PDA

View Full Version : Fender vraagje



Firebird
6 oktober 2004, 18:35
Zo, ik ga maar even al mn vraagjes neerkalken die ik over oude Fenders heb.

vraagje:
Ik heb een 1x15" Fender (lead) 75 uit '82. Helemaal te gek ding. Zowel clean als scheur zijn er mooi en heb m al heel veel gebruikt met optredens en jamsessions e.d. Ik gebruik deze versterker gewoon als 'dual channel' versterker, dus het scheur haal ik niet uit pedaaltjes ofzo, maar gewoon uit de amp.
Nu moet ik, om de een of andere vage reden (althans, voor mij dan he?), mn Master (die ik als clean volume gebruik) opschroeven om een lekkerder, voller scheurgeluid te krijgen. Maarrr....daarmee gaat dus ook mn Clean volume harder. Als ik daarintegen t Lead Volume opendraai, wordt het minder snel vol en ook minder hard. Is dit nou het dillema met buizen, dat ze lekker gaan klinken als je m meer openschroefd?

Ik heb een tijd geleden een 5150 combo gekocht, maar dat is het toch niet helemaal. Heb veel geprobeerd en veel erop gespeeld maar het komt er toch niet uit.
Nu was ik vanmiddag even aan het rondkijken op marktplaats en gitaarmarkt en ik kwam een fender Concert tegen uit '82 geloof ik. Ik heb die meneer gemaild met wat info en ben wel heel erg benieuwd naar de versterker. Ik hoop dat ik binnenkort even langs kan gaan om m te beluisteren en te bespelen.
Er zit een door FNS gewikkelde eindtrafo in en alle powercaps zijn vervangen (dit zegt mij trouwens niks, maar ik neem aan dat de ene cap de andere niet is :D ) en de speaker die er inzit is een EV 12F (dit is dus aan andere dan de 12L of is dat een fout????).

Dus, mensen die antwoord weten op mn Fender 75-probleem of nog dingen te vertellen over de fender Concert...please...go ahead!!!

Negative K3 fan
7 oktober 2004, 00:08
Er zit een door FNS gewikkelde eindtrafo in en alle powercaps zijn vervangen (dit zegt mij trouwens niks, maar ik neem aan dat de ene cap de andere niet is :D )

Een leuke nederlands gewikkelde trafo is natuurlijk altijd wel een beetje interessant. De caps die zijn vervangen zijn waarschijnlijk de filter caps, die moeten vervangen worden als ze zijn versleten, maar volgens mij zouden ze ook van een verkeerd merk of type kunnen zijn. Tis iig niks verkeerds.

Al
7 oktober 2004, 15:56
Nu moet ik, om de een of andere vage reden (althans, voor mij dan he?) ......

Het is heel lastige versterker om een goed geluid in te stellen voor clean zowel als voor overdrive. Op het scheurkanaal zitten al 4 volumeknoppen. Als ik me goed herinner werkt de volumeknop van het cleane kanaal ook op het scheurkanaal. De toonregeling wordt door beide kanalen gedeeld wat geen voordeel is.


ik kwam een fender Concert tegen uit '82 geloof ik

Met het scheurkanaal vd Concert moet je overweg kunnen. Niet iedereen vindt dat geweldig. Even uitproberen dus.


Er zit een door FNS gewikkelde eindtrafo in en alle powercaps zijn vervangen

Ik vind de originele Fender OT's beduidend beter dan de FNS OT. Ook komt het wel voor dat deze nogal van specs afwijken.


inzit is een EV 12F (dit is dus aan andere dan de 12L of is dat een fout????).

Dat kan wel kloppen. Dan zit er een Fender sticker op de speaker. F = Fender.

Al

Firebird
8 oktober 2004, 13:46
Ja, klopt. Op de EV zit een Fendersticker. Bedankt, weet ik dat ook weer.

Wat betreft het afstellen van de Fender 75; ik krijg uit beide kanalen een goed geluid ondanks de niet-gescheiden toonregeling. Het gaat echt om de volume verschillen.

Op de 75 zitten in principe 3 volume regelaars:
Eentje helemaal links (staat bij mij altijd op 10);
Eentje op 1 na rechts (volume voor het scheurkanaal);
en eentje helemaal rechts (volume clean...tenminste..zo gebruik ik m).

Ik neem aan dat de linkse Volume de mastervolume of iets dergelijks is, maar om een vette sound te krijgen blijftie bij mij altijd op 10 staan.

Zou dit te verhelpen zijn ( misschien door middel van nog een mastervolume ofzo, of is dit onrealistisch? ben maar een leek op technisch gebied).

Maakt het vervangen van een OT (output trans. neem ik aan??) echt veel verschil?
Ik kreeg vanochtend weer een mailtje van die meneer, volgens mij wil hij m snel kwijt want hij garandeerde me dat de versterker super klinkt, dankzij die nieuwe OT en de EV.

Nu wonen wel best wel ver van elkaar vandaan, dus dat is nog even regelen.
Toch wil ik m goed testen voordat ik wat koop, want ik heb vorige keer ook al iets gekocht zonder eerst te proberen en dat is niet goed afgelopen.

Al
8 oktober 2004, 20:34
Op de 75 zitten in principe 3 volume regelaars:
Eentje helemaal links (staat bij mij altijd op 10);
Eentje op 1 na rechts (volume voor het scheurkanaal);
en eentje helemaal rechts (volume clean...tenminste..zo gebruik ik m).

Ik neem aan dat de linkse Volume de mastervolume of iets dergelijks is, maar om een vette sound te krijgen blijftie bij mij altijd op 10 staan.


Die linkse is het volume voor het clean, niet de master. (bij een 75 heeft hij dacht ik ook invloed op de overdrive omdat het cleane kanaal blijft werken bij overdrive)

Helemaal rechts is de master.

Het gebruik op 10 van het cleane kanaal geeft dus dat balansprobleem. Dat moet je dus anders instellen (ten koste van de sound in dit geval)

Al

Firebird
9 oktober 2004, 15:07
Oke, bedankt Al. Op die manier had ik het nooit bekeken. Ik zal, zodra ik weer thuis ben, wel even gaan experimenteren met die knoppies.

Toch denk ik, zoals je al zei, dat een andere instelling wel te koste gaat van het geluid. Ik wil dat ding gewoon onwijs op zn flikker geven zodat er een lekker vette sound uitkomt.
Is bijvoorbeeld een extra Volume erinzetten een optie?

Al
10 oktober 2004, 20:24
Is bijvoorbeeld een extra Volume erinzetten een optie?

Dat zal het balansprobleem niet oplossen. Je zult het met de 4 volumes er op zitten moeten doen. Kan je niet met lead master het scheurgeluid in balans met clean instellen?

Al

Firebird
11 oktober 2004, 00:56
Dat heb ik al eens geprobeerd, maar als ik de lead master op 10 zet, komt er lang niet zo'n vette sound uit. Als ik dat met de Master doen, komt er een veel lekkerder scheurgeluid uit.

Ik zal binnenkort wel eens wat gaan experimenteren. Ik laat je het wel weten.

lenny