PDA

View Full Version : ACDC & breaks



combo
6 oktober 2004, 19:10
Hey

Ik weet dat ik bij ulle just zit voor breaks,

voorbeeldje: Whole lotta rosie...

Iedereen kent het liedje en vind dat goed; ik heb een probleem met breaktijden. En tegentijden.

Kan iemand mij oefjes geven om beter te worden in breaks en tegentijden, of tips ofzo...

Wij whole lotta rosie speel ik tadadadamdadadam (lol :-D ) en bij die rusttijd speel ik de melodie in gedachte en speel ook met de plectrum, maar raak de snaren niet aan, maar is dit wel een goed systeem ?

Mithrandir
6 oktober 2004, 19:39
:???:

Het zal mijn gebrek aan theoretische kennis wel zijn.....maar ik snap het niet.

combo
6 oktober 2004, 20:31
wel, als je naar whole lotta rosie luistert,

de intro, daar heb je rusttijden; net zoals bij Highway to hell, en back in black en etc...

Ik heb daar problemen mee; rusttijden noemt men ook wel breaks.

Tijdens die rustijden speel ik in gedachte verder om niet uit het ritme te vallen, maar dit lukt niet altijd, graag had ik wat tips en/of oefjes

Harry
6 oktober 2004, 20:57
aahh je bedoelt tellen. Je bent niet strak! Misschien scheelt het als je met je voet meetikt. En anders met een metronoom spelen....

Bluesbreaker
6 oktober 2004, 22:08
Met metronoom meespelen is inderdaad een goede oefening, maar ook, zeker in het begin, vreselijk vervelende oefening. Zou zelf ook eens weer met metronoom moeten gaan spelen eigelijk.....

pimmetje
6 oktober 2004, 22:43
Yep... gewoon lekker de metronoom erbij pakken en tellen tot je er helemaal gek van wordt.
Neem jezelf ook voor de zekerheid zo nu en dan op. Dan hoor je goed wanneer je net naast de metronoom gaat zitten. Als je alleen tijdens 't spelen dit probeert te horen, mis je vaak nog heel wat of kom je er pas achter als je al een tijdje van de metronoom af gaat...

Das Schaap
6 oktober 2004, 22:45
En het nummer echt goed kennen helpt, zelfs in het begin speelde ik daardoor gewoon altijd wel in de maat.

Bluesbreaker
6 oktober 2004, 23:03
En het nummer echt goed kennen helpt, zelfs in het begin speelde ik daardoor gewoon altijd wel in de maat.

Dat denk je ja, totdat je jezelf met een metronoom hoort meespelen, dan zal denk ik ook bij jou wel blijken dat het nog tegen valt.

Das Schaap
7 oktober 2004, 09:45
Nee, ben zoŽn kutkind dat geboren is met de beat in zich. :cool:
En een goed geheugen ;)
Maar heb ook wel metronoom hoor, maar das enkel voor oefeneningen en opnemen.

Jim Marshall
7 oktober 2004, 17:42
Ah, een neger dus. :razz:

MightyMike
8 oktober 2004, 10:31
Je kan ook Powertab downloaden en met de midi-versie van het nummer meespelen. Dat is net ietsje interessanter dan een metronoom...

pimmetje
8 oktober 2004, 11:18
Da's leuk om een nummer te leren spelen, maar voor strakheids-oefeningen werkt een metronoom beter.

Met zo'n heel nummer op de achtergrond of zelfs alleen een drumcomputer klinkt 't al snel leuker. Maar het gaat er juist om dat je zelf op basis van die droge tik strak helen, halven, triolen, kwartolen, etc kan spelen en weglaten.
Hoe minder meuk er dan omheen zit, hoe beter je jezelf kan beoordelen (als je 't opneemt) en hoe meer je 't zelf echt moet kunnen om goed te laten klinken.

MightyMike
8 oktober 2004, 11:48
ja, akkoord, maar de originele vraag was niet "hoe leer ik strak triolen spelen?", maar "Hoe kan ik de timing van de breaks in nummers onder de knie krijgen?". En das een ander paar mouwen.

Veel naar de plaat luisteren en de drumsynth van Powertab gebruiken...

pimmetje
8 oktober 2004, 12:27
Ik denk dat halven, triolen, etc gewoon echt zelf leren spelen niet zo'n HEEL ander paar mouwen is dan riffs en breaks leren spelen.

Bij die whole lotta rosie riff bijvoorbeeld, ligt 't probleem waarschijnlijk bij timing. De kans is groot dat 't probleem komt, doordat het op een half begint in plaats van gemakkelijk recht op de 1.

Dan heb je gelijk dat je dat riffje prima kan leren spelen met powertab.
Je krijgt echter meteen al een probleem als er weer zo'n riffje aankomt die net op een andere halve (of triool, kwartool of misschien gewoon op 2) begint. En als je dan breaks krijgt met langere stiltes en klappen op 'vreemde' plekken, wordt 't helemaal aangokken. Vooral als je 't nog 's live zal moeten doen met wat spanning :D.

Goed tellen en ermee kunnen spelen lijkt me DE manier om dit soort riffjes te leren, omdat je dan ook voor volgende riffjs en breaks de middelen zelf al hebt om ze uit te tellen en te gaan spelen. Je leert volgende riffjes ook steeds veel sneller en gemakkelijker. Daarnaast krijg je er de mogelijkheid mee om er zinnig over met eventuele bandleden (of losse medemuzikanten) te communiceren.

dejohan
8 oktober 2004, 12:33
Nee, ben zoŽn kutkind dat geboren is met de beat in zich. :cool:
En een goed geheugen ;)
Maar heb ook wel metronoom hoor, maar das enkel voor oefeneningen en opnemen.

Ik heb dat ook. Ik kan niet echt goed soleren, mijn gevoel voor harmonie enzo is niet denderend, en zingen kan ik helemaal niet. Maar ik heb een aangeboren ritmegevoel. :cool: Riffs als Whole Lotta Rosie of funkriffs kan ik onmiddelijk strak meespelen, daar hoef ik gewoon niet voor te oefenen (tenzij het om moeilijke vingerzettingen gaat natuurlijk).
Ik zit ook constant met beats in m'n kop als ik wandel enzo. :D


On topic:
-Oefen zonder gitaar: zet het nummer op, en speel 'in je hoofd' mee, eventueel speel je er luchtgitaar bij. Doe dit een stuk of 4 keer. Geloof me: dit help echt.
-beweeg met je hoofd op het ritme.
-Probeer de riff eerst eens trager te spelen, tot je hem dan perfect kan, en begin hem dan langzaam sneller te spelen. Er bestaat zo'n prog op het web om nummers trager af te spelen terwijl ie in dezelfde toonhoogte blijft.
-Probeer die snelle Hi-Hat 'tik tik tik' uit Whole Lotta Rosie in je hoofd te krijgen, je moet constant automatisch, zonder dat je er moeite voor moet doen, het ritme in je hoofd hebben, dit vergt oefening, maar na verloop van tijd gaat dit automatisch, en verleer je het nooit. Hou die tik ook aan bij stille stukken.
-Probeer ook uit te zoeken of je meestal vertraagt of versnelt, dat kan helpen bij zelfcorrectie.

combo
9 oktober 2004, 01:23
thanks voor de tips, ik zal mijn best doen :cool: