:45
Enra:

http://www.gr.nl/samenvatting.php?ID=399

Onderaan de fulltext, als je daar zin in hebt.

Gothra: 'beste houtsoort voor metal' is IMO net zoiets als 'lekkerste toetje'; smaken verschillen. Daarbij is je pickup en ampkeuze van ontzettend groot belang, en moet dan mooi samen spelen met je elementen. Maargoed, maple hals (wat strakker dan mahonie) is vrij 'gewoon', bodies van basswood tot mahonie (met of zonder maple cap), veel opties. Ik zou zeggen, ga enkele gitaren zoeken die jij goed vind klinken.

Re: scarf joint, ergens op dit forum moeten wel plaatjes staan. Kijk anders even op deze blog (van Ant Setchell, zie je wel vaker op projectguitar en mimf rondzwerven). Doet het eigenlijk op precies de manier waarom ik het doe:

http://www.setchellguitars.co.uk/ant/blog/?cat=10

Gothra
6 mei 2008, 11:10
Enra:
Gothra: 'beste houtsoort voor metal' is IMO net zoiets als 'lekkerste toetje'; smaken verschillen. Daarbij is je pickup en ampkeuze van ontzettend groot belang, en moet dan mooi samen spelen met je elementen. Maargoed, maple hals (wat strakker dan mahonie) is vrij 'gewoon', bodies van basswood tot mahonie (met of zonder maple cap), veel opties. Ik zou zeggen, ga enkele gitaren zoeken die jij goed vind klinken.

Vroeg ook niet om de beste, maar goede houtsoorten^^ toch bedankt, zal even kijken op dat blog

grizzly
6 mei 2008, 16:35
Hé Grizzly,

Ik denk dat je een link mee wilde sturen, die kan ik echter niet zien. Ben wel nieuwsgierig. Iets fout gegaan?

Oeps, solly :)

nu met link:

Gezondheidsraad (http://www.gr.nl/samenvatting.php?ID=399)

barno
7 mei 2008, 16:24
dear woodwizzards,

Ben van plan voor een van de volgende projectjes een sipo semi hollow body te maken (thinline gewijs uitfrezen) en hem dicht te maken met een essen top. Ik geloof niet dat essen vaak als top wordt gebruikt, of toch? en waarom (niet)?

Ik las al ergens dat ik sipo ook voor de hals kan gebruiken ('t wordt een scarf joint). Of gebruik ik mss toch beter maple (ik hou wel van sprankel in de klank)

thx

barno

Mattia
7 mei 2008, 17:21
dear woodwizzards,

Ben van plan voor een van de volgende projectjes een sipo semi hollow body te maken (thinline gewijs uitfrezen) en hem dicht te maken met een essen top. Ik geloof niet dat essen vaak als top wordt gebruikt, of toch? en waarom (niet)?

Ik las al ergens dat ik sipo ook voor de hals kan gebruiken ('t wordt een scarf joint). Of gebruik ik mss toch beter maple (ik hou wel van sprankel in de klank)

thx

barno

Wordt niet vaak gedaan, nee, maar is recent door iemand hiero in ongeveer precies die combi gemaakt (wie dat was ontgaat me even..). Redenen om het niet te gebruiken: is niet vaak met hele mooie/spannende nerf te vinden (of in ieder geval, niet zoals Maple dat is), het heeft relatief lomp grote porieen, en is dus lastiger in de gladde afwerking dan zowel mahonie als maple.

Sipo is een prima houtsoort voor een hals, voordeel boven maple is stabiliteit (geld eigenlijk voor alle mahonie-achtigen t.o.v. maple), maar misschien net wat minder hoog. Maar ook een mahonie thinline kan mooi sprankelen. Het is echt niet zo dat een gitaar met een mahonie hals modderig of dof klinkt.

no 1 hops
7 mei 2008, 17:30
zou je dat gemis aan hoog opheffen met een ebben toets?

barno
7 mei 2008, 17:43
ja, ik heb geen ervaring met mahonie gitaren, vandaar de vragen

Dan zal ik gaan voor een sipo hals, en, idd hops, een ebben toets. Ik ben eigenlijk een ol' fashioned simpele fenderman qua hout en in principe niet zo into al die speciale soorten maar de ebben toets die er door toeval belandde op guttlin fat king, vind ik echt fantastisch aanvoelen.

Essen top, ja ik heb dat draadje hier ook gezien, maar dat was een full body. Nu ik ga het mss toch doen voor de volgende thinline, heb hier een stuk essen met een straffe nerf waar ik wel een mooi topje uit krijg. Ga hem dan zwart stainen en als dat niet geeft wat ik wil, gewoon vol lakken want het is idd moeilijk hout om mooi egaal af te werken.

theorethisch moet de sipo body en hals in combinatie met de ebben toets en essen top mij een brede klankband opleveren. tis toch altijd weer een avontuurtje :)

edit: on second thought, mss ga ik toch nog uitkijken voor een andere houtsoort voor de top. ik wil nl ook gaan carven en ik denk dat dat bij essen double pain in the ... is.

Mattia
7 mei 2008, 18:05
zou je dat gemis aan hoog opheffen met een ebben toets?

Ik vind Rosewood (madagascar, rio, niet indisch) meer sprankelen dan ebben, wat toch enigsinds geluiddempend werkt. Tik maar eens op een ebben toets blank; niks sustain, niks hoge tonen. Het ziet er puik uit, polijst geweldig mooi/goed, erg fijn om inleg te plegen, voelt prachtig aan, maar het is nou niet direct het meest resonante hout ever...

grizzly
7 mei 2008, 20:01
zou je dat gemis aan hoog opheffen met een ebben toets?

Ik ben het eens met Mattia. Ebben is eigenlijk helemaal niet mooi helder van klank.
Vanuit klank overweging heb ik nooit echt goed begrepen waarom ebben zoveel gebruikt wordt als toets.
Dan zou ik liever Letterhout nemen, of Maple, Pau Ferro, of Bloodwood (Satijnhout)

Van Dattum
7 mei 2008, 22:04
Ik heb een tijdje terug een Thinline gebouwd van sipo, zowel body als hals, met een purperhart top. Klinkt echt als een klok! En dat met een paar El Cheapo Wilkinson humbuckers...

Ik vind mahonie heel prettig spul om te verwerken. Het freest en schuurt makkelijk en het ziet er geweldig uit met Deense olie.

barno
7 mei 2008, 22:20
@ van dattum: ja die paarse kennen we allemaal, mooi gitaartje.

btw ik merk dat hier sipo en mahonie bijna als synoniem worden gebruikt terwijl het toch twee verschillende dingen zijn, veronderstel ik. Of zijn die boomsoorten familie van mekaar? of helemaal niet maar zijn de houtsoorten qua structuur enz... vergelijkbaar? Hoef niet de hele botanische uitleg hoor, maar ik vroeg het me gewoon af.

Mattia
7 mei 2008, 22:32
De echte mahoniesoorten zijn de swetenias, waarvan macrophylla (honduras) het meest bekende is, maar je hebt ook cubaans en klein-bladig, alleen niet echt makkelijk in de handel te vinden.

Khaya (Khaya spp), Sipo en Sapele (entadophragma spp.) zijn nauw gerelateerd aan de echte mahoniesoorten, allemaal Melicae (ik spel de namen wsch. allemaal verkeerd, maar toch), maar dan uit Afrika afkomstig.

Qua afwerking zijn de afrikaanse varianten iets groffer van nerf, hebben soms een rozige gloed, soms juist wat grijzer, maar je moet een beetje expert zijn om ze goed te kunnen onderscheiden, want hoewel er variatie inzit, is de overlap in zowel klank en fysieke eigenschappen enorm. Wat mij betreft zijn ze - zeker bij electrische instrumenten - vrijwel compleet inwisselbaar. Dat iemand bij een versterkte electrische gitaar het verschil eruitpikt tussen honduras en afrikaans mahonie, blind, daar geloof ik niks van. Bij akoestisch kan ik nog wel wat verschillen horen, maar zelfs dan is er veel variabiliteit tussen individuele delen.

En verder: in de engelstalige wereld heten ook de afrikaanse varianten 'mahonie'. Maar er zit meestal een naam voor: honduras/amerikaans/echt mahonie, of khaya/afrikaans mahonie, of sipo mahonie. Sapele wordt soms sapele mahonie genoemd, maar vaak ook alleen 'sapele'.

Zo. Lekker onduidelijk zo?

barno
8 mei 2008, 08:26
De echte mahoniesoorten zijn de swetenias, waarvan macrophylla (honduras) het meest bekende is, maar je hebt ook cubaans en klein-bladig, alleen niet echt makkelijk in de handel te vinden.

Khaya (Khaya spp), Sipo en Sapele (entadophragma spp.) zijn nauw gerelateerd aan de echte mahoniesoorten, allemaal Melicae (ik spel de namen wsch. allemaal verkeerd, maar toch), maar dan uit Afrika afkomstig.

Qua afwerking zijn de afrikaanse varianten iets groffer van nerf, hebben soms een rozige gloed, soms juist wat grijzer, maar je moet een beetje expert zijn om ze goed te kunnen onderscheiden, want hoewel er variatie inzit, is de overlap in zowel klank en fysieke eigenschappen enorm. Wat mij betreft zijn ze - zeker bij electrische instrumenten - vrijwel compleet inwisselbaar. Dat iemand bij een versterkte electrische gitaar het verschil eruitpikt tussen honduras en afrikaans mahonie, blind, daar geloof ik niks van. Bij akoestisch kan ik nog wel wat verschillen horen, maar zelfs dan is er veel variabiliteit tussen individuele delen.

En verder: in de engelstalige wereld heten ook de afrikaanse varianten 'mahonie'. Maar er zit meestal een naam voor: honduras/amerikaans/echt mahonie, of khaya/afrikaans mahonie, of sipo mahonie. Sapele wordt soms sapele mahonie genoemd, maar vaak ook alleen 'sapele'.

Zo. Lekker onduidelijk zo?

thx a lot mattia!
kga dat es vertellen tegen mijn houthandelaar, want toen ik hem vroeg of iets had dat op mahonie leek, zei ie dat hij niets had, terwijl ik gisteren toch es vroeg of hij sipo had, en ja, daar had hij massa's van...

Enra
8 mei 2008, 09:12
Ik heb de laatste posts niet helemaal gelezen en schrijf dit misschien ten overvloede. Maar een verschil tussen de echte (Swietenia spp) en de onechte mahonies (sipo, sapele, khaya, enz) is in veel gevallen het gewicht. De echte mahonies zijn vaak lichter in verhouding tot hun sterkte. Maar als je het iets grotere gewicht voor lief neemt zijn de 'onechte' mahoniesoorten uitstekend geschikt als halsmateriaal.

Mattia
8 mei 2008, 09:38
Ik heb de laatste posts niet helemaal gelezen en schrijf dit misschien ten overvloede. Maar een verschil tussen de echte (Swietenia spp) en de onechte mahonies (sipo, sapele, khaya, enz) is in veel gevallen het gewicht. De echte mahonies zijn vaak lichter in verhouding tot hun sterkte. Maar als je het iets grotere gewicht voor lief neemt zijn de 'onechte' mahoniesoorten uitstekend geschikt als halsmateriaal.

Klopt. Zeker bij sipo en sapele. Ik vind echter dan Khaya vaak redelijk makkelijk in lichter gewicht te vinden, wat ik niet voor halzen zou gebruiken maar wel voor bodies.

Enra
8 mei 2008, 13:17
Klopt. Zeker bij sipo en sapele. Ik vind echter dan Khaya vaak redelijk makkelijk in lichter gewicht te vinden, wat ik niet voor halzen zou gebruiken maar wel voor bodies.

Khaya is inderdaad de lichtste van de Afrikaanse 'onechte' mahoniesoorten. Maar persoonlijk vind ik dat ook Khaya zich uitstekend leent voor halzen. Ik ben overigens wel erg kritisch als het gaat om 'hoe kwartiers' een hals gezaagd is, of ik 'run-out' kan waarnemen en of de nerf in de lengte ook mooi recht door het hout loopt.

