PDA

View Full Version : Hoog tijd voor een een lieke te maken (componeren)



combo
6 oktober 2004, 18:22
Hoog tijd om nog eens een post te doen over het maken van een liedje.

Ik zat zo in Center Parcs vorig weekend aan een vijvertje (s'morgens) met het gefluit van de vogeltjes in de achtergrond op mijn akoestische gitaar te tokkelen. Nu heb ik iets gespeeld wat ikzelf enooooorm goed vind, was versteld van mezelf :-?

Nadien heb ik dat theoretisch proberen benaderen. Zoals enkelen weten ben ik me aan het verdiepen in theorie op dit moment.


Ik speel het akkoord dat in Message in a Bottle wordt gebruikt. C# - G# - D#, nu wens ik geen mensen die me komen vervelen dat Message In a Bottle zo niet gespeeld wordt, So What, that's not the point.

Wat ik doe is picking op snaar 2 tot 5, en ik neem het akkoord C# (5e snaar) - G# (4e snaar) - D# (3e snaar) + een E op de B snaar (2e snaar).
Mijn pickingvolgorde is (snaren): 5-4-3-4-2-3-4-3

Dit speel ik 4 keer en dan verzet ik 1 vinger, nl. de D# zet ik op de 5e snaar (de rest blijft staan) en ik speel 2 keer de volgende pickingvolgorde (snaren): 5-4-3-4-5 pauze 5-4-3-4-5


Voor de mensen die me echt willen helpen, alvast bedankt;

mijn vragen kan je al verwachten, maar ik ga ze toch maar eens noteren:

Ik zit dus met de noten C# - G# - D# - E en F - G# - G in mijn progressie.

Volgens mij komt dat het dichtste bij de C# Majeurscale overeen want die bestaat uit:

C# - D# - F - F# - G# - A# - C - C#

Pls correct if I'm wrong. Die E, en G passen daar eigenlijk niet in, maar toch klinkt het fantastisch.

Na deze intro met picking speel ik de akkoorden C# - D# - G# - F (nog aan het bewerken).


DE VRAGEN: :oops:

1. Graag had ik nu eens geweten hoe je het akkoord C# - G# - D# - E noemt en hoe je het akkoord F - G# - G noemt ?
2. Zouden jullie een andere scale nemen, zoja, welke ???
3. Wat vinden jullie (degene die het gespeeld hebben) van de pickingmelodie ?
4. Welke akkoorden zouden jullie bijspelen en waarom ?
5. Een benadering van theorie na een testje, is dat een goede werkwijze ?

[/code]

sneez0r
7 oktober 2004, 09:27
De cis-grote tertstoonladder bestaat uit cis dis eis fis gis ais bis (en weer cis). eis/f en bis/c zijn weliswaar enharmonisch gelijk (ze hebben dezelfde toonhoogte), maar we noteren ze toch zo. Elke gradatie krijgt zo zijn eigen letter.

cis gis dis e zou je G#sus4(b6)/C# of Emaj7(13)/C# (zonder kwint) kunnen noemen, maar daar schiet je niet veel mee op. Hetzelfde geldt voor f g as.
(Fmadd9 zonder kwint...). Door die b2 tussen g en as zelfs een vrij 'illegaal' akkoord. madd9 kom je zelden tegen in pop of jazz.

Dit is niet echt een fijne theoretische werkwijze. Daarvoor zou je meer op andere zaken moeten letten.