LaurentB
8 mei 2008, 13:50
Ik ben het eens met Mattia. Ebben is eigenlijk helemaal niet mooi helder van klank.
Vanuit klank overweging heb ik nooit echt goed begrepen waarom ebben zoveel gebruikt wordt als toets.
Dan zou ik liever Letterhout nemen, of Maple, Pau Ferro, of Bloodwood (Satijnhout)

In een interview op Gitaarnet zegt jazzgitarist Maarten van der Grinten hetzelfde. Hij vermoedt dat het een traditie is die overgenomen is van strijkinstrumenten, waar de toets erg slijtvast moet zijn vanwege het ontbreken van frets, maar wat bij een gefret instrument eigenlijk niet nodig is.

Mattia
8 mei 2008, 14:04
Khaya is inderdaad de lichtste van de Afrikaanse 'onechte' mahoniesoorten. Maar persoonlijk vind ik dat ook Khaya zich uitstekend leent voor halzen. Ik ben overigens wel erg kritisch als het gaat om 'hoe kwartiers' een hals gezaagd is, of ik 'run-out' kan waarnemen en of de nerf in de lengte ook mooi recht door het hout loopt.

Oh, zeker wel! Ik heb hier stapels Khaya liggen, en heb zo'n 5-6 gitaren met Khaya halzen gemaakt. Enige is wel dat ik gemerkt heb dat 'Khaya' erg wisselvallig kan zijn, mogelijk omdat het een verzamelnaam is voor verschillende boomsoorten, en sommige stukken zijn mijn te slap voor halzen. Alle mahoniedelen die ik zelf in bezit heb zijn IMO prima geschikt voor halzen, en ik zal het ook blijven gebruiken.

Enra
8 mei 2008, 14:10
Oh, zeker wel! Ik heb hier stapels Khaya liggen, en heb zo'n 5-6 gitaren met Khaya halzen gemaakt. Enige is wel dat ik gemerkt heb dat 'Khaya' erg wisselvallig kan zijn, mogelijk omdat het een verzamelnaam is voor verschillende boomsoorten, en sommige stukken zijn mijn te slap voor halzen. Alle mahoniedelen die ik zelf in bezit heb zijn IMO prima geschikt voor halzen, en ik zal het ook blijven gebruiken.

Ja, je hebt gelijk. Dat één naam gebruikt wordt om een soort en allerlei ondersoorten en dergelijke aan te duiden is inderdaad een feit en daardoor zeer bedriegelijk. Dat gaat op voor Khaya, maar ook voor Wengé, waarvan het broertje aan de oostkust Pangapanga heet. Maar Pangapanga wordt gewoon verkocht als Wengé. En voor talloze andere soorten geldt dat ook.

Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat binnen één soort er per boom ook enorme kwaliteitsverschillen kunnen bestaan.

CortaxEV
17 mei 2008, 12:57
Kent iemand trouwens goede sites voor kant en klare body's (vooral LP lastig te vinden) kan namelijk totaal geen hout bewerken.

Gothra
17 mei 2008, 15:31
http://www.warmoth.com/showcase/sc_guitar_bodies.cfm?type=guitar&menuItem=4


Wordt mahogany niet gebruikt op gibson lp's? met maple top en back natuurlijk

Mattia
17 mei 2008, 21:24
http://www.warmoth.com/showcase/sc_guitar_bodies.cfm?type=guitar&menuItem=4


Wordt mahogany niet gebruikt op gibson lp's? met maple top en back natuurlijk

Meestal met maple top, niet met maple top en back (op de enkle uitzondering na)...

Demoi-crazy
5 juni 2008, 14:21
Een houtvraagje...

Ik ben net begonnen aan projectje... Een les Paul Junior.. alle hardware is binnen maar ik geraak niet aan een deftig stukje Mahonie of Sipo.. En ik heb geen zin om heel lang te wachten...

Kunnen jullie mij een deftig alternatief voorstellen voor zowel body als neck?

De verkooper stelde mij Esdoorn voor en Koto.... Ik heb nog nooit gehoord van Koto... is dat iets?

Ik sta open voor alle voorstellen!!
:lp:

st.robot
5 juni 2008, 14:56
ff gegoogle'd

volgens AF


KOTO

Mooie lichte houtsoort. Heeft wel iets van Eiken en Esdoorn. Koto wordt gebruikt voor meubels en interieurs. Het is bovendien redelijk hard en ook prima geschikt voor trappen

komt net zoals sipo uit West Afrika en ze hebben ook zowat dezelfde volumieke massa. dus ik denk wel dat het kan

G.G.
5 juni 2008, 19:00
Een houtvraagje...

Ik ben net begonnen aan projectje... Een les Paul Junior.. alle hardware is binnen maar ik geraak niet aan een deftig stukje Mahonie of Sipo.. En ik heb geen zin om heel lang te wachten...

Kunnen jullie mij een deftig alternatief voorstellen voor zowel body als neck?

De verkooper stelde mij Esdoorn voor en Koto.... Ik heb nog nooit gehoord van Koto... is dat iets?

Ik sta open voor alle voorstellen!!
:lp:

Ho! Stop!

Tijdens de bouw komen er nog genoeg momenten dat je zal moeten wachten (als lijm droogt, als lak droogt, etc....) als je al nieteens wilt wachten op het juiste stuk hout voor een les paul, kan je er beter niet aan beginnen. Je hebt iets voor ogen, een LP, dus hou je vast aan dat plan. Dikke kans dat hij anders niet aan je beeld gaat voldoen. Zonde van het hout

[eco-hippiemodus](bomen worden steeds schaarser en voorzien ons van zuurstof, wees er zuinig op en gooi niets onnodig weg). [/eco-hippiemodus]

Als je de AFH belt, uitlegt wat je wilt hebben, geld overmaakt heb je het zo in huis.

mahonie wordt op zat plekken verkocht en verwerkt. Waar woon je ongeveer? Misschien weet iemand een adres.

superfly
6 juni 2008, 15:47
maar ik geraak niet aan een deftig stukje Mahonie of Sipo..

Ik had net contact met Holz-fazination en die heeft voldoende Sipo en Swietenia op voorraad. Ze zijn niet echt goedkoop maar zeker ook niet erg duur en een super kwaliteit & service (ik heb geen aandelen:satisfie: ). Ik heb pas prachtig mahony van ze binnen en een fraaie riegelahorn top. Op de website staat nu niet veel meer te koop, maar ze hebben veel meer als wat er op de site staat, als je mailt krijg je snel antwoord.
http://www.holz-faszination.de/home/index.php

Wim

barno
10 juni 2008, 21:36
vraagje:

ik heb partij sipo gekocht voor een body. naast het sipo stond nog een mooi balkje dat ik heb meegenomen in de veronderstelling dat het ook sipo was. De man terplaatse kon me dat niet met zekerheid zeggen, maar het leek wel erg op sipo.
net een scarfed joint gemaakt: ik merk dat dat hout erg vet is (zoals in olie). is dat een eigenschap van sipo?

Mattia
10 juni 2008, 22:04
vraagje:

ik heb partij sipo gekocht voor een body. naast het sipo stond nog een mooi balkje dat ik heb meegenomen in de veronderstelling dat het ook sipo was. De man terplaatse kon me dat niet met zekerheid zeggen, maar het leek wel erg op sipo.
net een scarfed joint gemaakt: ik merk dat dat hout erg vet is (zoals in olie). is dat een eigenschap van sipo?

Sipo is nou niet een houtsoort die ik als 'vettig' zou bestempelen. Dat zijn geen van de mahoniesoorten en mahonie-achtigen.

Gothra
28 juni 2008, 11:56
Is een black/white korina body geschikt voor muzieksoorten als metal? In combinatie met een maple neck?

aaronstonebeat
28 juni 2008, 12:33
Ik heb net een solid body van eiken gebouwd; toets van meranti. Klinkt fantastisch! Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in het resonantieverhaal, althans niet voor solid bodies. Gitaar pickups 'horen' nl. geen meetrillend hout, alleen de trilling van de snaren. Ik denk dus eerder dat trillingen die aan het hout worden toegevoegd, verloren gaan; wat je hoort, is wat er overblijft. Verschillende materialen absorberen verschillende frequenties en zo ontstaan de klankverschillen. Ik heb ooit een body van stalen profielbalken gemaakt; die klonk ook prima.

http://www.aaronstonebeat.nl/images/Stonebeat-gitaar-01.jpg
http://www.aaronstonebeat.nl/images/Stonebeat-gitaar-02.jpg
http://www.aaronstonebeat.nl/images/Stonebeat-gitaar-03.jpg

Op wat details na is de gitaar af. 23 Jumbofrets, 3 spoelen die afzonderlijk aan en uit, in en uit fase en serie of parallel geschakeld kunnen worden, FET voorversterker met naar wens mid- of highboost, volume- en toonregeling en een afzonderlijke killswitch.

Mattia
28 juni 2008, 13:12
Juist vanwege het absorberen van snaartrilling maakt hout uit; het filtert de snaar trilling, laat bepaalde frequenties makkelijker en andere moeielijker door, en dus beinvloed het de klank. Als je high output humbuckers erin doet maakt het minder uit, maar je hoort wel degelijk verschillen tussen houtsoorten en wel/niet chambered met toch verder (vrijwel) identieke pickups. Verder: als je in de gitaar als voorversterking (actief) en toonregulatie inbouwt is de kans dat je iets van het karakter van het hout merkt des te kleiner. Gitaren met EMGs klinken toch meer als gitaren met EMGs dan gitaren van <houtsoort x> met humbuckers.

superfly
28 juni 2008, 13:40
Mooie gitaar, hoor. Aparte brug, zelf gemaakt?
En wat een hoop knopjes ook.
Edit: En welkom op het forum natuurlijk.
Wim

aaronstonebeat
28 juni 2008, 16:54
Dank je, Wim!
De brug heb ik inderdaad zelf gemaakt. Ik had er een gekocht, maar die vond ik uiteindelijk niet mooi. En zelf doen is natuurlijk altijd leuker (als het lukt tenminste).
Al die schakelaars wilde ik om zoveel mogelijk schakelmogelijkheden te kunnen proberen. Het bovenste rijtje van 3 zet de individuele spoelen aan en uit. Met het rijtje van 2 daaronder kan ik fases omkeren en de onderste 2 bieden bijna alle serie/parallel combinaties.
Met de switch bij de uitgang kan de voorversterker omzeild worden en die bij de toonregeling geeft 3 instellingen voor de voorversterker: standaard, midboost of highboost.
De deurbel onder het enkelspoels element tenslotte is een killswitch.

Het lijkt veel maar het is overzichtelijk en geweldig leuk om al die verschillende geluiden (157 verschillende combinaties :cooler: ) onder handbereik te hebben.

Ik heb net met veel plezier je site bekeken; mooi hoor !!!
Groet,

Marc

aaronstonebeat
28 juni 2008, 23:18
Juist vanwege het absorberen van snaartrilling maakt hout uit; het filtert de snaar trilling, laat bepaalde frequenties makkelijker en andere moeielijker door, en dus beinvloed het de klank. Als je high output humbuckers erin doet maakt het minder uit, maar je hoort wel degelijk verschillen tussen houtsoorten en wel/niet chambered met toch verder (vrijwel) identieke pickups. Verder: als je in de gitaar als voorversterking (actief) en toonregulatie inbouwt is de kans dat je iets van het karakter van het hout merkt des te kleiner. Gitaren met EMGs klinken toch meer als gitaren met EMGs dan gitaren van <houtsoort x> met humbuckers.

Hallo Mattia,
Dank voor je verdere toelichting. Ik geloof dat we hetzelfde bedoelen, absorptie vs. resonantie; materiaal maakt wel degelijk uit voor de klank. Het gebruik van eiken voor deze gitaar is deels toevallig (komt uit onze oude keuken, dus beschikbaar) en deels experiment, net als de hele rest van de gitaar. Ik heb wel vaker gelezen dat eiken niet geschikt wordt gevonden. Dat wilde ik zelf wel eens zien/horen.
Op het moment ben ik er nog steeds laaiend enthousiast over.

Komt niet alleen door de voorversterker, denk ik. Dat is een heel simpel maar zeer effectief dingetje dat ik hier vandaan heb: de FET preamp van Don Tillman (http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html) Bedoeld om de capacitaire werking van langere gitaarkabels te ondervangen en makkelijk uit te breiden met mid- en highboost. Ik had eerst een buitenboordmodel gemaakt om met mijn andere gitaren te proberen. Het effect is subtiel, maar het was alsof er een grauwsluier van mijn gitaargeluid geheven werd. Vorige week heb ik zo met de trouwe SG mijn bandrepetitie gedaan; klonk te gek, vond ikzelf en de rest van de band.
Deze week heb ik met mijn zelfbouw gitaar gerepeteerd en het was een verschil van dag en nacht. Een heuse shock, in positieve zin. De zon ging op. Ik was echt verbluft en ik was niet de enige (we zijn maar een trio, dus dat gitaargeluid neemt best een belangrijke plaats in).

De elementen zijn van Hohner en Fender. Ik heb een Hohner G2 Tremolo en de elementen daarvan (geen idee waar Hohner ze vandaan haalde) zitten al langer op andere gitaren dan op de Hohner zelf. Volgens mij een vrij standaard humbucker van zo'n 5 a 6 kOhm per spoel en 1 keramische magneet; ik heb hem ombedraad van 2 naar 4 aansluitingen (plus de grondplaat als shielding).
De singlecoil is een Fender brugpup, best heavy: 7,6kOhm; klinkt van zichzelf heel Fenderachtig (heeft jarenlang ongebruikt op die Hohner gezeten).

't Is moeilijk te duiden waar de klank door bepaald wordt. Er zit ook nog een grafieten topkam op, vnl omdat ik zwart wilde (net als de toetsbinding en -stippen). En een brug van eikenhout met kleine eindjes fret waar de snaren over de zadels lopen. Volume- en toonregeling zijn passief, de preamp komt pas daarna richting uitgang van de gitaar. En ook zonder preamp houdt de gitaar veel van dat te gekke geluid.
Ongetwijfeld een samenspel. Wie het weet, mag het zeggen. Dit project stimuleert me in ieder geval om nog veel meer te proberen.

Jij maakt prachtige dingen!
Groet,

Marc

Kakihara
28 juli 2008, 16:21
Vraagje : net op holz-faszination.de naar de 'griffbretter' wezen kijken. Wat is plaumenholz ? Is dat pruimenhout of iets anders ? :)

pueblo
28 juli 2008, 19:14
Vraagje : net op holz-faszination.de naar de 'griffbretter' wezen kijken. Wat is plaumenholz ? Is dat pruimenhout of iets anders ? :)

tik even plaumen in op google:
http://images.google.be/images?hl=nl&q=plaumen&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
pruimen dus

grayfink
28 juli 2008, 19:16
En is dat hout een beetje te pruimen?

Kakihara
28 juli 2008, 19:29
tik even plaumen in op google:
http://images.google.be/images?hl=nl&q=plaumen&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
pruimen dus
ok thx, stupid me heeft er niet aangedacht. Wél plaumenholz laten vertalen door een online vertaler, maar dat leverde - zoals wel vaker - niets op.
Nogmaals bedankt :)

Ricochet
11 augustus 2008, 13:04
Sipo is nou niet een houtsoort die ik als 'vettig' zou bestempelen. Dat zijn geen van de mahoniesoorten en mahonie-achtigen.

Ik lees dit forum eigenlijk bijna nooit, maar kwam toevallig je post tegen.
Je hebt gelijk wat Sipo betreft, maar er zijn een behoorlijk aantal vettige mahonie-soorten. Uit sommigen worden zelfs olie gehaald. De Azadirachta indica soort levert zelfs een op die wordt gebruikt als voorbehoedsmiddel.
Grappige familie. Z'n neefje Swietenia macrophylla King(idd. het beroemde Honduras) levert ironisch genoeg een vruchtenconcentraat die viagra-achtige kwaliteiten schijnt te bezitten. Wellicht een bijkomende reden dat deze soort bedreigd is. ;-)

Mattia
12 augustus 2008, 09:40
Ik lees dit forum eigenlijk bijna nooit, maar kwam toevallig je post tegen.
Je hebt gelijk wat Sipo betreft, maar er zijn een behoorlijk aantal vettige mahonie-soorten. Uit sommigen worden zelfs olie gehaald. De Azadirachta indica soort levert zelfs een op die wordt gebruikt als voorbehoedsmiddel.
Grappige familie. Z'n neefje Swietenia macrophylla King(idd. het beroemde Honduras) levert ironisch genoeg een vruchtenconcentraat die viagra-achtige kwaliteiten schijnt te bezitten. Wellicht een bijkomende reden dat deze soort bedreigd is. ;-)

Als ik 'mahonie' zeg bedoel ik de bomen die hout leveren, niet bomen in dezelfde familie. Azardirachta Indica is een boom die in dezelfde familie zit als de ware Mahoniesoorten, maar levert geen hout - zeker niet in commercieel opzicht - en schaar ik er dus ook niet onder.

Dat er uit de boom op een of andere manier vettigheid uit wordt gehaald wil niet zeggen dat het houtsoorten zijn die bijzonder olie-achtig zijn. De palisandersoorten (indisch, cocobolo, honduras, madagascar, rio, etc.) zijn olie-achtige houtsoorten die wat lastig te bewerken en verlijmen kunnen zijn, maar de mahonies zijn dat zeker niet.

Ricochet
12 augustus 2008, 11:39
Als ik 'mahonie' zeg bedoel ik de bomen die hout leveren, niet bomen in dezelfde familie.

Ah ok, dat was me niet helemaal duidelijk.
Meeste mensen weten dat onderscheid echter niet te maken(jij dus wel) en maken nogal generaliserende statements wat zij als 'mahonie' beschouwen.

aaronstonebeat
15 augustus 2008, 03:09
Vraagje voor de houtkenners:

Ik heb een lat hout die wengé zou kunnen zijn. Ik ken die naam wel uit vele bouwverslagen en ik heb er uiteraard wel plaatjes van gezien, maar ik ben lang geen houtkenner.
Ik heb een stukje geschuurd en er komt een heel oranje stof vanaf, en het ruikt een beetje naar chocolade.
Redelijk zwaar en vrij hard.

Iemand enig idee ?

http://www.odebar.com/images/wenge1.jpg

http://www.odebar.com/images/wenge2.jpg

DaanW
15 augustus 2008, 17:48
Ziet er wat licht uit voor wenge, maar het zou zo kunnen. Panga panga zou ook kunnen

Enra
15 augustus 2008, 18:45
Wengé en Panga Panga verkleuren onder invloed van UV licht!

no 1 hops
15 augustus 2008, 18:51
kan het geen iroko zijn?

G.G.
15 augustus 2008, 18:57
kan het geen iroko zijn?

Nope, da's wenge.

aaronstonebeat
15 augustus 2008, 19:34
Dank voor het licht dat jullie op de kwestie laten schijnen. Wat het ook is, ik heb al weer twee namen van houtsoorten voor het eerst in m'n leven gehoord :noob:

Ik heb wenge nog 'ns gegoogled en de nodige foto's vergeleken; mijn plankje lijkt daar toch behoorlijk veel op.

pueblo
15 augustus 2008, 21:19
Ik heb een stukje geschuurd en er komt een heel oranje stof vanaf, en het ruikt een beetje naar chocolade.


mmm... lekker, heb je het ook geproefd? :p

aaronstonebeat
15 augustus 2008, 21:42
mmm... lekker, heb je het ook geproefd? :p

Ha, tja, 't is bijna onvermijdelijk hé.
Maar ik probeer toch zo weinig mogelijk spul naar binnen te krijgen. Sommig houtstof schijnt lang niet goed voor je te zijn, en als je dan niet eens weet waaraan je staat te schuren...

grizzly
17 augustus 2008, 10:28
100% Wenge